The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

avatar van Rianneke_Dan
Ik heb hier enorm veel zin in! Heb het eerste boek deze week uitgelezen (in 2 dagen) en vond het echt een geweldig boek, erg spannend ook! Denk niet dat de film dat niveau aan kan houden, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Zou alleen wel jammer zijn als het echt te braaf is, want dat is het boek ook niet imo.

Maar vrijdag eindelijk naar de bioscoop, ben benieuwd

Ik ga hem toch maar kijken heb unlimited gold.

Ga hem vanavond zien!

Vooral erg lief.

De vergelijking met Battle Royale is natuurlijk vrij snel gemaakt. Toch moet ik bekennen dat ik die film, vooral wat actie en tempo betreft, beter vind. The Hunger Games vind ik voornamelijk goed geslaagd door de prachtige, verbluffende beelden en de verschillende personages waar je direct iets voor voelt. Met name natuurlijk 'team district 12' Peeta en Katniss. Katniss is een prachtig meisje en zo ontzettend lief en puur, daar zou je als vrouw zijnde jaloers op worden. Peeta, gespeeld door Josh Hutcherson die ik zeker in de gaten ga houden, is gewoon om op te vreten.

De scènes tussen de twee zijn zo ontiegelijk zoet ondanks de omstandigheden dat je ze echt het perfecte koppel gaat vinden en hoopt dat ze samen blijven. Ook de scènes tussen Katniss en de kleine Rue God, die 'begrafenisscène) bezorgden me af en toe een emotioneel moment. Net als de band die ze krijgt met die donkere, wat was het stylist met zijn felle oogschaduw? Ja, mooi. Vriendschap, hoop, liefde.. Dat vond ik centraal staan. Met dat gevoel liep ik naar buiten.

Met de PG-13 rating viel het geweld ook wel tegen, het bleef allemaal erg braaf en het meeste gebeurde buiten beeld. Maar ach, ik zat op mijn roze bubbel te genieten van Katniss en Peeta, het grof geweld kon me gestolen worden.

Stanley Tucci is natuurlijk een komische verademing. Hij weet toch altijd wel een lach op mijn gezicht te brengen, zelfs met zijn blauwe haar. Die mensen zagen er trouwens écht niet uit, leek wel een DragQueen festival!

Het enige puntje wat een béétje knaagt, is dat ik me afvraag of het allemaal wel zo zoet en romantisch bedoelt was als hoe ik het nu ervaren heb. Volgens mij was dat helemaal niet de bedoeling. Komt misschien omdat ik vrij recentelijk Battle Royale heb gekeken, ik weet het niet, maar ondanks een ontzettend lief 'tragisch liefdesverhaal' weet ik verder niet echt waar ik nou meer dan 2 uur naar gekeken heb.

Misschien het boek maar eens lezen, maar eerst nog even dagdromen over Peeta en Katniss.

Ik vind wel dat de PG13 rating veel films verziekt de laatste tijd. Stel je voor dat The Expandables 2 echt PG13 gaat worden? Dat kan toch niet?

Reinbo
Pg13 rn dan ook nog eens 143 minuten? Dat klinkt weinig aantrekkdlijk. Meer kinderfilm dan een geweldsspektakel dus?

avatar van Elineloves
Ik vond het in zekere zin vergelijkbaar met de Twilight films, en dat is wel een beetje jammer. Mijn nichtje van 13 zou het geweldig vinden, beetje voor die doelgroep wel.

Edit:

Wat Prudh zegt.
Prudh schreef:
Eerste uur wel goed, toffe kostuums en make-up, vreemde personages, lekker wacky toekomstperspectief. Maar de kruising tussen The Running Man en Battle Royale die dit had kunnen zijn is het niet, ook geen brave PG13-versie daarvan.

avatar van Naomi Watts
Grootste misvatting ooit, totaal niet vergelijkbaar. Het blijft jammer dat suggestiviteit dezerdagen door velen gezien wordt als braaf. Alsof het gory moet zijn om effectief te zijn. Ook wordt de satire en pop culture references totaal gemist heb ik het idee. Alles wat kje krijgt in de arena is mooi meegenomen maar het gaat natuurlijk vooral om wat er zich afspeelt in the capitol.

Reinbo
Sorry, ben nu eenmaal een kind van de 80's. Zie alles het liefst over the top en in your face. Kan me niet bruut en plat genoeg zijn. En satire moet bijten, niet suggestief zijn.

avatar van Naomi Watts
De satire is dan niet suggestief, het geweld wel.

avatar van darthconner
De film viel me een beetje tegen. Ik had er meer van verwacht. Ik heb het boek niet gelezen maar er werd naar mijn mening iets te veel de nadruk gelegd op de romantiek.

darthconner schreef:

Net zoals ik vind bij Twilight, vandaar de vergelijking. Boek zal vast heel spannend zijn, maar de film is (te) zoet en voor een groot deel gefocust op de romantiek.

avatar van Jawaddedadde
Pfoe, Twilight, kindvriendelijk, braafjes...

*schrapt deze van z'n verlanglijstje*

avatar van Elineloves
Nee joh, gewoon lekker zelf kijken! Misschien vinden jullie het wel meevallen met het romantiek gehalte. Is verder ook absoluut geen slechte film, mits je niet met verkeerde verwachtingen er in stapt. Het eerste uur was voornamelijk introductie, pas na de pauze begon het echt.

avatar van Tonke
Ach, je kunt het toch niemand aanrekenen dat deze film PG-13 is? Het is een verfilming van een young adult novel, de leeftijd van de primaire doelgroep is nu eenmaal dertien. Totaal onrealistisch om te hopen op een R-rated 'geweldsspektakel'. Overigens vond ik het 'twilight-gehalte' (ik zal het maar even accepteren als negatief geladen term ) bijzonder laag, lager nog dan in het boek. Kindvriendelijk? Ja, absoluut. Verder degelijk en vermakelijk, al geef ik toe dat een paar Battleroyaleske kills wel leuk geweest zouden zijn..

avatar van Rianneke_Dan
Snap sowieso niet waar die vergelijking met Twilight vandaan komt, alleen door dezelfde doelgroep en het feit dat er romantiek inzit? Die overigens totaal anders is dan in Twilight.

avatar van SJRS.VLDT
Zo, dat was me een grote meevaller. Ik was blij verrast. Eerste helft van de film was wel even wennen, ik zal het maar gewoon simpel omschrijven als apart. Maar voor een blockbuster als deze worden de karakters wel heel mooi, diep uitgewerkt en het acteerwerk is echt 1 van de grootste verrassingen! Daarnaast nog een hele mooie vorm, mooie beelden, goede soundtrack. Ja ik zie hier een toekomst. Het heeft ook iets 'origineels', dit kan echt een goede nieuwe franchise worden.

avatar van Naomi Watts
Die vergelijking gaat mij ook even voorbij. Hebben geen enkele overeenkomst. Ook zijn The Hunger Games een middel, en helemaal geen doel of uitgangspunt. Blijkbaar weet Ross er toch no geen complexe film van te maken aangezien velen het niet schijnen te begrijpen.

avatar van DiDa
Gister naar The Hunger Games geweest. Voordat ik mijn mening ga geven wil ik vermelden dat ik nog nooit van de boeken had gehoord. Ik had wel heel veel gelezen en meegekregen over de film.

The Hunger Games is een van de grote blockbusters die Lionsgate dit jaar uitbrengt. De promotie heeft er dan ook niet om gelogen. Ik had dan ook hoge verwachtingen. Maar hoe graag ik ook wilde, ik bleef na het verlaten van de zaal met een teleurgesteld gevoel zitten.

The Hunger Games is absoluut geen slechte film, maar ik kan hem ook niet heel goed noemen. De film begint heel sterk. Het selectiegedeelte, de aankomst bij Het Capitool en de voorbereidingen op de Games. De sfeer die dit eerste uur gecreeerd wordt is verbluffend en ik was dan ook zeer benieuwd wat me te wachten stond. Helaas valt het 2e gedeelte van de film tegen. En dat komt voornamelijk omdat de focus op het mediaspektakel en de invloed van de Games op de bevolking nergens meer te vinden is. Dit was juist zo sterk in het eerste deel. De makers spelen het 2e gedeelte ook te veel op safe. Katniss komt namelijk nooit voor echte grote dilemma's te staan. Ze slaat zich dan ook makkelijk door The Games heen. Ze hoeft weinig moeite te doen om haar concurrentie uit te schakelen, want de oplossingen komen haar dikwijls aanwaaien. Dit haalt een groot gedeelte van de spanning weg. Ook de romance tussen Katniss en Peeta zorgt ervoor dat de film uiteindelijk ietwat gaat slepen. De makers kiezen dan uiteindelijk ook voor een gemakkelijk einde.

Wat wel heel sterk is zijn de acteerprestaties. Jennifer Lawrence is zeer overtuigend als Katniss. Ook de overige bijrollen worden perfect ingevuld. De acteurs tillen deze film naar een hoger niveau.

Daarnaast vond ik het camerawerk bij vlagen zeer irritand (shaky cam tijdens gevechten).

Ik vond het een leuke film. Niet meer, niet minder. 3 sterren

avatar van Elineloves
Mooi stukje DiDa! Wij zeiden ook tegen elkaar dat die opstand die er op een gegeven moment ontstond, eigenlijk weer snel van de tafel werd geveegd, er werd niet meer eens op teruggekomen. Dat was wel jammer inderdaad.

avatar van Naomi Watts
Zeer goede eerste onderbouwde recensie, fijn om de bevindingen van een "consument" te lezen. Al hoop ik zelf er wat enthousiaster over te zijn.

Al is het onmogelijk de inconsistentie in storytelling kaart te spelen als je nog maar eenderde gezien hebt.

avatar van Prudh
Ben het goed met DiDa eens, de tweedeling in de film - alles voor en alles na het moment dat de tieners de arena in gekieperd worden - is groot. Het arenastuk is gewoon saai, de satire (die ook gewoon nog eens al heel oud, clichématig en uitgekauwd is) valt dan grotendeels weg. De setting wordt een fucking bos, hoe saai, in tegenstelling tot de uitbundigere decors en kostuums in de stad.

avatar van Tonke
DiDa schreef:

Al heeft 'ie de recensie van Filmtotaal wel erg goed gelezen; ik dacht al, waarom komt deze zin me zo bekend voor.. . Overigens zou ik me over het gebrek aan opstanden in de film geen zorgen maken, dat aspect komt nog uitgebreid aan bod in deel twee en drie.

Tonke schreef:

Klopt inderdaad. Die zin heb ik van die recensie. Maar ik vond dit zo een bepalende factor vd film dat ik hem niet anders kon verwoorden...

Er staat ook een lange recensie op Schokkend Nieuws. Ook niet onverdeeld positief: The Hunger Games (bios) - schokkendnieuws.nl

Jessica Harper schreef:

Goede recensie. Hier ben ik echt 100% mee eens. Wat ik nog niet vermeld had in mijn recensie is inderdaad het feit dat je niets hebt met de overige karakters die meedoen met The Hunger Games. Grote voorbeeld hiervan is de relatie tussen Katniss en Rue. Deze is onvoldoende uitgewerkt.

avatar van Elineloves
Ja, dat zal dan weer de kracht van het boek zijn, nu snap je niet helemaal waar de diepe band vandaan komt, omdat het zo kort te zien is in de film. Ook die andere kerel (Ben zijn naam kwijt, Cato?) die op het einde een 'breakdown' kreeg en huilde dat hij alleen goed is om mensen te vermoorden, ook niet echt goed uitgewerkt.

Elineloves schreef:

Inderdaad, dat zal idd de kracht van het boek zijn. Maar ik vind dat de film op zich moet staan en zo dient die ook beoordeeld te worden. Ben ik volledig met je eens...

avatar van Naomi Watts
Onzin.Vrij duidelijk dat Rue haar juist veel doet omdat ze zoveel op Prim lijkt. Meer heb je niet nodig. Ze horen ook kort samen te zijn . Komt in het script ook erg duidelijk naar voren.

Sowieso lijken dit soort holes in het script bijna nihil aangezien Collins zelf de leading writer van het script was. Het script leent zich prima als opzichzelfstaande film.

avatar van DiDa
Stuk van een recensie van nu.nl:

Maar Ross slaagt er niet in om het schokkende verhaal ook echt aan te laten komen. Katniss band met Cinna (popster Lenny Kravitz)? De kleine Rue die haar doet denken aan haar zusje Prim? De verwarring die Peeta bij haar teweegbrengt? Foxface? Alle personages buiten Katniss blijven onuitgewerkt.

En wat is de impact van een gevecht op leven en dood als je de gladiatoren niet goed kent? De camera mag bij iedere geweldscène dan nog zo hard schudden en Ross mag Tucci en Bentley opvoeren als een oubollig soort sportcommentatoren; spannender of aangrijpender wordt het daar niet van.