- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
67. Obchod na Korze - The shop on Main Street (Film, 1965) - Jan Kadar & Elmar Klos
128 minuten
Bron: Youtube
FTV: 256 punten
Puntentotaal: 13.550
Eigen rating: 4,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jBiKBks9YnRw4WvT6HvP4po8ldd.jpg
Uiterst boeiende film over het opkomende fascisme ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Slowakije. Met de bouw van die toren moest ik even opsnorren wat dat symbool betekende. Het was geen swastika, maar het dubbele kruis, toen het symbool van de collaborerende Slowaakse nationale volkspartij en trouwens ook vandaag ook nog aanwezig in de officiële vlag van Slowakije.
De eerste twintig minuten moest ik even doorkomen met die braspartij thuis, maar toen was al duidelijk hoe gevoelig de vrouw van Tony was voor uiterlijke en materiële schijn naar buiten toe.
Tony zelf, een naïeveling, maar wel iemand met het hart op de juiste plaats krijgt de zeggenschap over een Joodse winkel toegeschoven. Hij ontfermt zich over de oude bomma die het winkeltje uitbaat. De omgang tussen hen beiden is innemend en ook best grappig. Bijzonder sterk laatste half uur dat je met een leeg gevoel achter laat. Knap!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
68. Neotpravlennoye Pismo - Letter never sent (Film, 1960) - Mikhail Kalatozov
97 minuten
FTV: 194 punten
Puntentotaal: 13.744
https://image.tmdb.org/t/p/w780/w5v52YJtol2h0KXCZzSt6Y18loA.jpg
Het is geen straf om op een paar dagen tijd nog eens naar Tatyana Samoylova te kijken. Niet als oorlogsweduwe deze keer, maar als diamantzoeker in het weide taiga van het Russische Siberië. Met vier zijn ze en je weet vooraf dat ze het niet allemaal zullen halen.
Geweldig mooi geschoten. In de eerste plaats de natuurpracht, maar ook de noeste arbeid - niet zelden vanuit kikvorsperspectief - als hun toch door de bossen, op de rivier of later door de indrukwekkende vuurzee en de sneeuw. Ook veel close-ups van het gezicht, zeker wanneer het geregend heeft.
Het briefgedeelte vond ik eigenlijk het minste aan de film. Het voegde weinig toe en het leidde ook niet tot wat ik gedacht had. Maar in zijn geheel, wat een geweldig mooie survival!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
69. Make Way for Tomorrow (Film, 1937) - Leo McCarey
91 minuten
FTV: 182 punten
Puntentotaal: 13.926
Eigen rating: 3,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/2TPV4B6gQZ3rOoJh9YlnGmSVAR3.jpg
Het is vaak een moeilijk gegeven. Wat als je ouders hulpbehoevend worden? Neem je ze in huis of laat je hen opnemen in een rusthuis? Kinderen hebben de maatschappelijke plicht om voor hun ouders te zorgen, maar dat staat niet gelijk met hen in huis te nemen. Dat levert zo zijn problemen en ongemakken op. Dat werd hier wel af en toe duidelijk.
Scherp werd het nooit. Al bij al blijft het allemaal erg braafjes en onschuldig. Toch ervaar je de ongemakkelijkheden tot in de huiskamer. Oma Cooper lijkt me niet de makkelijkste persoon om mee samen te leven, hoe goed ze het vaak ook bedoelt.
Het feit dat oma en opa Cooper gescheiden moesten leven van elkaar vond ik veel treuriger. Toch kon ook dit nog scherper worden weergegeven. Zo begreep ik ook de grote vergadering in het begin niet zo goed. Het ouderlijke huis werd verkocht en ze werden dakloos, maar zo'n groot gedoe werd daar niet over gemaakt. Leuke film dat wel, maar voor mij toch met enkele mankementjes.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
70. Démanty Noci - Diamonds of the night (Film, 1964) - Jan Nemec
67 minuten
FTV: 134 punten
Puntentotaal: 14.060
https://image.tmdb.org/t/p/w780/fPQm5TVQ53rtlnKnXUJ8XRmSpqz.jpg
Schrijnend relaas van twee ontsnapte jongens uit een jodentransport. Worden ze opgejaagd wild door een bende bejaarde jagers. Een strijd om te overleven bereikt hierbij een nieuw level. Een erg zwijgzame film. Ik denk niet dat er tien zinnen werden gesproken. Misschien best, want ik had geen ondertiteling bij mijn versie.
Geen chronologisch verloop. Er werd gewerkt met flashback of met droomsequenties, beiden denk ik. Het maakte de film in zijn geheel omvattender.
Prima camerawerk dat de angst en de vlucht om te overleven goed in beeld bracht. Dicht op de huid en auditief sterk met de zuchtende verstokte ademhaling. Knap gedaan!
misterfool
-
- 339 berichten
- 730 stemmen
Bron: Netflix.
135 minuten
FTV+Naakt (270 punten)
Puntentotaal: 1.838
Score: 3.5*
Cuarón heeft enkele meesterwerken op zijn naam staan en derhalve was ik ook benieuwd naar Roma. De film is i.i.g beeldschoon. Veel gedetaileerde beelden. Indrukwekkende cameravoering en enscenering. De film schets een geloofwaardig beeld van Mexico in de 70's (i.i.g voor zover ik dat als europese milennial dat kan beoordelen) Het verhaal - twee vrouwen met een afwijkende socio-economische achtergrond krijgen te maken met de ontrouw van hun partner- vormt een geslaagde kapstok. De film moet hebben van de sfeer en de politieke onstuimigheid op de achtergrond . Ik zit met mijn beoordeling ergens tussen de 3.5* en 4* in.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
14. The Man from U.N.C.L.E. (1964–1968)
S1.E9 ∙ The Project Strigas Affair (1964) 4*
S1.E18 ∙ The Mad, Mad Tea Party Affair (1965) 4*
FTV / 2 x 50 minuten = 100 punten x 2 = 200 punten
Totaal punten challenge: 1435 punten
We moeten ons hier beperken tot het eerste seizoen. Vanaf seizoen 2 schakelen ze over naar kleur. De jaren 60 zaten vol met spionage series. Dit is zeker een goede. Meer Mission: Impossible dan James Bond.
Leuke aflevering voor de Trekkies met William Shatner in het U.N.C.L.E. kamp en Leonard Nimoy als de wantrouwende assistent van een Oost-Europese diplomaat die ten val moet worden gebracht.
En een compleet onschuldige dame die per ongeluk in het U.N.C.L.E. hoofdkwartier binnenvalt net als de wereldleiders daar een vergadering hebben en er ook nog guppies in het kraanwater zitten.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4886 stemmen
86 minuten (YouTube)
FTV (172 punten)
Puntentotaal: 8432
Eigen rating: 2*
Ik kan er niets aan doen, maar het is en zal nooit mijn type humor worden. Een beetje zoals "The Marx Brothers" hun humor. Ik slaag er niet in om ook maar één ogenblik hiermee te glimlachen. Laat staan te schaterlachen. Het werkt eerder op mijn zenuwen.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2203 stemmen
https://waargebeurdefilms.nl/wp-content/uploads/2023/10/thelighthouse.jpg
FTV? = Ja
# Minuten = 109 (IMDb)
Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee
Totaal aantal punten: 2884
Een wat late check-in, vrijdag immers al gezien, maar ik ben nog niet in staat geweest in te checken.. Maar ik kan er kort over zijn. Dit is totaal niet aan mij besteed. Ik kon hier gewoon niks mee. Ik snap wel dat mensen hier wél wat mee kunnen, maar helaas werkte het bij mij niet. Misschien een gevalletje verkeerde plek op het verkeerde moment. 1,0*
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
110 minuten
FTV (220 punten)
Puntentotaal: 4231
Eigen score: 1*
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2023/09/El_conde-1000x563.jpg
Poh, dit trok ik me een partij slecht. En niet eens zozeer qua irritatie maar ondanks dat de eerste 45 min ish best wel oké waren (nog beetje hippe voice over), maar daarna zakte de film heulemaal in en was het voor m'n gevoel niet meer vooruit te branden. Komedie ook heul subtiel en weinig boeiende personages dus 110 werd al snel een eeuwigheid. Blijkbaar nog ergens genomineerd voor een Oscar, dat zal wel in dezelfde categorie als Maestro moeten zijn dan...
20. She's Gotta Have It (Film, 1986)
84 minuten
FTV (168 punten)
Puntentotaal: 4399
Eigen score: 2.5*
https://variety.com/wp-content/uploads/2016/09/shesgottahaveit.jpg?w=1000&h=563&crop=1
Debuut van Lee en het is best aardig, dat vrouwtje gaat nog een paar keer uit de kleren, maar lijkt best wel wat op moderne mumblecore films zoals o.a. Frances Ha die ik laatst zag. Die was wel nét iets beter, en eigenlijk is het vooral Spike Lee die als Mars hier de show steelt. Helaas speelt hij niet de hoofdrol, dan was het iets fleuriger/luchtiger/scherper geweest.
119 minuten
FTV (238 punten)
Puntentotaal: 4637
Eigen score: 3*
https://www.thirteen.org/wp-content/uploads/sites/62/2022/10/ViewerGuide_Citizenkane-1024x576.jpg
Ik en dit soort oude klassiekers matchen maar weinig en zodoende ook deze nog nooit gezien. Gelukkig werd/wordt deze ook geprezen voor haar montage en dat is absoluut terecht, alsin het is niet te vergelijken met een Noé of iets, maar tis al een miljoen keer beter dan een Scorsese. Voor die tijd in ieder geval baanbrekend, en op technisch vlak heb ik me dan ook uitstekend vermaakt. Leuk camerawerk, mooie zwart-wit contrasten, belichting en spelen met silhouetten.
Verhaaltechnisch was de film denk ook redelijk revolutionair en zou zich vandaag de dag ook prima stand kunnen houden. De pacing van de film was vooral in het eerste uur echt heel fijn, waar andere oude films soms wat slepen. Maja wat er dan verteld wordt.... en oh boy er wordt een hoop verteld. Ik ben sowieso niet zo van de "talky scripts" maar dit was me er eentje hoor. Niet dat het irriteert ofzo, het is prima geschreven, maar na een uur kijken wou ik wel een week op vakantie.. Beetje net als na het eerste uur van Uncut Gems. Verder is Kane ook niet zo'n sympathiek personage, maar was dat tijdens het eerste uur niet zo'n probleem want alles ging voortvarend. Het tweede uur krijgt Susan flink wat aandacht en laat dat nou net het minste personage zijn...
Desalniettemin viel me dit niet tegen, heb me 2 uur prima vermaakt en af en toe technisch echt toffe dingen gezien. En dan te bedenken dat de film uit 1941 komt...
joolstein
-
- 10829 berichten
- 8915 stemmen
70 minuten
FTV (140 punten)
Puntentotaal: 3798
Eigen rating: 2*
https://pixhost.icu/avaxhome/5f/24/0042245f.jpg
Crepuscule is de tijd dat de schemering overgaat in de nacht. Dat zal dus vooral metaforische bedoeld zijn. Volgens meerdere filmsites zou een regelmatig geciteerde uitspraak van filmmaker Jean-Luc Godard zijn; dat je voor een speelfilm niet meer nodig is dan een meisje en een pistool. Nu was dat een opmerking van een filmmaker die zijn neus ophaalde voor Hollywood en zijn commercie. Dat er wel iets meer nodig is dan die ingrediënten om een geslaagde film opleveren bewijst, deze film!
En net als die filmmaker wil ook dit regisseursduo Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs in de breedste zin van het woord artistiek verantwoord zijn. Quasi-interessantdoenerij dus... over een meisje dat haar intrek neemt in een woning in de Amsterdamse binnenstad, geestdodend werk vindt bij een tankstation en haar avonden eenzaam, naakt en rokend doorbrengt in dat appartement.
Vervolgens gebeurt er in de vrijwel dialoogloze film niets van betekenis. Buiten is minutenlang kijken naar doelloos rondhangen, ijsberen, staren naar het water of vliegende vogels. Binnen is het gluren naar het naakte lichaam van Nellie Benner (ze best verleidelijke en sensuele meid hoor!) die in haar kamer rondloopt, Tv kijkt, een eitje eet, een spelletje met lucifers. Tja...tergend langzaam kijken naar een meisje die dingen doet die niet worden verklaard.
Rest natuurlijk nog het pistool...de makers hadden geen idee hoe die in de films te verwerken dus als de jonge vrouw slapend in bed ligt, wordt het ding ineens door een anonieme hand op haar kussen gelegd. Hierna gebeuren er tenminste een paar dingen maar helaas werd het niet interessant want het gebeurt buiten het gezichtsveld van de kijker.
De locaties en de beelden van Amsterdam zijn nog enigszins leuk, als tijdssfeer Om artistiek (en volgens de regels van de Nouvelle vague) is er een score met monotone jazzy muziek maar om nou te zeggen; "wat is die boeiend! ...neuh.. niet echt! Waarom Nellie Benner, een groot deel van de film naakt is wordt qua functionaliteit niet duidelijk. Net zoals de rest van de film geen ingenieus plot of duidelijke aspiraties bezat. Tja de film is alleen maar vaag en stroperig langzaam.
joolstein
-
- 10829 berichten
- 8915 stemmen
23 Lake Michigan Monster (2018)
78 minuten
FTV (156 punten)
Puntentotaal: 3954
Eigen rating: 3,5
“Now I know why they call him Dick”
Portie humoristisch onzinentertainment. Amateurisme, onervarenheid, ja misschien wel, maar op een zeer leuke manier. Het grootste pluspunt van deze film is dat, het met veel liefde en creativiteit is gemaakt! Omschrijven wat het nu precies is, is haast onmogelijk! Hm, oké het is zoiets als een liefdeskind van Monty Python, HP Lovecraft en SpongeBob SquarePants en een klein vleugje Creature From the Black Lagoon.
Het gaat over Kapitein Seafield (Ryland Brickson Cole Tews, die ook de film schreef/regisseerde), wiens vader is gedood door een meermonster tijdens een vistrip. Om wraak te nemen huurt hij een superteam in, bestaande uit Shaun Shaughnessy (wapenmeester), Nedge Pepsi (sonar individu) en Dick Flynn (voormalig N.A.V.Y. (Nautische atleten en Venture Yunit) matroos)in. Natuurlijk gaan de dingen niet volgens plan
Voor iets dat (volgens IDMB) is opgenomen voor $7.000, is het opmerkelijke vindingrijkheid. Er zijn een aantal werkelijk indrukwekkende scenes! En er zit van alles in; een boek met hiërogliefen, een droom, een vloek, een spookschip, een spookleger, zelfs een piraat en in de slotakte een behoorlijk gedenkwaardig wezen! De vier mensen die een meer-monster proberen te vangen zijn vreemd lief Het niveau van de humor is aanstekelijk, zelfs als de grappen niet raken en de doe-het-zelf-visuele effecten blijven verbazen.
Door zijn luchtigheid is er geen bloed en expliciet geweld. Maar het is erg knap dat, ondanks de vele absurde en humoristische momenten, de verhaallijn interessant blijft. Deze film zit boordevol speels filmische eerbetoon aan oude en nieuwe films maar is budgettaire en met zijn cast en crew (de eerste keer) een B-film Toch is dit verdomd wild en groots! Heerlijk!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
71. Auch Zwerge Haben Klein Angefangen (Film, 1970) - Werner Herzog
96 minuten
FTV: 192 punten
Puntentotaal: 14.252
Eigen rating: 1,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/o9h6Y1oVdqiOBglD6CTJqml5e2r.jpg
WTF was dit? Een bende anarchistische dwergen die keet schoppen en ontsnapt zijn uit de instelling. Bij het merendeel mag je er het syndroom van Down er ook nog op kleven. Hier en daar wel een leuke scène zoals met die auto. En dat constante gegiechel met hoge stemmetjes. Nou ja, na verloop van tijd wil je ook wel dat ze hun bek houden.
Grootste smet op de film was toch wel het dierenleed dat je zag. Misselijkmakend bij momenten. En dat puur voor het plezier. Je zou haast gehoopt hebben dat er eentje onder die auto belandde.
Neen Herzog, vandaag zou je er niet meer mee wegkomen... Meer woorden wil ik er niet aan vuilmaken.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
72. Alice in den Städten (Film, 1974) - Wim Wenders
113 minuten
FTV: 226 punten
Puntentotaal: 14.478
https://image.tmdb.org/t/p/w780/ssSnI5cS86lHlO3z2QUomvVpvw6.jpg
Zeer mooie road movie die pas echt na een half uur echt op gang komt. Centraal een journalist die liever foto's neemt dan dat hij schrijft, dat tot ongenoegen van zijn werkgever. Philip geeft er vervolgens de brui aan en besluit om terug te keren naar Duitsland.
Op de luchthaven komt hij een alleenstaande moeder tegen en tegen wil en dank wordt hem een klein meisje in de handen gestopt. Weg uit New York naar Europa toe. Amsterdam, Wuppertal en het Ruhrgebied. Een beetje een doelloze tocht, zoeken naar een speld in een hooiberg, maar o zo mooi. Ik ben ooit zelf in Wuppertal geweest, familiebezoek en ook op die zweeftrein gezeten. Nostalgisch.
Mooie naturelle rol van dat meisje. Fijne chemie ook met de hoofdrolspeler. Toch eentje om te koesteren en één van de top road movies toch wel.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
73. Bande à Part (Film, 1964) - Jean-Luc Godard
97 minuten
FTV: 194 punten
Puntentotaal: 14.672
Eigen rating: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/j3i14N5ffe5cIT9dZTeojlCM4oi.jpg
Godard en Karina hebben veel films samen gemaakt. Beiden voelen elkaar goed aan. Karina doet het hier wederom erg goed. Hoewel het plot een soort misdaadfilm suggereert, gaat het er vrij speels en luchtig aan toe. We zitten in de jaren 60, Een periode van sociale en politieke vervreemding van de (Franse) jeugd.
Ik werd niet zo omvergeblazen van het plot. De voice-over was prima en ook de soundtrack vond ik geweldig. Het maakte het voor mij nog draaglijk. Een film die er nooit helemaal doorkomt. Wat flets en dat komt niet alleen door het zwartwit.
Geen grote fan van Godard. Daar zal deze film niets aan veranderen. Misschien moet ik het nog eens proberen met Pierrot le fou.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
74. Sweet Smell of Success (Film, 1957) - Alexander Mackendrick
96 minuten
FTV: 192 punten
Puntentotaal: 14.864
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kjiX0g78phAza04H7jNe0AIV3Jj.jpg
Het eerste half uur vroeg ik me af waar ik naar het kijken was. Ik kon er geen verhaal aan vastknopen. Later toen het personage van Steve Dallas meer in the picture kwam - en het plot zich eindelijk wat ontvouwde - werd het interessanter.
Een hoop schimmige figuren in de film. In de eerste plaats Falco gespeeld door een erg goede Tony Curtis. Een niemendal eigenlijk, een opportunistische emotionele parasiet die graag overal keet schopt, over lijken gaat om er zelf voordeel uit te halen. Een stropop voor diegene die met aanzien of geld komt aanzwaaien. Dan is JJ (geweldige rol ook van Burt Lancaster) veel gevaarlijker. Koeler, beredeneerder en vooral invloedrijker. Hyper intelligent ook. Hij heeft op privévlak maar één doel en dat is zijn jongere zus beschermen. Controleren en manipuleren is een betere omschrijving, maar kom.
Sterkste scène daar in dat theatergebouw waarbij Steve Dallas, het vriendje van het zusje, van leer trekt. De emoties gaan crescendo, behalve dan bij JJ zelf die elke reactie killig pareert en in zijn voordeel laat uitdraaien. Dat is nog wat anders als de manager van Dallas die vanuit angsthazerij aan damage control wil doen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
75. Tanin no Kao - The face of another (Film, 1966) - Hiroshi Teshigahara
122 minuten
FTV: 244 punten
Puntentotaal: 15.108
Eigen rating: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/g1C4dj1tTqtwKPjSBfWr01v9e7N.jpg
Als uitgangspunt een geweldige film natuurlijk. Niet voor het laatste dat er wordt gespeeld met de persoonlijkheid of psyche van iemand wanneer die misvormd is/wordt. De uitwerking zelf is maar matig. Ik had hier toch veel meer van verwacht. Iets meer actie, iets meer spanning, iets meer dreiging.
In de plaats krijg je veel dialogen die niet altijd even interessant zijn. Normaal gezien kan ik me meestal wel vinden in wat filosofisch geleuter, maar hier sloeg het maar matig aan. Het subplot van het meisje wordt er nogal bijgeplakt.
Voorts wel fraaie stilistische beelden in die mooie zwartwit contrasten en de speciale aanpak van de röntgenfoto in het begin in het labo.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
15. The Phil Silvers Show (1955–1959)
S1.E20 ∙ Bilko's Transfer (1956) 3*
S1.E21 ∙ Bilko's Rest Cure (1956) 5*
S2.E2 ∙ It's for the Birds (1956) 4*
S2.E6 ∙ Bilko's War Against Culture (1956) 3*
RW / 4 x 25 minuten = 100 punten
Totaal punten challenge: 1535 punten
Ook zo'n serie die je nog vaak terug zag in het begin van de kabel-televisie. Phil Silvers als Sgt. Bilko. Altijd druk met plannetjes om snel rijk te worden en het organiseren van gokmogelijkheden op de kazerne.
Bilko wordt overgeplaatst maar de kolonel kan niet wennen aan de nieuwe plichtsgetrouwe sergeant. En Bilko vind iets te makkelijk slachtoffers om geld van af te troggelen. We doen ook nog mee aan een voorganger van Lotto weekend Miljonairs en we krijgen een laatste poging om de schone kunsten aan de mannen te leren. Maar de topaflevering: Bilko heeft een prachtig hersteloord gezien voor overspannen militairen, maar moet de inspecteurs wel laten zien dat het hele kamp overspannen is, inclusief de kolonel. Gebeurt zelden dat ik hardop moet lachen om komedies, maar Bilko kreeg het voor elkaar!
ScarFish
-
- 744 berichten
- 3502 stemmen
15. Kvinna utan Ansikte (Film, 1947) Gustaf Molander
102 minuten
Bron: DVD
FTV: 204 punten
Totaal: 2920 punten
https://images.mubicdn.net/images/film/193016/cache-297473-1602607347/image-w1280.jpg?size=1200x
Mede geschreven door Ingmar Bergman. De film kon me boeien en was leuk om eens gezien te hebben, maar ik zal hem ook snel weer vergeten zijn.
3*
ScarFish
-
- 744 berichten
- 3502 stemmen
16. Libeled Lady (Film, 1936) Jack Conway
98 minuten
Bron: Pindakaas
FTV: 196 punten
Totaal: 3116 punten
https://cinema.indiana.edu/film_images/Libeled-Lady-Still-4%20-%20USE%20THIS%20ONE.jpeg
Leuke "screwball" komedie die naarmate de film vorderde leuker werd. Vooral het "happy end" einde stelde niet teleur. Je weet wel al vanaf het begin welke richting het op gaat en het is allemaal wat ver gezocht, maar dit mag de pret niet drukken. Ik heb betere "screwball" komedies gezien, maar deze mag er ook zeker wezen.
4*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4886 stemmen
58. Kanal (1957)
95 minuten (YouTube)
FTV (190 punten)
Puntentotaal: 8622
Eigen rating: 3.5*
Toch wel een indrukwekkende Poolse film over het verzet in Warschau tijdens WWII. Tijdens hun ploetertocht door de smerige riolering kon ik bijna de walgelijke geur van uitwerpselen en afval ruiken. Teresa Izewska daarentegen is dan weer een verfrissende, beeldschone Poolse verschijning. Ze maakte het voor mij wat draaglijker 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Bedankt voor de tip. Die neem ik er ook graag bij 
joolstein
-
- 10829 berichten
- 8915 stemmen
76 minuten
FTV (152 punten)
Puntentotaal: 4106
Eigen rating: 3*
https://static01.nyt.com/images/2012/09/16/arts/16BUNNY1_SPAN/16BUNNY1-superJumbo.jpg Oef...door verschillende recensie hier ging ik denk ik met verkeerde verwachtingen naar deze film kijken. Het geweld en de wreedheid zouden volgens sommige kijkers wel meevallen maar tjonge...dat was wel even slikken! In 76 minuten werden hier de fysieke en psychologische mishandeling van een hulpeloze vrouw en sadistische en seksuele genot dat een man hieraan ontleent, op het scherm getoond
Met een scène waarin een plastic zak over het hoofd van een slachtoffer wordt getrokken en een expliciete "gag" fellatio kom je terecht in het dagelijks leven van een prostituee die we door LA volgen. Haar leven.. heeft de bodem bereikt. Bewust is er gekozen voor deze vrouw met een uitzichtloos bestaan. Want haar situatie kan blijkbaar toch nog erger, als ze instapt bij een vrachtwagenchauffeur!
Enfin als je hiernaar kijkt, zie je hoe iemand wordt gemarteld. Ongeacht of deze vrouw zich nu op straat prostitueert voor drugs of niet, vernedering, aanranding, marteling of verkrachting zijn nooit echt gerechtvaardigd. Een controversiële film dus maar daarnaast is het ook nog opgenomen in een niet conventionele zin van het woord. Het enige wat regisseur Adam Rehmeier en actrice Radleen Getsic voor ogen hadden was volgens de ‘verzin het ter plekke’-methode: een film maken die nooit aarzelde met terughoudend. Behalve de drugs- en alcoholscènes schijnt alles niet nep te zijn.
Tja voor de gore-hounds, er is geen bloed te zien, dit had toch weinig nut als het is opgenomen in grimmig digitaal zwart-wit. Wel is de brutaliteit nuchterder en daardoor misschien beangstigender en realistisch. Er is bijna geen dialoog, veel werd begeleidt door de metal/punk/experimental -soundtrack van Harassor en het geschreeuw van mevrouw Getsic.
De film biedt helaas geen echte verrassingen, wendingen of een uitgekiend verhalend plot Het is doordat fictie en realiteit zijn gemengd letterlijk de term ‘martelporno’ Vanwege de stijl met zenuwachtige close-ups van een handcamera en een paar andere stilistische keuzes. Dat veel wordt uitgevoerd in fragmenten is dan weer een mindere keuze! Zwart beeld tussen overgangen is nooit prettig! Wegens zijn expliciete martelscènes is de film in Groot-Brittannië verboden. Kortom het is niet echt een film waar je van kan zeggen dat je heb genoten. Nare film maar ook een enigszins boeiend en opvallend werkje!
joolstein
-
- 10829 berichten
- 8915 stemmen
47 minuten
FTV (152 punten)
Puntentotaal: 4200
https://scariesthings.com/wp-content/uploads/2021/10/Cthulhu-Sailors.jpg
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn”
De HP Lovecraft Historical Society of HPLHS is een groepje Lovecraft-liefhebbers wat is uitgegroeid tot een bedrijf die zich toelegt op het creëren van films, radio en audio dat trouw is aan het bronmateriaal. In 1987 bracht één van de oprichter en regisseur Andrew Leman al eens een film uit en deze is dan ook het tweede project. Maar zomaar een ‘fanfilm’ is dit niet!
Nu werd het verhaal "The Call of Cthulhu", geschreven in 1926, vlak voor de komst van ‘geluidsfilms’ en aangezien de makers de vorm van het tijdperk waarin het verhaal voor het eerst werd geschreven willen aanhouden, werd deze gepresenteerd als een stille zwart-witfilm. Gefilmd met een klein budget van naar schatting $ 50.000, met een mix van moderne en vintage technieken (iets wat ze zelf 'Mythoscope' noemen) en doet denken aan de Duitse expressionistische cinema. (Lovecraft kende makers als Murnau en Lang waarschijnlijk ook echt)
Door één verteller (een psychiatrische patiënt)en één luisteraar wordt het verhaal "opgebouwd" uit stukjes en beetjes van op het eerste gezicht niet-gerelateerd materiaal die langzaam een vreemde mythologie van de Ouden onthult.
Als eerst komt het gedeelte (The Horror in Clay) over Francis Thurston die nalatenschap van zijn onlangs overleden oom Professor George Angell doorneemt Een afgesloten doos blijkt echter iets onverwachts te bevatten. Het blijkt een manuscript over dromen van Henry Anthony Wilcox te zijn, die na een bevreemdend afgodsbeeldje dromen overkwam. Twee woorden kwamen in de omschrijvingen steeds terug; Cthulhu en R'lyeh
Na deze ontdekking volgt het tweede gedeelte (The Tale of Inspector Legrasse) waarin Thurston beschrijft waarom zijn oudoom zo fascineerde. Op een bijeenkomst van geleerden bezoekt rechercheur John Legrasse hen te raadplegen over de herkomst van een idool met tentakelsgezicht dat in beslag was genomen tijdens de inval in een sekte-orgie.
In het derde gedeelte ontdekt Thurston bij toeval een artikel in een krant over de vondst van een gestrand schip genaamd de Emma. Nieuwsgierig geworden gaat hij verder op onderzoek uit en kom achter de gebeurtenissen van de bemanning en het treffen met R'lyeh en Cthulhu.
[img]https://i.pinimg.com/originals/f0/ab/d1/f0abd1aa7a8fd0da5096211a76b63b74.jpg[/img]
Onomstotelijk is dit denk ik de meest getrouwe Lovecraft-verfilming van dit verhaal. Echter door het als een stille film op te nemen krijg je ook toneelachtig over-acteren. En zwart-wit helpt natuurlijk ook om op een slimme manier budgettaire beperkingen te omzeilen. Hoewel er dus ook opmerkingen zijn te maken op de film, zorgen de trouw aan het bronmateriaal, de creatieve beelden, inventiviteit en charme van deze korte speelfilm het over geheel genomen tot een prima Lovecraft-film te brengen
cinemanukerke
-
- 1823 berichten
- 1037 stemmen
11. In Cold Blood (Film, 1967)
134 minuten x2 (FTV) = 268
Puntentotaal: 2.240 punten
Eigen rating : 4 *
https://media.timeout.com/images/102854587/1024/576/image.webp
In het Jaar des Heren 1967 : Op 22/05/67 brandt het warenhuis Innovation in het centrum van Brussel volledig uit. Het is de rampzaligste brand in de Belgische geschiedenis met 323 doden en vermisten en 150 gewonden. De Innovation in de Nieuwstraat was het uithangbord van de prestigieuze groep. Het was gekend voor zijn modieus en kwalitatief aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Dit alles gepresenteerd in een schitterend, levendig en feestelijk kader met de hoogste service en een loyaliteit aan zijn klanten. Voor velen was dit dan ook mentaal een klap. Alsof de welvaart een stomp in zijn maag kreeg. Economische vooruitgang werd in die tijd als een evidentie gezien en zo werd deze gebeurtenis met ongeloof vastgesteld.
In cold blood is de verfilming van het boek van Truman Capote. Toch verschillen boek en film. Terwijl het boek een meer documentaire registratie was van de feiten (verhaal is echt gebeurd nl een familie wordt in de staat Kansas uitgemoord voor 40 dollar) kiest de film een kant en toont de POV van de daders Perry en Dick.
Het zijn outsiders die door hun land Amerika in de steek werden gelaten. Er is geen toekomst voor Perry en Dick. Hun idiote dromen (de schat van Cortez voor Perry en de perfecte kraak voor Dick) zijn in duigen gevallen. Op het einde zal de Staat dan nog eens letterlijk voor de doodsteek zorgen. De magnifieke zwart wit fotografie van de grote Conrad Hall (American beauty, Road to Perdition) als veruitwendiging van één grote sociale catastrofe. De Great Depression up to date. De kijker krijgt een wreed, sober, triestig beeld van rural Amerika te zien. Alles ademt wanhoop uit. De Amerikaanse mythe van de oneindige opportuniteiten wordt ontmaskert.
De film toont een klassenstrijd tussen arm (de daders) en rijk (de slachtoffers waarvan men denkt een kluis vol geld te bezitten). De film geeft opzettelijk geen karakterontleding van de familie (slachtoffers), ze zijn een beetje anononiem voor ons en ook voor Perry en Dick. We leren enkel Perry en Dick kennen. Perry is geen koelbloedige moordenaars zoals de titel ons wil doen geloven. Hij was in een soort trance, een verwardheid die te maken had met de troebele relatie met zijn vader en achteraf verklaarden beiden dat ze ook dat ze niet wisten waarom ze dit nu gedaan hadden.
In cold blood is een schitterend film, een film die het begin inleidde van The New Hollywood (samen met Bonnie en Clyde uit hetzelfde jaar en die een gelijkaardig thema heeft) waar een maatschappelijk engagement van de filmmakers te bespeuren valt en rebelleert met de toen huidige situatie zowel in filmlandschap als in economisch en sociaal Amerika. Na deze challenge wil mij verder verdiepen in The new Hollywood en hun films. Met In cold blood was het alvast een prachtige start.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2939 stemmen
92 minuten (x2 FTV = 184 punten)
Totaal (1184 + 184 =) 1368 punten
Aanrader, deze Bulgaarse moderne Neo-noir, gewoon op Netflix, dat verwacht je niet. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, simpel misdaadverhaaltje in communistisch Sofia jaren '60. Met duistere Voice over en femme fatale zijn alle ingrediënten voor neo noir aanwezig, die voice over deed mij gek genoeg beetje aan sin city denken. Film overtuigd als geheel niet helemaal, maar de film ziet erg prachtig uit, sfeertje is top en de bevat opvallend veel sterke/grappige/creatieve losse scenes. 3,5*
https://www.miramarfilm.com/2016/wp-content/uploads/2016/10/part-1_0019_web.jpg
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
44. Everybody's Girl (Film, 1950)
FTV naakt
82 minuten
Punten: 82 x 2 = 164
45. The A-B-C's of Love (1953) - IMDb
FTV naakt
64 minuten
Punten: 64 x 2 = 128
Totaal: 3456 + 164 + 128 = 3748
Nog 2 films over een burlesque show. Er wordt hier al wat maar blootgegeven dan in Midnight Frolics, maar het concept van de flauwe comedy sketches zit hier ook in. Vooral in abcs of Love lijkt er meer comedy dan burlesque te zitten en die is verschrikkelijk slecht. Everbody's Girl toont gelukkig wel waarvoor onze voorouders naar zo een show gingen kijken.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4886 stemmen
124 minuten (Plex)
FTV (248 punten)
Puntentotaal: 8870
Eigen rating: 3.5*
Nogmaals een bewijs dat filmkijken ook educatief kan zijn. Ik had nog nooit gehoord van deze operatie (in werkelijkheid heette deze "Operatie Chastise") waarbij men met behulp van een stuiterende bom dammen heeft aangevallen in Duitsland tijdens WWII. Vliegtuig-fanaten komen in deze film ruimschoots aan hun trekken. Dus voor diegenen die geen greintje interesse hebben voor het vliegwezen, kan dit dus misschien wel een saaie bedoening zijn. Toch zorgden het onderzoek, de ontelbare nachtoefeningen en de uiteindelijke operatie ervoor dat het boeiend bleef. Ik vond het toch een geslaagde WWII-oorlogsfilm.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2203 stemmen
Kanal (1957) is onderdeel van de Andrzej Wajda's WAR-Trilogy waar ook Pokolenie (1955) (deel 1) en Popiól i Diament (1958) (deel 3) van uitmaken.
M.i. is Kanal wel de beste van de 3, maar de andere 2 zijn ook zeker de moeite waard.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4886 stemmen
Kanal (1957) is onderdeel van de Andrzej Wajda's WAR-Trilogy waar ook Pokolenie (1955) (deel 1) en Popiól i Diament (1958) (deel 3) van uitmaken.
M.i. is Kanal wel de beste van de 3, maar de andere 2 zijn ook zeker de moeite waard.
Bedankt! Ik heb ze opgenomen in mijn watchlist. Of ik die ooit kan afwerken (al 1622 films), blijft voor mij een vraag 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
76. Au Hasard Balthazar (Film, 1966) - Robert Bresson
95 minuten
FTV: 190 punten
Puntentotaal: 15.298
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7LPz7NEYtLXcV44j0kRLLkZ54yH.jpg
Ha, de voorloper van EO (Film, 2022). Leuk wel die films met en over ezels. Geweldige beesten. Nouja, leuk. Al bij al vrij triest ook want Balthasar heeft niet zo'n geweldig leven. Uitbuiting en mishandeling zijn zijn deel. Er zit niets anders op dan op de vlucht te slaan, maar het gras is ook aan de overkant niet groener.
Zijn leven loopt zowat parellel met een jong meisje. Fijn gedaan van Bresson. Een kleine minimalistische film die de juiste snaar weet te raken. Niet de topfilm die ik verwacht had van Bresson, maar zeker wel de moeite. Ook omwille van de religiositeit die hij er trachtte in te steken, hoewel ik me daar amper heb mee bezig gehouden.