Crepuscule (2009)

Nederland
Mystery / Drama

geregisseerd door Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth
met Nellie Benner en Titus Muizelaar

Een mooie jonge vrouw (Nellie Benner) komt naar Amsterdam en huurt een donker, karig ingericht kamertje. Haar baantje bij een benzinestation vormt het enige contact met de buitenwereld. Thuis danst ze, speelt ze piano. Als ze steeds sterker het gevoel krijgt achtervolgd te worden door een van de klanten van het benzinestation, trekt ze zich nog verder terug in haar isolement. Ze wordt steeds depressiever en meer paranoïde. Hoe lang kan ze haar isolement nog handhaven?

avatar van sinterklaas
Je moet echt profesioneel zijn om een film te kunnen toe te voegen op IMDB. Vooral vanwege dat moelijke Engels.

avatar van oruiz
oruiz schreef:

nee dat is Nellie Benner, Ik heb haar msn

ha verdomme, kwam ik even leuk uit de hoek hier

????????????

Zit je nou jezelf te quoten?

avatar van narva77
Hij staat dan eindelijk op IMDB!
Evenals hun laatste film Vlees/Meat!

Film is dik OK, ook al verslapte na halverwege mijn aandacht door het ontbreken van dialogen en de traagheid

Voor de criticasters die bij voorbij flitsende vrouwenborsten al in paniek raken, is deze film zeer ongeschikt. In deze film is namelijk echt naakt te zien. O ja, en vervelend was deze aanblik allerminst.

Traag, vervreemdend en erotisch. Ik mag het wel.

avatar van Naomi Watts
Echt mijn soort film dit. Erg fijne nouvelle vague, mooi eerbetoon aan misschien wel één van de grootste kunstenaars die de cinema ooit gekent heeft; Jean-Luc Godard. Deed mij op momenten zelfs denken aan de in mijn ogen grootste regisseur ooit; Russ Meyer. Deed mij erg veel denken aan mijn favoriete werk van hem, Lorna.

Er gebeurt niet heel veel, voor het verhaal moet je Crepuscule niet kijken. De kracht zit 'm gewoon in het op deh uid zitten van een persoon, het meemaken van helemaal niet bijzondere dagelijkse beslommeringen maar het voelt allemaal zo intiem aan. Ook het gebruik van het vrouwelijk lichaam vind ik in dit soort films erg belangrijk, wat ook Meyer en Godard in een mindere mate ook besefte. Niets is meer kunst dan het vrouwelijk lichaam, mits goed geconstrueerd natuurlijk.

Muziek is een hit or miss, niks ten nadele van Bastien want vind zijn muziek vaak wel erg goed. Soms net de verkeerde keuzes qua jazz, maar ook op momenten dat het prima werkt. Cinematografisch prachtig, sterke kadrering en op momenten ook erg mooie shots. Dat in combinatie met zwart/wit beelden is erg subliem. Onbedoeld een mooie ode aan Meyer's Lorna. Amsterdam is erg sfeervol, de sfeer verandert van sereen naar onheilspellend, erg sterk gedaan. Alleen slaan ze de plank soms mis met hoe het personage van Benner doordraait, dat sloeg soms wel door naar het cartooneske. Voor de rest een prima film met een uitmuntende Nellie Benner. Aangenaam verrast door haar mimiek, uitstraling en lichaam. De lichte beeldruis maakt het allemaal nog veel sfeervoller.

Ik schijn hiermee gelijk het beste werk gezien te hebben van Nieuwenhuijs en Seyferth. Al kijk ik wel uit om meer te zien van hun. Sterke film dit, en echt een film die ik koester, echt een filmpje voor mij. Toch fijn dat er wel degelijk echte cinéasten in Nederland rondlopen.

avatar van Boogeyman
Erg mooie en overtuigende review, ben beniewd!

avatar van Naomi Watts
Dank je. Ik zag in het DVD topic dat je 'm ook aangeschaft had. Benieuwd wat jij ervan vindt.

avatar van Boogeyman
Verwacht hem dit jaar niet meer, FRS is vaak traag met verzendingen naar het buitenland dus gaat dat via mijn ouders, maar langer dan een week zal het niet duren, trailer belooft iig veel goeds.

avatar van Rianneke_Dan
Echt weer een typische aankoop van mijn vriend, waarbij ik er totaal niet op zit te wachten om zoiets te kijken, maar je moet soms wat voor elkaar over hebben.

Maar het blijkt maar weer eens waarom ik dit soort films niet graag kijk, want ik heb er dan ook helemaal niks mee. Ik zie niet in wat er bijzonder is aan deze film. Het is totaal niet boeiend om mee te kijken met de hoofdrolspeelster, ze kwam bij mij over als een saai en leeg omhulsel die langzamerhand verandert in een paranoïd-psycho. En dat word dan helaas ook niet zo goed neergezet door Benner. Vooral het gedeelte waarin ze zo langzamerhand doordraait word slecht gespeeld en komt vooral te geforceerd over en was zelfs met vlagen lachwekkend.

De muziek was ook tenenkrommend slecht. wat een herrie zeg. Dat maakte film nog een stuk onaangenamer om naar te kijken. Op het laatst had ik nog goede hoop dat ze zichzelf door het hoofd zou schieten maar ook dat gebeurde niet. Een grote grap dus.

Deze film zal voor sommige mensen best geschikt kunnen zijn, maar zeker niet voor mij. Ik kan hier helemaal niks mee.

Rianneke_Dan schreef:

Oeioeioei, volgens mij gaat hier iemand billenkoek krijgen!

Hey Naomi,

Check ook hun andere films eens. "Lulu" vond ik zwaar tegenvallen, maar hun eerste lange speelfilm "Venus In Furs" vond ik echter zeer geslaagd!
Hun nieuwste "Meat" heb ik nog niet gezien, maar daar ben ik toch wel benieuwd naar.

avatar van Naomi Watts
Ga ik doen, dank je wel . Venus is dus nog best een leuk werkje, hou ik daar even rekening mee. Meat klonk ook erg interessant, ook met Benner zag ik.

Heerlijk gewoon.

Ziek zijn, zucht... Gaf mij gelukkig wel de tijd om even wat filmpjes te bekijken. Ook dit 'gewoontje' van Nederlandse bodem stond hoog op mijn lijstje, gekeken: woof woof. Ja ja, de eerste Nederlandse film die bij mij hoger dan een 3* scoort, en niet zomaar.

We nemen een kijkje in het leven van een gewoon/alternatief meisje: Ze bakt een eitje, doet een plasje, danst wat en that's it. Als dit het ook daadwerkelijk was had ik deze film zonder twijfel de volle pot gegeven, maar de zojuist besproken dame wordt gestalkt, er word een spanning gecreerd die niet helemaal overtuigd, het doet overigens niks af aan de film in zijn geheel aangezien het voornamelijk bijzaak is.

Het feinste aan de film is toch wel het feit dat er weinig dialoog/monoloog is te bespeuren, komt de film zeer ten goede. Stijlvol sounddesign maakt het plaatje compleet. Magnefiek.

Aan mij niet besteed. Wat een deprimerende film. Saaaai ook.

avatar van blurp194
Ai, da's weer wat anders.

Echt prachtige beelden, meer gefotografeerd dan gefilmd, lijkt het af en toe - er zijn een hele serie beelden bij die je zonder enig probleem in een fotoboek kan plakken of in een galerie kan ophangen. Maar dan bewegend, en met muziek en geluid er bij dat die beelden aanvult, versterkt af en toe. In mooi korrelig zwartwit, af en toe mooie vondsten qua enscenering, mooie plekken in de stad. En dan weer heel dicht op de huid, het vel van Nellie Benner - het vel waar ze volgens het verhaal niet zo lekker in zit. Maar is dat verhaal eigenlijk wel waar de film over gaat - het komt meer op me over alsof een verhaal eerder afbreuk aan deze film doet dan er aan bijdraagt. Als je een verhaal zoekt, moet je ofwel heel diep zoeken of je ergeren aan de vagerigheid van hoe deze film met het vertellen ervan omgaat.

Maar, dit is dan ook niet een film voor elke gelegenheid of voor elk publiek. Als je in de stemming bent voor mooie beelden en weinig actie - zoiets als een afterparty na een filmavond - dan kan het wel werken.

avatar van RickZ
Nederlands zwart/wit drama zonder spraak over een (blote) meid in Amsterdam. Het saaie verhaal begint gewoon ergens, en dan gebeurt er niets meer tot het einde. Gelukkig duurt de film niet lang, dus duurt het lijdzaam wachten op iets interessants ook niet lang.

Mooie en rustige film die lekker snel wegkijkt en je helemaal meeneemt! Mooie beelden van Amsterdam en een prachtige hoofdrolspeelster! Perfect einde van mijn weekend!!

avatar van 93.9
Bijzondere film. Mooie beelden.
Beklijvend, dus zowiezo al dikke voldoende.

De film is geen dansfilm, maar is voor mij wel vergelijkbaar met een dansfilm. Een kunstvorm die ik niet goed begrijp en waar ik ook niet veel mee heb. De muziek is o.a. van Pierre Bastien. Daar heb ik wel een lp van.

avatar van jippie2010
Nee, nee, nee... deze film deed het niet voor mij.
En niet omdat ik het saai of langdradig vond, ik hou wel van dit soort films.
Ik vond het kwalitatief erg tekort schieten.
Het oogde voor mij erg amateuristisch. Het camerawerk vond ik te simpel,
deed geen recht aan het thema.
Dat er alleen gebruik gemaakt is van zwart-wit beelden vind ik in principe een mooi concept,
al had ik voor een ander soort filter gekozen.
Daarnaast vond ik de acteerprestatie van Benner wisselend van niveau.
Nee, geef me dan maar een film als Code Blue (2011). Ook een Nederlandse productie, ander thema maar stijl sluit aan bij deze film.

Naomi Watts schreef:
Echt mijn soort film dit. Erg fijne nouvelle vague, mooi eerbetoon aan misschien wel één van de grootste kunstenaars die de cinema ooit gekend heeft; Jean-Luc Godard.
Prima dat je met wat prijzende blurb aandacht vraagt voor wat minder bekende Nederlandse filmmakers, maar dit is regelrecht misleidend.

Over de film: leuk geprobeerd, maar weinig overtuigend.

Over het algemeen wat houterig verteld, met name het begin, bijvoorbeeld in de montage.

Het gebrek aan dialoog en het weinige diegetisch geluid lijken hier eerder een noodgreep dan een bewuste en succesvolle esthetische keuze (hoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet). Ik kan dat begrijpen, want ik heb zelf ook eens geprobeerd een (korte) film te maken. Het opnemen van geluid is gewoon lastig; wanneer dat mislukte, zette ik in de postproductie er muziek onder om dit te maskeren. Ook wanneer je gebruik maakt van een onervaren, amateur acteur is het als beginneling wijs om zo weinig mogelijk dialoog te gebruiken.

Ook het subplot waarin de paranoia erbij komt vind ik nogal zwakjes. Het is duidelijk wat de regisseurs willen doen, met bijv. de cameravoering, maar echt beklemmend wordt het niet.

Gelukkig zijn er een aantal mooi gefotografeerde, sfeervolle scenes die de film redden.

Eigenlijk raar dat dit zo amateuristisch op mij overkomt, want hun debuut Venus in Furs vond ik wel sterk.

avatar van Naomi Watts
Je hebt helemaal gelijk, wel erg overdrijven. Schrik nu ook wel dit terug te lezen hoor . Ik denk dat ik dat vooral zei op basis van zijn "All you need for a movie is a gun and a girl."

avatar van mayhemblik
Sjempoe schreef:
doperwtjes

Je bent toch wel op de hoogte van het o zo ware gezegde ''Hoe kleiner de borst, hoe groter de worst?''
Dit oude Deense of Nieuw-Zeelandse (ik denk toch Deense maar pin me d'r niet op vast) gezegde slaat de spijker op de kop, althans voor mij.

avatar van Fortune
Weet iemand hoe de muziek heet die hier inzit?

avatar van The One Ring
Een Nederlandse Kunstfilm. Ja, Kunst met een hoofdletter K.

Allereerst, leuk dat Amsterdam eens de noir-behandeling krijgt. De wat ouder ogende stad krijgt toch wel een lekker mysterieus sfeertje door die zwart-wit beelden bij nacht. Dat maakt Crepuscule nog de moeite waard. De rest eigenlijk niet.

Voor mij viel het iets te veel tussen wal en schip in. Aan de ene kant heb je een portret van een psychologische aftakeling die me nog het meest deed denken aan Repulsion van Roman Polanski. Aan de andere kant heb je iets veel meer gestileerd, een soort avant-garde werken in de trant van, zeg, Meshes in the Afternoon van Maya Deren. Helaas is het te vreemd om te overtuigen in de eerste categorie en te gewoon voor die tweede. Ik had het meest moeite met de tweede helft, waarin die aftakeling wat meer op sterk gezet wordt. Het is echter totaal niet geloofwaardig en de performance van Nellie Benner is zo gestileerd dat het niet werkt. Al vraag ik me af of een realistische weergave van een mentale aftakeling hier de bedoeling was. Echter, voor een wat meer gestileerde film vond ik het wat eenheid missen. Veel loze stukjes waarin er wat rondgewandeld wordt en te veel beelden die niet echt een plaats vinden in het geheel. Een korte, allicht wat meer hypnotiserend film ligt hier onder verscholen, maar komt er wat mij betreft niet uit. Dit heeft of te veel of te weinig verhaal. Waarom ze aan het einde niet besloot zelfmoord te plegen is ook maar een raadsel, aangezien nergens iets van een bron van hoop getoond wordt.

Het is een aardige poging, maar niet meer dan dat. Het doet sterk denken aan veel korte films, maar hier duurt het dus 70 minuten, wat iets te veel van het goede is.

avatar van leatherhead
Mweh, aardig probeerseltje, maar verre van geweldig. Al is het wel leuk dat Nederland als filmland eens wat experimentele trekjes vertoont.

De zwart-wit fotografie wisselt een beetje; soms mooie, sfeervolle shots, soms wat kaal en flets. Persoonlijk vind ik Amsterdam ook geen bijster mooie stad dus dat hielp ook niet echt mee. De soundtrack is echter van ander allooi en dissoneert meestal sterk met de beelden. Hier en daar wat degelijke melodietjes, maar soms was het ook gewoon niet om aan te horen. Alsof er één of andere dikke strontvlieg in je oor zat te zoemen.

Verder min of meer eens met wat er reeds boven mij gezegd werd. In se een verdienstelijke poging, potentieel is onloochenbaar, maar 't is allemaal niet zo heel verheffend uiteindelijk. Ondanks dat het een redelijk apart filmpje is zal-ie niet al te lang beklijven vermoed ik. 2,5*, krap.