Zift (2008)

Bulgarije
Drama / Mystery

geregisseerd door Javor Gardev
met Zahary Baharov, Tanya Ilieva en Vladimir Penev

Moth (Zahary Baharov) wordt vrijgelaten na een onterechte veroordeling van moord. Na lang niets te maken hebben gehad met de buitenwereld valt Moth in een diep dal. Zijn eerste nacht op vrije voeten toont hem de zestiger jaren in Bulgarije vol met sombere straten, vervallen buurten en ontmoetingen met bizarre personen.

avatar van HarmJanStegenga
Trailer. Schijnt een behoorlijk debuut te zijn van regisseur Gardev. Ook opgenomen in de lijst van kanshebbers voor de oscar beste buitenlandse film.

avatar van DiStefanO
Erg genoten van deze film. Een nogal zwarte film die sterk begint. Een goed tempo heeft en het acteerwerk mag er zeer zeker zijn.

Daarnaast was het camerawerk erg goed.

Zift vertelt het verhaal van Moth, die onschuldig gevangen zit. Bij een inbraak stelen ze een diamant, en alleen hij weet waar die is.
Tijdens de inbraak valt een dode en Moth draait hiervoor op.
Het verhaal is niet zo ongewoon, maar de manier hoe alles gefilmd is en de karakters worden neergezet, is gewoonweg subliem.

Een aanrader !

avatar van blurp194
Het begin is erg sterk. Jammer dat het daarna nogal inzakt. Het einde is dan wel weer een stuk sterker, maar het niveau van het begin komt niet echt terug.

De film heeft een heel eigen stijl van vertellen en filmen. Het verhaal wordt vooral in het begin opgeleukt met diverse echt idiote situaties en grappen - zowel echte als subtiele beeldgrappen. Als daar wat meer continuiteit in gezeten had, was dit misschien een echte topfilm geworden.

Zwartwit is een goede keuze, dat draagt bij aan de aparte stijl van de film.

avatar van sinterklaas
Knappe Bulgaarse film. Het zwartwit maakt de film ook weer erg bijzonder. Het begint allemaal als een gevangenisfilm waarbij Moth ten onrechte is veroordeeld, en waarbij hij weer vrijkomt in het Post Communistische Bulgarije van de jaren 60. Echt een doel lijkt de film ook niet te hebben. Het is meer het levensverhaal van Moth, en hoe hij allemaal in bizarre situaties terecht komt. Wat voor, dat moet je zelf zien, maar ik kan garanderen dat de Oost Europeanen weer een zwart gevoel van humor vertonen hier. Het sombere Oostblok sfeer word, dankzij het zwart wit, hier ook erg goed neergezet.

Prima film.