- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
3. U.F.O. Abduction / The McPherson Tape (1989)
66 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 6
Subgenre: 76. Shot On Video Horror
Themaklassement: 3 punten (33-83-76)
Als home video/found footage eigenlijk compleet geloofwaardig. Als film nagenoeg niet uit te zitten. Gelukkig een voor mij pittig subgenre kunnen afvinken.
Het lijkt haast alsof het script uit vijf regels bestond en dat de cast (naast regie-aanwijzingen als “en dan zie je iets bewegen door het raam”) complete vrijheid kreeg om door elkaar heen te discussiëren, rennen en te schreeuwen. Onnavolgbaar. Dat je door de constant donkere sets en slechte beeldkwaliteit als kijker dan nauwelijks tot niets kunt zien, haalt het de complete beleving vrij snel naar beneden. Het is een lange zit geworden (en dat voor 66 min!) en ik ben misschien wat vaker dan normaal afgeleid of naar het toilet gegaan of thee gaan zetten.
Kon zo snel geen minder duidelijke still vinden, maar de film zit er vol mee.
Ergens valt dit nog te reduceren tot een effectieve found footage film van maximaal 10 min. Maar dat is nauwelijks meer een compliment te noemen.
1*
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Razorback (Film, 1984)
FTV: 2 punten
Totaal: 4 punten
Eigen score: 3,0*
https://www.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2022/10/162-1.jpg
Massachusetts had een bloeddorstige haai in Jaws, rural Australië heeft een doorgedraaid everzwijn in Razorback.
De film begint sterk met een goede openingsscène. De eerste echt uitgebreide razorback aanval (op de journaliste) was ook om van te genieten. Zo tof gefilmd en heerlijk om zo'n animatronic aan het werk te zien ipv zielloze CGI.
Sowieso is de cinematografie werkelijk uitstekend. Ieder shot is prachtig en out of the box. Vaak gecombineerd met de setting van het indrukwekkende Australische landschap.
Na de aanval op de journaliste, en dus met de introductie van haar man vond ik het wel iets aan kracht inleveren. Wel volgt dan ook de introductie van de mooie Arkie Whiteley. Wat mij betreft had de oude rot met de persoonlijke vete met het everzwijn ook een grotere rol mogen hebben in het opnemen tegen het beest.
Sfeertje is top. Naast de razorback zijn er ook enkele totaal doorgedraaide personages die rondrijden in indrukwekkende trucks. Voelde qua madness soms zelfs een beetje Mad Max achtig aan.
Er zit verder een schandelijke scène in waarin ze de honden loslaten op een groep zwijnen en die naar de strotten laten grijpen.
Razorback is toffe Ozploitation. Vooral visueel erg sterk, en de keren dat de razorback ten tonele verschijnt is het eigenlijk altijd leuk.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
4. Glorious (2022)
79 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 8
Subgenre: 78. Single Location Horror
Themaklassement: 4 punten (33-83-76-78)
Vrij geinig filmpje.
Dronkenlap-met-gebroken-hart Wes belandt in een toiletgebouwtje waarin het enige andere hokje bezet wordt door een curieus wezen uit de koker van Lovecraft, met de stem van Simmons. Die blijkt het een en ander van Wes te weten en blijkt hem uiteindelijk nodig te hebben voor een soortement van missie.
https://i0.wp.com/setthetape.com/wp-content/uploads/2022/07/Glorious-HEADER.jpg?fit=1200%2C460&ssl=1
Kwanten, die Wes speelt, is niet de meest begaafde acteur maar weet zich uiteindelijk toch redelijk staande te houden op de vierkante meters van het groezelige toilet - enkele flashbacks en Under The Skin-achtige droomvisuals daargelaten. De dualiteit van zijn karakter (wat heeft Wes allemaal op zijn kerfstok?) verschaft de film op de valreep nog een dubbele laag, maar - zeker gezien het komische gehalte doorheen de film - kijk en interpreteer je deze het liefst zo luchtig en eenduidig mogelijk. 3*
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
8. Beetlejuice Beetlejuice (Film, 2024)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 16
Subgenre: 11. 2020's horror
Themaklassement: 8 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 11, 16, 57, 77, 84, 85, 92
MM: 83 stemmen, 3,05* gemiddeld
https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/08/willem-dafoe-confronts-a-shrunken-headed-betelgeuse-in-beetlejuice-beetlejuice.jpg?q=49&fit=crop&w=825&dpr=2
En nog eentje voor Beetlejuice 2! Niet de eerste, wellicht ook niet de laatste 
Geen spijt dat ik voor Beetlejuice ben gegaan. Ik was het niet van plan, maar de film bracht wat ik van Burton verwachtte. Entertainment, creativiteit en chaos in één. De film vloog voorbij en bestond uit verschillende subplots.
Niet dat die allemaal even interessant waren. Button tracht die op het einde aan elkaar te kleven, maar dat lukte maar deels.
Wel fan van Jenna 'Wednesday´ Ortega met haar doordringende ogen en volle lippen. Keaton steelt uiteraard de show, maar Ryder en O´Hara moeten niet onderdoen. Dafoe vond ik maar een jammerlijke weinig zeggende rol neerzetten. Bob was trouwens ook geweldig.
Een aantal geweldige scènes worden afgelost met mindere dingen. Best komisch, niet eng. Pure fun. Oja, die baby, die was echt creepy (en best ook wel lollig). De film voelde wat vol aan, beetje overdaad (ook nog met Bellucci). Chaotisch en dolgedraaid, maar leuk!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
9. Tomie: Anaza Feisu (Film, 1999)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 18
Subgenre: 19. Arrow horror
Themaklassement: 9 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 11, 16, 19, 57, 77, 84, 85, 92
MM: 5 stemmen, 1,50* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vOeDCpi6uGQ5O9LSeyzvW0JDU7x.jpg
https://image.tmdb.org/t/p/w780/fMIlzLlvX55YvC1WjB6bim56EJS.jpg
Verrassend lage score...
Blijkbaar bestaat er een hele reeks rond Tomie. Ondanks de flauwe quoteringen was ik toch aangenaam verrast, zeker omdat het mijn 1e Tomie betreft. Een mysterieus meisje duikt op in drie verschillende korte filmpjes. Leuke Japanse anthology. Geweldig is veel gezegd, maar ik vond het best OK. Alle drie de delen zijn vrij gelijkwaardig.
Het eerste deel is meer tienerhorror waarbij Tomie telkens opnieuw opduikt, wat er ook met haar gebeurt. Ik vond het personage wel mysterieus en creepy. Zwijgzame blik, griezelige glimlach. Fijn! Die lijn wordt doorgetrokken naar de andere delen.
De fotograaf denkt een geweldige one night stand beleefd te hebben, maar er is heel wat meer aan de hand. En in het andere deel lijkt ze een losgeslagen feeks die haar vriend oplegt een zwerver te doden. Van genoten! Wil ik wel meer van zien.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4896 stemmen
14. Society (1989)
99 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 28
Subgenre: 7. 1980s Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 7,18,42,54,65,83,86)
Themaklassement: 13 punten
Eigen rating : 2.5*
https://assets.mubicdn.net/images/film/4722/image-w1280.jpg?1697100159
En dit zal dan waarschijnlijk de meeste bizarre en surrealistische film zijn van deze challenge. Spijtig genoeg dat je meer dan een uur moet wachten voordat het echt wel losbarst. Het eerste uur lijkt wel op zo'n jaren 80 tienermeisjessoap over de High Society gemeenschap. Vol intriges en probleemsituaties die er eigenlijk geen zijn. Veel vrouwelijk schoon met een camel toe en welgevormde borstjes als extra. Maar verder redelijk sloom en onbenullig. En dan begint die finale die wel lijkt op een mix van "Possession" en "Videodrome". Slijmerige toestanden met absurde situaties. Een totale ommekeer op filmvlak maar dan wel rijkelijk te laat.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
Je kunt trouwens wel zien dat ik geen partner, kinderen en een druk leven heb, hè? Maar dit is echt de laatste horrorfilm weer voor vandaag. 
Ook geen kat dan zeker? Ik geef die van mij de schuld dan, want in principe heb ik ook niet zoveel andere dingen. 
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
9. The Black Cat (Film, 1934)
65 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 18 punten
Subgenre: 91. Universal horror
Themaklassement: 9 punten
Eigen score: 2*
https://static.labiennale.org/files/styles/full_screen_slide/public/cinema/2022/Schede_film/970x647/Venezia_Classici/ulmer.jpg?itok=Rr7bBA4J
Hm ja, wist dat ik dit niet geweldig ging vinden, maar wel eentje die moest. Vrij iconische horrorfilm maar eigenlijk wel behoorlijk light, en wat mij betreft veel te veel dialoog. Ik heb een ADD brein, dat trek ik zeer matig als er niet ook andere dingen te beleven zijn. Muziek stoorde me niet echt en het was op zich wel ok, maar na 65 minuten was ik behoorlijk uitgeblust. Overigens had ik The Black Cat 1941 opgeschreven als film en heb de 34' versie gekeken dus moest ff husselen met de thema's.
10. Frankenstein (Film, 1931)
70 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 20 punten
Subgenre: 2. 1930s horror
Themaklassement: 10 punten
Eigen score: 2.5*
https://kinorotterdam.nl/content/uploads/2023/12/Frankenstein-still-4.jpg
Nog niet gezien en dat moet natuurlijk wel. Had hem aanvankelijk voor wat anders, maar nu maar voor 1930s. Dit is wel oude horror die ik kan waarderen. Niet te veel dialoog, hulpeloze meisjes, of bombastische knalmuziek (dat laatste wel af en toe), maar de boel lekker simpel gehouden. Uiteindelijk oogt het behoorlijk verouderd en zijn veel scenes vooral komisch, maar ondanks dat het visueel niet geweldig (af en toe overigens wel prima belichting) was was dit wel leuk om te volgen.
11. Shadow in the Cloud (Film, 2020)
83 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 22 punten
Subgenre: 97. War horror
Themaklassement: 11 punten
Eigen score: 3*
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3e481bc5a6e40001b215a8/1628463855954-7D75IDZEEHYX9QG90UF8/Screen+Shot+2021-08-08+at+7.01.25+PM.png
Sinds kick-ass is Chloe bij mij ook wel een favorietje en deze stond nog na de challenge van vorig jaar. Uiteindelijk een fijn en intens filmpje dat zich enkel in een vliegtuig afspeelt. Voor het grootste gedeelde zelfs in 1 cabine. Chloe speelt het erg leuk maar het is vooral de opsmuk die dit een vermakelijk filmpje maakt. Het camerawerk, de soundtrack, de spanningsopbouw is heerlijk en vervolgens is de uitwerking ook nog eens lekker over de top. Yep Michael Bay zou hier jaloers op zijn. Zodoende zeker niet iedereen aan te raden, maar absoluut prima vermaak. Enige issue is eigenlijk die baby dat paste dan weer iets minder in zo'n all out film.
madmadder
-
- 371 berichten
- 3058 stemmen
2. There's Nothing Out There (1991)
92 minuten
FTV = 2 punten
Totaal: 4
https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/products/Theres_Nothing_Out_There_011_800x.jpg?v=1551243909
Leuke metahorror nog enkele jaren eerder dan Scream, maar bij die laatste is het allemaal wel een stuk beter gedaan. Wel een aantal grappige scenes, dus zeker genietbaar. 3*
cinemanukerke
-
- 1831 berichten
- 1042 stemmen
Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. De keuze van mijn dochter deze keer.
FTV – 2 punten
Puntentotaal : 4
Subgenre : nr 78. Single Location (afgevinkt : 78, 80)
Eigen score : 3* / Score dochter : 4*
https://www.secretcinema.be/wp-content/uploads/2023/09/12454527_the-menu-edit-1280x720.jpg
Dit voorjaar ben ik naar een 2 sterren restaurant geweest. In het midden van onze 6 gangen menu kregen we een set messen aangeboden waarin de verschillende handvatten vervaardigd waren uit diverse materialen. We mochten eerst onze messen kiezen op basis van het kleur en patroon van het handvat en daarna volgde de uitleg met als doel dat alles duurzaam was. Het tafeltje naast ons kwam daarna aan de beurt en iemand koos het mes met de beige kleur. De ober legde uit dat dit penishuid van een stier was. Algemene hilariteit natuurlijk. Leuk, een deel van de totale beleving zei mijn tafelgenote maar ik dacht dat top gastronomie toch meer en meer richting show en entertainment uitgaat. En de chef’s zijn de rocksterren van nu geworden.
En zoals de etiquette stipuleert, komt de chef na de maaltijd (sorry : beleving) vragen hoe het was geweest. Vlug, ik moet iets intelligents kunnen bedenken. Smaak, balans, ingrediënten, de kleur van de servetten of zelfs over het weer ? Nee, er schiet me niks te binnen. God, hij komt naar ons tafeltje. Misschien nog vlug een aflevering van Chef’s table op Netflix downloaden ? Ai, te laat. Ik stamelde dan maar ‘zeer lekker’ want meer kon ik absoluut niet zeggen. … alles was al zodanig geabsorbeerd in de dampen van een Speed X combi X master oven dat ik me niks meer kon herinneren wat we nu precies hebben gegeten. De chef knikte kort en draaide zich terug om en dacht waarschijnlijk : amateur, mijn beurt komt nog als hij straks de rekening gaat zien.
Daarmee kan ik naadloos aansluiten bij het kijken (sorry : beleving) van the menu. Foodies worden in hun hemd gezet, de zwarte humor die wordt opgediend, de talrijke verwijzingen tussen recept en moord … ik vond het heel amusant en onderhoudend. Luchtig, braafjes dat wel en met een soort mysterie verhaal structuur zoals ‘wat ruist er door het struikgewas ?’.
Mijn dochter met haar onverzadigbare dorst naar kennis wil nog iets zeggen : Papa, dat personage van die ijdele acteur (noot van de redactie : vertolkt door John Leguizamo), is dat nu een cliché of een stereotiep ?
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Speelduur: 128 minuten
Datum van zien: zaterdag 14 september
Bron: Amazone prime
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 5 punten
Subgenre: 93, Vampire horror
Punten themaklassement: 3
Afgewerkte thema`s: 20, 21 en 93.
Waardering: 3,5
Review: Ik zag deze voorbij komen en dacht, ja leuk, en bijna vreemd dat ik deze nog nooit gezien heb. Echter ook tijdens het kijken zag ik niets bekends voorbij komen, dus toch nooit voorbij zien komen op tv ofzo blijkbaar. Wat een sterrencast trouwens, alhoewel ik Reeves als Jonathan Harker niet heel geloofwaardig vindt, de acteur die Renfield speelt doet dat op een leuke manier en ook vind ik Gary Oldman als Dracula overtuigend, maar dan vooral op de momenten dat hij echt de graaf speelt en wat minder als prins Vlad. Overigens ook een film met een hoog sensueel gehalte, ik twijfelde bijna of ik hem onder "erotic horror" weg zou schrijven, kon je toch zien dat men daar in de 90`s wat minder moeilijk over deed nog. Ik heb mij prima vermaakt met deze film, alhoewel ik het soms net wat te veel vanuit een bepaalde artsy fartsy manier geschoten vond, wat mij op een gegeven moment een klein beetje stoorde. Dit zal vast gedaan zijn om een mysterieus sfeertje neer te zetten, maar ik vond het er soms een beetje te druk door worden en daarnaast lag de nadruk mijnzins iets teveel op het sensuele (alhoewel dit als ik het mij goed herinner in het boek ook wel redelijk uitgelicht wordt).
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Ook geen kat dan zeker? Ik geef die van mij de schuld dan, want in principe heb ik ook niet zoveel andere dingen.
Die heb ik dan wel weer twee, maar ze zijn al bejaard dus slapen zowat de hele dag. 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
100 minuten - FTV
Puntentotaal: 10
Subgenre: 3. 1940s horror
Themaklassement: 5 punten (Voltooid: 1-3, 24, 61)
Rating: 3.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15848.jpg?cb=1367849546
Aardige spookhuisfilm uit de oude doos. De setting is klassiek maar fantastisch, een groot landhuis aan de Engelse zuidkust, uitkijkend over de kliffen en natuurlijk met een mysterieuze geschiedenis. Echt een horror is dit nauwelijks te noemen, er zit minstens zoveel romantiek, mysterie als drama in. De Fitzgeralds, een broer en zus uit de stad, nemen het huis over en proberen de mysterieuze geschiedenis van het huis en de bijbehorende spookverschijnselen te ontrafelen, waarbij de knappe jonge buurdochter een centrale rol speelt. Het is vooral erg stijlvol, met prachtige zwart-wit-beelden, prima acteerprestaties en zowel sfeervolle beelden in huis als buiten aan de kust. Maar de focus op de (voor mij niet zo heel interessante) ontrafeling van het mysterie en het kabbelende verhaaltempo zorgden er toch voor dat ik niet helemaal meegezogen werd in de film. Alsnog een prima begin van de dag zo.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
6. A Haunted Turkish Bathhouse (1975)
82 min.
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 12
Subgenre: 70. Revenge Horror
Themaklassement: 6 punten
(14, 34 – 35, 54, 70, 85)
https://rockshockpop.com/filedata/fetch?id=407118&d=1672873190
https://rockshockpop.com/filedata/fetch?id=407120&d=1672873270&type=medium
https://rockshockpop.com/filedata/fetch?id=407127&d=1672873312&type=medium
https://rockshockpop.com/filedata/fetch?id=407133&d=1672873323&type=medium
De eerste film niet op MM is een wapenfeit. Het is nog eentje die echt wel de moeite is. De film spelt zich af in de late jaren 50 toen de politie in Tokyo tegen prostitutie ging optreden en alle bordelen verplichte om te sluiten. Het bordeel waar deze film zich afspeelt veranderd gewoon officieel naar een Turks badhuis waar prostitutie en soap land stijl praktijken blijven verdergaan.
De vrouwen zijn mee met dit plan met uitzondering van Yukino die gelooft dat haar vriend en haar en haar zusje zullen wegnemen uit de situatie waarin hij leeft. Haar vriend blijkt niet de man te zijn die zij dacht dat hij was, hij manipuleert niet alleen haar om zichzelf te blijven prostitueren zodat hij het geld kan opstrijken zogezegd voor zijn schulden bij de Yakuza, hij misbruikt ook haar zusje en dan worden dingen nog duisterder en slechteriken zijn echt totaal moreel verwerpelijk.
De film is gefilmd in heldere kleuren en combineert makkelijk heel veel genres. Revenge is een duidelijke, er zijn elementen van Pink maar ik zou het geen pure Pink / soft-core film noemen want die scenes zijn er maar voegen toe en dragen niet het plot, martelingen en natuurlijk de geest kat in het prachtige explosieve finale en een geweldige free jazz met vroege elektronica elementen soundtrack. De film is nog eens recent mooi restoreert, absoluut een aanrader.
stef89
-
- 150 berichten
- 1506 stemmen
3. Matriarch (2022)
85 minuten
FTV (2punten)
Puntenklassement: 6 punten
Eigen score: *3,0
Dacht dat ik de hoofdrolspeelster irritant vond, maar toen had ik haar moeder nog niet ontmoet 
Vond de film nog verassend goed te pruimen.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
94 min.
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 14
Subgenre: 88. Toy Horror
Themaklassement: 7 punten
(14, 34 – 35, 54, 70, 85, 88)
https://gravereviews.com/wp-content/uploads/2021/07/benny.jpg
Mijn partner heeft ondertussen heel de living versierd in Halloween sfeer dus de atmosfeer is zeker hier aanwezig. Het was tijd om deze eens op te pikken nadat hij een paar keer vermeld was.
Een Britse productie wat ik om een of andere reden niet verwacht, “Benny Loves You” is een passieproject waar de maker vele jaren heeft gespendeerd aan om zelf alle visuele effecten te maken, het volledig zelf te maken en de soundtrack die veel te luid gemixt is voor mij.
Het resultaat is een totaal knotsgekke, soms net iets te lang of te onsamenhangende film waar het plezier totaal vanaf spat. De film is hilarisch en Benny is totaal absurd en memorabel met zijn zinnetjes. Gewoon een plezier om naar te kijken en de ruwe kantjes vallen te negeren.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
86 min.
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 16
Subgenre: 65. Period & Historical Horror
Themaklassement: 8 punten
(14, 34 – 35, 54, 65, 70, 85, 88)
Ongure types uit de lagere klasse die het vuile werk doen van dokters ter bevordering van de geneeskunde. Dit hebben wij al eerder gezien bij Body Snatcher (1945) ook met Boris Karloff en The Flesh and the Fiends uit 1960. Hier is het meer een subplot van een film die afspeelt in de dagen van operaties zonder anaesthesia. Een gegeven dat mij ongemakkelijk maakt om bij na te denken. De arts in kwestie – Boris Karloff – gelooft dat verdoving mogelijk is maar dwaalt snel af van de wetenschap en verdwaald in drugsverslaving en doet al het nodig om die te voeden. Mensen in de medische professie zijn al lang de kanaries in een koolmijn voor opioïde crisis met toegang, kennis van de drugs en stressvolle jobs. De autobiografische kortverhaal Morfine van Mikhail Bulgakov is hierover ook prachtige horror leesvoer. Christopher Lee is ook van partij die ik niet echt herkende maar jong (relatief voor hem, hij was 36) ziet hij er heel anders uit voor mij.
“Corridors of Blood” is een deftige set film met interessantere ideeën erachter dan de film zelf en een heel misplaatste naam maar kijkt deftig weg.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
6. End of the Wicked (Video 1999) - IMDb
94 minuten - FTV
Puntentotaal: 12
Subgenre: 13. African horror
Themaklassement: 5 punten (Voltooid: 1-3, 13, 24, 61)
Rating:1.0*
https://mondoexploito.com/wp-content/uploads/2012/06/endofthewicked.jpg
Toegegeven, het is niet saai. Er gebeurt veel, maar samenhang is niet echt te bespeuren in deze Nigeriaanse reli-propaganda. Ik vrees een beetje dat de makers daadwerkelijk denken dat dit soort sektes bestaan en dat niet-Christenen zo hun tijd doden. Lekker ellende veroorzaken voor de gelovige medemens, omdat het kan. En na een klein beetje onderzoek schijnen de makers inderdaad reli-gekkies te zijn. Het acteerwerk is hysterisch en de special effects zijn nog niet eens van het niveau jaren '80 B-film, en zoals ik al zei, een verhaal is nauwelijks te bespeuren. Blij dat het af is.
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
1 The Deliverance (Film, 2024)
110 min.
FTV ( 2 punten )
Puntentotaal : 2
Degelijk dramatisch verhaal over een gezin waarin de alleenstaande moeder heel wat te verwerken krijgt en dan ook nog te maken krijgt met een demon die haar kinderen stap voor stap in de greep krijgt. Dat resulteert in een paar goede horrorscènes. Het acteerwerk is zonder meer degelijk met een wel heel aparte rol van Glenn Close. Helaas gaat de film in het laatste half uur volledig over the top met de zoveelste clichématige actiescènes rond exorcisme. 6/10
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
2 Hard Ride to Hell (Film, 2010)
94 min.
FTV ( 2 punten )
Puntentotaal : 4
https://cover.box3.net/newsimg/dvdmov/max1345892144-frontback-cover.jpg
Zwakke horrorfilm dat meer lijkt op een film rond vampieren, dan rond een duivelse sekte die op zoek zijn naar de perfecte verbintenis met een vrouw waar het duivels kind tot bestemming kan worden gebracht. Beetje horror, beetje naakt, beetje actie, …maar op alle gebieden vrij mak. 3/10
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
Alucarda, la Hija de las Tinieblas (Film, 1978)
78 minuten
FTV= 2 p
puntentotaal= 26
subgenre= 61 nunsploitation
themaklassement= 13
voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61
3,5 *
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
9. Operazione Paura (Film, 1966) - MovieMeter.nl
85 min
Ftv
Puntentotaal 18
Rating 2,5
Prachtige sets weer, mooie belichting, maar het blijven toch een beetje Scooby-doo-achtige taferelen in een Spookslot setting. Tot op heden is het een ongelukkig huwelijk, de Italiaanse horror maestro's en ik.
Vroeger gingen we bijna iedere zomer op vakantie naar Noord Italië. 'S ochtends langs de supermarkt voor verse broodjes en verse ham. Dan naar het Lido om de halve dag rond te hangen aan en in het meer van Caldonazzo. Aan het einde van de middag weer naar huis en als mijn moeder dan in de keuken stond, ploften mijn broer en ik voor de televisie. Als we geluk hadden was er Dragonball op. Als we geen geluk hadden zapten we wat rond en waren er ontelbaar veel soapseries op tv.
En tijdens het kijken van deze Bava kreeg ik precies weer dat gevoel van toen voor de tv. Enerzijds leuk, want nostalgisch. Anderzijds enorm bevreemdend, met die dub waardoor iedereen hetzelfde klinkt en alsof ze niet in de ruimte zelf staan (daar kunnen wat wind- of voetstapgeluiden niks aan verhelpen), en dat dramatische acteerwerk. Personages die midden in een gesprek zich naar de camera draaien, twee stappen naar voren doen en hun gedachten hardop uitspreken. Vrouwen die van schrik hun hoofd in de nek werpen en een kreet slaken, handen op de wangen. Van spanning vetrokken kaken omdat die verdomde kartonnen deur niet open wil. Wat is dit nou jongens...
Er zit een bepaald vakmanschap in wat ik zeker kan waarderen, maar het voelt allemaal ook zo verdomde knullig aan.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
12. Umbilical World (Film, 2018)
79 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 24 punten
Subgenre: 16. Animated horror
Themaklassement: 12 punten
Eigen score: 3.5*
Heerlijke krankzinnigheid dat me een beetje doet denken aan rejected en dan vooral de droge stukjes er van. Het zijn in principe allemaal korte animaties met een belachelijk thema en een krankzinnige uitkomst. Het is dan ook niet de prachtige animatie die dit werkje interessant maakt maar vooral de hoeveelheid weirde ideeën die hier te zien zijn. Zoals Leatherhead als schreef (die overigens 4* geeft) zitten de beste shorts helaas aan het begin waar je ze liever tegen het einde zou hebben, maar goed, alsnog een zeer uniek en interessant werkje.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
4. The Last Thing Mary Saw (2021)
89 Minuten
RW (1). Totaal aantal punten = 5
Subgenre: -
Themaklassement: 1 punt
Eigen rating: 4,0*
Fijne film. Rustig opgebouwd en soms wat warrig qua inhoud, maar nog altijd gebracht met een ijzersterke finale en gecontroleerde vormgeving. De horror wordt redelijk beperkt gehouden, maar toch is The Last Thing Mary Saw voorzien van genoeg dreiging. Het acteerwerk van Stefanie Scott is werkelijk uitmuntend in de rol van protagonist, maar uiteraard kan dat niet zonder Judith Anna Roberts genoemd te hebben. Wellicht is de film niet altijd even stimulerend, maar ik hou er wel van op z'n tijd.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
5. The Bird with the Crystal Plumage (1970)
98 Minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 7
Subgenre: 45. Giallo Horror
Themaklassement: 2 punten
Eigen rating: 2,0*
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2017/06/birdcrystal06.jpg
Zeker mooi geschoten en voor veel horrorliefhebbers een absolute Giallo-klassieker, maar ik heb persoonlijk erg weinig met dit soort films. De slechte nasynchronisatie blijft me uit het verhaal halen (dat sowieso niet veel om handen heeft) en een aantal castleden zijn onvoorstelbaar slecht aan het acteren. De uiteindelijke insteek is best leuk gevonden en de finale mag er best wezen, maar verder ben ik dit snel vergeten.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
6. Atroz (2015)
82 Minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 9
Subgenre: 17. Anthology Horror
Themaklassement: 3 punten
Eigen rating: 2,0*
Ongeremd en kiezelhard, deze compilatie van filmpjes met gruwelijke moorden. Erdoorheen zit een (soort van) verhaal, maar deze wordt door de regisseur absoluut niet belangrijk bevonden. Hierdoor begint Atroz al redelijk snel te vervelen, aangezien zoveel smeerlapperij niet bepaald stimulerend is om zo lang naar te kijken. Het is natuurlijk fijn dat er nog filmmakers met genoeg lef zijn om dit soort projecten te realiseren, maar dat maakt het uitzitten ervan niet altijd even interessant.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
82 Minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 11
Subgenre: 71. Religion & Sects/Cults Horror
Themaklassement: 4 punten
Eigen rating: 3,0*
https://www.phenomena-experience.com/galeria/Films/The-vatican-tapes/the-vatican-tapes.jpg
Erg uitgekauwd en daardoor niet altijd even interessant, maar uiteindelijk voorzien van een boel energie en tempo. Je zult je als kijker wel door een taaie aanloop moeten banen die door een hoop andere films veel beter is gedaan, maar uiteindelijk word je er wel voor beloond. De computereffecten zijn weinig onderhoudend, maar alles wordt fijn in beeld gebracht met genoeg schwung en overgave. Onderhoudend en vlot vermaak.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
5. Koi no Tsumi (Film, 2011) - MovieMeter.nl
https://image.tmdb.org/t/p/w780/xNnUZcEHGfa6Y3s8uEAYUdJd6t0.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 10 punten.
Wat een zalige film is dit zeg van Sion Sono. Een bloederige combinatie van een politiethriller, horror en seks. Verschillende verhaallijnen komen op inventieve en lugubere wijze samen, en de acteurs voelen de gekte goed aan. Sono's films zijn altijd lekker weird, expliciet en absurd, zonder dat het afdoet aan het verhaal en de personages.
3.5*
oup
-
- 588 berichten
- 3194 stemmen
6. Jacob's Ladder (1990)
113 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 12
Subgenre: 8. 1990's Horror
Themaklassement: 6 punten (complete subgenres 8, 11, 14, 35, 39, 100)
Eigen rating : 4*
Zeer goede film van Adrian Lyne over Jacob Singer; een Amerikaanse Vietnamveteraan met tal van problemen (scheiding, PTSS, overleden kind) die steeds meer grip op de realiteit kwijtraakt. Het is een erg rijke film waarin de kijker van alles en nog wat te zien krijgt. We starten met een zeer beklemmende oorlogsscène in Vietnam waar echt alles in het honderd loopt. . Via diverse flashbacks, nachtmerries, waanvoorstellingen kom je steeds meer te weten over het leven van Jacob. Heerlijk dat ergens op de helft van de film een handlezer aangeeft dat Jacob eigenlijk allang dood is. En dan die droge kop erbij van onze Jacob Singer. .
Op zich zou dit gewoon een fantastische thriller zijn, ware het niet dat er ook nog een duidelijk horortintje in de film voorkomt. Zo laat Elizabeth Peña, die overigens zeer goed tegenwicht weet te bieden aan de prima acterende Robbins, zich ook nog even te grazen nemen door een alien. Het horroraspect voelde wel aan alsof het er met de haren bijgesleept is, zonder ook maar ergens storend te worden.
Jacob's Ladder is momenteel te zien op MUBI
7. Angel Heart (1987)
113 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 14
Subgenre: 07. 1980's Horror
Themaklassement: 7 punten (complete subgenres 7, 8, 11, 14, 35, 39, 100)
Eigen rating : 3,5*
Ergens na een minuut of 20 zei ik hardop dat de sfeer in Angel Heart toch wel verdacht veel wegheeft van Midnight Express (1978) , die ik ruim een maand geleden zag. Na een korte check bleek mijn gevoel te kloppen: allebei de films zijn geregisseerd door Alan Parker. Grappig hoe je onbewust toch de 'handtekening' van een filmmaker herkent aan de vibe in een film.
Angel Heart gaat over een privédetective die de opdracht krijgt om een zekere Johnny Favorite op te speuren. Die zoektocht mondt uit diverse ontmoetingen met vaak nogal obscure personen. Het sfeertje is heerlijk broeierig, verstrekt door de opzwepende saxofoonmuziek. Mickey Rourke zet een prima rol neer. En ook niemand minder dan Robert de Niro duikt meerdere keren op in deze prent. Fijne film, absoluut van genoten. Net iets teveel ongeloofwaardigheden om een hogere score dan 3,5 te rechtvaardigen.
Angel Heart is momenteel te zien op MUBI
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
14. Oddity (2024)
98 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 26 +2= 28
39. European Horror
Themaklassement: 1 punt = 14 punten
Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 15 -16 -23- 24- 34- 39 -50 - 60 - 67- 77 - 79 - 98
Eigen score: 4*
https://www.caseymoviemania.com/wp-content/uploads/2024/07/oddity.jpg Lastige tweede na een voortreffelijke eerste film De debuutfilm, "Caveat", van regisseur Damian Mc Carthy was een van mijn favoriete films van 2020 Maar hij slaagt met verve! Er wordt op de deur geklopt, van een afgelegen landhuis en een onverzorgde man met een glazen oog waarschuwt je dat je in gevaar bent. Maar dat gevaar is al in huis. Wat voor keuze maak je dan?
Verrassend genoeg gaat de film daar niet over! En springt een jaar vooruit...zeker te weten dat de regisseur je aandacht en interesse heeft gewekt. Als weduwnaar Ted Dani's blinde tweelingzus Darcy (een dubbele rol vna Carolyn Bracken) kleine curiosawinkel bezoekt (let op: het angstaanjagende konijn uit "Caveat" zit in een van de kasten) hoor je van haar dat ze die nacht is vermoord. Darcy, blijkt ook voorwerpen kan "lezen" Enfin belanden we terug bij afgelegen landhuis met een levensgrote houten man.
Dat deze" de pop zal bewegen, is geen twijfel over mogelijk maar het is een kwestie van "wanneer". Is dat voorspelbaar? Misschien wel. Maar hier is het wel leuk omdat je niet weet waarom...en de film geeft een bevredigende conclusie. De beslissing om zich te richten op psychologische angst in plaats van overdreven schokken (al zit er een jump-scare van jewelste in!) creëert een alomtegenwoordig gevoel van onheil, en hoewel de verhaallijn bekende stijlfiguren volgt, blijft het zeer boeiend. De film hield me van begin tot eind vast…
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.