Koi no Tsumi (2011)
Genre: Misdaad / Erotiek
Speelduur: 144 minuten / 113 minuten (international cut)
Alternatieve titels: Guilty of Romance / 恋の罪
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Sion Sono
Met onder meer: Miki Mizuno, Makoto Togashi en Megumi Kagurazaka
IMDb beoordeling: 6,8 (5.810)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Koi no Tsumi
"Love is hell."
Geïnspireerd op ware gebeurtenissen die plaatsvonden in de buurt Maruyama, in het Shibuya-district in Tokio, aan het einde van de 20e eeuw. Izumi is getrouwd met een beroemde romanschrijver, maar hun leven lijkt slechts een routine zonder romantiek. Op een dag besluit ze haar verlangens te volgen en wordt ze een naaktmodel die seks nabootst voor de camera. Al snel ontmoet ze een mentor en begint ze haar lichaam te verkopen aan vreemden, maar thuis is ze gewoon de vrouw die ze behoort te zijn. Dan wordt er op een dag het lichaam van een vrouw gevonden dat in tweeën gesneden is. Ook zijn er sporen van andere vormen van misbruik en is het vastgebonden aan een modepop in een verlaten gebouw.
Externe links
Acteurs en actrices
Kazuko Yoshida
Mitsuko Ozawa
Izumi Kikuchi
Masao Yoshida
Shoji
Yukio Kikuchi
Kaoru
Kazuo Kimura
Martini Maki
Mari
Video's en trailers
Reviews & comments
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Dit wordt hopelijk weer een regelrechte topper a la Cold Fish. Kijk er flink naar uit!
Mr Thee
-
- 1562 berichten
- 1108 stemmen
Waar het verhaal in Cold Fish nog heel verrassend was, is het verhaal in deze film minder verrassend. Ingrediënten van de film zijn overeenkomstig cold fish: wraak en geweld met een dosis humor. In deze film komen poëzie en sex daar nog eens bij. Eindresultaat is een vermakelijke, fantasierijke film met de nodige "zieke geesten". Om Cold Fish heb ik meer gelachen. Sono heeft een herkenbare stijl. Ben benieuwd naar de lange (eerdere) film Love Exposure en naar zijn nieuwe film.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Sono is garantie voor spektakel.
Al had hij hier nog wel wat meer uit de kast mogen halen. De film kent weer wat zelfde accenten als zijn andere laatste films; personages die braaf en burgerlijk lijken komen terecht in een web van idioten, geweld en perversiteit. Hij blijft wat te veel hangen in die structuur in deze film naar mijn zin, maar vermakelijk is het nog steeds wel.
In Guilty of Romance staat de humor toch wat meer op de achtergrond. Al zit er toch ook wel een geniale scene in aan een eettafel met een vreselijke moeder-dochter dialoog. Een van de grappigste scenes in de film. De scenes zijn verder toch vooral pijnlijk, wat genant ook, maar niet zo excessief als ik verwacht had. Visueel is het traditioneel sterk, vooral de openingsscene is erg mooi, en verder valt wederom het geweldige sounddesign op wat het geheel erg sfeervol maakt.
Sono grijpt qua regie ook wat terug op het poetische uit Love Exposure, maakt het allemaal misschien een beetje een allergaartje van wat hij wel vaker doet, maar dat maakt het nog steeds wel weer een erg vermakelijke film.
Vooral het geluid maakt er een kleine 4* van.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Trash met hoge productiewaarden, meer dan dat is het niet meer. De maatschappelijke satire van Sono lijkt steeds meer een kapstok te worden, terwijl dat in eerdere films toch echt het hart van de film was. En Shockeren doet het ook niet meer, omdat het seksuele geweld vooral een afstompend effect heeft. Ook laat hij aan het eind wat steken vallen. Dus ook geen 20 minuten durende expliciete catarsis, want het hoogtepunt was ergens al ongemerkt voorbij gegaan.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Nogal een verschil tussen de international version en de directors cut zeg. Van 144 naar 113 minuten. We wachten nog maar even op die andere versie dus?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Gaat blijkbaar over een compleet subplot met een detective dat weggecut is. De vraag is of die er ooit weer terug inkomt.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Ik las dat de Aziatische BR zowel de gewone als de extended zou bevatten. Geen idee wat daar van waar is.
Threeohthree
-
- 5399 berichten
- 2569 stemmen
Zelf gister de versie van 113 minuten gezien. En eerlijk gezegd denk ik niet dat een langere versie veel goed zal doen. Maar met Sono weet je het natuurlijk nooit.
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
Guilty of Romance, een fijne titel die uitnodigt tot verdieping. Guilty in Romance in combinatie met Shion Sono klinkt als iets dat je gezien moet hebben. Naast deze twee feiten sprak ook het verhaal me erg aan. Een verhaal waarvan je weet dat Sono er wel raad mee weet. Guilty of Romance is weer typisch Sono, bizarre scenes, humor die je moet kunnen waarderen, vreemd verloop van het verhaal en een sterke sfeer. Guilty of Romance heeft dit allemaal, maar ook weer allemaal niet. Het blijft allemaal binnen de lijntjes, volgens Sono’s begrippen. Ik had meer van hem verwacht en dan is dit toch een tegenvaller. 3,5*
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Het eerste uur van Guilty of Romance was bijzonder genietbaar. Visueel zag het er allemaal erg mooi uit, het hoofdpersonage werd op een leuke manier geïntroduceerd en de manier waarop het verhaal zich ontvouwt was erg uitnodigend. Bij momenten was er ook nog een vleugje humor aanwezig, al had ik op dit punt wel net iets meer verwacht.
Naarmate het tweede deel vorderde, verloor ik echter steeds meer mijn aandacht. Het begon voorspelbaar te worden, en enkele acteurs (de pooier en de gestoorde professor/prostituee) wisten met hun spel allesbehalve te overtuigen. De verhaallijn zakte ook compleet in, naar het einde van de film kon ik enkel nog met mijn ogen rollen en smolt mijn interesse in de film als sneeuw voor de zon.
Erg jammer, want het eerste uur smaakte naar meer en maakte me alvast benieuwd naar ander werk van Sono (tot voor deze film een nobele onbekende). Tijdens de tweede helft had ik echter het gevoel dat de regisseur zijn greep op de film aan het lossen was; de focus vertroebelde, het verhaal boette aan kracht in. Van een initiële 3,5* zakte de film aldus gauw tot een magere 2,5*.
2,5*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Positief is de geweldige regie en de eerste dertig minuten van de film zijn veelbelovend, maar dan begint het plot te frustreren. Met de nodige herhalingen wordt het alledaagse bestaan van een huisvrouw geillustreerd, waarna (met tijdsprongen) de afgrond langzaam naderbij komt.
Al is de film vermengd met veel seks en bruut geweld, zenuwslopend spannend wordt het nergens. Vooral de laatste 20 minuten stelde me teleur.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Fijn verontrustend en duister filmpje zoals Sono ze wel vaker maakt. Beetje Eyes Wide Shut, maar dan van de vrouwelijke kant bekeken. Dat de pooier een wit pak met zwarte bolhoed droeg zal ook geen toeval zijn geweest.
4*
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Een vrouw die een geheim dubbelleven leidt en erop los neukt... hmmm... weet niet of ik daar op zit te wachten
Nephilim
-
- 556 berichten
- 555 stemmen
vandaag voor de 2de keer gezien. De eerste keer was wat teleurstellend, maar deze 2de keer begonnen de puzzle stukjes in elkaar te vallen. Ik begrijp nu meer van de 2de helft en wat de achterliggende gedachte is. Tevens begrijp ik het 'kasteel' concept nu beter na het zien van een interview met de hoofdrol speelster.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Weer een typische Sono, die ook hier weer de duistere kant laat zien van de mens. Sex, geweld en dood, ze schijnen onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn in de wereld van Sono. Ik moet bij zijn films nog wel eens denken aan de Franse filosoof George Bataille die bekend staat als de "filosoof van het kwaad". Volgens Bataille koestert ieder mens de drang om grenzen te overschrijden, zelfs tot de dood er op zal volgen. Iets wat wij dus duidelijk terug zien in de films van Sono, die voor mij toch wel op het ogenblik de meest interessante Japanse filmmaker is.
Hoewel deze film best wel mooi oogt met een zeer sterk eerste uur valt hij in zijn geheel toch wel enigszins tegen. Een beetje voorspelbaar werd het naar het einde toe ook allemaal wel.
Waarom een gedeelte van de film weggecut is, is mij niet helemaal duidelijk. Het schijnt dat in dat gedeelte de focus meer gelegd werd op de rol van de dedective, althans dat las ik in een recensie over deze film.
3,5*
Gaat blijkbaar over een compleet subplot met een detective dat weggecut is. De vraag is of die er ooit weer terug inkomt.
btw Is dat de reden waarom jij de film niet hebt gezien of niet op de film gestemd hebt?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Typische Sono. Beklemmende sfeer en verontrustende personages. En een vrouwelijke lead met een flinke bos hout voor de deur. Seks is een groot middel in de nieuwe nachtmerrie van Sono en met dat middel haal je toch veel gewicht in huis. Sono weet dat middel ook goed te benutten maar verhalend klemt het nogal, of dit puur door de international cut komt acht ik zeer waarschijnlijk.
Het blijft een gemis dat de detectives er nu een beetje bij de haren bij gesleept worden terwijl de significantie er niet is, ook mede omdat de detectives wel erg weinig screentime hebben. Visueel oo kerg aardig, helaas wordt die stijl niet echt constant. In het begin is het visueel wel erg magnifiek. Typisch Sono, vrij inwisselbare scenes afgewisseld met ijzersterke scenes. Hit and miss waar de positiviteit toch overheerst. Blijft een unieke filmmaker.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Fijne Sono.
bekende structuur, zeker na Cold Fish. Het eerste anderhalf uur is leuk, het laatste uur brengt waarom je kijkt naar Sono's films. Compleet onsubtiele, vet aangezette en doorgedraaide perversiteiten. Een mix van drama, horror en thriller die een geweldige afloop kent.
Wat minder bekende acteurs, visueel niet z'n beste en ook niet meteen z'n verrassende film, maar wel erg sterk uitgevoerd. Heb de versie van 149 minuten gezien en het extra verhaal voegt wel degelijk iets toe, al maakt het de film dan wel aardig wat langer. Toch me geen seconde verveelt, wat niet vaak gebeurt bij films die 120+ lopen.
4.0* en een uitgebreide review
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Ik voel altijd een beetje weerstand als ik een film van Sono opzet, want hoewel het altijd weer een enorme belevenis is, heeft tot nu toe nog geen film van hem me ècht gegrepen. Ik heb vooral het idee dat het voor mij vaak net niet helemaal werkt, omdat hij voor mijn gevoel beter of helemaal voor drama of helemaal voor humor had kunnen kiezen.
Echter, deze film ligt me beter en dat komt denk ik dan ook omdat hij hier meer het accent op het eerste lijkt te leggen, want echt grappig vond ik de film over het algemeen niet, terwijl het thema van de vrouw die op zoek is naar seksualiteit, maar het niet in haar huwelijk kan vinden en het dus maar elders gaat zoeken, heel erg interessant is uitgewerkt. Nog steeds uitgewerkt op een manier zoals je dat van Sono kan verwachten: bijzonder lomp en pervers, maar dat maakt de vermakelijkheidsfactor alleen maar groter. Een scene die ik overigens wel echt grappig vond, was die met de moeder aan tafel. Ongemakkelijk en erg droog.
Visueel vond ik het degelijk en verzorgd, maar niet meer dan dat. De muziek was over het algemeen aangenaam kabbelende barokachtige muziek, die soms werd afgewisseld (of vermengd) met hypnotiserende pulserende geluiden. En net als in Cold Fish bevat deze film ook muziek van Mahler, dit keer het Adagietto uit de vijfde symfonie. Erg mooi, maar een groter clichéstuk bestaat haast niet. Het wordt vaak gebruikt om een sfeer van meeslependheid en melancholiek op te wekken, waardoor het erg grappig is om het dan juist in deze film vol perversiteiten aan te treffen, onder andere terwijl je een mevrouw ziet urineren. Geweldig! Wat het extra leuk maakt, is dat ik deze periode deze symfonie met mijn orkest speel. Ik had de film haast niet op een beter tijdstip kunnen kijken.
De beste Sono die ik tot nu toe heb gezien. Schreef ik ook al bij Cold Fish, dus er is duidelijk een stijgende lijn. Desalniettemin blijft ook Guilty of Romance op 4* steken, al zit de film dicht tegen een halfje meer aan.
tattoobob
-
- 8164 berichten
- 2423 stemmen
Vandaag Cold fish gezien ....en heb er van genoten...ik heb gelijk deze maar even op de digitale plank klaar gelegd.......ik heb er zin in.
DjFrankie
-
- 3001 berichten
- 3097 stemmen
Wat voorspelbaar deze film, en had toch meer variatie verwacht
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Toen ik recentelijk The World of Kanako van Nakashima zag, moest ik enigszins aan Sono denken. Ergens onvergelijkbaar, want bij Nakashima lijkt meer te focussen op het drama en de stilering, terwijl de Sono zich meer richt op het absurdisme en in de soundtrack een grote voorkeur voor klassieke muziek lijkt te hebben. Maar bij beiden draait het uit op zeer intense scènes vol waanzin. De animo om deze film te herzien werd in ieder geval behoorlijk groot.
Deze keer de uitgebreide versie gezien, en de extra scènes zijn zeker van toegevoegde waarde. Het verhaal rondom de detective bevat ook de nodige spanning, en maakt dat het thema van geheime dubbellevens alleen maar sterker uitkomt. Het nieuwe einde, dat een filosofisch tintje heeft, mag er overigens ook zijn. Wat filosofie betreft is het regelmatig aanhalen van "Het Slot" van Kafka bijzonder. In mijn ogen wordt er nogal een vreemde draai aan dat boek gegeven, maar vermakelijk is het wel als zo'n boek op dergelijke manier misbruikt wordt.
Datzelfde geldt voor de muziek. Ik schreef het al in mijn eerste bericht: het adagietto uit Mahlers vijfde symfonie is nogal een clichéstuk, en dan is het des te grappiger als het klinkt terwijl er allerlei perversiteiten zoals een urinerende mevrouw over het scherm rollen. Niet clichématig is de barokmuziek, "Tombeau pour Monsieur de Lully" van Marais om precies te zijn, maar ook hier is het contrast tussen dergelijke muziek en de vertoonde beelden best wel komisch.
Echt veel directe humor heeft de film niet, maar dit soort elementen maken het behoorlijk vermakelijk. Dat geldt ook voor de personages, met name de universitair docente is behoorlijk bizar en heerlijk lomp, en de mime-speler/pooier mag er ook zijn zoals hij met z'n blije bakkes de hele tijd de ramptoerist uithangt. De love hotel scène is leuk, maar de leukste scène blijft met de moeder. Als er geen ondertiteling bij had gezeten, zou je denken dat ze alleen maar vriendelijke woorden spreekt.
Opmerkelijk hoe die scène snel kan omslaan in complete waanzin. Een voorbode voor de sterkste scène: de confrontatie met de echtgenoot. Hier is Sono op z'n sterkst, complete waanzin, de muziek van Marais klinkt, terwijl ondertussen ritmisch een trommel slaat, wat voor een bijzonder nerveuze sfeer zorgt. De verfballonnen zorgen ervoor dat visueel de waanzin ook perfect tot uiting komt.
Over de hele lengte een fijne broeierige sfeer, met een opbouw naar een geweldige climax in de laatstgenoemde scène. Een ophoging is onvermijdelijk. 4,5*.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik ben totaal niet thuis in de Asia cinema, maar dit smaakt naar veel meer; prachtfilm. Kan ik het beste beginnen met Sono's eerdere films, voor zover ze op blu-ray verkrijgbaar zijn?
Edit: Ik zie dat ze eenvoudig verkrijgbaar zijn. Een aantal tenminste.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Een prima psychologische thriller totdat dat de verdorven professor —met in haar voetspoor een knettergekke moeder— ten tonele verschijnt. Hoewel die verhaallijn naar verluidt geïnspireerd is door een waargebeurde perverse moord in de rosse buurt van Tokyo, wordt de film vanaf dat moment geleidelijk aan een stuk minder interessant. Temeer omdat ik niet zat te wachten op het quasi-filosofisch geleuter van de professor. Ik had liever gezien dat de verhaallijn over de overspelige detective wat verder uitgediept was, zoals dat ook het geval is met de slaafse huisvrouw die van lieverlee haar verdrongen seksuele behoeftes begint te vervullen. De ludieke spiegelscène van Megumi Kagurazaka (destijds Sono’s kersverse bruid) springt er wat mij betreft uit.
Van de films van Sion Sono, die ik tot nu toe gezien heb, naar mijn smaak de enige die qua niveau kan wedijveren met Ai no Mukidashi (2008).
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Wederom een fantastische Sono! Het blijft genieten om te zien hoe hij zijn personages altijd langzaam laat afglijden tot in een waanstaat waarin niets is wat het lijkt. De hier al veel geroemde tafel scène is echt dik en humoristisch in al zijn zwartgalligheid, de film bijt op de juiste momenten! Dikke 4*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Mijn 2e Sono na Antiporno, en die beviel mij wel. Guilty of Romance zit in dezelfde lijn, maar is toch wat minder dan Antiporno. Visueel begint het alvast goed en trekt het meteen de aandacht. Ik had de versie van 144 minuten en misschien was dat wel iets te langdradig. De figuren zijn heerlijk geknipt, maar visueel valt het interessante wat weg. Gelukkig blijft het boeiend genoeg tot het einde, al is dat niet steeds met volle overtuiging. Naar het einde toe wordt het wel terug beter. Zeker geen slechte film, maar minder mijn ding. Langs de andere kant doet het wel benieuwen naar andere films van Sono.
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties
Kokuhaku
Drama / Thriller, 2010
181 reacties
Soshite Chichi ni Naru
Drama, 2013
65 reacties
Tanin no Kao
Drama / Sciencefiction, 1966
29 reacties
Jigoku de Naze Warui
Komedie / Drama, 2013
30 reacties
Noriko no Shokutaku
Drama, 2005
14 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.