The Black Cat (1934)

Misdaad / Horror

geregisseerd door Edgar G. Ulmer
met Boris Karloff, Bela Lugosi en David Manners

Een pasgetrouwd stel belandt in gezelschap van Dr. Verdegast (Lugosi) op het macabere kasteel van de spookachtige architect en duivelaanbidder Poelzig (Karloff).

neo (crew)
Zeer goeie, sfeervolle opbouw naar een spannend einde. Karloff met zijn grote hoofd, die boze wenkbrauwen hij heeft gewoon iets angstaanjagend in zich. 4 sterren

avatar van as
as
eerste van de vele samenwerkingen tussen Karloff en Lugosi. Mooie sfeertekening, lekker donker gefilmd. Echte old school horror flick. Leuk detail: als Karloff de hoofdrol speelde in een film dan kwam alleen zijn achternaam in beeld. Alleen in bijrollen gebruikte hij zijn volledige naam. Goh, nu ik erovernadenk is de film al bijna 70 jaar oud. Mijn achting gaat steeds meer omhoog. Allemaal zien!!!

avatar van Dutchfan
Enge film met super-acteurs Karloff en Lugosi in de hoofdrollen...
Decors zijn opvallend goed.
Griezelig verhaal over twee mannen die een gruwelijk spel spelen.....Een net getrouwd stelletje is daar getuige/slachtoffer van.
De laatste scene's tussen Lugosi en Karloff in de kerker, zal je niet gauw vergeten.
Aanrader!

bah, wat een dwaze film! alsof Lugosi en Karloff zichzelf niet serieus namen, alsof deze film enkel gemaakt is voor het geld en niet voor de ervaring

avatar van Kuck-x
Heerlijk. Beetje flauw einde, maar vol suspense. Karloff en Lugosi samen is iedere keer weer een belevenis. En wat een geweldige decors.

avatar van otherfool
Een wat statische film met weinig echt memorabele scenes. Het gebeuren met de slaapkamers had bijna iets kluchterigs, gelukkig maken de sinistere blikken en het ijzingwekkende verhaal wel het nodige goed. Had toch meer verwacht van deze team-up van Karloff en Lugosi.

2,5*.

avatar van namingway24
Deze film wordt gemaakt door Karloff en vooral Bela Lugosi. Lugosi's gekwelde blik en zijn dramatische dialogen waren erg overtuigend. Vond ik hem in Dracula een slechte karikatuur, hier geeft hij iets dramatisch aan zijn personage. Hij is volledig geloofwaardig. Misschien wel zijn beste acteerprestatie. Karloff is een indrukwekkende verschijning en hij weet net als Lugosi te overtuigen. Zijn sinistere blik is al genoeg, maar ook zijn dialogen zijn imposant. De twee acteurs samen hebben verreweg de beste scènes in het begin van de film.

De rest van de acteurs waren minder, en vooral het pas getrouwde stel was zwak. Hun hele verliefdheid voelde overgeacteerd aan. De bedienden hadden weinig tekst, maar waren redelijk met hun blikken en lichaamstaal.

Qua sfeer zit het in deze film goed. Het begin met de constante donder en bliksem en de sfeervolle doch minieme sets waren erg mooi. Poelzig's huis was bijna een personage op zichzelf. Het was allemaal erg indrukwekkend met de mooie architectuur en de technische snufjes.

Het verhaal is wat zwak en de film voelt zelfs met de korte speelduur wat gerekt aan. Naar het einde toe wordt het een beetje chaotsich, en de film kent een anticlimactisch einde, hoewel het idee dat Werdegast Poelzig aan het villen is een nare gedachte is, en zeker was in die tijd. Verder heeft het verhaal weinig met een zwarte kat te maken, maar goed.

Eén puntje van kritiek zou zijn dat de muziek soms wat overheersend was. Maar voor de rest is dit een lekker sfeervol werkje dat gedragen wordt door Karloff en Lugosi, 2 legendes binnen het genre.

avatar van Halcyon
Gebaseerd op het korte verhaal "The Black Cat" van E.A. Poe. De verfilminig is vooral de moeite waard omwille van twee horroriconen die het tegen elkaar opnemen: Lugosi vs Karloff. Het script vertoont echter geen enkele overeenkomst met het oorspronkelijke verhaal, behalve een zwarte kat die enkele malen dartel door het beeld trippelt. Op zijn zachts gezegd vreemd, maar nog vreemder is wellicht de op de Bauhaus-strekking geïnspireerde inkleding.

Geen gotiek voor de verandering: geen uit mist opdoemende kastelen, krakende deuren of eindeloze gangen. Wel een hypermodern huis dat ontworpen werd door een extravagante architect (Karloff) met een voorliefde voor diabolische rituelen. Lugosi zet dan weer een getormenteerd personage neer. Hij is uit op wraak voor wat de dekselse Karloff hem aangedaan heeft. Het zwaartepunt van de film bevindt zich in het letterlijke en metaforische schaakspel dat zij met elkaar spelen. Elke scène waarin zij tegenover elkaar staan, hoort in de annalen der filmgeschiedenis.

De film geniet niet de bekendheid van Dracula of Frankenstein, maar is toch wel een Universal-klassieker die kan tellen. Meer tekst en uitleg: Cult Movies Reviewed: The Black Cat vs The Raven - special - cultmoviesreviewed.com

avatar van Vinokourov
Trok volle zalen in 1934, maar anno 2013 is er geen bijster sterke horrorfilm overgebleven. Bela Lugosi probeert er nog wat van te maken met een aardige rol als held. Hij eemt het op het tegen een geschifte Karloff, een architect met een voorliefde voor modernistische architectuur, getuige de decors waarin het verhaal zich afspeelt. Het probleem echter is het poepsimpele verhaal dat niet vooruit te branden is. Aan de andere kant is de speelduur kort, dus voor je het weet is de film al weer afgelopen.

avatar van John Milton
Ik vond het zeer de moeite. True, het verhaaltje stelt nauwelijks wat voor, maar Lugosi en Karloff zijn een feest om naar te kijken, Lugosi laat hier trouwens veel beter zien dan in Dracula wat hij in huis heeft. Tel daar de soundtrack bij op (de meeste early thirties Universal horror hadden dat helaas niet), en je hebt een uiterst vermakelijk uurtje met een toch wel sterke finale!
naar boven afgerond heb ik er wel 4 sterren lol aan beleefd.

avatar van alexspyforever
Vinokourov schreef:

Ik weet toch niet wat ik hiervan moet zeggen, dus ga ik me aansluiten bij deze review. Niet slecht maar als je 2 horroriconen tegenover elkaar zet verwacht ik toch iets meer dan dit. Het verhaal is beetje te simplistisch. Uiteindelijk blijkt de film maar weinig met een zwarte kat te maken te hebben.

avatar van Richard_Voorhees
Ook ik moet me bij het bovenstaande aansluiten. De film heeft gewoonweg te weinig te bieden om het hele uur het boeiend te houden.
Ondanks dat ik het gegeven rondom het schaakspel sterk gevonden vind, komt het angstaanjagende aspect ervan niet echt naar voren.
Boris Karloff weet hier en daar dan nog wel wat te imponeren, maar word wat belemmerd door de traagheid van het verhaal. Mede hierdoor komt het getormenteerde karakter van Lugosi hier en daar ook niet helemaal tot zijn recht.
Wat mij betreft een film waarbij ik het gevoel heb dat er meer in had kunnen zitten.

avatar van Gang_Star
The Black Cat is gebaseerd op een Edgar Allan Poe verhaal met in de hoofdrollen Boris Karloff en Bela Lugosi. Alleen al deze feiten maakten mij nieuwsgierig naar deze film. Het verhaal zelf is helaas matig en bevat inhoudelijk niet genoeg om daadwerkelijk te kunnen vermaken. Kort samengevat is het eigenlijk niet meer dan een mager uitgewerkt wraakthema. Het is vooral een film wat erg traag verloopt. Karloff speelt als slechterik weer een sterke rol en ook Lugosi weet een overtuigende rol neer te zetten. Helaas bied de film niet veel meer. Aan het einde wilt Verdegast Poelzig nog villen maar dat gebeurd jammer genoeg niet het ligt in de lijn van de verwachtingen dat dit in die tijd niet gebeurde neem ik aan, maar het zou wel nog een interessante scene kunnen zijn geweest.

avatar van joolstein
Ondanks dat er maar erg weinig wordt gedaan met het verhaal van Edgar Allan Poe waar deze film op gebaseerd is. Heeft deze behalve dat het de eerste samenwerking van Boris Karloff,en Bela Lugosi is een paar andere fijne pluspunten. Regisseur Edgar G. Ulmer heeft dan ook een goede leermeester gehad. Doordat hij de assistent van F.W. Murnau (Nosferatu (1922) en Faust (1926) was. Daardoor ziet de ‘The Black Cat’ er erg stijlvol uit. Nada we kennisgemaakt hebben met Peter (David Manners) en Joan Alison (Jacqueline Wells) in de trein,komt ook Dr. Vitus Werdegast (Bela Lugosi) in hun wagon erbij. Deze biedt ze een lift aan maar door een ongeluk belanden ze algauw in het huis van Hjalmar Poelzig (Boris Karloff), een bekende van Dr. Werdegast. En van dit huis krijgen we prachtige beelden. Helaas blijft het wel bij die mooie sets want door een krappe speelduur van 65 minuten mankeert er wel veel aan de voortgang van het verhaal. Zo wordt er niet uitgelegd waarom Dr. Werdegast een fobie heeft voor zwarte katten. Iets wat wel belangrijk is als de titel er naar verwijst. Gelukkig spelen de twee horror-grootheden zo als vanouds. En vooral Boris Karloff is grandioos Meest memorable is als Karloff, tijdens een spelletje schaak en Peter Alison de telefoon probeert te gebruiken, zegt: (“The phone is dead? Did you hear that, Vitus? Even….the phone….is dead.”) en dat dan met een verschrikkelijke duivelse glimlach dat de rillingen over je rug lopen. Een topper is het niet geworden daar voor zijn er teveel mankementen maar een krap uurtje plezier heb ik er wel aan beleeft.

avatar van baspls
The Black Cat is een wat minder bekende Universal Horror. Het verteld het verhaal van een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis zijn in de Karpaten. In de trein ontmoeten ze een Oosterijks-Hongaarse veteraan (Bela Lugosi) die jaren in een Russische gevangenis heeft gezeten. Als er onderweg een ongeluk is, is het stel gedwongen om mee te reizen met de veteraan. Ze belanden in het hypermoderne huis van een architect en duivelsaanbidder (Boris Karloff) met wie de veteraan nog een appeltje te schillen heeft.

U hoort het al. Deze film heeft helemaal niets te maken met het verhaal van Edgar Allan Poe. Regisseur Edgar G. Ulmer gaf ook toe dat de titel puur voor publiciteit was gekozen. Het verhaal van de film stelde ook nauwelijks wat voor. Simpelweg het aloude verhaal van de toerist die op de verkeerde plaats terecht komt. En dat de architect tevens duivelsaanbidder is, is er ook aan de haren bijgetrokken, om nog maar te zwijgen van de twee scènes met een kat en het onnozele verhaal dat de kat de bron van alle kwaad is.

De twee hoofdrolspelers speelde nogal zwak en eigenlijk alle figuren waren bordkarton. Behalve Lugosi en Karloff natuurlijk, die met hun spel het geheel nog best vermakelijk wisten te maken. Het Nep-Duits was wel een heel vreemd brabbeltaaltje zeg, dat Ulmer daarmee akkoord is gegaan verbaast me.

Al met al vond ik het een magere Universal-Horror. Het is me inmiddels wel duidelijk dat ze lang niet allemaal zo iconisch zijn als Dracula en Frankenstein.