- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5775 stemmen
78 minuten
FTV (2) = Puntentotaal: 79
Subgenre 10: 2010s Horror
Afgevinkt : 1-3-6-7-8-9-10-11-12-19-20-22-23-25-27-28-30-32-33-37-38-40-41-42-43-49-52-54-56-57-58-60-63-64-65-66-68-69-73-76-77-80-81-84-85
Subgenre punten = 45
Sterbeoordeling : 2*
https://bloodyflicksblog.files.wordpress.com/2020/03/the-barge-people.jpg
Spotgoedkoop gemaakte horrorfilm waarin gemuteerde vissekoppen dood en verderf zaaien onder een groepje slechte acteurs. Als je zonder verwachtingen deze film bekijkt valt het allemaal nog wel mee.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
90. Mad Mutilator (Film, 1983)
90 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 180
Subgenres: compleet (Voltooide subgenres 1-85)
Themaklassement: 85 punten
Eigen rating: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/65000/65867.jpg?cb=1482521769
Een low-budget prul, maar stiekem toch ook wel een vermakelijke low-budget prul. Het lijkt wel een beetje op een Franse voorloper van die doe-het-zelf horrrors die later vaak uit Duitsland kwamen (Ittenbach, Schnaas, dat soort lui). Veel verhaal is er niet: een mafketel die eruit ziet als een kruising tussen the Phantom of the Opera en Leatherface moordt er op los in het bos. The end. Met praktisch geen dialoog, een hoop gore maar dan wel hele goedkope, en ook best wel wat droge grappen. Zoals Ogroff die z'n bijl aftrekt, de knipogen naar Texas Chainsaw Massacre of Ogroff die losgaat op een Kever. Het is niet goed, maar je kan het beroerder treffen als je van dit soort cult houdt.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
"The Burning Hell" van Ron Osmond vond ik best leuk, productiewaarden van deze zien er nog iets minder uit. Zijn "If Footmen Tire You, What Will Horses Do?" anti-communisme film ook nog gezien.

Maar inderdaad, best leuk!
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
93. Demon (2015)
94 minuten
Puntentotaal: 198
Subgenre : Ronde 2 : 31. Demons / Devils / Possession (16, 21, 27, 31, 43, 64, 52)
Themaklassement: 85 + 7
https://lwlies.com/wp-content/uploads/2018/05/demon-2015-1-1108x0-c-default.jpg
Van deze film had ik toch iets meer verwacht. Piotr keert naar Polen terug na jarenlang in Engeland te hebben gewoond om te trouwen met een vrouw die hij online heeft ontmoet, nooit ontmoet maar haar broer kent hij een beetje. Zij krijgen van de rijke familie van haar een oude landgoed waar ook de huwelijk gaat plaatsvinden. In de nacht ontdekt hij een skelet in de achtertuin en begint hij visioenen te krijgen. Gedurende de huwelijk de dag nadien zijn er twee parallelle verhalen, een moderne vertelling van de dybbuk uit de Joodse mythologie over een geest van een overledene die een levende bezit en komt Piotr in de baan van de vrouw van wie de lijk is en het verhaal van hoe de familie probeert het te verbergen en de steeds meer dronken huwelijksfeest gaande te hebben. Duidelijk waar de film naartoe wilt met de allusies over het verleden en de joden vervolging maar het werkt nooit echt in sfeer en de uitvoering is niet zo succesvol als gehoopt, een gemiste kans. De regisseur pleegde zelfmoord nadat de film uitkwam.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
63 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 332
Subgenre Themaklassement: Voltooid - 85 punten.
Bron: Peanutbutter Falcon
https://image.tmdb.org/t/p/w780/dzcelIGAt7YdwB306U7b8neYJxD.jpg
Ideaal filmpje om even tussendoor te pakken, een horror van net een uur, mét Lon Chaney. En nog iets meer dan 3* gemiddeld op MovieMeter ook! Helaas is dat ook precies wat Reginald le Borg's film mij waard is; een voldoende. Ik had precies hetzelfde bij zijn Weird Woman (1944) van een jaar later, eveneens met Chaney.
De neuroloog Dr. Steele kan zich niet meer herinneren wat hij de afgeopen dagen heeft gedaan, en schrikt zich een hoedje als hij hoort dat zijn vrouw op gruwelijke wijze werd vermoord. Dr. Steele verdenkt zichzelf van de moord en laat zich door zijn knappe assistente Stella hypnotiseren in de hoop de waarheid te kunnen achterhalen.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3PI7odYFeCQzdFDC1ibXbPdebf7.jpg
En knap is ze, die assistente. Iedere keer als Patricia Morison in beeld kwam moest ik weer even kijken. Ramsay Ames als Dr. Steele's vrouw Maria is eveneens geen straf om naar te kijken, al zal haar karakter geen charmeprijzen winnen. Het is zoeken naar de horror bij deze universal, en de voice-over werkt voor mij niet. Maar de acteurs slepen de film alsnog net naar een nipte voldoende.
2,8*
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
80 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 334
Bron: Calvé Industries, YT was baggerkwaliteit.
https://pictures.abebooks.com/inventory/31432092553.jpg
Nog eentje van de Mexicaanse regisseur Fernando Méndez, waar ik gisteren El Vampiro (1957) van zag. Ladrón de cadáveres is net als die film uit 1957, en gaat over een worstelaar en een detective die moeten samenwerken om een gestoorde wetenschapper tegen te houden die atleten ontvoert om hun hersenen te vervangen door die van dieren, om ze sterker te maken en langer te laten leven.
Nog niet op MovieMeter toegevoegd, en als ICM klopt heeft Alexspy deze nog niet gezien. Als ik moet gokken gaat hij deze niet prefereren boven Mendez' vampiertitels met Germán Robles; ik doe dat zelf overigens ook niet. Maar alsnog vond ik ook deze wel aangenaam wegkijken.
Het is moeilijk om zulks niet sympathiek te vinden. 
2,9*
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
168. Películas para No Dormir: Para Entrar a Vivir (2006)
68 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 336
Bron: Pindasaus. Staat op YT maar geen HD en geen subs.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/tPvhWhowa7rVr4m7UdyvvF2Bl3G.jpg
Het jaar voor Jaume Balagueró internationaal doorbrak met [Rec] (2007), maakte hij deze korte nagelbijter. Overigens waren de kleine handvol films die hij daarvoor maakte ook al wel onder de aandacht op MovieMeter, maar Rec was toch wel van een andere orde. Na Rec 2 en het fijne Mientras Duermes (2011), is deze To Let (zoals de titel in Engels luidt), de herinnering dat ik toch echt ook die andere titels van zijn hand die ik nog niet zag, eens op moet zoeken.
Deze korte voor TV gemaakte film gaat over Mario en zijn zwangere vriendin Clara, die proberen op korte termijn een nieuw appartement te vinden om in te wonen, aangezien ze hun appartement hebben verkocht en binnen vijftien dagen moeten verhuizen. Wanneer Mario een aantrekkelijke advertentie over een betaalbare woning in zijn brievenbus vindt, overtuigt hij Clara om met hem mee te gaan. Hij rijdt naar een ver gebied in de periferie en ontmoet de makelaar voor een oud gebouw in een verlaten buurt. Als het stel het appartement ziet, vinden ze het maar niks, maar weggaan blijkt geen optie. Oehhh.
https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/yLJQaBPkSQzss0qtPSnX8KPlRnQ.jpg
Leuk om Macarena Gómez in een dragende rol te zien. Die viel me in Las Brujas de Zugarramurdi (2013) en Pieles (2017) ook al op. Voor mij persoonlijk hielp erg dat de gestoorde vrouw sprekend lijkt op een vriendin van mijn ouders, en de gedachte dat die mij en Miss Milton op zou sluiten en met broodroosters onze schedelintegriteit probeert teniet te doen, werkte verrassend goed.
Fijn werkje!
3,8*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
63 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 182
Eigen rating: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42266.jpg?cb=1664985165
Toch behoorlijk heftig voor wat een TV-serie was, al was deze schijnbaar toendertijd ook te controversieel om uit te zenden en is ie alleen op DVD uitgebracht. Maar ik heb er wel wat dubbele gevoelens over. Miike maakt er een ongemakkelijk werkje van, vol met misvormde hoeren, dwergen, ongeboren kinderen en martelingen die best wel naar overkomen. Het gegeven van een Rashomon-achtig verhaal waarbij bij elke vertelling het verhaal weer anders wordt, was ook best aardig. Maar toch kon het me niet echt meeslepen, qua verhaal en ook voelde het vaak wat afstandelijk aan, wellicht door simpelweg de vreemdheid van dit alles.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4897 stemmen
76 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 177
Subgenre: 66. Shot on Video Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 67 + 69 + 76 + 77 +80 + 83)
Themaklassement: 72 punten
Eigen rating: 0.5*
https://images.mubicdn.net/images/film/114155/cache-94015-1445949564/image-w1280.jpg?size=800x
Jezus. Dit was echt het slechtste wat ik gezien heb in deze challenge. Maar ik ben wel van het SOV thema verlost. Een film met twee kortverhalen. De eerste met een mannelijke Sœur Sourire die als bijna gewijde priester ineens problemen heeft met zijn celibaat. Tja, zal wel een griezelige ervaring zijn voor de beste man, maar voor de kijker is er weinig horror te beleven. Het tweede verhaal handelt over een arme Mexicaan die zijn hypotheek niet meer kan betalen. De twee verhalen hebben iets te maken met een geschifte monnik met een half ping-pong-balletje voor zijn oog en die de hele tijd belachelijk lacht. Kortom, vreselijk om naar te kijken. Ik ben nog nooit zo blij geweest met de aftiteling op het einde 
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
vol met misvormde hoeren, dwergen
Jeetje. 11 oktober waren het misvormde inteeltkannibalen, en nu misvormde hoeren. En je kijkt al dat moois zonder mij! 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
Alstu John Milton: https://i.pinimg.com/originals/28/43/de/2843de1c69e360bb5e7aa0a907e7ec27.jpg
Al zit er tussen jouw 168 registraties vast ook wel wat misvormds
. En inderdaad, moeten we binnenkort inhalen!
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
58 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 182
Eigen rating: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42299.jpg?cb=1487838106
Homecoming is echt een product van z'n tijd: een anti-Republikeins statement tegen George W. Bush en de oorlogen in Irak en Afghanistan met de subtiliteit van een moker. Niet met de effectiviteit van een moker trouwens, dit verhaal over dode soldaten die weer tot leven te komen om de oorlogsstokers weg te stemmen, daar mist het finesse en kracht voor. De film kan er niet zoveel aan doen dat het op een bepaalde manier wat gedateerd is, gezien het inmiddels complete gebrek aan respect voor democratie of stemrecht wat de Republikeinen tegenwoordig laten zien. En waarbij je soms terugdenkt aan die goeie ouwe tijd toen Republikeinen nog gewoon oorlogszuchtige, materialistische egoïsten leken in plaats van fascistische Q-Anon wappies. Maar politiek daargelaten, met horror heeft dit weinig te maken, maar het keek wel luchtig weg.
En extra short:
5 minuten, FTV
Kort stukje experimentele paranoia uit de lockdowntijd, waarbij een jongedame tijdens het lezen van Kafka achtervolgd denkt te worden - en dat blijkt te kloppen.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
Respect. Ik heb deze 2* gegeven zonder het op te kunnen brengen ook maar iets te kunnen schrijven. Misschien dat het me met 3* ook was gelukt. 
Overigens, die Balagueró lust jij ook wel, vermoed ik zo.
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3222 stemmen
Speelduur: 93 minuten
RW: 1 punten
Thema: 77. Torture Horror (voorspelbare keuze, I know)
Totaal: 134 punten
https://i.imgur.com/fTJArpd.jpg
Vraag iemand naar Saw II en ze zullen meteen de scène met de put met naalden benoemen. Die heeft mij voor het leven getekend.
Saw II slaagt er niet in om dezelfde bliksem in een fles te vangen als de eerste. Het is duidelijk dat het vervolg overhaast werd uitgebracht, een jaar na het origineel. De dingen die het origineel uniek maakten zijn gekopieerd, maar op de verkeerde plekken terug geplakt.
De flitsende cinematografie en het verzadigde groen zijn nu extreem overbodig, irritant en ronduit lelijk om naar te kijken. De claustrofobie van een vieze oude badkamer is vervangen door een ondermaatse real-life escape room met hier en daar wat traps.
Als kind bekeek ik alle traps op Youtube (deed alsof ik 18 was, sue me) op repeat omdat ze zo cool waren. Nu realiseer ik me dat de detective verhaallijn mijn favoriet is en dat de traps me helemaal niet van mijn stuk brachten. Grappig hoe dingen veranderen.
Aan de andere kant denk wel dat Tobin Bell deze film redt. Hij is meeslepend en brengt zijn tekst met zoveel overtuiging dat je niet van hem weg kunt kijken. Donnie Wahlberg knalt er lekker op los en is ook best vermakelijk. De anderen zijn goed, maar niet helemaal voldoende.
Saw II is een achteruitgang ten opzichte van de eerste. Het is een inferieure maar toch best vermakelijke film als je er niet te veel bij nadenkt. Het einde is ook erg goed.
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3222 stemmen
Speelduur: 74 minuten
FTV: 2 punten
Thema: 35. Erotic Horror
Totaal: 137 punten
https://i.imgur.com/3LK0bmj.jpg
Voor het thema Erotic horror had ik aanvankelijk Les Lèvres Rouges gekozen omdat die al heel lang op m'n kijklijst staat. Toen kwam ik toevallig ergens deze Debbie Does Demons tegen en ik wist dat ik deze moest zien. Dit zou een nieuw meesterwerk worden. Wel, het was vooral interessant.
Ik ben een leek in het erotische horrorlandschap dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Een heks die minutenlang wordt gebeft door een handpop-demon had ik al helemaal niet zien aankomen. De eerste helft is extreem pijnlijk om door te geraken. Shots zijn op gênante wijze out of focus, het ziet er uit als een gemiddelde Youtube-video van tien jaar geleden en de dialogen worden niet normaal houterig uitgesproken. Het is alsof bij de audities enkel de locale stoners afgekomen zijn en dat ze het daar ook maar mee gedaan hebben. Interacties en uitspraken worden zo traag uitgevoerd dat je denk ik, moest het normaal tempo zijn, een film van een half uur korter hebt. Ik vermoed dat al het budget naar de poster gegaan is.
Dan bij de tweede helft heb ik me wonder boven wonder beginnen vermaken. Ik omarmde de brol die mijn ogen moesten ondergaan. De moppen begonnen grappig te worden. Het non-budget stoorde me niet meer... Ik denk dat al mijn hersencellen gestorven zijn waardoor het allemaal nog te pruimen was. Jammer genoeg is het niet voldoende want er gebeurt zo weinig en het plot stelt echt drie keer niks voor. En zelfs voor erotiek moet je hier niet zijn. Op de hoofdrolspeelster na is er geen naakt te zien.
Ik ga wel eerlijk zijn: toen de eerste borst op het scherm kwam schrok ik oprecht even. Als homoseksuele man was dit best een jumpscare te noemen.
2*
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5775 stemmen
140 minuten
FTV (2) = Puntentotaal: 81
Subgenre 36: Clown Horror
Afgevinkt : 1-3-6-7-8-9-10-11-12-19-20-22-23-25-27-28-30-32-33-36-37-38-40-41-42-43-49-52-54-56-57-58-60-63-64-65-66-68-69-73-76-77-80-81-84-85
Subgenre punten = 46
Sterbeoordeling : 4*
https://variety.com/wp-content/uploads/2022/10/Terrif.jpg?w=1000
De knotsgekke Art the Clown is terug en met zijn zak vol gereedschap maakt hij er opnieuw een splattergoor moordfestijn van.
Alleen heeft regisseur Damien Leone ditmaal zomaar eventjes 140 minuten de tijd nodig om zijn verhaaltje te kunnen vertellen en begint hij zelfs aan karakterontwikkeling te doen, dat is nu toch wel allemaal een beetje te veel van het goede.
Met momenten extreem gewelddadig en ik blijf deze clown tot één van de engste en gruwelijkste filmpersonages ervaren, Pennywise verbleekt er een beetje bij.
Had deze film 45 minuten korter geweest en zich gewoon gehouden tot het noodzakelijke dan was dit waarschijnlijk een fenomenaal meesterwerk geworden.
Als je natuurlijk graag naar horror kijkt.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
169. The Timekeepers of Eternity (2021)
64 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 338
Subgenre Themaklassement: Voltooid - 85 puntaen.
Bron: Erdnussbutter
https://images.mubicdn.net/images/film/330963/cache-748560-1641506471/image-w1280.jpg
Meneer Toomey scheurt obsessief papier om zijn jeugdmonsters onder controle te houden, maar wanneer hij halverwege de vlucht naar Boston wakker wordt en merkt dat de meeste andere passagiers verdwenen zijn, moet hij de confrontatie aangaan met de papieren nachtmerrie die alles uit elkaar dreigt te rukken.
JM was een lezer als kind, en hoe. Eerst de Thea Beckmans, Evert Hartmans, Guus Kuiers en weet ik wat meer, maar vanaf een jaar of tien raakte ik aan de Stephen King. Iets te jong misschien (Ben ik daardoor nu hier met registratie 169?), maar ik verslond ze als ik bij opa en oma logeerde: sowieso een King per dag. Aan het eind van de week had ik een stapel uit. Daarom is het extra bijzonder dat ik The Langoliers (1995) niet heb gezien, maar het trok me simpelweg niet. Ik wist wel degelijk dat hij bestond toen hij uitkwam, maar ik heb hem bewust genegeerd. Eigenlijk jammer, want anders was dit nog toffer geweest.
https://www.splittoothmedia.com/wp-content/uploads/2023/10/timekeepers1.jpeg
Uiteraard noem ik die titel niet terloops. The Timekeepers Of Eternity is misschien gebaseerd op dat een verhaal en screenplay van Stephen King, maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt: deze film is gemaakt door frames uit de miniserie The Langoliers uit 1995 af te drukken, en met pijn en moeite opnieuw te gebruiken en een nieuwe film te creëren met behulp van papiercollagetechnieken en animatie. Mocht iemand nog iets zoeken voor het subgenre 'experimentele horror' maar niets kunnen bedenken, dan is deze Griekse productie een goede kanshebber (als je hem kunt vinden)!
Ik geloof niet dat ik iemand op MM kan bedenken aan wie ik dit aan kan raden, heel misschien leatherhead; maar zelfs dat durf ik niet met vertrouwen te zeggen. Zelf weet ik na het zien van deze film twee dingen zeker:
-Zelfs van een drol kun je nog een interessant experiment maken.
-Ik zal The Langoliers vermoedelijk nooit zien. Dit moet inderdaad de een van de slechtste King-verfilmingen zijn die er is.
3,2*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
88 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 186
Eigen rating: 2.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9996.jpg?cb=1535558192
Het begint nog wel leuk met dat liedje dat bij het kampvuur gezongen wordt, maar helaas toont Madman al snel z'n ware kleuren. Ja, er komt nog wel wat redelijke gore voorbij, maar dit is in alles een dertien-in-een-dozijn slasher. Die eigenlijk nergens echt goed blijkt, niet in de spanning, niet in de kills, niet in de sfeer, niet in de humor.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
Het is zes jaar geleden sinds je stem, maar jij waardeerde The Langoliers wel. Trek je je wenkbrauwen op als je dit ziet?
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
@Woland, gefeliciteerd nog met de 85 subgenres! Had ik gemist afgelopen zaterdag, en kennelijk alle dagen erna. My apologies. 
Wel een originele titel om de themachallenge mee te volbrengen, die Anglerfish. Hoe was je daar zo bij gekomen?
BTW, ik wil erg geen running gag van maken, maarre... Ik bespeur een patroon! 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
Haha, zo misvormd was deze gast ook weer niet, maar het lijkt inderdaad wel een patroon te worden ja 
En thanks! Anglerfish was ik ergens tegen gekomen op een of ander western horror lijstje, en ik dacht van arthouse, dat lust ik wel. Het was eerlijk gezegd wel tweede keuze, ik wou eigenlijk voor The Wind gaan maar die kon ik zo snel niet in redelijke kwaliteit vinden. Ben benieuwd of jij Anglerfish nog een kans gaat geven, het is wel echt serieus experimenteel.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
104. Halloween Kills (Film, 2021)
105 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 208 punten
Themaklassement: 85 voltooid
Eigen score: 2*
De kills zijn echt heerlijk, maar man o man wat veel filler. JLC en Judy doen het overigens prima, maar hun lines zijn soms behoorlijk cringe, en er is echt wel heul veul filler. Dat is wel een beetje zonde, want voor een zoveelste Halloween film zou ik gewoon lekker op de kills focusen en verhaaltje luchtig houden.
105. Jigsaw (Film, 2017)
91 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 210 punten
Themaklassement: 85 voltooid
Eigen score: 3*
Hier eigenlijk ook nog wel flink wat onnodig filler, mja dit is in ieder geval vermakelijk. Ook hier moet je eigenlijk gewoon kappen met zo'n pseudo interessant verhaaltje, mja het was in ieder geval niet overdreven dramatisch en het John Kramer personage is best interessant. Verder zijn vooral de traps erg leuk natuurlijk, niet de beste uit de reeks, maar vermakelijk nonetheless. Oh, en Laura Vandervoort
.
106. Totally Killer (Film, 2023)
105 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 212 punten
Themaklassement: 85 punten voltooid
Eigen score: 3*
https://images.bauerhosting.com/empire/2023/10/totally-killer-2.jpg?auto=format&w=992&q=80
Mja, wat mij betreft wel het schoolvoorbeeld van hoe je een matige horror film maakt. Tis allemaal niet geweldig, maar de film wordt met een fijne knipoog gepresenteerd, heeft een paar leuke movie references en een leuke cast geschikt voor het genre. Uiteraard Julie Bowen die bij mij sowieso weinig fout kan doen na Modern Family, maar ook onze kleine Sabrina is erg geschikt voor dit werk. Verder dacht ik dat mijn kritiek vooral zou zijn op de PG-13 rating, maar zag dat deze gewoon R rated is, op zich snap ik dat vanwege de kills, maja zodoende voelt het ook wel een beetje als een gemiste kans. Desalniettemin prima vermaak.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
170. Satánico Pandemonium (1975)
87 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 340
Bron: beurre d'arachide
https://image.tmdb.org/t/p/w780/w5cYWB4AL9Fi3V7OYUKEJ1Fr69n.jpg
Voor deze challenge is nunsploitation nog geen geldig subgenre, maar volgend jaar is dat wellicht anders. Het zal je misschien verbazen hoeveel films er wel niet verschenen zijn over onze sisters of the cloth. Misschien omdat de filmmakers er extra plezier in schiepen om een verhaaltje te construeren waarbij ze uit de cloth moesten. Dat lijkt in ieder geval wel een terugkerend element in dit subgenre. Mocht de naam bekend voorkomen, dat kan kloppen. Deze film is de naamgever van Salma Hayeks karakter in From Dusk till Dawn: Santanico Pandemonium.
Dit is mijn eerste film van regisseur Gilberto Martínez Solares, al ben ik van plan om wellicht ook Santo el Enmascarado de Plata y Blue Demon contra los Monstruos (1970) te kijken. Ik zal toch een keer iets van het culturele lucha Libre fenomeen El Santo moeten zien en van die omschrijving door wendyvortex word ik al helemaal enthousiast. Hopelijk is die net zo bewaard gebleven als deze Mexicaanse nonnenfilm, want de transfer van Satanicó was uitstekend; beter nog dan deze screenshots doen vermoeden. Dat is ook wel eens anders.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vbBBxSJuGjx6c0bkyj7C1JFgQQB.jpg
Cecilia Pezet is een leuke verschijning en heeft precies het lieve, onschuldige gezichtje om zuster Maria te spelen, die door Satan wordt verleid. Of is ze buiten haar schuld om bezeten? De film lijkt daarin wat ambigu. Wat horror betreft is er inderdaad wat bloed, maar er is meer bloot borstje dan bloed. Wat mij betreft wel een aardig filmpje, maar veel heeft het niet om het lijf (no pun intended). De blood&gore hounds zullen hier in elk geval niet aan hun trekken komen, en spannend of eng is Solares’ film evenmin.
Daarmee is dit in feite een mystiek en religieus drama met horrorelementen, wat vermoedelijk niet iedereen zal bekoren. Maar met 87 minuten was dit voor mij prima uit te zitten.
3,2*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
98 minuten
Puntentotaal: 202
Subgenre : Ronde 2 : 12. Action Horror (12, 16, 21, 27, 31, 43, 64, 52)
Themaklassement: 85 + 8
https://mutantreviewers.files.wordpress.com/2013/05/ghosts-of-mars.jpg
https://mutantreviewers.files.wordpress.com/2013/04/ghosts-of-mars-cap.jpg?w=450&h=250
Nou ja ik ken de reputatie van deze film en ik wist waar ik aan begon maar toch was ik een beetje nieuwsgierig. John Carpenter mag dan wel best wat troep gemaakt hebben en na "In the Mouth of Madness" het plot verloren hebben, hij heeft toch ook echt best wat klassiekers gemaakt en troep vind ik soms echt wel charmant. Helaas was dit niet een van die gevallen.
De cast van deze film heeft alvast wat interessante namen met o.a. Pam Grier, Clea DuVall, Ice Cube en Jason Statham die jonger en met haar minder sexy uitziet dan gewoonlijk. Ik vind de setting of de heel 2000s outfits, constante flashback structuur, zware videogame vibe van de film of John Carpenter’s quasi nu-metal soundtrack allemaal niet eens zo erg, voelt allemaal heel tiener van een vaak heel tiener regisseur en zeker gedateerd. Probleem met "Ghosts of Mars" voor mij voelt gewoon gebrek aan verhaal, het is allemaal zo extreem afwezig gewoon eindelijk, goed genoeg voor een shooter maar dat is het. Totaal gebrek aan iets interessant over het kartel, iets over de mars kolonisatie of iets interessant over de inwoners van Mars. Er is gewoon een setting en saaie 2000s actie. Het zou nog 9 jaar duren voor een nieuwe John Carpenter die ook heel slecht worden en 13 jaar nadien voor een extreem slechte tv-reeks van hem.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
55. Girl on the Third Floor (Film, 2019) - MovieMeter.nl
FTV 2 punten.
Totaal aantal punten = 104 punten.
Subgenre: 27. Camp / Kitsch Horror.
Themaklassement: 45 punten.
Afgevinkte thema's: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 35, 37, 40, 43, 44, 45, 48, 49, 50, 52, 54, 55, 57, 60, 62, 65, 69, 71, 73, 75, 76, 77, 18, 82, 83.
2*
56. Climax (Film, 2018) - MovieMeter.nl
RW 1 punt..
Totaal aantal punten = 105 punten.
4*
Wat een zalige film blijft dit toch. Gisteravond in een ietwat benevelde toestand deze film bekeken (netjes gehouden hoor
), en wat een filmbelevenis. Complete waanzin en chaos, geweldige dansscenes en fenomenaal camerawerk. Complimenten ook voor het kleurengebruik.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
57: Sleepy Hollow (Film, 1999)
Speelduur: 105 minuten
RW: 1 punt
Puntentotaal: 110 punten
Subgenre: 41- folk horror
Themaklassement: 57 (afgevinkt - 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 47, 48, 50, 52, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 68, 69, 71, 73, 75, 76, 77, 79, 80, 81, 82, 83 en 85)
Review: Ik kende het verhaal, ik wist dat ik de film weleens gezien had en tijdens het kijken stonden flarden mij vaag bekend bij, maar het was al HEUL lang geleden dat ik deze gezien heb. Lekker sfeertje, ik hou wel van dat duistere van Tim Burton. Depp speelt Depp, niet slecht, maar ik vind hem in andere rollen beter tot zijn recht komen. De CGI is behoorlijk achterhaald, maarja, we hebben het ook over een film van bijna 25 jaar geleden alweer... Prima film om aan te zetten deze tijd van het jaar met halloween versiering in het huis en hier en daar een kaarsje aan!
Waardering: 3,5
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
95. Censor (2021)
84 minuten
Puntentotaal: 204
Subgenre : Ronde 2 : 74. Techno-horror (12, 16, 21, 27, 31, 43, 64, 52, 74)
Themaklassement: 85 + 9
https://ihorror.com/wp-content/uploads/2021/12/Censor-600x444.jpg
https://horrorshow.pl/wp-content/uploads/2021/11/censor.jpg
https://www.thisisbarry.com/wp-content/uploads/2022/Censor/censor-ending-explained.jpg.webp
Wat een absoluut geweldige film, "Censor" is niet voor iedereen maar ik was er totaal verzot op. "Berberian Sound Studio" vertoont wat gelijkenissen met deze film maar waar die film voor mij niet helemaal werkte triomfeert deze.
Enid werkt bij de British Board of Film Classification tijdens de Video Nasty tijdperk. Zij is de meest overijverige van alle mensen die er werken. De film is in 35mm gefilmd maar er is ook Super8 en VHS en ja de films fragmenten die zij ziet zijn liefdevolle vaporwave-achtige VHS-era hommages. Haar werk wordt ook getoond in contrast met Thatcherism en de hele hysterie rondt Video Nasties. Zij heeft geen vrienden en haar relatie met haar ouders gaat slecht, zij had een zus die haar ouders wettelijk doodverklaard hebben om verder te gaan met hun leven die verdween toen zij klein was en over wiens verdwijning zij nooit duidelijk was maar Enid is overtuigd dat haar zus nog leeft.
De tabloid pers is ondertussen overuren aan het maken, man heeft zijn vrouw vermoord, de schuldige zou zijn een film die zij goedgekeurd heeft, de pers heeft haar naam. En dan ziet zij een film die lijkt op de omstandigheden waarin haar zus verdwenen is, meer nog de actrice lijkt sprekend op haar verdwenen zus. Een kans om haar te redden uit de exploitatiefilm circuit, wereld te redden van Video Nasties en relatie met haar ouders recht te zetten. Eerste helt zet de basis voor de tweede helft inclusief het briljant absurde einde met muziek van Blanck Mass.
Zoveel dat deze film doet dat ik zo dol op was, opzet, onderwerp, tweede helft, Super8 & VHS stukken, einde, vaporwave gevoel, zelfs een geweldige jump scare (geen fan van jump scares), weinige geweld dat er is, ook geweldig.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4897 stemmen
83. Exam (2009)
101 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 179
Subgenre: 68. Single Location / Locked in a Room Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 69 + 76 + 77 +80 + 83)
Themaklassement: 73 punten
Eigen rating: 3*
Eerder een mystery/thriller, zoals hier bij MM aangegeven, dan een horror. Helemaal niet slecht, ook al vond ik het een beetje vergezocht. En ondanks dat het zich afspeelt in één enkele ruimte, bleef het me toch boeien. 't Is gewoon wachten op de oplossing!
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4897 stemmen
En Hupla! De Letterboxd lijst is ook alweer bijgewerkt!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Jij gaat voor de 200 zeker? Minstens, neem ik aan 
Ik heb gisterenavond, nouja nacht, mijn 85 subgenres afgevinkt. Straks tijdens mijn middagpauze wat knippen en plakken! Ik kon het niet meer opbrengen om dat onmiddellijk te doen, de wekker riep me al binnen 4,5 uur. 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.