- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#67. The Innocents (1961) - 100 minuten - RW
http://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/page/innocents-1961-001-miss-giddens-in-the-dark.jpg
Ik hoef hier niet veel meer over te zeggen. Het is misschien niet de meest spectaculaire haunted house film, maar het blijft voor mij nog steeds de meest sfeervolle. Dat ik na een zoveelste kijkbeurt nog steeds probeer een klinkklaar antwoord probeer te krijgen op wat er nu precies op het landhuis Bly verkeerd lijkt te gaan, maar ik kan het nog steeds niet vinden. En misschien is dat nu net wat mij blijft aantrekken in de film. Ik probeer een bepaald spoor of gedachte te blijven volgen, maar uiteindelijk denk ik dat ik op een moment toch weer ga twijfelen en op het verkeerde been ben gezet. Nochtans is de verhaal van de brave huishoudster Mrs Grose over Quint en de vorige nanny vrij duidelijk. Moet ik uiteindelijk sympathie of afkeer hebben voor de evolutie in het gedrag van Miss Giddins, is ze misschien ook bezeten geraakt van de 'geesten' net zoals de kinderen. Of projecteert ze haar angsten op de kinderen, drijft ze hen zelf tot waanzinnigheid. Blijven er teveel vragen en te weinig antwoorden? Ik kan er niet op antwoorden. Moest ik plots kunnen zeggen hoe de vork precies aan de steel zit, dan is het nut van de hele opzet verloren. Het boek "Turn of the Screw" is net zo. Het thema moest voor de tijd heel gewaagd zijn en ik denk dat het nu nog steeds is. Over het visuele, de setting en het camerawerk kan ik enkel zeggen: top! Blijft een 9/10.
John Milton ik heb mij denk ik al eerder uitgesproken over langere films (remember mijn uitleg bij La Vie d'Adèle). Het is zelden dat een film van tegen de 2 uur of langer mijn interesse voor de volle duur kan bewaren en vaak zal ik op het einde zeggen wat ik ballast vond. Ik heb films gezien van 60-70 minuten die ik heel sterk vind en waar ik ook voldoende informatie heb om mee te leven met de karakters en een degelijk verhaal wordt afgeleverd (Dolls is hét perfecte voorbeeld). En ik heb ook korte films gezien met meer scènes die als opvulsel moesten dienen dan echt verhaal of zodanig worden gerekt dat de film een stuk langer aanvoelt. Maar een lange film waar de tijd voorbij vliegt, neen het blijft een uitzondering voor mij. Overigens de persoon die mijn smaak kan doorgronden moet nog geboren worden denk ik 
joolstein wat aardig dat je Company of Wolves hebt bekeken om mij een plezier te doen.
Maar ik denk dat ik je met mijn review toch aardig warm had gemaakt ervoor (hoewel ik niet bewust een tip wilde geven haha) . Ik weet dat je van fantasy houdt (so do I) en dark fantasy die ook maar enigszins in de buurt komt van een Pan's Labyrinth blijft een zeldzaamheid. Ik plaats COW zelfs boven Pan's Labyrinth. Dus als ik zie dat je het eenzelfde score geef als ik kan ik niet anders stellen dat het je verwachtingen helemaal heeft ingelost en helemaal je cup of tea was. 
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10388 stemmen
29. Incarnate (2016) - 91 min - FTV
30-10-2017 - 58 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103843.300.jpg?cb=1478775550
De 1-na-laatste dag en mijn 29ste film, nog 2 te gaan.
Op zich een prima film dit. Een aantal bekende hoofden in deze film en een aantal behoorlijke schrikkers. Ik schrok me wild aan het begin van de film toen Cameron (het jong wat bezeten raakt) naar buiten keek en er achter hem langs een schim voorbij schoot. Ik weet het, een goedkoop schrikeffect, maar ik had hem niet verwacht. Daarentegen was het natuurlijk wel weer te verwachten dat Cameron zijn eigen pa zijn onderarm doormidden brak..
Wel weer een flauw eind, jammergenoeg.
En Carice met zwarte ogen, Aaaargh.....
Nu bedenken wat mijn 2 laatsten worden. Insidious 2 & 3 of The Conjuring 1 & 2 of gewoon 2 goedkope hapklare 13 in een dozijn-films.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#49 Ils (2006)
FTW – 77 minuten - Thriller / Horror
2 punten – 30 oktober 2017 (49 films, 94 + 14 punten)
https://static.kino.de/wp-content/uploads/2015/08/spiel-oder-stirb-2006-film.jpg
Home Invasion movies. Inmiddels hebben we er al flink wat voor de kiezen gehad, zoveel dat je er 'best of' lijstjes van kunt maken. Of Ils daar een plekje in verdient, hangt ervan af wie je het vraagt. In dit lijstje staat hij in elk geval (met zijn Engelse titel ‘Them’), en ik kan er prima mee leven. Al zou hij in mijn versie daarvan (ook) niet bovenaan staan, wegens een paar kleine mankementjes.
Spanning opbouwen lukt David Moreau en Xavier Palud wel. De mannen gaan prima om met geluid en schaduw, en weten uitstekend de valkuil te vermijden om teveel op jump scares te vertrouwen. Ils draait meer op sfeer, en dat is wel weer eens fijn om te zien. Ook de verleiding terug te vallen op gore en simpele actie wordt prima doorstaan. Pas tegen de finale wordt het ‘wat je niet ziet is enger’ losgelaten. Wel bleef ik me de hele tijd afvragen, wanneer de relevantie van de openingsscène duidelijk zou worden. Dat gebeurde uiteindelijk gewoon niet. En ook de karakters van Lucas en Clémentine bleven wat oppervlakkig, wat echte empathie bemoeilijkte.
Vakkundig gemaakt horrorthriller, die net geen uitblinker is voor mij.
3,5*
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
Zo mensen deze challange zit er op voor mij. Morgen voormiddag ben ik druk in de weer met de kids, pompoenen snijden En zo, en vier ik ook mijn verjaardag (Jaja op halloween!
) In de namiddag transformeer ik in een levende dode en savonds zak ik af naar Sven de ridder's haunted Halloween night. Er zal daar ook een documentaire gedraaid worden, forgotten scares, maar die telt natuurlijk niet voor deze challange. En dan zit oktober er officieel op.
Geen 31 films gehaald maar toch een hele hoop films die al lang op mijn lijstje stonden kunnen doorstrepen. Langs de andere kant drie keer zoveel films bijgekregen die ik nog wil zien. 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
#31. Miss Zombie (2013)
Japan
FTV, 85 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/96000/96572.300.jpg?cb=1395079593
Wederom een tip van John Milton, die me op het hart gedrukt had dat ik er blind in moest gaan - vooral niks erover lezen, ook zijn recensie niet. Nou ja, wie ben ik dan om dat te weigeren? Miss Zombie speelt zich af in een Japan waar schijnbaar ooit een zombie-uitbraak is geweest; tenminste, zombies bestaan, en sterker nog, de centrale familie uit de film neemt een zombie als een soort van huisdier. En er wordt nog zo gewaarschuwd: groenten, rijst, allemaal prima, maar hoe vriendelijk en mensachtig de zombie nog lijkt, voedt haar vooral geen vlees! Inderdaad, het lijkt Gremlins wel.Maar dan loopt de film compleet anders dan je op dat moment wellicht zou denken. Op langzame wijze zien we de arme zombie gepest worden door de allerlei dorpelingen, je krijgt er zowaar medelijden mee. En na een half uur komt er wat meer actie, maar ook hier weer niet op de wijze die je zou verwachten. Het is niet zozeer de zombie, al gaat die ook nog een keertje los tussen de neutrale en goede dingen die ze doet, maar het is daarentegen de vrouw des huizes die compleet postal gaat uit jaloezie en misbegrip.
Het is inderdaad een trage film; niet al te lang met z'n 80 minuten en een beetje, en op zich is dat maar goed ook want het is zeker in het begin een moeizame zit door het langzame verteltempo en de beperkte dialogen. De film is grotendeels in zwart-wit wel zeer fraai op de plaat gezet, en qua verhaal, originaliteit en en acteerwerk heb ik ook weinig aan te merken. Toch, ondanks al dat en het feit dat het simpelweg een interessant kwaliteitswerkje was, blijf ik toch voorlopig steken op 3.5* omdat ik toch best wel moeite had met het tergend langzame tempo. Maar naar meer smaakt de regisseur alsnog.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Zo, dan toch nog op het nippertje de 31 gehaald. Misschien dat er morgen nog eentje bijkomt, maar die overwinning zit er toch niet meer in
.
WardT
-
- 274 berichten
- 3112 stemmen
Ach, anders is Miss Zombie geen verkeerde afsluiter! Meer films kijken van SABU kan ik zeker aanraden, maar zitten wel vooral in andere genres.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
13. Jigsaw (2017) FTV 91min Horror/Thriller
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1114000/1114512.300.jpg?cb=1509119411
Zoals in de trailer al gezegd wordt: 'You know his name'. Dat klopt aardig. Al sinds ik klein ben, ken ik deze serie al. De eerste kwam uit toen ik 10 was. De oppas was er gek op en mijn ouders vonden het maar niks. (nee,ik had 'm toen nog niet gezien; 2 jaar later wel Poltergeist!
Saw enzovoort kwamen iets later.)
Na 8 films zou je denken dat deze films vrij oubollig worden, maar dat klopt niet helemaal. Ze hebben het rauwe tintje weggehaald en er een redelijk spannende en vermakelijke (soms bloederige) film van gemaakt. De vallen zijn vrij simpel ,maar het is fijn dat er opeenvolgende vallen zijn.
De twist was ook wel oké en ook de niet chronologische volgorde van vertellen. Ik heb me in ieder geval niet verveeld. 
14. Hotel Inferno 2: The Cathedral of Pain (2017) - IMDb FTV 70 min
De nieuwste film uit de Necrostorm stal. (Adam Chaplin, Taeter City) Het is vanzelfsprekend vrij bloederig. De sfeer zat er ook goed in. Zoals deel 1 (of Kill Switch en Hardcore Henry) is deze ook compleet in POV gemaakt.
De film zit vol met knotsgekke, idiote, bizarre en gore ideeën. Je vraagt je soms echt af, hoe verzon De Santi het? Alles wat hij wilde binnen het budget heeft hij in zijn aparte stijl in de film gezet. Heerlijk!
De film zelf kijk je natuurlijk niet voor de manier waarop het verhaal verteld wordt. De dialogen zijn vrij brak en herhalend of onnodig grof. Dat is iets dat we wel uit de film soms haalde.(niet lang hoor) Wel fijn dat de wereld waarin deze film zich afspeelt een beetje verder uitgebouwd is. Kortom de ideeën zijn er ,maar het schrijfwerk niet echt.. (Maar dat hoeft ook niet altijd.)
En een ding..de gehaktballen van de Langoliers zijn weer terug! 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#68. The Wizard of Gore (1970) -94 minuten - RW
Eerlijk gezegd voelde ik me een beetje in mijn gat gebeten door de kritiek van john mcclane 2 waarbij ik het gevoel kreeg dat hij het amateurisme van de bovenste plank vond. Nu heb ik hetzelfde gevoel bij een film als Scream die hij dan een topper vind. Ach ok, smaken verschillen. Ik ben me zeer bewust dat Wizard of Gore zijn gebreken kent al ben ik niet mee eens dat de gore op spaghetti lijkt, ik wil niet weten beste John Mc wat jij zoal eet 
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2013/02/the-wizard-of-gore.jpg
Ja er zijn herhalingen bij de illusies van Montag, maar het is niet zo dat ze maar door en door blijven gaan. Ik vond het er echt uit zien al vond ik de aanloop naar iedere act net zo leuk. Schitterend hoe Montag zijn publiek bespeelt hoe hij voortdurend in vraag stelt was is droom en wat is werkelijkheid. En ik moet zeggen dat hij echt wel precies raak was door te stellen dat in iedere mens wel iets duister zat en een sensatie, een drang om te gaan kijken naar gruweldaden.
Een HG Lewis fan zei eens "you can't say this is a good HGL film and this is a bad one. There is such a thin line between greatness and awfulness". En ik ben het er zeker mee eens. Lewis werkt niet met een top cast, niet met een hoog budget en probeert de kosten en draaidagen zo laag mogelijk te houden. Hij was een zakenman, die vanuit een opleiding in marketing, lesgeven en werken in de reclame het schopte tot regisseur. Hij kwam als eerste met het idee van een gore film, iets wat hij steeds weer probeerde te verbeteren. Love or hate him, de titel van godfather of gore kan niemand hem ooit nog afpakken! Gory Gory Hallelujah Hersch 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nu bedenken wat mijn 2 laatsten worden. Insidious 2 & 3 of The Conjuring 1 & 2 of gewoon 2 goedkope hapklare 13 in een dozijn-films.
Wel al de films die je daar vermeldt lijken me 13 in een dozijn films
Felicitaties aan Woland en WardT voor de 31. 
Hollywood007 alvast een fijne Halloween én verjaardag gewenst. Je had het nog bijna gehaald, hoed af toch want dit combineren met moederschap is zeker niet vanzelfsprekend.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#51 Orphan (2009) - 123 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/54000/54688.300.jpg?cb=1470484937
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#52 Let Her Out (2016) - 87 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/503000/503603.300.jpg?cb=1467476180
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3282.jpg?cb=1498079641
Possession (1981) - MovieMeter.nl
Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Horror
124 minuten
FTV
45
30/10/2017
ik heb al letterlijk honderden ( misschien al 1000) horrorfilms gezien, maar deze is de meest bizarre horrorfilm die ik ooit heb gezien....een psychologisch spelletje dat je volledig in de war brengt, de film bevat gore toestanden die eveneens....bizar zijn
, acteerwerk is ijzersterk, idem voor de muziek&sound,...heel bizarre film die toch een extra kijkbeurt nodig heeft, voorlopig 3,5*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
ik ben een HG Lewis-fanboy vandaar
Dat was me nog niet opgevallen 
Ik vond Two Thousand Maniacs niet echt top, maar wel leuk genoeg om me binnenkort aan een andere Lewis te gaan wagen. Ik heb mijn zinnen gezet op Blood Feast 2. De keuze is gebaseerd op de woorden Gore, Nudity en Humor. Ben benieuwd.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
49. Candyman
1992
99 Min
FTV
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/0b/ff/c4/0bffc4daee53fd378879d98cc1739bdf.gif
Candyman moet het vooral hebben van een sterke sfeerschepping en een zeer goed spelende Tony Todd. Visueel is er zeker voldoende te zien, met soms wel echt sterke momenten, en ook de schrikmomentjes zijn ruim aanwezig. De spanningsboog en vooral het 'gebeuren' is dan eerder matig en mist naar mijn smaak wel wat gore. Maar ok, het missen van gore is wel een persoonlijk probleempje van mij

Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
50. The Bye Bye Man
2017
97 Min
https://www.moviemeter.nl/images/cover/408000/408609.300.jpg?cb=1482259100
De verwijzing naar Candyman is i.d.d. overduidelijk maar haalt nergens diens niveau. Het verhaal is wat lang gerokken, de spanningsboog eerder zwak en kent slechts enkele kleine schrikmomentjes en de cliché verschijninkjes. De sfeer zit er bij momenten in maar is nooit een constante en gore is al helemaal niet echt aanwezig.
Al bij al, als tussendoortje ok maar ik zal er geen tweede kijkbeurt aan verspelen.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Zo, 50 lijkt me voldoende voor deze challenge.
Misschien dat ik er met The Company of Wolves deze avond nog een alexspyforever momentje tegenaan gooi 
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
Wel al de films die je daar vermeldt lijken me 13 in een dozijn films
Felicitaties aan Woland en WardT voor de 31. 
Hollywood007 alvast een fijne Halloween én verjaardag gewenst. Je had het nog bijna gehaald, hoed af toch want dit combineren met moederschap is zeker niet vanzelfsprekend.
Thx alexspyforever! 
joolstein
-
- 10839 berichten
- 8927 stemmen
Zo mensen deze challange zit er op voor mij. Morgen voormiddag ben ik druk in de weer met de kids, pompoenen snijden En zo, en vier ik ook mijn verjaardag (Jaja op halloween!
) In de namiddag transformeer ik in een levende dode en savonds zak ik af naar Sven de ridder's haunted Halloween night. Er zal daar ook een documentaire gedraaid worden, forgotten scares, maar die telt natuurlijk niet voor deze challange. En dan zit oktober er officieel op.
Geen 31 films gehaald maar toch een hele hoop films die al lang op mijn lijstje stonden kunnen doorstrepen. Langs de andere kant drie keer zoveel films bijgekregen die ik nog wil zien.
De documentaire is toch over de Belgische horrorscene ? Die mag je als je tijd heb nog registreren hoor! Hij heeft hier op MM de tag horror en registeren is mogelijk, tot 1 november 12u .
Klopt toch alexspyforever
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#19 Doghouse (2009) Komedie / Horror 90 minuten FTV
Een horror/komedie waarin het komedie gehalte ook echt heel fors aanwezig is. Film begint prima met een korte kennismaking van de vriendengroep, waarna in dat dorpje de film op gang komt. De humor is leuk, zoals bijvoorbeeld het slaan met het 'stop' bord op het hoofd en de zombie die met de scharen die van één van de vrienden het haar begint te knippen. Maar buiten dat zitten er nog genoeg grappige momenten in, die met de nodige hoeveelheid gore worden gecombineerd. De hoeveelheid gore is ook vrij behoorlijk en ziet er goed uit. Het geweld is bij vlagen ook vrij hard en zeer bloederig. Helaas begint de film na een tijd in herhaling te vallen en begint de film minder te worden. Daardoor helaas toch iets minder dan gehoopt deze Doghouse.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#20 Shadow (2009) Horror 77 minuten FTV
Een film over een mountainbiker die het aan de stok krijgt met twee jagers. Het is een verhaal waar ik vooraf had verwacht dat zou draaien om deze jagers, maar uiteindelijk was het toch even anders. De film wordt erg rustig opgebouwd en laat de mountainbiker zien, die een andere mountainbikester ontmoet, waarna ze samen verder reizen. Dat er problemen komen met de jagers, was te verwachten, maar terwijl ik zonder voorkennis aan deze film begon, had ik niet het vermoeden dat de film uiteindelijk naar een gestoorde moordenaar zou leiden. Toch uiteindelijk een heel soort andere film dan ik had verwacht. Shadow weet mooie shots van de natuur te bieden, maar weet op het gebied van spanning en horror niet te imponeren. De moordenaar is een uitzondering in deze verre vrij zwakke film.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#25 Martyrs (2008) - FTV - 99 minuten- 2 punten (47 totaal)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/da/Martyrs_tp01.jpg
Nu ik al zoveel oudere horror-klassiekers heb gezien, begin ik voor de volledigheid ook eens 'moderne klassiekers' erbij te pakken. Dat valt me regelmatig toch wel tegen en juist daarom was deze Franse Martyrs een erg prettige verassing. Een verassing is sowieso een goed woord voor deze film, want waar het op uitloopt zie je echt aankomen in het begin.
De jaren '70. Lucie is maanden lang ontvoerd en mishandelt geweest, waarna het haar gelukt is om te ontsnappen. Als ze 15 jaar later denkt haar ontvoerder in een krantenartikel te zien is ze uit op wraak...
Martyrs begint meteen als een bijzonder spannende film en kent eigenlijk nauwelijks rust. Van de akelige flashbacks van Lucie naar de kijharde slachtig van de familie van wat achteraf de ontvoerders blijken te zijn en een akelig wezen dat in Lucie's hoofd ontstaat. De film gaat vrijwel alle aspecten van het horrorgenre af; spanning, angst, schrikmomenten, gore, schockfactor...
En dan komen we bij de tweede helft en slaat de film meer om in een Cronenberg-achtige sciencefiction over een organisatie die mensen systematisch martelt om een martelaar te vinden, iemand die kan vertellen over 'the afterlife'. Een bizarre omslag waar ik even moeite mee had, maar uiteindelijk toch wel werkt. Al vond ik de eerste helft van de film wel net wat indrukwekkender.
Minder aan Martyrs is de hand-held-look van het camerawerk die zo kenmerkend is voor moderne (Horror-)films. Soms kwam het van pas voor de schrikmomenten, maar het slaat nergens op om dingen bewust zo onduidelijk in beeld te brengen. Bij de trackingshots werkte dit wel erg goed om de spanning te versterken. Ook de muziek werd functioneel gebruikt en zorgde voor de nodige schrikmomenten. Het enige wat ik echt miste in deze film was sfeerversterking, maar daar is het misschien ook niet het type horror-film voor.
Een prettige verassing. Een vermakelijke, spannende en vrij brute horror van Franse origine.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#21 Gui Si (2006) Drama / Horror 108 minuten FTV
Jaren geleden toen er nog videotheken waren, deze Silk eens gekocht als een ex-rental. Bij het zien van de cover deed de Menger Sponge mij denken aan de Cube films, maar dat is Silk totaal niet. Een film waarin de geest van een kleine jongen centraal staat en die opgesloten zit. De film begint al vanaf het begin met een spannende opening. Daarna blijft de film zijn duistere en sterke momenten bevatten. Het wordt qua genres nog geregeld afgewisseld, en er is een grote lijn met het genre drama. Silk werkt dit echter uit tot een boeiend eindresultaat.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#22 Gin Gwai (2002) Drama / Horror 99 minuten FTV
Met Gin Gwai maakten de broers Pang het originele The Eye, welke in 2008 een Amerikaanse remake kreeg. The eye is het verhaal waarin een blinde vrouw dankzij een donor weer kan zien, maar dan tegen problemen aanloopt. Het verhaal doet meer aan pure horror denken dan de film ook echt daadwerkelijk bevat. De film is dan wel zo nu en dan vrij duister, maar echt spannend is het maar weinig, wat vermoedelijk door de hele flinke scheut drama komt. Nu is het meer drama dan horror, terwijl het gerust meer horror met een vleugje drama had kunnen zijn. Daardoor weet Gin Gwai toch helaas niet de verwachtingen echt waar te maken.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
De documentaire is toch over de Belgische horrorscene ? Die mag je als je tijd heb nog registreren hoor! Hij heeft hier op MM de tag horror en registeren is mogelijk, tot 1 november 12u .
Klopt toch alexspyforever
Oh top! Dan doe ik hem er morgenvroeg nog bij. 
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#23 Gin Gwai 2 (2004) Horror / Mystery 93 minuten FTV
Redelijk origineel, dit tweede deel waarin het verhaal compleet anders is. Dit keer niks qua donors, maar gewoon een zelfmoordpoging wat leidt tot het zien van geesten. Een stuk spannender uitgewerkt dan deel één en genoeg duistere scenes. Wel weer met het nodige drama, maar voor mijn gevoel iets minder dit keer. Een duistere sfeervolle horrorfilm, welke dit keer toch gelukkig ook meer als horror aanvoelt waardoor The Eye 2 (wat mij betreft) het wint van zijn voorloper.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#26 Event Horizon (1997) - FTV - 95 minuten- 2 punten (49 totaal)
https://i.pinimg.com/736x/26/75/b8/2675b8e3b61b352f35ad24d065d2cd45--hd-backgrounds-hd-wallpaper.jpg
Event Horizon is een fijne SF-Horror uit de jaren '90. De film is een soort combinatie van Alien en Hellraiser en vreemd genoeg werkt dat best aardig.
2047. Een groepje astronauten krijgt de opdracht om het vermiste ruimteschip Event Horizon op te sporen. Het schip rijst door middel van kunstmatige zwarte gaten waarmee het gigantische afstanden kan overbruggen. Wie weet waar het schip in 7 jaar is geweest?
Sam Neill speelt de 'architect' van het schip en krijgt de kans om zijn rol uit In the Mouth of Madness nog eens een beetje over te doen. Laurence Fishburne - nog voor The Matrix - speelt de kapitein en dan hebben we ook nog Jason Isaacs (Harry Potter) en Sean Pertwee (Dog Soldiers).
Het begint allemaal vrij standaard, maar eenmaal op het schip ontstaat er een heerlijke mysterieuze sfeer. Voor SF ongekende horror-elementen zien we ten tonelen verschijnen, zoals hallucinaties. De film speelt heerlijk met kosmische angsten en alle helse visioenen die duidelijk schatplichtig zijn aan Clive Barker waren lekker akelig. Naar verluid zou de film oorspronkelijk 2 uur geduurd hebben, maar moest Paul W.S. Anderson vooral de meer schokkende scènes eruit knippen. Erg jammer en het gevolg is dat veel van de visioenen erg kort zijn ge-edit en dat het script niet helemaal jofel werkt (Wier is ineens helemaal veranderd).
Al met al een vermakelijke SF met een geslaagd concept. De special effects waren redelijk, maar wel duidelijk een product van de jaren '90. Op de 90s techno na was de muziek van Michael Kamen geslaagd en de film was ook prima opgenomen.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Niet geheel onverwachts zal ik die 31 films niet gaan halen. Maar inmiddels al 23 films gezien, terwijl ik op 30 september aangaf niet mee te zullen doen. Pas op 9 oktober begonnen met registreren waarna er periodes tussen zaten van 7 dagen zonder gekeken films. Straks zet ik misschien nog voor het werk het derde deel van The Eye op en wellicht als ik vanavond uit mijn werk thuis kom dat ik nog een film opzet. Dan zou het maximum aantal films op 25 komen. Zo slecht nog niet wat mij betreft.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.