The Wizard of Gore (1970)

Horror

geregisseerd door Herschell Gordon Lewis
met Ray Sager, Judy Cler en Wayne Ratay

Een goochelaar doet een show waarin hij een vrouwelijke vrijwilliger uit het publiek doorboort met messen, zwaarden en drilboren. De vrouwen lijken in eerste instantie ongedeerd, maar worden een paar dagen later altijd verminkt en vermoord teruggevonden.

tovenaar
Voor de duidelijkheid: nee, hier komt mijn naam niet vandaan .

Er staat toch ook goochelaar.

Behoorlijk ranzig en fout. Maar ook erg lachwekkend een aandoenlijk, het neemt zichzelf tenminste nietserieus. Montag the Magnificent(de wizard uit de titel) heeft een stel coole monologen met pseudo filosofische ondertoon. Het einde is geweldig, een van de eerste, zo niet de eerste mindfuck-twist in movie-history. Een van de betere Herschell Gordon Lewis films. De beste die ik tot nu toe heb gezien is Two Thousand Maniacs. De regisseur is trouwens al twintig jaar een succesvolle marketing strateeg.

avatar van dutchtuga
Behoorlijk slechte film maar met een charme gebracht die toch erg pakkend was. Het acteerwerk is zo ontzettend slecht dat het hilarisch wordt. Heb erg genoten van een paar werkelijk absurde dialogen. De reacties ook van sommige acteurs wanneer ze iets vreselijks ontdekken...die blik in hun ogen, zo slecht haha.
Maar waarom wij gorehounds deze films oppikken is natuurlijk om de vunzigheid en die mag er wezen, helemaal met de gedachte dat dit uit 1970 komt. H.G. Lewis is een pionier op dat gebied en dat laat hij hier zien. Veel gore, rondvliegende ingewanden, sadisme en een aantal scenes die erg lekker zijn.
Dit is volgens mij ook de eerste en oudste gore film die ik zie met een twist ending. Was er niet erg door verrast maar toch leuk om te zien.
Voor de horrorliefhebber een must see dit. Anderen kunnen hem beter links laten.

avatar van Halcyon
Lijkt me een interessante film dutchtuga .

avatar van Halcyon
Leuke film met een verrassend sterk concept. Helaas is de uitwerking wat minder. De acteerprestaties en special effects laten met momenten te wensen over; grafisch stelt het dus niet al teveel voor. Dit is echter makkelijk vergeven gezien de amusementswaarde en de geboortedatum van dit werkje.
Ik zei nog tegen m'n gezelschap dat deze film werkelijk om een remake schreeuwt, gezien het briljante concept maar povere uitwerking, en wat zie ik...er staat er een gepland voor 2006!
Dat wordt genieten .

nogmaals bedankt dutchtuga voor de leuke tip

Charles Manson
hey...
iets dat Dutchtuga en Halcyon aanraden, moet ik zeker zien!

avatar van maurice74
Echt een leuk, bijna origineel concept. Jammer van de overacting, hoewel dat ook wel eens grappig is. Vooral die goochelaar slaat wel eens door met die belachelijke speeches aan het begin van zijn shows.
Wel veel (nep)bloed.

Vandernagel
Ik kan niet ontkennen dat ik mij niet aangetrokken voel tot dit soort "foute" films. Over de jaren heb ik er toch wel velen van gezien. En hoewel ik ze blijf waarderen en kijken, moet ik deze cultfilms uiteindelijk toch op waarde schatten. Vanwege het bovengemiddelde verhaal en einde:

2,5 sterren

Na het zien van Juno best benieuwd. Zag er geinig uit...

avatar van Toon1
gotti schreef:
Na het zien van Juno best benieuwd. Zag er geinig uit...

Wat heeft deze film met Juno te maken?
Geweldig gore film trouwens voor 1970, deze 'Wizard of Gore'

avatar van Halcyon
Die gast in Juno zijn favoriete film is Wizard of Gore.

avatar van Fikret8
In Juno zit inderdaad een discussie over Argento's Susperia en deze The Wizard Of Gore.

Haha, ik heb deze ook gedownload na het zien van Juno. Morgen ga ik hem kijken

Het is en blijft een geweldige film, kan er niets anders van maken.

Mwa, viel me wat tegen. De gore is niet onaardig, maar veel beter gedaan door mannen als Fulci die uitbundiger en creatiever was. Het verhaal is een continue herhaling van zetten, waardoor het nogal saai wordt. Toch is het ook ten dele wel een bijzonder werkje, zo ook het wat vage eind. Nogal onevenwichtig dus. 2,5 sterren maar.

avatar van Richard_Voorhees
Zoals bij bijna alle H.G. Lewis films die ik tot op heden gezien heb zijn de acteerprestaties weer abominabel. Echt storen doet het echter niet, vooral omdat deze prent echt helemaal draait om de gore en het sadisme. Zo krijgen we aardig wat scenes te zien waarin onze "wizard of gore" zijn macabere trucs toont. De kwaliteit van de gore fx mag er dan ook wel zijn, zeker voor een film uit die tijdsperiode.
Voor de liefhebbers van horror (schlock) films heeft deze nog verrassend veel entertainment value.
Een van zijn betere werken die ik tot op heden bekeken heb.

avatar van alexspyforever
Ja, de films van HG Lewis moeten het niet hebben van geweldige acteerprestaties, diepgaand verhaal of karakters. Maar de man weet mij toch elke keer te verbazen enerzijds met de gore en de concepten die hij op de kijker loslaat. Ja, de trucs die deze goochelaar toont mogen dan wel repetitief zijn als is het iedere keer iets anders en ging het mij alvast nooit vervelen. Dat hij gebruik maakte van hypnose en illusies was mij wel al snel duidelijk. Doch blijven er toch ook vragen over zoals het vage einde en wat gebeurde er met die de lichamen van die dode vrouwen die hij overal ging stelen? Mijn idee is dat hij ze op een of andere manier weer tot leven bracht en gebruikte voor zijn show. Als ze uiteindelijk toch al dood waren kon hij immers niet worden beschuldigd van moord. Hoe dan ook vond vond het een briljant concept en zijn beste film tot nu toe.

avatar van joolstein
"What is real? Are you certain you know what reality is?"

Als je "The Wizard of Gore" in één woord moest omschrijven dan was dat het woord; "Fun"
Want ondanks dat er genoeg vragen onbeantwoord blijven, er onmogelijk grote plotgaten zijn en de snelle montage, jump-scares of goed acterende cast ontbreken, is dit vooral dikke pret! Het is een een typische Herschell Gordon Lewis film en mensen die bekend zijn met het werk krijgen vanaf het eerste moment waar ze op hoopte. De film schakelt daarna veelvuldig heen en weer tussen de hoofdrolspelers Sherry Carson, een host van een talkshow, en haar vriend Jack die proberen meer te weten komen over de moorden en Montag the Magnificent die tijdens zijn optredens de ene na de andere vrouw verminkt. En die Gore is verdorie erg indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat de film al uit 1970 komt. Dit is duidelijk Godfather of Gore op zijn best! En dan het einde... tjonge, wat een einde...Alle vragen die jij als publiek wil stellen over de plotgaten en zo, komen rechtstreeks uit Sherry Carson mond. Lewis toont hiermee dat hij dus best wel weet dat er dingen niet kloppen! En dan heeft hij ook nog een andere verrassing!

avatar van wibro
Stukken beter dan The Gore Gore Girls en dat ligt vooral aan het verhaal dat ik best wel interessant vond. Ook de dames zagen er veel beter uit en ook de gore was aanzienlijk beter te verteren dan in die van die Gore Girls. Echt hoogstaand is de film natuurlijk niet. Het acteren was maar belabberd maar ach so what. Ik kon me best wel vermaken met dit horrorfilmpje van H.G. Lewis. Maar, als dit zijn beste film is dan denk ik dat ik mij maar niet ga wagen aan zijn andere films. Die zullen dichter komen bij het wansmakelijke product van die Gore Girls dan bij deze vrees ik.

avatar van Noodless
Ik ben niet helemaal overtuigd, maar de gore zag er best goed uit. De horrorshow was telkens ook gevarieerd door andere attributen en waanzinnige ideeën met bloederige toestanden als gevolg. Wat nu de realiteit is of de bedoeling ervan is een andere vraag. Vooral door het verrassende einde kreeg dat laatste nog meer vraagtekens. 6/10

avatar van wihu61
Zo slecht dat het weer leuk wordt?

Dat komt voor, maar in dit geval: nee. Amateurtoneel van het laagste niveau. Moeilijk uit te zitten.

avatar van FillumGek
Mijn vierde Lewis inmiddels en tot nu toe zijn beste, al zegt dat meer over de rest. Qua gore scoort het nog wel een voldoende, het is dan ook niet voor niets Lewis' trademark, maar het probleem met veel van zijn films is dat ze op technisch vlak de tand des tijds niet hebben doorstaan.

Het merendeel van The Wizard of Gore is nogal statisch gefilmd tegen een achtergrond van kale, nietszeggende decors waardoor de film snel saai wordt. Zo'n podium, toch een belangrijk decor in de film, had wat mij betreft een stuk uitbundiger aangekleed mogen worden. Buiten de gore om valt er dan ook bitter weinig te genieten op grafisch vlak.

De acteurs en actrices zijn wederom niet om over naar huis te schrijven. Dat kan me niet altijd iets schelen, en Herschell noemt het allemaal satire, maar is dat een excuus om een lijk te laten ademen of met de ogen te laten knipperen? Dat lijkt me niet opzettelijk, en dat soort dingetjes storen mij wel. Een beetje regisseur had die scene gewoon opnieuw gedaan. Maar ook schreeuwende slachtoffers die volledig out of sync zijn of muziek die soms teveel op de voorgrond treedt is nogal storend. In het begin krijg je wel een disclaimer dat het een en ander aan de film is gerepareerd maar ik betwijfel of het origineel op dit vlak zoveel beter was.

De gore is op zich prima, zeker voor die tijd. Schokkend zijn de papier marche knutselwerken natuurlijk niet, maar creatief is het wel. De moord met de drukpers zag er daarbij het beste uit. Geinig einde wel, maar weet niets toe te voegen aan een verhaal dat al van een niveautje nul was.

avatar van VanRippestein
Weer een leuke Lewis. Een van zijn mindere, maar alsnog wel leukom te zien. Meer gore, maar minder grappig acteerwerk. Gore gore Girls vond ik wat leuker omdat t meer een soort verhaallijn heeft en scenes ergens naartoe werken, maar deze film heeft dan weer een te gek einde. Toch zitten er ook wel wat flinke dips in de film zoals de complete herhaling van een monoloog: over rekken gesproken. Maar goed dat compenseert met de coole in-je-gezicht gore en die classic schaar-erin montage van Lewis' films.

Behoorlijk fout.

Dit zijn van die filmpjes die nooit op TV komen maar eigenlijk als horrorfan wel eens gezien moet hebben. Of je hem dan vervolgens goed vindt of niet, dat ligt geheel aan jou. Maar ik kan er nog wel iets te genieten uit halen in ieder geval.

Zo is deze film vooral erg vermakelijk, maar het is wel snel al duidelijk dat er behoorlijk weinig budget in is. Mede door de zeer brakke kwaliteit en duidelijk beperkte materialen die ze hadden, maar desondanks kunnen ze wel net genoeg detail in de ruimtes plaatsen.

Sager is in ieder geval een beetje half. Tijdens zijn shows kan hij moeiteloos de aandacht vasthouden, maar eenmaal hij geen show geeft, valt hij echt door de mand. Soms pakt hij het te theatraal aan en doet zich te geforceerd voor als een slecht iemand, waardoor het gehele mystery aan de film er wel vanaf is.

Wel hakt de film er soms stevig in met behoorlijk lompe en foute gore-effecten. Eigenlijk is de film dan ook een soort speciale effecten showcase. En daaromheen nog een apart verhaaltje dat uiteindelijk erg weinig voorstelt helaas.

Wat wel jammer is is dat de film nergens echt een gevoel geeft van " wauw" buiten wat brute moorden om. Je hebt al heel snel door hoe de vork in de steel steekt en dat haalt het mysterygehalte er wat uit, wat jammer is want dan kan je minder knap puzzelen.

Soms valt de film ook wat in herhaling, en Sager mocht soms een toontje lager acteren. Zeker in de slotfase (Look into my eyes!) was vooral een komisch iets en dan gaat dat gehele effect eraf waarmee hij de aandacht weer vast kan houden.

Soms ook behoorlijk zwakke regie. Actrices kunnen soms toch wel even de adem inhouden? Maar voor de rest een behoorlijk fout filmpje dat goed weet te boeien. Wel begrijpelijk dat dit soort filmpjes nooit op TV komen, maar desondanks wel een kleine kijkbeurt waard.

avatar van alexspyforever
Shadowed misschien heb ik je dat al eerder gezegd maar HG Lewis werkte bewust met een laag budget omdat dit voor hem de beste mogelijkheid om op korte tijd zoveel mogelijk winst te maken. In een periode van 12 jaar (1960-1972) maakte hij meer dan 30 films. Dat had hij nooit kunnen doen als hij grote namen in zijn film wilde. En zeker in de beginperiode waren de bioscopen niet happig om zijn films te draaien. Maar tegen het einde van de jaren 60 kwam daar verandering in, toen wilden ze niet liever dan zijn films draaien. Want Lewis had ook weinig concurrentie, wie maakte er destijds gore films buiten hem? Ik kan er alvast geen andere opnoemen.

Sager was een vast crewlid van Lewis. Het was een andere acteur (ik veronderstel een wat grotere naam) die de rol van Montag ging spelen. Om redenen die me niet duidelijk zijn zag hij hiervan af en werd Sager als vervanger aangeduid. Dus ja niet slecht voor iemand die eigenlijk niet voorbereid was voor de taak. Lewis nam ook zowat alles op in 1 take.

Nogmaals voor veel puzzelwerk of sterke verhalen moet je niet bij ome Hersch zijn. Wil je een vorm van mysterie dan is Two Thousand Maniacs wel goed. Deze heeft duidelijk wat hogere production values dan zijn andere films. En als je van whodunit houdt dan kan je The Gore Gore Girls kijken al moet je daar dan wel een irritante protagonist bijnemen.

De liefde voor HG Lewis oeuvre was er voor mij ook niet meteen. Ik zag eerst Blood Feast en was niet onder de indruk. Moet pas een jaar later zijn geweest toen ik films als Gruesome Twosome, Wizard of Gore en Two Thousand Maniacs ging kijken dat ik verkocht was

alexspyforever schreef:

Maar desondanks moet je zeggen dat niet elk regiepunt even sterk is. Dat Lewis snel zijn films wilde maken en veel winst maken, akkoord. Maar een beetje aandacht (hou je adem eens 30 seconden in) in de regie was welkom geweest. Nu heb je vooral een goedkoop project dat wel lekker wegkijkt, maar bij lange na niet perfect is.

Bovendien vind ik een excuus zoals weinig tijd hebben voor een rol niet overtuigend. Je kan nou ook niet zeggen dat het een moeilijke rol was.

Het is wel een regisseur voor een bepaald publiek, maar wellicht weet je al dat oude trashfilms me niet heel erg liggen. Dat deze dan een voldoende krijgt is dan eigenlijk een compliment.

avatar van alexspyforever
Shadowed klopt helemaal dat het een zwak excuus is. De hardcore Lewis fans zoals ik struikelen ook niet over zulke dingen. Er is ook niemand van de fans die deze films als meesterwerken gaat beschouwen. Ik zal hoogstens zeggen dat ik het concept of idee briljant vind, maar blijf me ervan bewust dat het trash en platte cult is zonder al te veel diepere lagen. Ik vind het gewoon heerlijk om af en toe in dat gekke wereldje dat nog geen regels kende omtrent wat kon en mocht worden vertoond te kunnen vertoeven. Lekker no brain entertainment tussen al dat slimmere werk door. Er is ook genoeg trash die me niet kan bekoren. Het lijkt soms een vergeten genre dezer dagen, maar films als Yummy en The Banana Splits stemmen me weer hoopvol dat er nog leven in zit.

Moedig van jou dat je deze films alsnog kijkt want moderne horror ligt je ook duidelijk beter. Het is ook meestal pas bij een draft dat er mensen zo een poging doen al halen er ook dan nog genoeg mensen hun neus ervoor op.

Blood Feast 2 is veel moderner van opzet. Ik ben positief dat die je wel beter gaat liggen.

alexspyforever schreef:

Mijn laptop moet vandaag weer binnenkomen, dus die komt binnenkort aan de beurt