Gui Si (2006)

Taiwan
Drama / Horror

geregisseerd door Chao-Bin Su
met Chen Chang Tung, Chun-Ning Chang Mei en Bo-lin Chen Ren

Een team van onderzoekers, geleid door Hashimoto moet energie verzamelen van een geestenkind, dit door gebruik te maken van hun nieuw uitgevonden apparaat de Menger Sponge. Het kind, geisoleerd in een lege flat, beweegt zijn lippen om woorden te maken die niemand begrijpt. Hashimoto zet special agent Ye Qi-Dong in, die kan liplezen, om uit te vinden hoe dit kind licht werpt op het leven...en vooral leven na de dood.

avatar van hedkandi1
Leuke film niet al teveel actie maar een goed verhaal.
Je moet er wel bijblijven anders ben je eruit.
Een 3,5

je was me voor met het plaatsen

Same here. Heb de film ook liggen, wou hem gisteren toevoegen

Aardig filmpje.

Zoals wel meer tegenwoordig, horror in de vorm dat het bovennatuurlijke elementen bevat, en verder best sfeervol is. Eng is het al lang niet meer, dit soort films.

Beetje vreemde wetenschappelijke insteek, die al snel vervalt in een bovennatuurlijk kletsverhaaltje. Best redelijk relatief origineel, maar veel voegt het echt niet toe.

Ook geinig die verschillende talen doorheen de film, blijft "leuk". Waarom weet ik nog steeds niet zo goed.

Jammer dat het verder niet uitsteekt boven het gros, al toont de regisseur dan best wel wat talent. Hopelijk maakt hij volgende keer een wat origineler beestje, kan het nog echt wat worden.

3* voor deze.

Raffael77
Mooie film met geweldige sound effects. Een agent die de doods oorzaak uitzoekt van het geestenkind waaraan toch een paar gevolgen aanvast zitten. Het is niet heel eng maar wel mooi. 4

avatar van SSeagal
Leuke geestenhorror in de bekende japanse stijl. Deze film springt er iets hoger uit door zijn redelijk goed verhaal. ***1/2

avatar van james_cameron
Aardige, goed gemaakte horrorthriller met een flinke dosis aktie. Het verhaal is leuk bedacht en onderhoudend, maar doordat er soms nogal extreem wordt geschakeld tussen drama, thriller, aktie en horror is de toon van de film nogal onevenwichtig. En enge blauwe spoken met lang zwart haar kennen we nu langzamerhand wel.

avatar van dulcinea
Ik wist niet goed wat te verwachten van deze maar dat viel uiteindelijk heel goed mee. Samenhangend verhaal, we krijgen ook verklaringen voor wat we zien (altijd een pluspunt uiteraard:)
Het jongetje lijkt wel weggelopen uit The grudge ja, blijkbaar zijn dat soort geesten echt wel 'in' in dit soort films.
Ik vond hem heel goed!

avatar van sinterklaas
Te koop vanaf 19 September 2007. Ik ben benieuwd.

De film is zeker verwarrend als je ook maar een minuut heb gemist. Elke keer gebeurt er wel iets waarbij je even moet nadenken, en dat houd de film ook leuk.
Er is zeker nagedacht over het verhaal, al vond ik het soms een beetje te ver gezocht, toch was het zeer intresant en veranderd het toch een beetje je kijk op het leven van geesten.

avatar van sinterklaas
Ik heb gister deze voor 8 euro bij Fame gescoort. Binnenkort maar eens kijken.

avatar van sinterklaas
Vol verwachting gekeken en hij is inderdaad steengoed. Het begin lijkt een beetje op een actiefilm en daarna komen de geesten dingen. De film is niet echt heel eng maar het boeit wel en het is soms ook erg spannend en er zitten ook nog wat lichte schrikeffectjes in. Dit was ook mijn allereerste Taiwanese film die ik heb gezien. De acteerwerk was ook prima in orde. Ik kan alleen niet echt begrijpen dat dit de duurste film van Taiwan is. Want echt erg veel special effects krijg je niet tezien. Behalve dan die computeranimatie van die spons maar dat moet toch niet echt duur zijn. Ook in Taiwan worden de standaart witte kindertjes gebruikt en soms kreeg ik toch een Ringu en The Grudge deja vu. Daarnaast is het verhaal ook niet snel te begrijpen, zoals in de meeste horrorfilms(je weet nog niet meteen hoe het met die draad zit)

Het eindigt natuurlijk met een portie John Woo achtige Aziatische melodrama. Heerlijk. Echt alles zit in deze film: Actie, Horror, Drama enz. Deze film is zeer aan te raden voor zoal een actie als een horrorliefhebber.

Laat deel 2 maar komen.

avatar van nightbreed
Goede effecten en een origineel verhaal.
Wat ik een beetje jammer vond was dat het ook een beetje SF is, eigenlijk is dit een horror/SF-film.
De SF elementen zijn totaal niet nodig en maken de film een beetje te ingewikkeld.
De film doet erg amerikaans aan, vooral de opbouw en de regie zijn erg amerikaans, maar dit is geen minpunt overigens.
Al met al een weer een goede film uit het verre oosten.

Ik zie bij de reviews alleen maar voldoendes en toch heeft deze film hier een onvoldoende, dat zie ik wel eens vaker bij films, volgens mij zijn er mensen die gewoon voor de lol films een 0,5 zitten geven zonder dat ze de film hebben gezien.

IMDb: User Rating: 6.7/10 (717 votes)
Gelukkig zijn er op IMDb meestal genoeg stemmen om wel een geloofwaardig cijfer weer te geven.

avatar van Anatolia
Heb je het nou over die enige twee 0.5'en of moet ik mij bijvoorbeeld ook aangesproken voelen?

nightbreed schreef:
Goede effecten en een origineel verhaal.

SF-film? Leg dat eens uit?

Maar die stemmen, misschien omdat niet veel mensen deze film gezien hebben?

sinterklaas schreef:

SF-film? Leg dat eens uit?

Maar die stemmen, misschien omdat niet veel mensen deze film gezien hebben?

Dus jij vindt bijvoorbeeld dat apparaat, geheten de 'Menger Sponge' die de zwaartekracht kan opheffen en in de lucht kan zweven geen SF-element?
Wat is volgens jou dan WEL een SF-element?

Ik zag net ook bij IMDb staan:
Genre:Drama / Horror / Mystery / Sci-Fi / Thriller
Een film hoeft geen aliens, ruimtevaart of andere planeten te bevatten om een SF (of deels SF) te zijn.

nightbreed schreef:

Wat is volgens jou dan WEL een SF-element?.

Zoiets kleins hoeft niet meteen een SF element te zijn. Maargoed ik moet de film maar weer eens herzien om mijn geheugen een beetje op te frissen.

sinterklaas schreef:

Je begrijpt de term niet helemaal vrees ik.
Element in deze context staat voor bestanddeel.
Het maakt dus niet uit of het groot of klein is, het is een SF-element, een kopje koffie met een klein scheutje melk bevat ook het bestanddeel melk of ga je dat ook ontkennen omdat het maar een klein scheutje is?
Bovendien is dat gegeven zeer aanwezig in de film maar dit terzijde want dat doet er in dit geval niet toe.
IMDb zet er trouwens niet voor niets SF bij.
Lijkt me verstandig de film eens te herzien.

avatar van Overgewicht
Ik was zelf erg onder de indruk van deze film.
er zijn tegenwoordig veel van dit soort films, maar ik vind deze er met kop en schouders er boven uit steken.
Goed verhaal, mooie sound effects en goed acteer werk.

Komt er een deel 2 aan van deze sinterklaas?

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:

Ha! Dat vond ik ook wel leuk, maakt het geheel wat realistischer. Ik was eerst wèl even bang dat ik één of andere Engels nagesynchroniseerde versie te pakken had gekregen.

Deze film lijkt wel een bizarre mix van 'Gonggongui Jeog' en 'The Grudge'. Keek wel lekker weg. De maker weet de kijker lang genoeg nieuwsgierig te maken naar het verdere verloop van de film. Vooral de scènes waarbij de geest gevolgd wordt naar zijn oude school zijn wat dat betreft geslaagd.

avatar van Elineloves
sinterklaas schreef:
Ik heb gister deze voor 8 euro bij Fame gescoort. Binnenkort maar eens kijken.

Ik voor 3.99 bij de MediaMarkt, ben benieuwd!

avatar van Darker than L
Vond het een leuke film, ondanks dat ik eigenlijk best wel een ander verloop van het verhaal verwacht had (voor het kijken). De film heeft me niet teleurgesteld en heeft een aantal leuken plotwendingen.

avatar van Cinch
Redelijk onderhoudende film. Meer psychologische thriller ook dan horror in mijn ogen maar dat is subjectief genoeg. Ja, ik wilde halverwege de film nog altijd weten hoe het afliep, zonder daarbij de goesting (mis)gebruik te maken van fast forward. Desalniettemin, niet noemenswaardig spannender en op het eind verrassender dan een gemiddeld degelijke X-Files episode.

avatar van knusse stoel
Sinterklaas en Ellinelove kochten de film voor respectievelijk 8 euro en 3,99 euro.
Het is inmiddels bijna 4 jaar later en hoe vonden jullie de film?

avatar van knusse stoel
Nou......, een uitstekende en onderhoudende film met ook nog een mooi verhaal. Wat wil een mens nog meer van deze film? Er zijn mooie wendingen en ook goede schrikmomenten met voldoende spanning al zullen sommigen onder ons over de gesproken taal vallen.

Zo ken ik er verschillende mensen die er niet van houden als er een Aziatische taal in films word gesproken, net als ik Nederlands niet zo super in films vind.
Maar zet je daarover heen en je kunt dik anderhalf uur naar een mooie film kijken!
Er wordt trouwens ook Engels in de film gesproken,

Elineloves schreef:

Ik voor 3.99 bij de MediaMarkt, ben benieuwd!

En? hoe vond je deze film?
"Sinterklaas" vond hem steengoed maar die betaalde ook 2 maal zoveel als jij voor deze film.

avatar van Gang_Star
Jaren geleden toen er nog videotheken waren, deze Silk eens gekocht als een ex-rental. Bij het zien van de cover deed de Menger Sponge mij denken aan de Cube films, maar dat is Silk totaal niet. Een film waarin de geest van een kleine jongen centraal staat en die opgesloten zit. De film begint al vanaf het begin met een spannende opening. Daarna blijft de film zijn duistere en sterke momenten bevatten. Het wordt qua genres nog geregeld afgewisseld, en er is een grote lijn met het genre drama. Silk werkt dit echter uit tot een boeiend eindresultaat.