• 8.669.662 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kill Switch

"Worlds will collide"

In een futuristische wereld voert men experimenten uit voor onbeperkte energie. Ze maken hierbij gebruik van parallelle universums. De experimenten mislukken echter. Om de wereld en hun families te redden moeten een piloot en de natuurkundige Will Porter de Redivider box naar een toren brengen. Ondertussen worden ze achtervolgd door drones en soldaten.

avatar van KleutenShopper

KleutenShopper

Waku schreef:

Mijn God, die special effects in die trailer alleen al.............

Ik sla hem maar even over...........

cgi is niks mee de hollanders hebben ze zeer goed aan deze rommel gewerkt!

avatar van Collins

Collins

Het verhaal is ok. To the point. Niet te ingewikkeld. Perfect voor een actie sci-fi van anderhalf uur. Verveling is niet aan de orde. Actie en beweging voldoende.

De acteurs zijn functioneel. Inwisselbaar. In dit type film met de nadruk op actie hoef je als acteur ook niet erg goed te zijn. Om je als zodanig te onderscheiden moet er iets te acteren zijn. Iets doen met dialoog bijvoorbeeld. Dat is hier niet aan de orde. Hier roept men wat lettergrepen naar elkaar. En dat is het. Prima hoor.

De CGI dan. Niet onaardig. De drones, de intekening van A'dam, de toren. Overtuigend genoeg.

Dat FPS perspectief werkt behoorlijk op de zenuwen. Als perspectief voor een game voldoet het uitstekend, maar in een film werkt het niet. Misschien hoopt de maker dat je op die maniet meer betrokken bent. Je meer inleeft. Direct op de actie zit. Ik roep maar wat. Voor mij werkt het niet op die manier. Ik vond het erg chaotisch werken. Het snelle bewegen van de camera is erg onoverzichtelijk. Laat mij maar lekker beschouwen vanaf de zijlijn. Dat werkt voor mij beter.

Eigenlijk is het filmische perspectief het grote struikelblok. De rest kan er mee door.

avatar van Dree

Dree

Geen aanrader, het lijkt wel een computer game. Veel gefilmd vanuit de ogen van de hoofdrolspeler. Als ze dat niet hadden gedaan zou het een betere film zijn. Gefilmd onder andere in Amsterdam en Almere.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Timide toekomst.

Het regiedebuut van Tim Smit is wisselvallig, maar biedt wel hoop op de toekomst. De maker van een internationaal succesvol YouTube-filmpje vertilt zich hier wellicht aan de lange speelduur, maar wie weet als hij een beetje hulp gaat krijgen voortaan. Visueel gezien ziet deze Nederlandse sciencefictionfilm er alleraardigst uit. Het verhaaltje - dat in principe niet al te ingewikkeld is - wordt echter warrig uitgevoerd en kent teveel haken en ogen. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, want echt veel tijd om na te denken krijg je niet. De actie overheerst.

Maar daar zit gelijk de tweede valkuil: de overdaad aan actie. Repetitieve actie. Zoiets kan en mag, maar dan moet het wel heel bijzonder zijn allemaal. En dat is het botweg gezegd niet. Althans, na een half uur verfoei je elke volgende drone die uit de lucht komt vallen. Het is daarnaast zeer onwaarschijnlijk dat alle vijanden nogal simpel uit de lucht worden geknald, zonder enige moeite. Wat ook vermoeiend werkt is de FPS (First Person Shooter) modus waarin de film zich afspeelt. Na een tijdje heb je het er wel een beetje mee gehad.

De CGI is vaak verbluffend en zal voor Smit de meest tijdrovende klus zijn geweest. Het is dan ook niet zo gek dat hij zich daar waarschijnlijk in verloren heeft. En zo ontstaat er een overdaad aan special effects, waar deze in een lagere dosering veel beter tot hun recht waren gekomen. Maar dat verraadt ook gelijk de onkunde van Smit, die je een volgende keer de hulp gunt van iemand met ervaring. Nu is eigenlijk alles ondergeschikt aan de bombarie, een acteur als Tygo Gernandt ten spijt. Iets beter verhaal voortaan en wat meer timide met de CGI. Dan komt het vast allemaal goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Zeriel

Zeriel

En natuurlijk moet alles in het Engels want het anders is het geen echte SF, zodat de hele wereld kan zien dat we er niks van bakken.

Dat is eigelijk heel provinciaals gedacht.

avatar van Arri

Arri

Provinciaals gedachtegoed bestaat alleen in de gedachte van randstedelingen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ach viel mij nog mee. Verhaal was bij het haar getrokken maar het first person shooter concept schepte wel een eigen sfeer en zorgde op enkele momenten voor een aparte ervaring. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van coumi

coumi

Oei, this was bad, hier krijg je nou niet bepaald onbeperkte energie van. Een B film met de allure van een D film. Op zich is het basisidee voor een goede sciencefiction goed en fris, maar in de uitvoering gaat het flink fout. Duidelijk mocht het weer niet te veel kosten en dus worden we opgescheept met heel weinig sf maar wel met de ene matige actiescène die de andere opvolgt. Tot overmaat van ramp blijkt regisseur Smit(bestaat hij echt of is dit de Nederlandse Alan Smithee?) een heel slechte verhalenverteller, en schakelt hij voortdurend tussen de parallelle werelden zonder ook maar enige vorm van cohesie of overzichtelijkheid te kunnen bewerkstelligen. Een warboel dus, ook nog bevolkt met zeer matige acteurs waaronder een aantal Nederlandse coryfeeën(Van Aschat, Muijs en Gernandt) die met hun bijdrage nou niet echt de eer hoog houden. Bond girl Marlohe huppelt hier ook nog mooi maar overbodig rond, om aan te tonen dat ze voor geen meter kan acteren. En de bedenkelijke poedelprijs voor hoofdrolspeler Stevens die het toch maar presteert om rollen te verwerven in één van de beste films van 2017( Beauty and the Beast) en één van de slechtste films uit dit jaar.

avatar van Decec

Decec

Een goede actie/SF/thriller film...

Goed verhaal/minder spannend verhaal...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

Goed acteerwerk...

Onrustig camerabeweging...

Redelijk gemaakte SF...

Niet te moeite waard...

avatar van Gang_Star

Gang_Star

1 juni in de bioscoop: de film van Tim Smit - Vox magazine - - voxweb.nl

Inmiddels verouderd dit artikel, maar wel erg interessant over hoe deze film tot stand is gekomen en wat daar uiteindelijk allemaal bij kwam kijken.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

In 2009 kwam regisseur Tim Smit op YouTube met korte film 'What's in The Box' op de proppen. Een Sciencefiction film, van een minuut of 9 die vooral opviel dankzij de sterke special effects. De CGI was zo sterk vertegenwoordigt dat Hollywood hem in het oog kreeg, waardoor het eigenlijk een eerste stap was naar deze film.

Het duurde uiteindelijk acht jaar voordat zijn speelfilmdebuut Kill Switch uitkwam. Een film die een overduidelijke link heeft met 'What's in The Box'. Nu staat wederom een box (redivider box) centraal, en wederom een Sciencefictionfilm met een overdaad aan special effects.

De film zelf begint echter wat rommelig. Je zit middenin een situatie welke niet meteen duidelijk wordt, wat zelfs een beetje onoverzichtelijk is, en wat dankzij een minder sterk verhaallijn eigenlijk voor een matige opening zorgt. De regisseur gooit de trukendoos volledig open en weet visueel gezien beter te scoren. Vooral de CGI met de boten en de drone's zien er sterk uit, maar de film weet het op het gebied van spanning niet volledig waar te maken. De regelmatig voorbijkomende flashbacks zijn hier schuldig aan, want het haalt geregeld toch de spanning uit de film. De film is gemaakt volgens het First Person view, waardoor de film bijna volledig vanuit de ogen van de hoofdpersoon wordt vertoond. Dit kan een interessante toevoeging zijn, zo was dat bijvoorbeeld duidelijk het geval bij de film Hardcore Henry, maar bij Kill Switch gaat dat toch wel na een tijdje vervelen. En zo ook de special effects, die misschien te talrijk voorbij komen, waardoor het verhaal toch wat ondergeschikt wordt daaraan.

Echter voor een debuutfilm, die schijnbaar slechts een miljoen heeft gekost om te maken, heeft Tim Smit met beperkte middelen een degelijke film gemaakt. Smit mist de ervaring aan zijn zijde en zal zeker nog moeten werken aan het uitwerken van een verhaal, maar dat er mogelijkheden voor hem zijn, daar geloof ik wel in.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Een overkill aan CGI: Het leek meer een demo video van "zie eens hoeveel ik met CGI kan".

Verhaal was er niet echt en het fps view filmen werd op een gegeven moment erg irritant. Opzich zag het er best oke uit maar het was too much.

avatar van Rickazio

Rickazio

Wtf is dit? Doe maar niet

avatar van TronMan

TronMan

Rustiger in beeld gebracht dan ' Hardcore Henry'. Leek hooguit te veel op tussenfilmpjes van een game. Ook dat vele vrij traag en lang , uit faden naar zwart is vervelend. Verhaal is aardig. Locaties zijn goed. Acteer werk redelijk. Maar Drone ,schieten, verstoppen, en weer Drone , schieten ,vluchten..enz. Iets meer afwisseling was welkom.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Had het kortfilmpje The Box ook al gezien bij de aankondiging van deze film.

Maar hier had ik wisselende gevoelens over.

Om te beginnen vind ik het jammer dat dit niet gewoon een Nederlandstalige film kon zijn. Jarenlang miept Nederland over het feit dat SF films te duur zijn voor de NL productie. Nee hoor, je bewerkt een beetje met de computer en voila. Als er dan ook nog Nederlands in gesproken zou worden ipv Engels dan had deze film enigszins een visitekaartje.

Maar verder... de beelden daar hoor je met niet over. Want die zijn echt prachtig en tevens ook iets waar ik jarenlang op gewacht heb en zelfs vroeger nog over zat te fantaseren: Hoe zou Amsterdam eruit zien met een futuristisch achtergrond. De complete droom lijkt uit te komen met Kill Switch. Evenals dat in hetzelfde jaar de droom werkelijkheid leek te worden met The Hitmans Bodyguard qua actie. De vele allerdaagse kiekjes terwijl er op de achtergrond wat futuristische gebouwen/snufjes, drones, die magnetische straal, quarantainezones en chaos is bijgeplakt. Ook de first person methode is niet misplaatst. De kleuren zijn prima, maar de actie wil nog wel eens haperen en chaotisch worden. Wat ik echter wel jammer vind is de acteur. Want wat er ook gebeurd, of in wat voor situatie hij ook komt; hij blijft bijna de hele film door dezelfde onverschillige stem gebruiken. Tycho Gernand maakt daarentegen de boel wel weer goed. Ook leuk om de Marken zo te zien (waar die bron zich bevind)

Verder is dit een no brainer en eigenlijk een soort levend computerspelletje. Maar ik vond helaas wel dat het ietwat afgeraffeld was. Er had echt veel meer actie in gemogen en er mocht ook, net zoals in Hardcore Henry, veel vaker een geweer in handen gehouden worden vanuit het digitale oogpunt.

Maar al met al was dit nog vermakelijk.

avatar van K. V.

K. V.

Hm, dit was toch niet helemaal m'n ding. Het leek eerder een soort videogame dan een film.

De cast was ook niet echt memorabel en ik vrees dat ik de film vlug weer zal vergeten zijn.

Geen must-see.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2060 berichten

Nou, weer zo'n film met camerawerk wat ik niet te pruimen vind. Dit verknalt voor mij het plezier van de hele film. Heb hem dan na een kleine 20 minuten dan ook stop gezet. Gewoon bagger zulke films. Wat ik aan CGI heb gezien in die kijktijd zag er wel goed uit. Erg jammer van het camerawerk. Een 1.0

avatar van Phantasm

Phantasm

Teleurstellend en vervelend om naar te kijken. En dan die gekke camerabewegingen nog.