The Bye Bye Man (2017)

2,48

Horror / Thriller

geregisseerd door Stacy Title
met Douglas Smith, Lucien Laviscount en Cressida Bonas

Drie studenten aan de Wisconsin-universiteit nemen hun intrek in een oud huis buiten de campus. Daar brengen ze ongewild een bovennatuurlijke entiteit genaamd 'The Bye Bye Man' tot leven. Ze moeten nu trachten te overleven, maar ook hun ontdekte geheim voor zichzelf houden om te verhinderen dat anderen hetzelfde lot ondergaan.

72 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Metalfist
geplaatst: 1 juli, 13:25 uur [permalink]
Don't say it, don't think it

Ik vermoed dat het horrorgenre één van de moeilijkste genres is om nog echt in vernieuwend in te zijn. Als je goed zoekt zijn er natuurlijk altijd wel de nodige uitzonderingen, It Follows schiet me zo direct even te binnen, maar vaak lijkt het toch op iets dat al eens eerder gedaan is geweest. The Bye Bye Man lijkt dan op het eerste zicht ook wat weg te hebben van films als Candyman (in de zin dat je het monster in kwestie oproept door zijn naam op te zeggen) en het is maar de vraag of de film zijn eigen plaatsje in het genre ging kunnen veroveren.

Qua iconische naam al zeker niet. Het gebeurt wel eens vaker dat een uit het Engels naar het Nederlands vertaald woord zijn kracht verliest, maar Bye Bye Man? Dat klinkt belachelijk in het Nederlands, maar het klinkt zowaar nog belachelijker in het Engels. Zonde eigenlijk, want voor de rest is het best nog wel een imponerend figuur. Een soort van Slenderman die iedereen de stuipen op het lijf jaagt en dat vooral op een subtiele manier doet. Zo verschijnt hij regelmatig in de achtergrond zonder dat de personages het door hebben en ook zonder dat er echt iets gebeurt. Veel insinuatie dus en dat werkt eigenlijk wel goed. Zeker omdat het verder allemaal nogal lowbudget is en dat de special effects niet bijzonder veel voorstellen. Het einde waar onze Bye Bye Man in vol ornaat is te zien (inclusief demonische hond) stelt dan ook wat teleur omdat hij (en vooral zijn hond) er gewoon enorm fake uitziet.

Een film met de nodige clichés dus, hoewel er hier en daar nog wel een fijne verrassing tussen zit, en één van die clichés zit hem ook in de hoofdpersonages. Sowieso al een erg stereotiep groepje en je kunt je soms afvragen wat hen doorheen de film (hey, laten we even een seance gaan houden!) in godsnaam bezielt. De invulling van Douglas Smith (Elliot), Lucien Laviscount (John) en Cressida Bonas (Sasha) is echter nog vrij goed. Fijn ook om Faye Dunaway nog eens in iets te zien. Beetje jammer dat een actrice van haar allure het tegenwoordig moet doen met kleine bijrolletjes in lowbudget (al gaat dit haar beter af dan een Oscar uitreiken..) horror films zoals dit maar toch.. Ze blijft toch een zekere klasse uitstralen.

Regisseur Stacy Title is vooral bekend van Snoop Dogg's Hood of Horror (waarin Snoop een soort van gastheer is die wat griezelige verhaaltjes vertelt) en ik vermoed dat The Bye Bye Man niet echt veel aan die bekendheid gaat veranderen. Dit is geen film die het genre op zijn grondvesten doet schudden, maar wel tof is voor een anderhalf uurtje griezelen. Beetje meer budget en dit had echt wel iets kunnen worden.

avatar van the crook
geplaatst: 1 juli, 15:26 uur [permalink]
Poeh...viel niet mee om mijn ogen open te houden. Je kunt jezelf een hoop tijd besparen door alleen de trailer te kijken, die bevat zo'n beetje alle relevante scenes, en dat zegt genoeg over deze film dunkt me.

avatar van Kenzomovies
geplaatst: 6 juli, 11:37 uur [permalink]
pff draak van een film

avatar van @Noorderwijk
geplaatst: 7 juli, 00:00 uur [permalink]
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.
Dit is wel het probleem van moviemeter, Nederlanders zeiken graag op alles. Is het niet het weer dan is het wel weer één of andere klote film die ze gezien hebben.
Natuurlijk is deze film geen topper, maar zeker prima om savonds op de bank te zien.
Het is nu eenmaal moeilijk om iets origineels te maken, maar dat betekent niet dat het allemaal shit is.
Zeker eerste half uur is spannend, maar ook het vervolg blijft toch wel boeien.
En in horror films horen nu eenmaal vaak cliches.

En wat een voorganger al schreef, kijk met niet te hoge verwachtingen en dan valt het best mee.
Maar ja, als je aan het begin al denkt, het zal wel een ku(l)t film zijn...........

avatar van Kenzomovies
geplaatst: 7 juli, 19:45 uur [permalink]
@Noorderwijk schreef:
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.
Zeker eerste half uur is spannend, maar ook het vervolg blijft toch wel boeien.
En in horror films horen nu eenmaal vaak cliches.

Sorry maar dit kan je toch echt geen goeie film noemen ? Acteren is enorm zwak..
Precies een parodie op candyman .
Niet enkel op moviemeter maar kijk naar de score op idmb 4,3/10.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 8 juli, 13:09 uur [permalink]
Tja het begin gaat meteen flink, daar houd ik van. Helaas moet het hier weer voor de zoveelste keer om pubers in nood gaan. Wanneer krijgen we eens een flinke horrorfilm in een bejaardentehuis! Lekker spoken achter de rollator en de theetafel 's ochtends verstoren. Dat langzaamaan nog liever dan dit uitgemolken tiener concept plagiaat.

Horror staat erbij gerne, nou dat gaat gewoon niet lukken aangezien onze pubertjes het totaal ontberen van ook maar enig gevoel voor acteren op welke manier dan ook maar. Low budget en een regisseur met nogal een wankele cv binnen movieland helpt ook niet natuurlijk, met al deze ingrediënten is het ook vanzelfsprekend dat je niet veel mag verwachten. Soms zit er nog wel eens een prentje tussen die je verrast en hoopte dat ook bij deze aan te treffen, helaas............... mijn kat die om aandacht vraagt is enger dan hoe deze prent eruit ziet.

Slappe hap op alle vlakken die je maar kunt bedenken, waist of time als je het mij vraagt.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 8 juli, 13:15 uur [permalink]
@Noorderwijk schreef:
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.

Niet te kort door de bocht graag, stel je voor dat je eruit vliegt met domme opmerkingen of zoiets.
BTW ik zou wat minder op de Nederlander gaan zeiken als ik jou was, je bevestigt als persoon namelijk je eigen stelling.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 8 juli, 23:03 uur [permalink]
geen heel onaardige horror,maar ook niet heel verbijsterend goed.
Het idee doet me wel aan wat andere films denken zo op het eerste gebied aan Candyman (1992) bijvoorbeeld.
En het einde heeft wel een licht Paranoïde sfeertje,,,maar dus niet super onder de indruk.
leuk horror tussendoortje voor als er even niets beters is ,.

avatar van mixmaster
geplaatst: 9 juli, 23:05 uur [permalink]
john mcclane 2 schreef:
geen heel onaardige horror,maar ook niet heel verbijsterend goed.
leuk horror tussendoortje voor als er even niets beters is ,.

Volledig mee eens.

avatar van @Noorderwijk
geplaatst: 11 juli, 21:40 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

Feit blijft dat het gemiddelde bij moviemeter bijna altijd lager is dan imdb.

geplaatst: 12 juli, 16:50 uur [permalink]
Toch wel een redelijk filmpje.. Leuk voor de zondagmiddag.. Oke, maak er maar zondagavond van, dat is misschien iets spannender als het donker is. Kijkt lekker weg maar niet heel interessant.

avatar van Barry83
geplaatst: 16 juli, 10:30 uur [permalink]
Origineel is het allemaal niet, maar welke (horror) film tegenwoordig wel?

Toch is deze film helemaal zo slecht nog niet en leuk voor een keer tussendoor. Ga er met niet teveel verwachtingen in, en je zult zien dat het achteraf allemaal zo slecht nog niet was