The Bye Bye Man (2017)

Horror / Thriller

geregisseerd door Stacy Title
met Douglas Smith, Lucien Laviscount en Cressida Bonas

Drie studenten aan de Wisconsin-universiteit nemen hun intrek in een oud huis buiten de campus. Daar brengen ze ongewild een bovennatuurlijke entiteit genaamd 'The Bye Bye Man' tot leven. Ze moeten nu trachten te overleven, maar ook hun ontdekte geheim voor zichzelf houden om te verhinderen dat anderen hetzelfde lot ondergaan.

avatar van Metalfist
Don't say it, don't think it

Ik vermoed dat het horrorgenre één van de moeilijkste genres is om nog echt in vernieuwend in te zijn. Als je goed zoekt zijn er natuurlijk altijd wel de nodige uitzonderingen, It Follows schiet me zo direct even te binnen, maar vaak lijkt het toch op iets dat al eens eerder gedaan is geweest. The Bye Bye Man lijkt dan op het eerste zicht ook wat weg te hebben van films als Candyman (in de zin dat je het monster in kwestie oproept door zijn naam op te zeggen) en het is maar de vraag of de film zijn eigen plaatsje in het genre ging kunnen veroveren.

Qua iconische naam al zeker niet. Het gebeurt wel eens vaker dat een uit het Engels naar het Nederlands vertaald woord zijn kracht verliest, maar Bye Bye Man? Dat klinkt belachelijk in het Nederlands, maar het klinkt zowaar nog belachelijker in het Engels. Zonde eigenlijk, want voor de rest is het best nog wel een imponerend figuur. Een soort van Slenderman die iedereen de stuipen op het lijf jaagt en dat vooral op een subtiele manier doet. Zo verschijnt hij regelmatig in de achtergrond zonder dat de personages het door hebben en ook zonder dat er echt iets gebeurt. Veel insinuatie dus en dat werkt eigenlijk wel goed. Zeker omdat het verder allemaal nogal lowbudget is en dat de special effects niet bijzonder veel voorstellen. Het einde waar onze Bye Bye Man in vol ornaat is te zien (inclusief demonische hond) stelt dan ook wat teleur omdat hij (en vooral zijn hond) er gewoon enorm fake uitziet.

Een film met de nodige clichés dus, hoewel er hier en daar nog wel een fijne verrassing tussen zit, en één van die clichés zit hem ook in de hoofdpersonages. Sowieso al een erg stereotiep groepje en je kunt je soms afvragen wat hen doorheen de film (hey, laten we even een seance gaan houden!) in godsnaam bezielt. De invulling van Douglas Smith (Elliot), Lucien Laviscount (John) en Cressida Bonas (Sasha) is echter nog vrij goed. Fijn ook om Faye Dunaway nog eens in iets te zien. Beetje jammer dat een actrice van haar allure het tegenwoordig moet doen met kleine bijrolletjes in lowbudget (al gaat dit haar beter af dan een Oscar uitreiken..) horror films zoals dit maar toch.. Ze blijft toch een zekere klasse uitstralen.

Regisseur Stacy Title is vooral bekend van Snoop Dogg's Hood of Horror (waarin Snoop een soort van gastheer is die wat griezelige verhaaltjes vertelt) en ik vermoed dat The Bye Bye Man niet echt veel aan die bekendheid gaat veranderen. Dit is geen film die het genre op zijn grondvesten doet schudden, maar wel tof is voor een anderhalf uurtje griezelen. Beetje meer budget en dit had echt wel iets kunnen worden.

avatar van the crook
Poeh...viel niet mee om mijn ogen open te houden. Je kunt jezelf een hoop tijd besparen door alleen de trailer te kijken, die bevat zo'n beetje alle relevante scenes, en dat zegt genoeg over deze film dunkt me.

avatar van Kenzomovies
pff draak van een film

avatar van @Noorderwijk
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.
Dit is wel het probleem van moviemeter, Nederlanders zeiken graag op alles. Is het niet het weer dan is het wel weer één of andere klote film die ze gezien hebben.
Natuurlijk is deze film geen topper, maar zeker prima om savonds op de bank te zien.
Het is nu eenmaal moeilijk om iets origineels te maken, maar dat betekent niet dat het allemaal shit is.
Zeker eerste half uur is spannend, maar ook het vervolg blijft toch wel boeien.
En in horror films horen nu eenmaal vaak cliches.

En wat een voorganger al schreef, kijk met niet te hoge verwachtingen en dan valt het best mee.
Maar ja, als je aan het begin al denkt, het zal wel een ku(l)t film zijn...........

avatar van Kenzomovies
@Noorderwijk schreef:
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.
Zeker eerste half uur is spannend, maar ook het vervolg blijft toch wel boeien.
En in horror films horen nu eenmaal vaak cliches.

Sorry maar dit kan je toch echt geen goeie film noemen ? Acteren is enorm zwak..
Precies een parodie op candyman .
Niet enkel op moviemeter maar kijk naar de score op idmb 4,3/10.

avatar van Left4Dead
Tja het begin gaat meteen flink, daar houd ik van. Helaas moet het hier weer voor de zoveelste keer om pubers in nood gaan. Wanneer krijgen we eens een flinke horrorfilm in een bejaardentehuis! Lekker spoken achter de rollator en de theetafel 's ochtends verstoren. Dat langzaamaan nog liever dan dit uitgemolken tiener concept plagiaat.

Horror staat erbij gerne, nou dat gaat gewoon niet lukken aangezien onze pubertjes het totaal ontberen van ook maar enig gevoel voor acteren op welke manier dan ook maar. Low budget en een regisseur met nogal een wankele cv binnen movieland helpt ook niet natuurlijk, met al deze ingrediënten is het ook vanzelfsprekend dat je niet veel mag verwachten. Soms zit er nog wel eens een prentje tussen die je verrast en hoopte dat ook bij deze aan te treffen, helaas............... mijn kat die om aandacht vraagt is enger dan hoe deze prent eruit ziet.

Slappe hap op alle vlakken die je maar kunt bedenken, waist of time als je het mij vraagt.

avatar van Left4Dead
@Noorderwijk schreef:
Jonge, jonge wat een lage waarderingen.

Niet te kort door de bocht graag, stel je voor dat je eruit vliegt met domme opmerkingen of zoiets.
BTW ik zou wat minder op de Nederlander gaan zeiken als ik jou was, je bevestigt als persoon namelijk je eigen stelling.

avatar van john mcclane 2
geen heel onaardige horror,maar ook niet heel verbijsterend goed.
Het idee doet me wel aan wat andere films denken zo op het eerste gebied aan Candyman (1992) bijvoorbeeld.
En het einde heeft wel een licht Paranoïde sfeertje,,,maar dus niet super onder de indruk.
leuk horror tussendoortje voor als er even niets beters is ,.

avatar van mixmaster
john mcclane 2 schreef:
geen heel onaardige horror,maar ook niet heel verbijsterend goed.
leuk horror tussendoortje voor als er even niets beters is ,.

Volledig mee eens.

avatar van @Noorderwijk
Left4Dead schreef:

Feit blijft dat het gemiddelde bij moviemeter bijna altijd lager is dan imdb.

Toch wel een redelijk filmpje.. Leuk voor de zondagmiddag.. Oke, maak er maar zondagavond van, dat is misschien iets spannender als het donker is. Kijkt lekker weg maar niet heel interessant.

avatar van Barry83
Origineel is het allemaal niet, maar welke (horror) film tegenwoordig wel?

Toch is deze film helemaal zo slecht nog niet en leuk voor een keer tussendoor. Ga er met niet teveel verwachtingen in, en je zult zien dat het achteraf allemaal zo slecht nog niet was

Niet goed niet slecht maar zeker een dikke voldoende

avatar van keimpeS
Redelijke horrorfilm, maar niet echt origineel of sterk geacteerd. Ik snap de vergelijking met o.a. de film the candyman wel....

avatar van knusse stoel
Niet goed maar....ook niet slecht!
Een leuk vermaak voor horror liefhebbers van de gemiddelde lichting. Je kunt dit b.v. niet vergelijken met
"The shining" maar dat zijn ook films die eenzaam bovenaan staan in dit genre.
Deze film is gewoon leuk en bedoeld om de acteurs en alles wat erom heen hangt, het dagelijkse brood te doen verdienen. Niets meer en niets minder.
Een 6 als waardering.

avatar van Boeikens
De verwijzing naar Candyman is i.d.d. overduidelijk maar haalt nergens diens niveau. Het verhaal is wat lang gerokken, de spanningsboog eerder zwak en kent slechts enkele kleine schrikmomentjes en de cliché verschijninkjes. De sfeer zit er bij momenten in maar is nooit een constante en gore is al helemaal niet echt aanwezig.
Al bij al, als tussendoortje ok maar ik zal er geen tweede kijkbeurt aan verspelen.

avatar van TronMan
Matige 'horror' schrik film. 'Dag dag man' is wel leuk genoeg voor een avond.

avatar van nightbreed
Niet veel soeps.

Met film is het net als met muziek. Als je in de juiste stemming bent hoeft het niet geweldig te zijn om er toch enigszins van te kunnen genieten, en dat had ik nou ook met dit werkje. Duidelijk dat hier getracht wordt om binnen het horror genre, na Michael Myers, Jason Voorhees, Freddy Krueger en inderdaad Candyman, weer een nieuw cult figuur te lanceren maar deze griezel komt bij lange na nog niet eens in de buurt van genoemde iconen. Bye Bye Man zelf is zonder twijfel de zwakste schakel in deze niettemin vlot lopende vertelling. Hij werkt meer op de lachspieren dan dat hij angst inboezemt, wat dan wel weer wordt gecompenseerd door de opvallende casting van de vrouwenrollen. Diva Faye Dunaway doet mee, die chick uit de Matrix trilogie heeft een bijrol en warempel huppelt de bevallige ex van prins Harry zowaar prominent door het beeld. Gemiddeld filmpje al met al, anderhalf uur kijken zonder je een moment te vervelen is hier pure winst. Valt wel te hopen en ook te verwachten dat er geen vervolgen komen, want dan haak ik af en zeg: bye bye man.

avatar van Decec
Een goede horror/thriller film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed camerabeweging...
Geen top...

avatar van K. V.
Deze thriller eens bekeken en het was allemaal niet zo bijzonder, maar super slecht was het ook niet. De film verveelde gelukkig niet en verder zag hij er niet slecht uit.
Prima voor een filmavondje, maar een topfilm is het niet.

avatar van LOTR-lover
Deze film weet wel waar 'ie z'n inspiratie vandaan moet halen hè? Gooi The Babadook, Nightmare on Elm Street & Candyman door elkaar en je krijgt The Bye Bye Man. Maar dan een stuk slechter dan bovengenoemde films. Het is allemaal te voorspelbaar en helaas ontbreekt de echte spanning. Op een klein aantal jumpscares na is 't ook eigenlijk nooit echt schrikken geblazen. Als dan ook het acteerwerk niet je van het is (verrassend dat Carrie-Ann Moss zich voor deze film leende) en de hond van de Bye Bye Man enger is dan hijzelf dan weet je dat dit nou zo'n 'horrorfilm' is die je beter links kan laten liggen.

3/10 (IMDB)

avatar van sinterklaas
Niet slecht.

In principe, als je dieper in deze film gaat... zou je dit concept kunnen associëren met roddelen. Wanneer het zich verspreidt... en anderen komen het te weten... Althans, dat gevoel kreeg ik erbij.

Voor de rest kabbelt deze film wel lekker voort. De acteurs zijn zo slecht nog niet en de hele legende rond The Bye Bye Man kon er ook zeker mee door. Echt origineel is het dan weer allemaal niet, maar het grimmige sfeertje en dat hele gebeuren rond het feit dat de besmette personages waanbeelden krijgen kwamen wel goed uit de verf. Ook de openingscene was lekker lomp. Ook zag The Bye Bye Man (en zijn hond) er ook weer typisch uit.

Niet zo slecht als wat ik hierboven allemaal bespeur.