• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.987 stemmen

Genre/Thema Challenge

zoeken in:

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Bijzonder was ie voor mij ook hoor, in de zin dat ik er flink misselijk van werd (en ik kan ook aardig wat hebben). Dat was voor mij alleen niet het effect dat de film per definitie ook goed maakte. Nuja, ik heb dat in m'n recensie ook al een beetje proberen te omschrijven

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Creepshow 2 (1987) - 92 min - rw - <250 stemmen - 2 punten.

Redelijke vervolg met opnieuw een aantal losse horror-verhalen van Stephen King. Op zich zijn de verhalen van dezelfde kwaliteit als in de eerste film, maar doordat deze film een stuk korter is en doordat het tweede segment (het vlot) er wel bovenuit springt, is dit tweede deel net wat beter. Ook omdat deze in de categorie jeugdsentiment valt nog net 3.0 sterren.

Totaal: 26 punten.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Uiteraard, we ervaren film allemaal anders, zoeken allemaal naar dingen die ons aanspreken. Was ik nog een tiener geweest en had ik geen ervaring met dat soort films, had het zeker indruk op me gemaakt, maar dit was voor mij althans veel te ongeloofwaardig.

Waar blijven jou registraties trouwens? Alweer druk druk druk?

Nwuaah, ik ben ook geen tiener meer. En was ook boven de dertig toen ik hem voor het eerst bekeek, dus dat zal de reden niet zijn.

Maar inderdaad iedere week overwerken, de eindejaarslijst en een gebrek aan motivatie te loggen. Kan er even niet de rust voor vinden.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Hebben de opnames net zo'n mooie 80s uitstraling als de poster?

jammer genoeg niet....de poster ziet er inderdaad echt cool uit, de film is het naar mijn mening helaas niet ....

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Frozen (2013) - Familie - 102 minuten – RW - 17 december 2016 – 1 punt – Tussenstand: 12 punten – Totaal: 94 punten

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--OY02Jgsm--/c_fill,fl_progressive,g_center,h_450,q_80,w_800/197kee4ef3qk2jpg.jpg

Review: Ondanks dat we deze film inmiddels bijna kunnen dromen, wilde mijn zoon hem gisteren toch weer zien toen het werd uitgezonden. Ik ben niet zo’n fan van animatie, maar de meeste disneyfilms gaan er wel in. Zo ook deze, tevens één van de beste geanimeerde films van de laatste jaren voor mij. Vooral op het moment dat Olaf verschijnt gaan we helemaal stuk. De Engelse versie blijf ik beter vinden, zeker qua liedjes, maar Olaf vind ik in het Nederlands weer een heel stuk leuker. Ook het liedje ‘Zomer’ wordt hier altijd in het Nederlands opgezet, terwijl mijn zoon de andere liedjes ook liever in het Engels luistert.

De 5* die ik bij deze film heb staan is gebaseerd op de mening van mijn zoon, ik mocht absoluut geen lager cijfer geven dan een 10. Als ik het echt barslecht had gevonden, was ik daar niet in meegegaan. Maar in dit geval kan ik leven met 5*. Bij kinderfilms kies ik er vaak voor om tussen zijn en mijn cijfer in te gaan zitten, een mening van een kind weegt bij mij best zwaar bij een kinderfilm. In dit geval was ik dan alsnog uitgekomen op 4.5*, aangezien ik persoonlijk voor 4* was gegaan.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

Nwuaah, ik ben ook geen tiener meer. En was ook boven de dertig toen ik hem voor het eerst bekeek, dus dat zal de reden niet zijn.

Maar inderdaad iedere week overwerken, de eindejaarslijst en een gebrek aan motivatie te loggen. Kan er even niet de rust voor vinden.

Ik denk dat ik me vaak nog te bewust van ben dat ik nog steeds naar een film zit te kijken dat ik er mij daarom minder kan raken en inleven. Of het kan ook met mijn sterk gevoel voor rechtvaardigheid te maken hebben dat ik de conclusie (einde) niet leuk vond.

Die eindejaarslijst heb ik eigenlijk nooit aan meegedaan. Voor mij ook helemaal niet nuttig omdat er gewoon te veel films zijn die ik heb gezien en heb geen zin om er tijd in te steken.

En die registraties moeten heus geen lange essays zijn, al weet ik dat je van nature niet zo iemand bent die er licht over heen gaat. Toch fijn dat je het blijft volgen

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

How to Train Your Dragon 2 (2014) - 105 min - ftv - 2 punten.

Redelijke film waarin de jongen en zijn draak een groep drakenjagers tegenkomt. Dit vervolg komt minder fris over dan het eerste deel. Nog wel een avontuurlijk geheel, maar het verloop is nogal standaard. Meer dan genoeg actie en visueel ziet het er allemaal weer kleurrijk en spectaculair uit, maar het mag van mij bij deze twee delen blijven.

Totaal: 28 punten.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1293.jpg

Dracula (1992) – 128min – 1322stemmen – FTV – 18dec – 3punten

horrorfilm van Francis Ford Coppola, prachtig uitgewerkte versie van Bram Stoker's Dracula, beelden, scenes, decor, sfeer en sound en de weinige special effects zijn met veel zorg voor details uitgewerkt, film kijkt vlot weg en verveelt geen moment, acteerprestaties zijn heel sterk vooral de rol van Dracula gespeeld door Gary Oldman is super sterk, minpunten vind ik in deze film eigelijk niet misschien de angsaanjagende horrorsfeer ontbreekt een beetje, voor de rest een prachtig horrorspektakel die voor mij een dikke 4* verdiend

(9films:20punten)

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Cybernatural (2014) - Horror - 82 minuten – FTV - 18 december 2016 – 2 punt – Tussenstand: 14 punten – Totaal: 96 punten

http://1.bp.blogspot.com/-F__dXumjCuw/VdHcZO0XkKI/AAAAAAAAGTg/I7RoW6cmAi4/s1600/2.png

Review: Een matige film met gelukkig een vrij korte speelduur. Het verhaal was interessant en vernieuwend, de uitwerking daarvan was eigenlijk ook best prima, maar toch kreeg ik geen voldaan gevoel bij deze film. Ik kreeg niet echt gevoel dat ik naar een horror aan het kijken was.

Dat de gehele film zich afspeelt op een computerscherm vond ik erg leuk gevonden, maar daarvan vond ik de uitwerking zeer matig. De gesprekken op Skype zijn soms van zeer slechte kwaliteit, waardoor ik niet echt werd meegenomen. Ik deel een eerder gegeven mening: de beste kijkervaring voor deze film is waarschijnlijk via je PC of laptop, zeer waarschijnlijk zou een Apple nog het meest ideale zijn.

Het einde was ook aan de magere kant. Ik had toch gehoopt op wat meer spektakel, hetzelfde geldt voor de kills overigens. Die waren ook niet heel bijzonder. Er is een tweede in de maak, als ik het niet vergeet, zal ik die vast en zeker ook wel kijken. Het einde roept wel wat vragen op namelijk en hoop die beantwoord te krijgen.

Het was niet barslecht, gewoon een matige film. Het is niet zo dat je je tijd volledig hebt weggegooid door deze film te kijken, het is leuk om eens gezien te hebben. Voor het wow-effect hoef je hem absoluut niet te kijken. 2.5*.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

alexspyforever schreef:

Die eindejaarslijst heb ik eigenlijk nooit aan meegedaan. Voor mij ook helemaal niet nuttig omdat er gewoon te veel films zijn die ik heb gezien en heb geen zin om er tijd in te steken.

En die registraties moeten heus geen lange essays zijn, al weet ik dat je van nature niet zo iemand bent die er licht over heen gaat. Toch fijn dat je het blijft volgen

Ik deel je mening. Een fatsoenlijke jaarlijst krijg je pas na een aantal jaar omdat het aanbod in het huidig jaar eenmaal erg beperkt is.

En die registraties, vooral als ik een van de eerste kijkers ben van een film wil ik een uitgebreide recensie plaatsen. Zou het ook graag altijd willen doen maar dan ben je minstens een half uur kwijt en die tijd kan ik ook niet altijd vinden dus hou ik het evenvaak kort en bondig. Wel handig om wat neer te pennen want na vijf jaar weet je anders vaak niets meer dan het aantal ster wat je gaf, en niet de reden ervan.

En John Milton, niet teveel stressen of overwerken, nergens goed voor .

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

7. Busanhaeng (2016) - 2 punten - 118 minuten - FTV - 19/12 - tot 14 ptn

Best wel goed, alleen jammer van de overvloedige sentimentaliteit in de film. Op dat vlak onderscheidt deze zich niet van een Hollywoodfilm. De ramp zelf is mooi in beeld gebracht. Heel wat actie, veel spanning en eigenlijk alles wat je verwacht als je zo een film bekijkt. Al kan ik ook niet altijd de acties van de personages volgen. In deze film is toch duidelijk te herkennen wie geïnfecteerd is, en wie niet en hoe men zich gedraagt. Dat zorgt voor veel rare voorvallen in de gehele film. Ook hoe de bende zich steeds gedraagt vind ik echt debiel. Op het einde wanneer die bad guy uit de locomotief stapt en je ziet dat die gaat veranderen, smijt die er dan toch gewoon af op een onverwachts moment, in plaats van te gapen. Goed, zolang er een zwangere vrouw en kind blijft overleven op het einde maakt het allemaal niet veel uit, zeker. Blijkbaar zijn mensen zoals ik ongewenst en zijn onze levens niets waard. Als vrouwen verwachten dat we hen gelijk behandelen, dan mag hun voorkeurspositie in de maatschappij ook eens herzien worden.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

8. 10 Cloverfield Lane (2016) - 2 punten - 104 minuten - FTV - 19/12 - tot 16 ptn

Zo jammer van dat einde. Begin en middenstuk zijn geniaal met een vraagstuk aan de kijker dat inderdaad werkt en het spannend maakt. Bovendien is het ook sfeervol en claustrofobisch, maar het einde waar het dan toch om een alien attack gaat, en de vrouw die ook nog overleeft vooralsnog is zo slecht dat het de hele film verpest. Dit moet werkelijk één van de slechtste eindes zijn die ik ooit in een film heb gezien. En dat maakt het beoordelen heel moeilijk, gezien ik zo een goede film initieel heb gezien. Het had wellicht ook beter geweest mocht men de gehele connectie (titel van film en thematiek) met Cloverfield achterwege had gelaten.. De acteerprestaties zijn goed, en de personages zijn geloofwaardig neergezet hoewel door het vraagstuk van: "Geloof je het verhaal van de man: ja of neen", de man in dit scenario te veel als eng en gevaarlijk werd geschetst. Zijn gedrag leek op een bepaald moment echt wel op dat van een seriemoordenaar. De film had daar ook baat bij, want met dit gegeven valt of staat deze film. Uiteindelijk redelijke film. Ik twijfel nog tussen een 3* en een 3.5*, maar hou het voorlopig op dat laatste.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/157000/157907.jpg

JeruZalem (2015) – 94min – 83stemmen – FTV – 19dec2016 – 2punten

horrorfilm van Doron en Yoav Paz, bij de meeste found footage horrorfilms kom je min of meer van een kale reis terug, bij deze is het niet anders, saai, komt traag op gang en eens het mogelijk spannend moet zijn word het te gemaakt, en lachwekkend acteerwerk is dramatisch, evenals de special effects, de make up kan er nog enigsinds door maar dat is het dan ook, jammer voor de verloren tijd die ik aan deze film heb gespendeerd, geen aanrader 1* mager sterretje voor mij....

(10films:22punten)

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

#14. Akumu Tantei (2006) - Horror / Mystery - 106 minuten - FTV- 18-12-16

37+3= 40 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

129 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/40000/40105.300.jpg

Grandiose film en mijn eerste kennismaking met regisseur Shinya Tsukamoto. Keiko Kirishima, is op eigen verzoek overgeplaatst naar de afdeling moordzaken en krijgt als eerste zaak een wel heel bizarre. Er zijn mensen die zichzelf vermoorden in hun slaap. Hierna start ze een onderzoek en krijg daarbij hulp van een soort superheld met bovennatuurlijke krachten: De Nightmare Detective. Prachtig camerawerk en dat camerawerk is zelfs gruwelijk tijdens de spannende moord-droom scene's. En als we dan in de nachtmerrie/droom van Keiko belanden wordt het pas echt weird. De horror zit door de hele film heen verweven daardoor valt hij niet heel erg op maar is zeker op sommige momenten best heftig. (zoals het hoort!) Mijn enige minpuntje was dat ik actrice Hitomi , weliswaar een prachtige Aziatische vrouw vond maar teveel hetzelfde gezicht zag behouden. Er was maar weinig emotie te zien. En de conclusie was misschien ook iets te makkelijk maar met zo'n bijzonder onderwerp en visuele prachtig is dat vergeven. De begin scene met de ironische sneer van dat haar vond ik hilarisch!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

10. Ouija (2014) - Horror - 89 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 17/12 - 2 punten (totaal: 28 punten)http://www.labutaca.net/imagenes/wp-content/original/2014_09/ouija-imagen-1.jpg

Na het zien van het vervolg, Ouija: Origin of Evil (2016), nu ook uit nieuwsgierigheid "deel 1" gezien. Het tweede deel was best leuk (3*), maar hoe het eerste deel de bioscopen heeft bereikt is mij een raadsel, dit is een typische B-film vol clichés. Deel twee heeft nog een beetje verhaal en vooral ook humor, en dat ontbreekt hier volledig. Voorspelbaar en (binnen de context) ongeloofwaardig tegelijk. 15 jaar geleden had deze film misschien nog net gekund, maar ondertussen is dit al tig keren (beter) gedaan. 1,5*

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

alexspyforever schreef:

Dus baspls ik hoop dat je dit kan aanvaarden als een FTV?

En de user-knop is momenteel niet aanwezig bij mij??? Gelukkig ken ik de tags.

Ja hoor, je had de film nog nooit helemaal gezien

Overgens kan ik me herinneren dat ik het vervolg Return to Witch Mountain vroeger beter vond, al was dat enkel omdat Christoper Lee daar een rol in had.

Bij mij was de knop pas ook even weg, zal wel een tijdelijke fout zijn.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

11. Christmas Mail (2010) - Familie - 90 m. (1p) - FTV (1p) - 18 st. (1p) - 18/12 - 3 punten (totaal: 31 punten)http://www.ashleyscott.com/resume/television/christmasmail_2010/data0/images/ch12.jpg

Zoetsappige romantische kerstfilm gemaakt voor de televisie. Zolang je dat maar weet en daar ook zin in hebt is deze verder prima te doen, anders moet je er niet aan beginnen. Het verhaal is cliché en voorspelbaar maar best leuk en ook het acteerwerk is prima. Het gaat over een vrouw en een man die bij de post werken en op elkaar verliefd worden, zij beantwoordt de brieven van kinderen aan de kerstman, en hij werkt als postbode. 3*

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#2 Familie - L'Ours (1988) - 94 min - 250+ - FTV - 18-12-2016 - 2 punten (5 totaal)
https://image.tmdb.org/t/p/w1280/pBlsDtgZ0Qy5hyGo0zww25reYeQ.jpg
L'Ours verteld het ontroerende verhaal van een klein beertje dat door een ongeluk zijn moeder verliest. Hij ontmoet een andere beer waar hij mee optrekt, maar dan komen er jagers die de beren willen vangen...

De film is echt prachtig opgenomen en de schitterende locaties en mooie dieren komen volledig tot hun recht . De film komt haast niet geënsceneerd over, maar de cinematografie is toch erg sterk en er zitten veel verschillende camerahoeken in. In andere 'natuurdocumentaires met een verhaal' is dat vaak niet het geval, de voice-overs zijn daar ook ergerlijk en ontbreken hier gelukkig. De film ziet er door de 4K-restauratie erg modern uit, alleen de effecten in de droomscènes en hallucinaties (zoals de stop-motion kikkers) herinneren je eraan dat de film in de jaren ’80 gemaakt is. Ook de muziek van Philippe Sarde is erg mooi en ontroerend.

Het beertje dat de hoofdrol vertolkt in de film, Youk, is in 2011 overleden in Dierpark Emmen waar hij sinds 1994 is verbleven. Bart the Bear (de grote beer) is een bekende filmbeer die in talloze Hollywood-films een rol speelt. De geluidjes die de kleine beer maakt waren wel een beetje apart en leken haast door een mens gemaakt, ik heb geen flauw idee hoe berenjongen echt klinken maar na wat zoekwerk blijkt dat het over het algemeen toch een zwaarder geluid is. Verder niet heel storend.

Met L'Ours schetst regisseur Jean-Jacques Annaud een ijzersterk portret van de natuur, die zowel schitterend, ontzagwekkend als wreed kan zijn. De mens maakt het de dieren weer eens erg moeilijk. Toch zijn de jagers in de film niet alleen maar schurken, je ziet ook dat ze het zelf moeilijk hebben en hun jachthonden hebben het zwaar te verduren onder de grote beer. Uiteindelijk laten ze het beertje ook gaan. De scènes met de honden en de poema waren best heftig, gelukkig wordt heel duidelijk verteld dat de dieren geen moment echt gevaar hebben geleden aan het einde van de film.

Al met al is L'Ours een prachtige film zoals ik er weinig heb gezien. Het verhaal had opzich beter gekund, maar de prachtige beelden en ontroerende momenten maken dat ruimschoots goed. (Ook een schitterende poster trouwens.)

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

12. The Parent Trap (1961) - Familie (IMDb) - 129 m. (2p) - FTV (1p) - 39 st. (1p) - 18/12 - 4 punt (tot: 35 punt)http://www.summercampculture.com/wp-content/uploads/2015/04/parenttrapbostonheader.jpg

Erg leuk. De remake, The Parent Trap (1998), had ik al gezien en vond het met 3* best aardig, maar het origineel is echt stukken beter. Vooral wat de filmische kwaliteit betreft, ze hebben duidelijk meer hun best gedaan om serieus een goede film te maken, terwijl de remake meer op de automatische piloot is gegaan. Ook erg leuk is dat het begin jaren '60 is opgenomen waardoor je je even in die tijd waant, dat kun je zien aan de kapsels, badpakken, auto's, etc. De film gaat over een tweeling die kort na de geboorte wordt gesplitst en elkaar na jaren tijdens een zomerkamp tegenkomen waarop ze besluiten om elkaars plaats in te nemen. Net als in de remake wordt de dubbelrol van de tweeling gespeeld door één actrice. Een leuke familiefilm met een leuke sfeer. 4*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

arno74 schreef:

12. The Parent Trap (1961) - Familie (IMDb) - 129 m. (2p) - FTV (1p) - 39 st. (1p) - 18/12 - 4 punt (tot: 35 punt)(afbeelding)

Erg leuk. De remake, The Parent Trap (1998), had ik al gezien en vond het met 3* best aardig, maar het origineel is echt stukken beter. Vooral wat de filmische kwaliteit betreft, ze hebben duidelijk meer hun best gedaan om serieus een goede film te maken, terwijl de remake meer op de automatische piloot is gegaan. Ook erg leuk is dat het begin jaren '60 is opgenomen waardoor je je even in die tijd waant, dat kun je zien aan de kapsels, badpakken, auto's, etc. De film gaat over een tweeling die kort na de geboorte wordt gesplitst en elkaar na jaren tijdens een zomerkamp tegenkomen waarop ze besluiten om elkaars plaats in te nemen. Net als in de remake wordt de dubbelrol van de tweeling gespeeld door één actrice. Een leuke familiefilm met een leuke sfeer. 4*

Lindsay Lohan speelt de rol van de tweeling in de remake, alsook in een andere remake van een Disney familiefilm die al eerder is bekeken (Freaky Friday). Moest je ook zin hebben in de originele Freaky Friday met Jodie Foster zeker niet nalaten

Hayley Mills die de tweeling speelde in de originele Parent Trap speelde in veel Disneyfilms mee in de jaren 60. That Darn Cat vond ik persoonlijk wel een leuke van haar.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

baspls schreef:
#2 Familie - L'Ours (1988) - 94 min - 250+ - FTV - 18-12-2016 - 2 punten (5 totaal)
(afbeelding)
L'Ours verteld het ontroerende verhaal van een klein beertje dat door een ongeluk zijn moeder verliest. Hij ontmoet een andere beer waar hij mee optrekt, maar dan komen er jagers die de beren willen vangen...

De film is echt prachtig opgenomen en de schitterende locaties en mooie dieren komen volledig tot hun recht . De film komt haast niet geënsceneerd over, maar de cinematografie is toch erg sterk en er zitten veel verschillende camerahoeken in. In andere 'natuurdocumentaires met een verhaal' is dat vaak niet het geval, de voice-overs zijn daar ook ergerlijk en ontbreken hier gelukkig. De film ziet er door de 4K-restauratie erg modern uit, alleen de effecten in de droomscènes en hallucinaties (zoals de stop-motion kikkers) herinneren je eraan dat de film in de jaren ’80 gemaakt is. Ook de muziek van Philippe Sarde is erg mooi en ontroerend.

Het beertje dat de hoofdrol vertolkt in de film, Youk, is in 2011 overleden in Dierpark Emmen waar hij sinds 1994 is verbleven. Bart the Bear (de grote beer) is een bekende filmbeer die in talloze Hollywood-films een rol speelt. De geluidjes die de kleine beer maakt waren wel een beetje apart en leken haast door een mens gemaakt, ik heb geen flauw idee hoe berenjongen echt klinken maar na wat zoekwerk blijkt dat het over het algemeen toch een zwaarder geluid is. Verder niet heel storend.

Met L'Ours schetst regisseur Jean-Jacques Annaud een ijzersterk portret van de natuur, die zowel schitterend, ontzagwekkend als wreed kan zijn. De mens maakt het de dieren weer eens erg moeilijk. Toch zijn de jagers in de film niet alleen maar schurken, je ziet ook dat ze het zelf moeilijk hebben en hun jachthonden hebben het zwaar te verduren onder de grote beer. Uiteindelijk laten ze het beertje ook gaan. De scènes met de honden en de poema waren best heftig, gelukkig wordt heel duidelijk verteld dat de dieren geen moment echt gevaar hebben geleden aan het einde van de film.

Al met al is L'Ours een prachtige film zoals ik er weinig heb gezien. Het verhaal had opzich beter gekund, maar de prachtige beelden en ontroerende momenten maken dat ruimschoots goed. (Ook een schitterende poster trouwens.)

Ik kan verkeerd zijn maar is deze film misschien ook gerelateerd aan de animatiefilm "Brother Bear"? Nu goed het is niet hetzelfde verhaal, maar ik herken er toch enkele dingen in die ook in die animatiefilm zaten.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik kan verkeerd zijn maar is deze film misschien ook gerelateerd aan de animatiefilm "Brother Bear"? Nu goed het is niet hetzelfde verhaal, maar ik herken er toch enkele dingen in die ook in die animatiefilm zaten.

In grote lijnen lijkt het wel op elkaar ja. Alleen dat van twee beren die samen optrekken komt overheen. Hier praten de beren niet, daar wel en daar is er ook een soort Eskimo-fantasy omheen gebouwd (een beer is namelijk eigenlijk een mens).

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

alexspyforever schreef:

Lindsay Lohan speelt de rol van de tweeling in de remake, alsook in een andere remake van een Disney familiefilm die al eerder is bekeken (Freaky Friday). Moest je ook zin hebben in de originele Freaky Friday met Jodie Foster zeker niet nalaten

Hayley Mills die de tweeling speelde in de originele Parent Trap speelde in veel Disneyfilms mee in de jaren 60. That Darn Cat vond ik persoonlijk wel een leuke van haar.

De remake van Freaky Friday heb ik kennelijk ooit al gezien (2,5*), maar het origineel met Jodie Foster lijkt me zeker leuk. That Darn Cat gaat ook op de lijst.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Green Room (2015) - FTV - 94 minuten - 250+ stemmen - 2 punten - 12/12/2016 (totaal 1 film, 2 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/110000/110852.300.jpg

Patrick Stewart als bad guy - dat is weer eens wat anders. Maar het werkte goed in deze film. Green Room zag ik bij de originele horrorchallenge al een aantal keren voorbijkomen, maar toendertijd is het er bij mij niet van gekomen. Al was ik wel benieuwd. Het bleek een prima horrorfilmpje, met vooral een niet aflatende spanning en claustrofobische sfeer zodra de centraal staande punkband per ongeluk vast komt in een skinheadkamp, nadat ze bij een optreden getuige zijn van een moord. De punk- en skinheadsetting is een leuke plus, maar daarbuiten is het natuurlijk niet het meest originele concept. Maar het is wel goed uitgewerkt, met leuke personages, zoals al eerder genoemd een film lang spanning met af en toe aardige stukjes gore, en gelukkig een gebrek aan al te grote plotholes of onlogisch gedrag van de hoofdpersonages. Dikke prima: 3.5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Singapore Sling: O Anthropos pou Agapise ena Ptoma (1990) - FTV - 120 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 12/12/2016 (totaal 2 films, 6 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42712.jpg

Maffe cultfilm uit Griekenland. Singapore Sling heeft liefdesverdriet om zijn verdwenen liefje Laura, en komt bij zijn zoektocht terecht bij een gestoord en nymfomaan moeder-dochter-paar. Het is een soort Rocky Horror Picture Show, maar dan zonder het suffe gedans en gezing, donkerder, en met een stuk meer bloot, goorheid (en dan bedoel ik geen gore) en geweld. Coole sfeer ook, met fijne zwart-wit cinematografie en een aparte niet-lineaire verteltechniek. Experimentalisme, mooi man. Het eigenlijke verhaal is een beetje een niemendalletje, maar er volgt een hoop incestueuze seks, niet-incestueuze seks, marteling, komedie, sadomasochisme, kots, en cult. Leuk om eens gezien te hebben.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Begotten (1990) - FTV - 78 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 14/12/2016 (totaal 3 films, 9 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22049.300.jpg

Een bizar werkje, dit Begotten. Het begint al typerend vaag en bloederig, met een in gruizig zwart-wit gefilmd zelfmoord/wedergeboorteritueel van een personage dat schijnbaar God zelf voor moet stellen. Daarna gaat het in dezelfde sfeer door, met nog veel meer vervreemdende, aartsdonkere beelden van een tergend langzame stroom geweld, marteling, bloed, verkrachting, en vaak ook gewoon beelden waar het nou niet helemaal duidelijk is wat er nu precies aan de hand is, al ziet het er wel onheilspellend uit. Het schijnt dat Begotten een vrije interpretatie is van het Bijbelboek Genesis, al had ik dat zo niet direct bedacht. Ook de cinematografie is onorthodox; de hele film bestaat uit groezelige zwart-witbeelden, die het gevoel oproepen alsof je naar een occulte rite uit een ver en donker verleden aan het kijken bent. Experimenteel met een hoofdletter E. En in alle eerlijkheid, ook wel Pretentieus met een hoofdletter P.

De film voelt wel erg lang aan, ook al duurt het maar een goede 70 minuten. Narratief is het nou niet bepaald duidelijk wat er gebeurt, laat staan waarom, en vaak is het een kwestie van de duistere beelden over je heen laten komen. Een aangezien dialoog ook volledig afwezig is, is het toch een hele zit om Begotten uit te kijken. Toch, intrigeren deed het zo af en toe wel: 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Tôkyô Zankoku Keisatsu (2008) - FTV - 110 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 14/12/2016 (totaal 4 films, 12 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50111.300.jpg

Ontzettend cartoonesk bloedbad van Japanse bodem. De bloedfonteinen spuiten er lustig op los, de special effects zien er niet uit maar alsnog worden er een hoop ledematen afgehakt, in lichamen gesneden en mensen gespietst. Het, ehm, 'verhaal' gaat over een bruut gewelddadige dame in een toekomstig Japan dat zucht onder een epidemie van moordlustige mutanten, en waar ook de politie (gekleed in een soort van modernistische Samurai-uitrusting) met gerust hart dit soort criminelen af mag slachten. Ook meisje-wiens naam ik nu alweer kwijt ben spoort tuig op terwijl ze ondertussen de moordenaar van haar vader zoekt. We zien in Tokyo Gore Police hoe zij modieus gekleed en op bijzonder bloederige wijze allerlei bad guys tot pulp hakt, nadat voornoemde bad guys met hun quasi-superkrachten allerlei andere mensen op vergelijkbaar bloederige wijze naar hun grootje hebben geholpen. Ik bespeur zo her en der nog een stukje maatschappijkritiek over neoliberalisme, consumentisme, machtsmisbruik en al te druistige privatisering, maar het gaat er vooral om om op cartooneske maar zo bruut mogelijke wijze zwembaden aan bloed te laten stromen, met niet zo geslaagde humor en een overvloed aan rare figuren en bizarre situaties. En dat bleek in dit geval niet aan mij besteed, en al helemaal niet voor een speelduur van 1 uur en 50 minuten. 2.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Kwaidan (1964) - FTV - 164 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 16/12/2016 (totaal 5 films, 16 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6771.300.jpg

Ja, het ziet er prachtig uit. Het filmwerk is uitstekend. Maar toch kon Kwaidan me niet helemaal bekoren. Kwaidan is een Japanse anthologie van (traditionele) spookverhalen van de hand van Masaki Kobayashi, ook de man achter het fantastische Seppuku. Hoewel ik Kwaidan al tijden klaar heb liggen, is het er tot op heden niet van gekomen, voornamelijk omdat ik opkeek tegen de lange speelduur. Een die vrees bleek redelijk gegrond: de film is en voelt behoorlijk lang, en zeker de eerste twee verhalen zijn niet dermate interessant daar het die speelduur echt waard is.

De film bestaat dus uit vier losse delen; hoewel de film weliswaar een horrorlabel heeft is het echter geen enge film, hooguit wat unheimlich. Spoken op z'n Henry James. Maar hoewel ieder deel dus maar gemiddeld zo'n veertig minuten duurt, voelt dat alsnog behoorlijk aan de lange kant. De verhalen zijn an sich wel interessant, maar behoorlijk rechttoe rechtaan en uiteindelijk gewoon niet zodanig boeiend dat ze veertig minuten film rechtvaardigen - ondanks dat ik toch wel enigszins Japanofiel ben. Wat ook niet helpt is dat de film continu een soort van afstandelijke, theatrale sfeer heeft, waardoor ik niet echt het verhaal ingezogen werd. De uitgebreide voice-overs maakten dat niet makkelijker. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel: Kwaidan ziet er bijzonder fraai uit en paar uitzonderingen zoals de zeeslag bij Hoichi the Earless daargelaten , en ondanks de traagheid en het feit dat ze soms te lang uitgesponnen waren, hadden de verhalen toch een aardige kern. In het bijzonder kon verhaal 3 over de blinde monnik mij wel bekoren, behalve de eerste tien minuten dan. Zo alles bij elkaar niet meer dan een redelijke filmervaring dus, en The Human Connection blijft voorlopig nog maar even in de koelkast staan. 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Reykjavik Whale Watching Massacre (2009 - FTV - 90 minuten - <250 stemmen - 3 punten -16/12/2016 (totaal 6 films, 19 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/56000/56828.300.jpg

Niet alles wat je van ver haalt, is goed. Nu is dat met een titel als The Reykjavik Whale Watching Massacre ook niet zo heel verbazend. Het begint al lekker cliché. Een of andere moeilijke herrieband staat te spelen in een hippe club, met een ontzettend hippe clientèle -alsof dat soort bimbotoeristen naar zo'n halve grindcore-act gaan kijken, en alsof zo'n band überhaupt ooit in zo'n soort club komt te spelen. En ja hoor, na die eerste paar toeristen zien we een paar ontzettende cliché-Japanners, daarna volgen wat vrouwen van middelbare leeftijd die verlekkerd naar de jonge mannen kijken, en dan is er nog een hele vervelende Fransman met een vervelend accent. Kortom: de introductie van het slachtvee was al beroerd, laten we hopen dat de slachting zelf beter gaat.

En in tegenstelling tot wat veel andere MM'ers hier vinden, vond ik dat ook helaas geen feest. De toeristen komen bij een soort van gestoorde walvisvaardersfamilie terecht, zoals de titel al suggereert geïnspireerd door, The Texas Chainsaw Massacre, en dan beginnen de moorden. Empathie met de slachtoffers had ik sowieso al niet en de meeste kills zijn storend offscreen, zoals bij de onvermijdelijke harpoen. Ondertussen blijven al die waardeloze acteurs de meest irritante clichés uitbraken. Af en toe komt er nog wel een originele kill voorbij, en de setting van de noordelijke Atlantische Oceaan, de IJslandse kust en walvisschepen heeft ook wel wat, maar dat is het dan ook wel. Ik sluit me aan bij Actarus, een matige slasher die nog een heel slag minder bleek te zijn dan waar ik op hoopte. 1.5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Eugenie (1970) - FTV - 92 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 16/12/2016 (totaal 7 films, 22 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/26000/26102.300.jpg

Jong, onschuldig meisje Eugenie wordt door haar geile nymfomane vriendinnetje Marianne een sekssekte ingelokt en ingewijd in de leer van Marquis de Sade, en gaat langzaam op in de seksspelletjes van Marianne en haar libertijnse vriendjes en vriendinnetjes. Ja, inderdaad, dit klinkt meer als het plot van een pornofilm dan als die van een horror, en schijnbaar opereert Jess Franco wel vaker op dit grensvlak. Ik heb Franco vorige horrorchallenge 'ontdekt': ontdekt zoals je ook een nest ratten of een wegschimmelende banaan in je sporttas kan ontdekken, want de film van toen was wel echt een verschrikkelijk prutswerkje (Vampyros Lesbos). Maar ja, ik had deze toch nog liggen, dus een tweede kans voor Franco, en het beviel me in ieder geval beter. Ook hier is het een soort van softpornofilm geworden waarin het vooral draait om de fraaie dames Eugenie en Marianne zo vaak mogelijk naakt en wulps bezig te zien, maar het heeft toch een stuk meer samenhang dan Vampyros Lesbos. Een zowaar een bijrolletje voor Christopher Lee. Het verhaal stelt verder weinig voor en de ontknoping was ook een behoorlijke anticlimax. Toch, goed is het geenszins, maar het is als puntje bij paaltje komt prima hersenloos weg te kijken. 1.5*

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.