Frozen (2013)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Jennifer Lee
met de stemmen van Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

De bergbeklimmer Kristoff en een jong meisje, genaamd Anna, reizen met een stel rendieren over de besneeuwde bergtoppen en gevaarlijke kliffen. Ze zijn op zoek naar Anna's zus Elsa, de legendarische Sneeuwkoningin om de eeuwigdurende winter, die over hun koninkrijk gevallen is, te beëindigen. Op hun tocht ontmoeten ze mystieke trollen en de hilarische sneeuwman Olaf en zullen ze de natuurelementen moeten overwinnen om het koninkrijk te redden.

avatar van Plientjuh
Ik vind dit een heerlijke Disney film. Met veel humor!

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette animatiefilm die lekker wegkijkt, leuk bedacht verhaal.

avatar van Gang_Star
Let it go, let it go

Dankzij mijn nichtje geregeld laat het los, laat het gaan voorbij horen komen en dankzij haar wist ik dan ook wie Elsa en Anna waren. De link was mij echter volstrekt onduidelijk en ook Olaf had ik al eerder voorbij zien komen, maar dat kon ook niet missen met al die knuffels en dergelijke wat er allemaal van Frozen is uitgebracht. Desondanks toch na een kleine 5 jaar met weinig kennis (op de personages na) aan Frozen begonnen, en onverwachts vond ik deze film een stuk beter dan verwacht. Een mooie blik op vriendschappen, familie en relaties in een visueel sterke omgeving die er mooi uitzag waarbij de humor rijkelijk aanwezig was en waarin er eveneens ruimte voor de nodige drama was. Het wordt vrij sterk uitgewerkt en de karakters boeien meer dan genoeg. Zo zijn onder meer de zussen leuke karakters, maar ook de korte bijrol van verkoper Oaken is hilarisch. Natuurlijk mag Olaf niet vergeten worden, want ook dat is een leuk personage die flink wat humor met zich meebrengt. Daartegen vond ik het personage Hans wat minder sterk uit de verf komen.

Al met al is Frozen een stuk sterker dan ik vooraf had verwacht. Verhaal is leuk, personages zijn goed, voldoende humor en de speelduur verloopt ontzettend vlot.

Grootste minpunt is dan ook dat het vermoedelijk een tijdje zal duren voordat Let it go niet meer door mijn hoofd zal spoken

avatar van IH88
“Listen to me, Elsa: your power will only grow. There is beauty in it...”

Prima animatiefilm. Frozen is ontzettend populair en ik begrijp wel waarom. Het script is weinig origineel en zelfs de muziek is niet al te sterk, maar het verhaal over de zussen Elsa en Anna is interessant en je leeft echt mee met de sterk uitgewerkte personages. Anna, Elsa, Kristoff en Olaf, het zijn leuke personages en ook de animatie ziet er weer fantastisch uit. En 'Let It Go' is een nummer dat over 20 jaar nog steeds wordt meegezongen. Door tienermeisjes, maar stiekem ook door mij.