Frozen (2013)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Jennifer Lee
met de stemmen van Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

De bergbeklimmer Kristoff en een jong meisje, genaamd Anna, reizen met een stel rendieren over de besneeuwde bergtoppen en gevaarlijke kliffen. Ze zijn op zoek naar Anna's zus Elsa, de legendarische Sneeuwkoningin om de eeuwigdurende winter, die over hun koninkrijk gevallen is, te beëindigen. Op hun tocht ontmoeten ze mystieke trollen en de hilarische sneeuwman Olaf en zullen ze de natuurelementen moeten overwinnen om het koninkrijk te redden.

avatar van Plientjuh
Ik vind dit een heerlijke Disney film. Met veel humor!

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette animatiefilm die lekker wegkijkt, leuk bedacht verhaal.

avatar van Gang_Star
Let it go, let it go

Dankzij mijn nichtje geregeld laat het los, laat het gaan voorbij horen komen en dankzij haar wist ik dan ook wie Elsa en Anna waren. De link was mij echter volstrekt onduidelijk en ook Olaf had ik al eerder voorbij zien komen, maar dat kon ook niet missen met al die knuffels en dergelijke wat er allemaal van Frozen is uitgebracht. Desondanks toch na een kleine 5 jaar met weinig kennis (op de personages na) aan Frozen begonnen, en onverwachts vond ik deze film een stuk beter dan verwacht. Een mooie blik op vriendschappen, familie en relaties in een visueel sterke omgeving die er mooi uitzag waarbij de humor rijkelijk aanwezig was en waarin er eveneens ruimte voor de nodige drama was. Het wordt vrij sterk uitgewerkt en de karakters boeien meer dan genoeg. Zo zijn onder meer de zussen leuke karakters, maar ook de korte bijrol van verkoper Oaken is hilarisch. Natuurlijk mag Olaf niet vergeten worden, want ook dat is een leuk personage die flink wat humor met zich meebrengt. Daartegen vond ik het personage Hans wat minder sterk uit de verf komen.

Al met al is Frozen een stuk sterker dan ik vooraf had verwacht. Verhaal is leuk, personages zijn goed, voldoende humor en de speelduur verloopt ontzettend vlot.

Grootste minpunt is dan ook dat het vermoedelijk een tijdje zal duren voordat Let it go niet meer door mijn hoofd zal spoken

avatar van IH88
“Listen to me, Elsa: your power will only grow. There is beauty in it...”

Prima animatiefilm. Frozen is ontzettend populair en ik begrijp wel waarom. Het script is weinig origineel en zelfs de muziek is niet al te sterk, maar het verhaal over de zussen Elsa en Anna is interessant en je leeft echt mee met de sterk uitgewerkte personages. Anna, Elsa, Kristoff en Olaf, het zijn leuke personages en ook de animatie ziet er weer fantastisch uit. En 'Let It Go' is een nummer dat over 20 jaar nog steeds wordt meegezongen. Door tienermeisjes, maar stiekem ook door mij.

avatar van Shadowed
Disney.

Ook geen verkeerde Disney productie dit. De pas beoordeelde Tangled vind ik ongetwijfeld veel beter dan dit, maar dit is ook geen verkeerde film. De personages Elsa en Anna zijn leuke vormgegeven en zijn de animaties er weer keurig uit. Het verhaal is inderdaad wat volwassener terwijl er ongetwijfeld veel Pixar momenten in zitten.

Kinderen zullen dit ongetwijfeld makkelijk slikken. De film is vrij vlot en verveelt nergens. Wat wel een beetje jammer was was dat er elke 5 minuten, zeker in het begin, er een liedje gezongen wordt. Op een gegeven moment gaat het wel een beetje afleiden en dat moet je weer in de film komen.

Geen verkeerde animatiefilm. Zeker voor kinderen aangeraden.

avatar van Boneka
Buiten lekker koud dus Frozen tonight! Maar wel lekker warm voor de buis. Frozen ziet er mooi uit en is echt een must have voor kinderen. Lekker verhaal leuke figuurtjes en prima muziek, maar wel met een hoog musical gehalte. En daar ben ik zelf geen liefhebber van. Vooral in het begin was het bijna om de 5 minuten raak. Jammer want het stoort het verhaal een beetje. Het rendier vond ik het leukste personage en de grapjes die erin zaten waren leuk. Frozen is een prima film voor kinderen, maar er zijn betere.

avatar van nachtvlinder
Na alle lovende verhalen vond ik het tegenvallen. Sommige zaken veel te lang (vooral in het begin), rechtlijnig verhaal, onnodig zingen, sommige zaken erg simpel ipv mooie special effects..... Maar goed, wel leuk om een keer te zien.

avatar van Esteban
Vandaag blijven hangen bij de start van de TV-uitzending tot aan het eerste reclameblok. En dan viel mij vooral op hoe ontzettend snel alles ging, héél erg gehaast allemaal. Er zaten ook maar liefst vier liedjes in dit korte gedeelte. En die zijn, de openingssong buiten beschouwing gelaten, één voor één vol gestampt met zinnen die alles behalve lekker vlot klinken en soms best wel wat wringen. Of zoals een mede-kijker het stelde: "Pffff, wat een overvolle en drukke bedoening, vermoeiend zeg." Ik begon zowaar te denken dat mijn huidige beoordeling misschien veel te hoog is. Maar goed, ik heb de rest niet meer verder herbekeken, dus die ga ik voorlopig laten staan.

avatar van Pepino
Die trollen alleen al...

avatar van Fisico
Eindelijk gezien. Niet dat hij op mijn lijstje stond, maar hij passeerde toevallig op TV, waarschijnlijk omdat de tweede intussen in de zalen te zien is. Al bij al een degelijk script dat niet zozeer op andere producties leunt. Uiteindelijk heb je dan toch een bad guy gevonden, maar die kwam pas later tot ontwikkeling.

Positief dus dat het gros van het verhaal zich toespitst op de relatie tussen Anna en Elsa, en de moeilijke relatie die Elsa heeft met haar bijzondere krachten. Angst en ontkenning staan centraal in deze film en doet me in dat opzicht wat denken aan een super hero film waarbij ook mensen uit angst dreigen te reageren.

Leuke personages ook met Olaf. Grappig personage alvast, maar ook de eland vond ik fijn. De persoonskarakters zijn mooi uitgewerkt, vooral de zusjes dan. Animatie is knap. De vele songs verveelden me op den duur wel, zeker in het begin te veel. Het haalde soms het ritme uit de film. Voor de rest een prima Disney.

avatar van AnyaH
Prachtige film voor de meiden, want ze kunnen er geen genoeg van krijgen..... Muziek en zang is prachtig en kleuren zijn vaak blauw (ijs en sneeuw). Verhaal speelt zich waarschijnlijk af in Scandinavië (herkomst trollen). Centraal staan verschillende vormen van liefde: liefde voor macht, liefde voor familie, liefde voor een partner..... Charmante en grappige rollen van eland Sven en sneeuwpop Olav! Kristoff lijkt eerst op een flierefluiter, maar blijkt dat toch niet te zijn. De trollen zijn echt geweldig en hun levensmotto is super! Aan het eind van de film volgt de heftige ontknoping. Maar de kracht van ware liefde overwint alles!

avatar van JJ_D
Ik weet: het hoort niet. En toch, een stem. Tegenstem. Antistem. Proteststem.
Wat?
Wel, moeten afzetten wegens vreselijke muziek.
Ondraaglijk, eigenlijk.
Adieu!

avatar van Sisorow
In mijn vorige One Line A Day boekje vond ik nog de eerste keer terug dat Frozen uit kwam (inmiddels 7 jaar geleden). Toen al voorspeld dat dit een echte Disney klassieker ging worden. Dat is gebleken. Naar mijn mening samen met Coco (WAT IS DIE HEERLIJK) de beste nieuwe films ‍♂️

avatar van Sisorow
En everybody loves Olaf!