Frozen (2013)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Jennifer Lee
met de stemmen van Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

De bergbeklimmer Kristoff en een jong meisje genaamd Anna reizen met een stel rendieren over de besneeuwde bergtoppen en gevaarlijke kliffen. Ze zijn op zoek naar Anna's zus Elsa, de legendarische Sneeuwkoningin, om de eeuwigdurende winter die over hun koninkrijk gevallen is te beëindigen. Op hun tocht ontmoeten ze mystieke trollen en de hilarische sneeuwman Olaf en zullen ze de natuurelementen moeten overwinnen om het koninkrijk te redden.

avatar van Sid-the-gekste
Echt weer zo Disney film die jou op het puntje van de stoel laat zitten..

avatar van clubsport
een aardige disney animatie , maar ben ik de enige die de warmte van de oude handgetekende films mis ?

avatar van arno74
Nee hoor clubsport, in de herziening vond ik de digitale animaties ook minder mooi. Ben je wel bekend met de films van Ghibli? Voor prachtige handgetekende animaties moet je denk ik bij hen zijn.

avatar van Alberic
Voor Disney best prima. Heb al eeuwen geen Disney meer gekeken. En ik was gek op die films als kind. Vooral Jungle Book, Aristocats, Lady & The Tramp, 101 Dalmations, Robin Hood. Maar later ook de nieuwere zoals Lion King, Beauty & The Beast.
Bij animatiefilms is het gewoon zo dat het thema lekker moet zijn voor een duidelijk visueel geheel. Zo'n wereld van ijs werkt gewoon. Net als 'iets onder water' (Nemo).
Zodra het iets Aziatisch of Azteeks wordt, haken de meeste kleintjes wel af. Spreekt minder aan. Vandaar het succes?
Ik bedoel: de verhaallijnen zijn bij Disney toch vrijwel altijd hetzelfde.

Vermakelijke animatie met een goed sfeertje

avatar van TornadoEF5
Pareltje dat ik al langer eens wou kijken. Hoopte/Rekende er eigenlijk op dat hij in het afgelopen jaar op TV zou getoond worden, maar goed dat is dus klaarblijkelijk niet gebeurd, en gezien men enkel Disneyfilms toont in de Kerstvakantie ga ik niet wachten tot volgend jaar, heb ik deze maar gekeken. Het valt me op dat deze goed ontvangen film - zeker in de volksmond - ook echt een parel van een film is naar Disneynormen. Sfeer en omgeving is prachtig, de prinsesjes zijn magistraal en de zang is ook van een goede kwaliteit, hoewel dat meer met dank aan de stemactrices lag dan aan de geschreven tekst of de melodie. Het is natuurlijk wel een voordeel dat de animatiefilm er steeds mooier en mooier op wordt - hoewel Minions bewezen heeft dat lelijk ook nog altijd kan. Maar je moet je dan volgens mij ook wenden tot de juiste studio's, en een decade aan Disneyfilms vergeten.

Het is allemaal erg mooi en prachtig en leuk en het doet allemaal erg sterk denken aan Tangled. Ik vind het een goede film. Het is een favoriet van me, maar sluit niet aan bij de top. Wellicht zou ik het wat lager ingeschat hebben, mocht er geen sneeuw en ijs aan te pas gekomen zijn in deze wereld, maar dat is dan ook een sterkte aan deze film en een uniek element aan deze film waar goed mee is omgegaan. Er mogen meer van deze Disneyfilms gemaakt worden en ik heb liever dat Disney deze weg blijft inslaan, dan de films uit de decade voor Tangled of een film met de thematiek in Big Hero 6.

avatar van Richard_Voorhees
Niks gaat boven het handgetekene werk inderdaad, maar er is wel duidelijk te zien dat Disney het budget heeft om een dergelijke computeranimatie er mooi uit te laten zien.
Qua thematiek is deze film niks nieuws onder de zon: liefde overwint alles. Veel meer heeft een feelgood familiefilm van Disney eigenlijk ook niet nodig. De film kijkt, zoals de meeste Disneys, lekker weg.

avatar van Ebenezer Scrooge
Voor de tweede keer gezien, iets wat ik zelden doe, en ik moet toegeven dat het eigenlijk best een geinige film is. De Nederlandse versie is niet om aan te horen, alsof ik naar zo'n afgrijselijke musical van Albert Verlinde zit te kijken, dus heb ik de film maar snel overgeschakeld op het Engels. Hoewel ik een liefhebber ben van het oude handwerk, ziet alles er wel sprookjesachtig genoeg uit om ook mij te kunnen betoveren. Zoals dat stukje met dat schip op een woeste zee, dat ziet er wel heel mooi uit. Maar wie de show steelt in Frozen is wat mij betreft toch Olaf, een sneeuwpop met een wortel als neus, takjes als armen en nog een takje bovenop zijn hoofd dat een plukje haar moet voorstellen. Een van de allerleukste Disney-figuren aller tijden; een olijke spring-in-'t-veld met een hoog knuffelgehalte en een nichterige touch die ieders hart in vuur en vlam zet. Het is niet helemaal vreemd dus dat de naam 'Olaf' klinkt als 'Oh Love'... Olaf droomt van de zon en de zomer, maar beseft niet dat de temperatuur hem zou kunnen doen smelten; het personage Olaf is losjes gebaseerd op het sprookje De Sneeuwpop van Hans Christian Andersen uit 1861. Waar ik erg om moest lachen was de scene dat Olaf wordt doorboord door een ijspegel en vrolijk verder vertelt alsof er niets aan de hand is...

Oh, look at that. I've been impaled... Ghehehe

avatar van Ted Kerkjes
Ebenezer Scrooge schreef:
Olaf droomt van de zon en de zomer, maar beseft niet dat de temperatuur hem zou kunnen doen smelten; een duidelijke verwijzing naar Pablo, de pinguïn die niet van kou hield (the cold-blooded penguin) die voor het eerst te zien was in de tekenfilm The Three Caballeros uit 1944.
Er is geloof ik ook een sprookje van Grimm of Andersen (of Parrault) over een sneeuwpop die een onverklaarbare drang heeft om bij de kachel te zitten. Ik denk dat Olaf een verwijzing is naar dat sprookje.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ja, iets met een kachel in elk geval.

avatar van DVD-T
Fijne Disney.

Disney is weer goed bezig na het geweldige Tangled. Ik had weer hoop dat Disney weer terug op het oude niveau was. Frozen en Wreck It Ralph komen niet aan dat niveau maar de magie lijkt wel weer terug te zijn bij Disney.

Frozen heeft best een leuk verhaal naar het sprookje De Sneeuwkoningin van Hans Christian Andersen. Maar de film moet het meer hebben van de personages en de situaties. Anna en Kristof zijn dan nog het leukste. Elsa is misschien het minst leuke, al heeft ze zeker haar momenten. Olaf en Sven als sidekicks zijn best leuk, maar er zijn zeker betere te vinden in de Disney geschiedenis. Het avontuur van het zoeken naar Elsa is erg leuk gedaan, maar ook de rest er omheen doet zijn werk goed. Fijn ook dat de setting zich in afspeelt in Noorwegen. Frozen bevat veel muziek en het bekendste nummer is natuurlijk "Let it Go". Niet het beste nummer. Het nummer wat het beste werkt is "Do You Want to Build a Snowman". Prachtig hoe in zo'n kort, klein liedje zoveel emoties worden opgeroepen. Erg mooi gedaan. Ook het nummer van Olaf is erg leuk.

Animatie is schitterend. Veel pracht en praal komt er voorbij in enkele scenes. Maar het mooiste is als er natuurlijk de magie aan te pas komt. Ook de sneeuwlandschappen zijn erg mooi gedaan en ook de interactie met de personages en de sneeuw ziet er geloofwaardig uit. Maar ook reflecties in bijvoorbeeld de vloeren van het kasteel zien er erg goed uit. Verder is de voice casting erg goed, de muziek mooi en het geluid is fantastisch.

Komt een aantal keren erg dicht in de buurt van het niveau van de grote Disney klassiekers, maar komt er gewoon net niet aan. Wel zorgt Frozen natuurlijk voor erg veel vermaak en is er genoeg pracht en praal aanwezig om je aan te vergapen.

avatar van cantforgetyou
Een beetje een tegenvaller! Op zich ziet de film er goed uit, maar dat dit zo'n groot succes is geworden begrijp ik niet. Er zijn echt veel betere Disney films uitgekomen. Maar goed. Ieder zijn smaak. Misschien door de hype er omheen teveel van verwacht. Ik vond de sneeuwpop ook niet echt grappig. En veel zaken worden helemaal niet duidelijk. Wat is de reden dat Elsa alles in sneeuw en ijs kan toveren? Van wie heeft ze dit gekregen? Hoe komt het dat haar zusje dit niet kan? En van de ouders weten we ook bijna niks. Ook zien we geen of weinig verdriet van het verlies hiervan, etc.

avatar van Mr-Mcmovie
Geweldige disney.

Na zijn erg goede voorgangers Tangled en Wreck It Ralph doet disney studio weer iets magisch met de zelfde animatie.

Ook de songs zijn allemaal zeer leuk en mooi.
Ook Olaf was geweldig. Vooral de scene idd als olaf over de zomer heeft en kristof blijft herhalen somebody gotta tell him

avatar van Samsara1992
Een betere in zijn soort.
Wat mij erg kon vermaken, was het feit dat het typische 'disney-prinsessen' imago gebroken werd. Dit zijn ijzersterke zusjes, die de hele wereld aankunnen. They don't need a man!
De humor was zeker on point, al vond ik Olaf minder grappig dan ik had verwacht. Maar mijn hart smolt echt bij Sven!
Deze film leert 2 hele belangrijke zaken aan jonge meisjes;
1. Je bent niet afhankelijk van trouwen/het vinden van de ware. F**k dat! Als je met mensen bent van wie je houdt, waarvoor heb je dan een man nodig'?
2. Vertrouw mensen niet blindelings.

Typische boodschappen voor kinderen, maar wel van een betere soort. Ik heb me vermaakt!

Een verlaging van 4.5* naar 4*, maar het blijft een topper in zijn genre. Een sterk verhaal, sterke karakters, en visueel weer een pareltje.

avatar van Brabants
Frozen is een heerlijk Disney sprookje uitgevoerd in adembenemende animatie en een heerlijk verhaal wat vooral betrekking heeft op familiebanden. De romantiek en humor zijn ook goed vertegenwoordigd en hiermee is de Disney magie helemaal compleet. Dit alles i.c.m. heerlijke muziek maakt het echt ontroerend en dan kan het toch niet anders dan dat het zeer geslaagd is!

avatar van ILDIB
Tsja, aardig maar meer ook niet. Olaf en Sven moeten te boel gewoon redden met hun fratsen. Maar verders is elza een irritant personage, en zijn de mannen sufferds. Muziek op 1 nummer na niet veel.

avatar van Arneaux
Mijn stem verhoogd van 3,5 naar 5. De eerste keer bekeek ik de film uit nieuwsgierigheid, maar onze 3 jarige dochter zou hem het liefst elke dag kijken. Met haar heb ik 'm het afgelopen half jaar al zeker 15 keer gezien en wat ik nooit gedacht had is toch waar: het is niet eens een straf. Sterker nog: het is zelfs bijzonder vermakelijk. Hoe vaker ik 'm zie hoe beter de film wordt. De liedjes zijn stuk voor stuk briljant, op eenzame hoogte met The Lion King wat mij betreft. En wonderbaarlijk genoeg in het Nederlandse nog beter dan in het Engels (daar waar bij The Lion King de Engelse variant vele malen beter was).

Natuurlijk heeft Disney dit commercieel geweldig gedaan en wordt dit helemaal uitgemolken. En natuurlijk is het eigenlijk van den zotte dat het halve huis vol ligt met Frozen spullen, van stiften tot lunchtrommels tot beddegoed, en dat mijn dochter elke keer moet beslissen of ze de film gaat kijken in haar Elsa jurk of haar Anna jurk. Maar als Disney het voor elkaar krijgt dat het bij die kleine dames toch écht om de film gaat en de ouders met plezier mee kijken, dan kun je toch eigenlijk niet anders concluderen dat de film 100% gelukt is. En wat mij betreft verdient dat 5 sterren.

avatar van nadrin
Heel mooi wel meer een meisjesfilm maar niettemin knap gemaakt. Vooral veel lachen en glimlachen. Ook enkele mooie liedjes. Kortom gewoon genieten en wees zeker je zal er een goed gevoel aan overhouden.

avatar van W.V.
De film eindelijk een keer gezien, conclusie, gemiddeld Disney vermaak. Kijk het ziet er allemaal goed uit, de liedjes zijn aardig en zoals gewoonlijk werken de side-kicks prima. Maar toch heeft deze film voor mij niet de magie die bijvoorbeeld wel films als de Leeuwenkoning, Finding Nemo e.d. wel hadden. Waar dat aan licht, ik denk dat Cantforgetyou een goed punt heeft, als even de tijd was genomen om een aantal zaken beter te verklaren, dan kan men zich misschien wat meer inleven in de rol van die prinses.
Nu bleef het voor mij afstandelijk. De animatie is gewoonweg goed, maar ook ik behoor tot de categorie dat een volgende Disney animatie van mij getekend mag zijn, niet dat dit slecht is, integendeel, maar om nostalgische redenen hoop ik dat de volgende gewoon weer ouderwets getekend is.

avatar van Traiannnn
clubsport schreef:

Logisch dat er geen warmte in zit. De liedjes worden gezongen met auto-tune. Ze denken hoe meer technologische vooruitgang, hoe beter, maar we raken een beetje kwijt dat gene dat ons mens maakt.

avatar van horizons
Traiannnn schreef:

Dan raad ik je de Nederlandse versie aan. Veel betere zangeres.

avatar van Fonzzz002
Frozen is een film die ik prima kon waarderen toen ik het voor het eerst zag, maar het lijkt met iedere keer kijken beter te worden. Het is een feel-good sprookje met een twist: het weet op slimme wijze de oude clichés van Disney in de zeik te nemen, zonder dat het van de serieuzere kanten van het verhaal afneemt, en er waren momenten waarin het verhaal een verrassende kant opging. Wat de film zo sterk maakt zijn de personages: Anna is een energiek, humoristisch personage waarvan het enthousiasme aanstekelijk is. Elsa is daarentegen meer een tragisch personage die een sombere achtergrond heeft. Elsa zou je als antagonist kunnen zien door de schade die ze aanricht, maar de film laat duidelijk zien dat ze geen slechte intenties heeft wat haar een interessant vijandelijk figuur maakt. Het is de interactie tussen de optimistische Anna die met een pessimistische Elsa een goede band probeert te behouden wat voor een sterk verhaal zorgt. Verder zit Frozen boordevol humor. Voornamelijk de kleurrijke zijpersonages bieden meerdere momenten waar ik hard om kon lachen: Kristoff, Olaf of Sven hadden ieder een eigen levendig karakter die op grappige wijze interactie hebben met elkaar.

Visueel is dit een adembenemend mooie film om naar te kijken. De beelden zijn heel kleurrijk en levendig, zoals dat het gebruik van heldere blauwe kleuren voor fijne winterse beelden kon zorgen. Er zaten heel wat schots in de film die ik, bewijs van spreken, zou willen inlijsten en aan een muur wil hangen. Disney is duidelijk sterk gegroeid in zijn CGI films sinds Dinosaur en Chicken Little. Daarom raad ik ook aan de film in zo goed mogelijke kwaliteit te bekijken.
Het voelt enigszins raar om te zeggen, maar het enige waar ik gemengde gevoelens over heb is de muziek. Frozen is een musicalfilm waarbij ik vele positieve dingen over de liedjes heb gehoord. Toch vind ik een aardig deel van de liedjes wisselvallig, zelfs na meerdere kijkbeurten. De instrumentale muziek is ijzersterk en het weet de toon van de scene perfect te onderstrepen, om een vrolijk moment nog energieker te maken of een somber moment zieliger. Let It Go, los van dat ik het te vaak op sociaal media voorbij heb zien komen, is een aanstekelijk lied met veel charme. De rest van de liedjes vond ik daarentegen mediocre of overbodig. Er waren liedjes waarin ze kort iets gingen zingen, vervolgens lang praten, vervolgens weer kort een stuk zingen etc. en het wist niet zo soepel met elkaar te mixen. Er was zelfs één moment waarin ze plots tijdens een dramascene begonnen te zingen, en de timing was zo ongepast dat ik in de lach schoot op een moment die niet humoristisch bedoeld was.

Ondanks de mindere muzikale stukken werd voor mij niet het plezier van de rest van de film ontnomen. Sterke personages, goed verhaal dat een nieuwe draai geeft aan oude clichés, prachtige beelden, een paar goede muziek stukken en een aantal hilarische momenten. Frozen behoort inmiddels tot één van mijn persoonlijke favorieten Disneyfilm en het krijgt daarom en welverdiende:

Super film! Blijft boeiend, ook al heb je hem al enkele keren gekeken! Mis enkel het warme van in de oude Disney-films, maar dit vind ik steeds bij de nieuwe animatiefilms.

avatar van clubsport
Wat dat betreft vond ik The Iron Giant zowel qua verhaal als tekeningen mooier

avatar van alexspyforever
De familie wilde er naar kijken dus ik had niet veel keuze om ook (met een half oog) mee te volgen. Animatie is wel mooi maar uiteindelijk ben ik toch niet zo gek op, ik ben meer van de klassieke vorm. Ook vind ik dit soort animaties sowieso een beetje te druk. Maar aan de andere kant begon dat drukke bij Disney animaties al in de jaren 90 met een of ander drukdoende sidekick. Denk dat de laatste echt leuke Disney voor mij The Little Mermaid moet zijn. Over Frozen wel het is losjes gebaseerd op het sprookje van de Sneeuwkoningin. Daar waar Tangled er wel in slaagt om er een interessante wending aan te geven worden bij Frozen de clichés opgestapeld. Het verhaal is ook niet echt vooruit te branden mede door het overmatige gezang. Karakterontwikkeling buh, niet echt veel van gemerkt en veel gebeurt er niet in. Denk dat ik het toch bij de meer duistere animaties ga houden uit de jaren 70 en 80 als ik zelf de keuze krijg.

avatar van tommykonijn
Ik was als kind groot fan van Disney. Klassiekers als The Lion King, Lady and the Tramp, Peter Pan, Snow White and the Seven Dwarfs, Bambi en vele andere zijn talloze malen op VHS en DVD langsgekomen. Ik kende de films door en door, maar ik bleef er plezier aan beleven ze telkens opnieuw te bekijken. Het zijn met name de Classics (en ook wel, in mindere mate, de Pixar films) die mij altijd wisten te bekoren. Ik ben tegenwoordig niet meer zo goed op de hoogte van wat er nog allemaal door Disney op de markt wordt gebracht, maar Frozen is me uiteraard niet ontgaan.

Deze razend populaire film staat er immers om bekend dat het zowel bij jong als oud behoorlijk in de smaak viel. Sommigen spraken zelfs van 'de beste Disney sinds The Lion King'. Met dat laatste ben ik het niet eens, maar ik moet wel toegeven dat ik me hier goed mee vermaakt heb. Ondanks dat er allerhande elementen uit oude Disney sprookjes terug te vinden zijn, doet Frozen toch erg fris aan. De personages komen goed uit de verf en zijn stuk voor stuk behoorlijk leuk. Alleen van Olaf had ik me op de een of andere manier wat meer voorgesteld, maar ik kan me goed voorstellen dat hij voor de doelgroep wel degelijk meerwaarde heeft. Hij zorgt voor een vrolijke noot in het soms toch best serieuze geheel.

De prinsessen verschillen van elkaar als dag en nacht, maar weten beiden op hun eigen manier sympathie op te wekken. Met Elsa leef je heel erg mee, terwijl Anna ontzettend aandoenlijk in haar manier van doen is. Ook Kristoff en diens compagnon Sven vormen een leuk aandeel in het verhaal. Verder bulkt Frozen van de liedjes. Dit is niet per definitie een sterk aspect van een Disney, maar hier pakt het gelukkig goed uit; de liedjes werken aanstekelijk en blijven je ook bij. Uiteraard helpt het wel mee dat Let It Go een succesvol popnummer werd, maar Frozen is niet de eerste Disneyfilm die van die luxe geniet. Daarnaast mag ook gezegd worden dat de vormgeving (met name van Arendelle) erg mooi is. Doorgaans ben ik meer fan van traditionele animatie, maar ik moet zeggen dat ik de beelden echt fantastisch vond.

Naar mijn mening is Frozen gewoon een prima animatiefilm. De film bevat, naast een zeer toegankelijk verhaal, mooie beelden, goed uitgewerkte personages, leuke muziek en een flinke dosis humor. De ideale familiefilm, dat is denk ik de beste manier om het te omschrijven. De echte fans kan ik bij dezen de serie Once Upon a Time aanraden, waar deze film in het vierde seizoen op zeer verdienstelijke wijze een vervolg krijgt.

avatar van anne J
Van de week 'ns gekeken. Voor het eerst, want in onze omgeving zijn er weinig jonge kinderen, dus dan kom je niet zomaar in aanraking met Frozen. Ik begrijp alle ophef erover afgelopen jaren wel, goed disney filmpje.
Ik mis wel echt de tekenfilms tegenwoordig. Dus getekend i.p.v. animatie. Is toch stukken minder mooi dit, mis een ziel. Heeft disney uberhaupt nog wel tekenfilms gemaakt na jaren '90?

avatar van Arneaux
anne J schreef:

Dat heb ik ook lang gedacht, totdat ik Tangled (2010) - MovieMeter.nl (Rapunzel) zag.
En hoewel Frozen volgens mij nog meer tot de verbeelding spreekt bij de doelgroep, haalt 'ie het niet bij Tangeld qua animatie.

avatar van Pepino
Heb Frozen nu al 3 keer bekeken om te kunnen vatten waarom deze prent zo bejubeld wordt. Maar... Nee, sorry, meer dan 'oké' kan ik deze prent echt niet geven. De plot rammelt langs alle kanten, zeker wat de villain betreft; de acting is vaak zwak en de liedjes zijn best "cheesy". Oh, en Olaf... niet vreselijk irritant, maar fan zal ik wellicht nooit van hem worden.

avatar van Plientjuh
Ik vind dit een heerlijke Disney film. Met veel humor!

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette animatiefilm die lekker wegkijkt, leuk bedacht verhaal.

avatar van Gang_Star
Let it go, let it go

Dankzij mijn nichtje geregeld laat het los, laat het gaan voorbij horen komen en dankzij haar wist ik dan ook wie Elsa en Anna waren. De link was mij echter volstrekt onduidelijk en ook Olaf had ik al eerder voorbij zien komen, maar dat kon ook niet missen met al die knuffels en dergelijke wat er allemaal van Frozen is uitgebracht. Desondanks toch na een kleine 5 jaar met weinig kennis (op de personages na) aan Frozen begonnen, en onverwachts vond ik deze film een stuk beter dan verwacht. Een mooie blik op vriendschappen, familie en relaties in een visueel sterke omgeving die er mooi uitzag waarbij de humor rijkelijk aanwezig was en waarin er eveneens ruimte voor de nodige drama was. Het wordt vrij sterk uitgewerkt en de karakters boeien meer dan genoeg. Zo zijn onder meer de zussen leuke karakters, maar ook de korte bijrol van verkoper Oaken is hilarisch. Natuurlijk mag Olaf niet vergeten worden, want ook dat is een leuk personage die flink wat humor met zich meebrengt. Daartegen vond ik het personage Hans wat minder sterk uit de verf komen.

Al met al is Frozen een stuk sterker dan ik vooraf had verwacht. Verhaal is leuk, personages zijn goed, voldoende humor en de speelduur verloopt ontzettend vlot.

Grootste minpunt is dan ook dat het vermoedelijk een tijdje zal duren voordat Let it go niet meer door mijn hoofd zal spoken