• 8.303.616 stemmen

Geregisseerd door: Chris Buck en Jennifer Lee

Met onder meer: Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

Releasedatum: 20 november 2019

Plot Frozen II

"The past is not what it seems."

Na de gebeurtenissen uit 'Frozen' heeft er enige tijd vrede geheerst in het koninkrijk Arendelle. Elsa, Anna, Kristoff en Olaf moeten vervolgens een nieuw avontuur aangaan, waarvoor ze diep de bossen intrekken. Reden van hun vertrek is om een eeuwenoud mysterie over hun koninkrijk te ontdekken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ryder (stemrol)

Honeymaren (stemrol)

avatar van Chaffie

Chaffie

Ik kan deze dvd nergens vinden met geel Disney Classic nummer.

Het is toch een classic?

avatar van Woland

Woland

Zo, ik ben weer bij - alle Disneyklassiekers zijn bij deze afgestreept. Geëindigd met de recentste, maar zeker niet de beste. Sterker nog, Frozen II brengt een hoop van (wat mij betreft) het minste in Disney naar boven. Natuurlijk is dit een kinderfilm, en ook echt een meisjesfilm. Veel prinsesseriger en rozer dan dit wordt het niet. Maar ondanks dat de wereld ook wel wat enigszins leuke aspecten heeft, ergerde me ik aan écht veel hier.

Om te beginnen, de animatiestijl. Ja, de wereld van Frozen ziet er best wel fraai uit, maar de karakters zijn echt niet om aan te zien. Die rare onnatuurlijke hoofden zorgen er voor dat je je er continu aan zit te ergeren. Het lijken wel spookdiertjes. En de liedjes. Jezus, wat irritant. Disneyfilms wisselen nogal eens qua hoeveelheid zingen, maar Frozen II spant echt de kroon - er kunnen geen twee zinnen gesproken worden of er barst weer iemand in een of andere tenenkrommende ballade uit. Qua karakters is het op zich wel oké, behalve dan die sneeuwpop die als comic relief vooral irritatie opwekt. Ik bedoel, die sneeuwpop is misschien leuk als je 4 bent, maar op je tiende trek je dat ding toch al niet meer? En die komisch bedoelde relatie tussen Anna en Kristoff werd ik ook niet heel gelukkig van. Überhaupt moet je voor de grappen geen Frozen II kijken.

Ja, dat zijn op zich wel een hoop irritaties; voor de rest kon het er wel redelijk mee door, ondanks dat het nou niet bepaald mijn type Disney is. Het verhaal is warrig en de setting zijn niet bijzonder origineel, maar wel old-school sprookjesachtig. En behalve de karakters is de animatie van de omgeving ook best prima. Maar die paar 'wel oké's wegen niet op tegen de minstens zo vele 'bagger-op-een-stokje's. Nu ben ik natuurlijk niet de doelgroep en het zal wel genoeg Frozen-tassen, poppen, drinkbekers, spelletjes en wat kinderen tegenwoordig ook allemaal hebben verkopen, maar dit type Disney kan mij gestolen worden.

avatar van John Milton

John Milton

Ik voeg me daarbij, na Woland ben ik ook maar begonnen met afstrepen (moet er nu nog 4), maar Miss Milton is jarig vandaag en na ons door de sneeuw wandelen vanmorgen koos ze uiteraard Frozen 2 van het lijstje met de 5 Disneysklassiekers die ik haar voorschotelde uit het rijtje ‘ ongezien’.

(Veel) teveel liedjes, te zoet, niet catchy genoeg (step down van Let it Go ook), en Idina Menzel heeft voor mijn oren bepaald niet de meeste prettige zangstem voor al die geforceerde uithalen. Echt voor de kleintjes dit, en Olaf is idd bloedirritant.

Geef maar Moana (2016) maar, zoveel beter. Visueel glimt en glinsterst Frozen als nooit tevoren, maar ik kan hier zeker na Soul en Wolfwalkers als veertiger (zonder kids naast je die het wel geweldig vinden) echt niet veel uithalen. #nietdedoelgroep.

avatar van Metalfist

Metalfist

You don't want me following you into fire? Then don't run into fire!

Ik was een tijd geleden tegen een vriendin bezig over hoe die eerste Frozen me zo bevallen was en zij antwoordde dat me dan nog een leuke sequel te wachten stond, want die vond zij nog beter. Dat komt niet zo vaak voor en het merendeel van de andere mensen die ik sprak leek het ermee eens te zijn dat de eerste toch veruit superieur was. Olaf's Frozen Adventure was al een leuk opstapje naar deze Frozen II en ik was eigenlijk wel benieuwd naar wie nu eigenlijk gelijk ging hebben. Is Frozen II beter dan zijn voorganger?

Neen, maar het scheelt toch niet veel als ik helemaal eerlijk ben. Geen idee waarom maar er is iets dat me enorm intrigeert aan deze Disney saga. Ik ben met mijn bijna 30 jaar, voorliefde voor stevige rockmuziek en ouderwetse animatie absoluut niet de doelgroep van dit hersenspinsel van Chris Buck en Jennifer Lee maar hier zit gewoon alles in wat ik leuk vind aan dit soort films. Toegegeven, Buck & Lee laten zich misschien net iets teveel leiden door muzikale intermezzo's (ik hoopte eigenlijk dat ze wat uit hun fout hadden geleerd bij Olaf's Frozen Adventure) en het helpt dan ook niet dat er geen oorwurm zoals Let It Go tussen zit. Meer zelfs, sommige nummers voelen gewoon aan alsof het er is ingestoken om de speelduur wat te rekken, want ik zou niet weten wat je anders aanmoet met die powerbalad van Kristoff waarin wat jaren '80 videoclips worden geparodieerd. Dat terzijde is het wel fijn dat Frozen II lekker voortbouwt op de voorgaande gebeurtenissen. De geschiedenis van Arandelle wordt wat meer uit de doeken gedaan, je krijgt wat meer informatie over de familielijn van Elsa en Anna en bovenal blijft die boodschap van liefde en vriendschap perfect overeind staan.

Qua animatiestijl dus niet helemaal mijn ding, ik blijf een beetje huiveren van die vreemd gevormde hoofden, maar alles wordt wel uit de kast gehaald om me toch over de streep te halen. Die scène waar Elsa keer op keer een kolkende zee inloopt is heerlijk om te zien en ik blijf wel fan van dit soort spelen met mythologie. De gelijkenis met Amerika en de indianen in de vorm van Arendelle en Northuldra is me misschien iets te eenvoudig maar het komt an sich nog wel goed tot zijn recht. Ook fijn natuurlijk dat de volledige cast terugkeert. Josh Gad is soms wat op het randje als Olaf, het is een personage dat je echt wat moet doseren, maar hij zorgt nog voor een paar toffe momentjes. Kristen Bell en Idina Menzel blijven fijn als Anna en Elsa en qua bijrollen is dit ook goed verzorgd. Misschien moet ik daar ook wel de kleine kanttekening bij maken dat ik sowieso fan ben van alles wat Alan Tudyk doet, al heeft die hier wel net wat minder te doen dan in de voorganger.

Ja, ik ben fan. Ik moet die Frozen Fever kortfilm nog eens ergens opsnorren en dan ben ik volledig mee met wat de Frozen franchise te bieden heeft. De kans lijkt me groot dat er nog wel een derde deel aankomt maar laat maar komen, als die hetzelfde niveau als de eerste twee films weet te benaderen.. Dan ben ik een erg gelukkig man. Misschien toch eens terug wat meer van die recente Disney films gaan zien, ik dacht dat ze hun magie wat kwijt waren maar in het geval van Frozen is het een schot in de roos.

avatar van bjerik76

bjerik76

ik vond dit eigenlijk een rommelige tegenvaller.

Denk ook niet dat de hele kleintjes het hele verhaal begrijpen hoe het verhaal precies in elkaar zit.

avatar van Harleen Quinzel

Harleen Quinzel

Het verhaal is een tikje messy. Wat ze doen met het personage van Kristof is bvb hilarisch. ( They allready left), maar de animatie is bloedmooi, de liedjes meestal catchy en de onderliggende thema's van zelfaanvaarding en de band tussen Anna ( nog steeds het warme hart van de films) en Elsa is schattig.

Ik zou mss een drie moeten geven omwille van de steken die de sequel laat vallen, maar ik had eigenlijk te veel fun..dus HAH.