Moana (2016)

3,41

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Dwayne Johnson, Alan Tudyk en Auli'i Cravalho

Prinses Moana is de dochter van het opperhoofd van haar stam, en komt uit een bekende familie van zeevaarders. Samen met haar held, de halfgod Maui, zet ze koers naar een legendarisch eiland. Tijdens de reis worstelen ze met de verraderlijke oceaan en alles wat zich onder het wateroppervlak verbergt en leren ze waar echte vriendschap toe kan leiden.

79 BERICHTEN 27 MENINGEN
Mooie en pakkende muziek waar een dosis humor inzit. Het verhaal is natuurlijk Disney niveau: goed vs kwaad, één persoon die het allemaal moet fixen en iets wat de grapjas of gek moet uithangen (de haan). Het 3d modelleer detailniveau voor deze film is precies goed. Meer hoeft het voor mij niet. Ik zie daarbij geen eentonigheid en copy/paste werk in textures en omgevingen (Dit was wel het geval bij Frozen en daar ergerde ik me vreselijk aan). Voor mij is dit de leukste Disney film tot nu toe. Mijn dochtertje van 3 kan geen genoeg van deze film krijgen, Lucky for me

avatar van TornadoEF5
Prachtfilm die beschikt over zeer mooie animatie, een leuk en aangenaam mythisch verhaal en een aantrekkelijk hoofdpersonage die bovendien goed kan zingen. Wellicht ben ik één van de weinige die de liedjes doorgaans een meerwaarde vindt in de Disney-films hoewel ze ook niet allen geslaagd zijn. Ik vind het opnieuw een geslaagde film en Disney is al voor een lange tijd helemaal terug. Ik vind de wave van de jaren '10 nu al beter dan die van de jaren '90. Een van de beste Disneys tot op heden (na het legendarische The Lion King uiteraard). En misschien noem ik mijn dochter als ik er ooit één zou krijgen wel Moana (of Ophelia, nog een verwijzing naar de filmwereld).

avatar van arno74
Fijne film, aangenaam verrast. Qua animatiekwaliteit staat het boven Frozen en qua liedjes en leuke personages staat het daar ook niet ver van af. Een pakkend verhaal en visueel sterk met prachtige kleuren en details. Aanrader. 4*

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Moana is sowieso al een beetje anders omdat er nu geen plaats is voor een verplichte romance. Het is zo meer een buddy verhaal, ook al blijven andere verplichte elementen er bijzitten, soms totaal overbodig – de kip, om zo maar iets op te noemen.

Stemacteurs doen het over het algemeen wel goed, al vind ik Dwayne Johnson als bekende naam niet de ideale stem hebben.

Visueel wel kleurrijk, wat de film aangenaam kijken maakt. De liedjes zijn een beetje hit-or-miss, maar dat is in zowat iedere recente animatiefilm, lijkt me. Verder niet al te veel momenten dat het slabakt en zodus is Moana een vlot tussendoortje gebleken.

avatar van Matt81
Sergio Leone schreef:
Redelijk.

Man, juist die kip was briljant in zn onnozelheid!

avatar van krosnicky
heb deze net gezien en hij is wel leuk maar ik hoef hem niet nog is te zien er zaten geen leuke personages in de humor was ook ver te zoeken en het verhaal was nogal simpel en het varkentje mocht wel een grotere rol krijgen vond ik .
samen met The Jungle Book de minst goeie Disney films van 2016

avatar van MovieMind

Leuk filmpje en mooi gemaakt.
Een familiefilm waar je met het hele gezin van kan genieten.

De fratsen met dat kippetje of is het haantje, daar moest ik toch wel om lachen.
Voor animatie begrippen een goede sidekick.

avatar van keimpeS
Disney doet het weer, leuk pakkend verhaal & goede muziek. Daarnaast is het visueel ook erg mooi, voornamelijk de scène met die krab. Die kip is ook geweldig en steelt de show haha! (Leuke humor)

avatar van Rico120
humor en avontuur in een goeie mix
en ik had ook geen idee dat het een halve musical was

een goede film met een mooi beeld voorouders van scheepsvaders

schitterende animatie genieten voor jong en oud.
Met prachtige film muziek.
Grappig item met de maffe kip, spannend en ontroerend.
Werkelijk prachtige animatie met een mooi uitgebouwd verhaal.

avatar van horizons
Erg positieve verassing deze Vaiana (Moana doet me teveel aan dit denken: Deftones- Moana - YouTube.

Animatie is kwalitatief erg goed gemaakt, hoofdpersoon is aardig en de kip is een geweldige sidekick (gelukkig werd het de kip en niet het varkentje).

Ook fijn dat het geheel zondere redelijk standaard Disney romance werd uitgevoerd en het zich als avonturenfilm presenteert. Dat houd het allemaal toch fris en eigen positie.

Vaiana kan zich makkelijk met Frozen meten en is op aantal punten misschien wel beter. Tangled blijft nog buiten bereik maar dat is niet erg.

avatar van Confusie
Was wel een skattige film.

avatar van W.V.
Disney revancheert zich voor het ietwat "magere " Frozen. In mijn post bij die film gaf ik aan dat ze wat mij betreft weer eens een ouderwetse getekende film mochten uitbrengen, ben ik blij dat ze dat niet hebben gedaan.
Dit is puur vermaak, geweldige muziek en songs, een goed verhaal waarin de tijd wordt genomen om de karakters te introduceren en een plek te geven, maar ook is er uitleg over het waarom. De sidekick, de haan, doet het prima erg grappig. Disney durft het zelfs aan om een ( forgive me ), pies grapje in de film op te nemen, nu eens geen romance tussen de beide hoofdrolspelers, maar twee buddy's tegen wil en dank die het kwaad moeten bestrijden.
Ik weet natuurlijk niet of het meer kijkers is opgevallen, maar ik vond het verhaal een mix van Lord of the rings, Waterworld en The Abbys en dat werkte voor mij prima. Ga deze zeker nog eens zien.

avatar van El ralpho
Remember who you are

Na het overgewaardeerde Frozen komt Disney met Moana op de proppen, met personages die, op de sneewpop Olaf na, gelijk een stuk leuker aandeden dan de prinsen en prinsessen typetjes uit Frozen. Althans, op basis van de trailer want toen ik eenmaal heel de film gezien had beviel mij deze eigenlijk nog beter dan ik in eerste instantie verwacht had. Wat ik helemaal bijzonder vond was dat de vele liedjes me slechts minimaal op mijn zenuwen werkten. Alleen een van de eerste liedjes in het dorp vond ik iets teveel van het goede. De meeste overige songs verbaasden me allemaal in positieve zin. Toch wel fijn als je naar een halve musical kijkt.

Waar deze Disney ook in excelleert zijn de vele leuke personages die de film rijk is. Van Maui en een hele domme kip als sidekick, tot een bende ''piraten'' en een enorme krab. Allemaal zijn deze tot in de puntjes uitgewerkt en heel leuk geschreven. En tot slot natuurlijk nog Moana zelf, die ik een stuk leuker vind dan de gemiddelde Disney 'prinses.

Moana krijgt een stuk minder aandacht dan het opgeblazen Frozen, en in mijn ogen is dit onterecht. Moana had voor mij dezelfde creatieve feel als Wreck it Ralph en ik hoop dan ook dat Disney er nog meer van dit soort titels uit blijft poepen. Deze voorbeelden zijn dan naast voor bijv. je kleine broertje of zusje, ook nog eens voor jezelf leuk. Een win-win situatie dus.

avatar van IH88
“If you start singing, I'm gonna throw up.”

Onweerstaanbare animatiefilm. De wereld van Moana ziet er schitterend uit, de personages zijn leuk en de humor is uitstekend. Met de muziek en de erg sterke stem van actrice Cravalho als misschien wel grootste kracht.

Moana is een toffe heldin en vooral de interactie tussen haar en Maui (en kip Heihei uiteraard) levert veel vermakelijke scènes op. Het samenspel tussen Cravalho en The Rock is uitstekend, en je gaat als kijker graag met hen mee op reis om de wereld te redden. Het verhaal is daarbij best wel standaard, maar daar zit de kracht van Moana dan ook niet. Die zit hem in het aanstekelijke samenspel tussen Cravalho en The Rock, de muziek, en de schitterend vormgegeven wereld. En het plezier dat er vanaf spat.

avatar van Rodger
Mooi gemaakte animatie film.. alle plaatjes en kleuren komen prima tot hun recht..
3.5 ***

avatar van Fisico
Aangename animatiefilm van Disney die heus een succes genoemd mag worden. Een leading lady bovendien die de show steelt en de heldin mag zijn, perfect binnen het discours van de huidige maatschappij. En aan magerzucht leed ze niet en er waren ook geen fysieke gelijkenissen te bespeuren met Lara Croft. Een verademing!

Veel zang en muziek in de film, deed me wat terugdenken aan het oude concept van Disney waar ook veel gezongen werd. De kleine zeemeermin (en Vaiana) leek meer op een halve musical. Best ok hoor, daar niet van, wel eventjes aanpassen.
Mooie animaties ook (de oceaan, de golven en het explosieve einde) . Zeer fijne humor ook met die kip. Heb er net als de kinderen van genoten. Thematisch en qua plot wel weinig vernieuwende elementen en voorspelbaar.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wij keken de Nederlandse vertaling. De kinderen, vooral onze zoontje van 3 vind Vaiana geweldig. De hoogtepunten zijn het redden van het schildpadje en dansende jongetje.

Als volwassen kijker vind ik de liedjes niet mooi vertaald. Ze lopen niet lekker, voor al het liedje van Maui 'bedankt hè' loopt niet soepel. De stem past er niet goed bij vind ik.

Al met al een prima kinderfilm.

avatar van Woland
Best mooi geanimeerd hoor, en ook wel een vermakelijk verhaaltje waar potentie in zit. Maar toch, misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel of de Disney-films steeds infantieler worden. Natuurlijk ben ik niet het doelpubliek. Net als Zootopia of Big Hero 6 is het aan de ene kant best vermakelijk, en probeert het op niet hele subtiele wijze ook leerzame en sociale boodschappen uit te dragen, maar de tijd dat Disney-films ook voor volwassenen grappig waren is wel voorbij, lijkt het. Het helpt niet dat Vaiana een behoorlijk irritant personage is, en Maui is niet veel beter. En die kokosnoten waren helemaal treurig, ondanks dat hun boten er nog wel tof uitzagen. Of misschien worden de films niet echt veel minder, maar word ik gewoon een oude zuurpruim, dat is ook zeker niet onmogelijk. En dan ben ik nog niet eens begonnen over die verschrikkelijke, tenenkrommende, waardeloze liedjes. De animatie en het verhaal maakten nog wel wat goed, dus het kruipt alsnog een klein beetje in de richting van de voldoende aan, maar ik heb het wel even gehad met de moderne Disneys.