Moana (2016)

Alternatieve titel: Vaiana

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Auli'i Cravalho, Dwayne Johnson en Rachel House

Prinses Moana is de dochter van het opperhoofd van haar stam, en komt uit een bekende familie van zeevaarders. Samen met haar held, de halfgod Maui, zet ze koers naar een legendarisch eiland. Tijdens de reis worstelen ze met de verraderlijke oceaan en alles wat zich onder het wateroppervlak verbergt en leren ze waar echte vriendschap toe kan leiden.

avatar van Henry Spencer
dvdfreak123 schreef:
Hier sluit ik mij volledig bij aan mooie animatiefilm maar de liedjes werken op men zenuwen hou er echt niet van in films. Mocht voor mij achterwege gelaten worden. Voor de rest zeer mooi gemaakt met hier en daar een grappige scene. Goed om een keer gezien te hebben maar zou voor mij hoger scoren zonder de liedjes. 6/10

Ik ben dus waarschijnlijk niet de enige die de beste quote uit de film deze van Maui vind: "Als je nu gaat beginnen zingen; ga ik over mijn nek."

avatar van Henry Spencer
IH88 schreef:
“If you start singing, I'm gonna throw up.”

Onweerstaanbare animatiefilm. De wereld van Moana ziet er schitterend uit, de personages zijn leuk en de humor is uitstekend. Met de muziek en de erg sterke stem van actrice Cravalho als misschien wel grootste kracht.

Moana is een toffe heldin en vooral de interactie tussen haar en Maui (en kip Heihei uiteraard) levert veel vermakelijke scènes op. Het samenspel tussen Cravalho en The Rock is uitstekend, en je gaat als kijker graag met hen mee op reis om de wereld te redden. Het verhaal is daarbij best wel standaard, maar daar zit de kracht van Moana dan ook niet. Die zit hem in het aanstekelijke samenspel tussen Cravalho en The Rock, de muziek, en de schitterend vormgegeven wereld. En het plezier dat er vanaf spat.

Niet eens dus met Maui?

avatar van Metalfist
If you wear a dress, and have an animal sidekick, you're a princess

Ik blijf een getrouwe Disney fan, maar ik merkte wel dat ik de laatste Disney films niet meer zo charmant vond. Er zitten nog altijd degelijke films tussen, maar datzelfde gevoel als ik vroeger bij titels als Aladin of Lion King had kwam nooit terug. Het was echter interessant om te zien dat Moana een terugkeer was van regisseurs Ron Clements en John Musker die voor één van de twee bovenstaande titels hebben gezorgd. Hoog tijd dus om eens te gaan zien wat dit ging brengen.

En zowaar: het gevoel van weleer is terug. Ik zal altijd meer een liefhebber blijven van de oude stijl van animeren, maar Moana mag zich makkelijk tot één van de beste Disney films van de afgelopen jaren (misschien zelfs wel de beste tout court) kronen. Een degelijke verhaallijn met flink wat zelfspot en het doorbreken van de fourth wall, dat stukje tijdens de credits is daar het perfecte voorbeeld van, en verder gewoon aimabele personages. Geen overkill aan sidekicks (wat was ik blij dat dat varkentje niet mee op de boottocht ging, met Heihei heb je voldoende humor) en hoewel er misschien net iets teveel muzikale intermezzo's zijn, zijn die wel van zo'n hoog niveau dat dat weinig uitmaakt. Fijn ook dat er deze keer geen romance van wordt gemaakt maar dat dit eerder wat wordt uitgewerkt als een soort van buddy film. De dynamiek tussen Moana en Maui ligt natuurlijk nogal voor de hand, maar er zijn genoeg leuke momentjes om de wat geforceerdere te doen vergeten.

Visueel ook erg geslaagd trouwens, ook hier misschien wel één van de mooiste films van de laatste jaren. Het is echter vooral toch ook het uit een ander vaatje tappen dat Disney doet. Dat ze regelmatig inspiratie gaan halen bij sprookjes is gekend en ze waren al wel eens wat in andere richtingen gaan zoeken (Clements en Musker regisseerden ook het New Orleans getinte The Princess and the Frog) maar Moana voelt als Westerling vele malen origineler aan dan hetgeen van de afgelopen jaren. Genoeg kleurrijke personages + symboliek en ook de stemmencast is van een hoog niveau. Knap hoe ze regelmatig de gezichtsuitdrukkingen van Dwayne Johnson in Maui hebben kunnen krijgen en verder doet hij het ook goed in die rol. Auli'i Cravalho imponeert als Moana en elke rol van Alan Tudyk, hoe klein dan ook, is altijd een meerwaarde in een film. Leuke toevoeging ook nog van Jemaine Clement (Flight of the Conchords!) die hier in een heuse David Bowie stijl zijn stem verleent aan Tamatoa, een gigantische krab.

Fijn! Ik had hier duidelijk al veel langer geleden tijd voor moeten vrijmaken. Er zijn blijkbaar al een aantal ideeën voor een sequel (zelfs een live-action variant..) maar van mij mag het hier bij blijven. Die Disney sequels zijn vaak toch al een heel stuk minder - hoewel ik op zich nog altijd een zwak heb voor de Aladin films - en dit verhaal lijkt me perfect afgesloten te zijn. Visueel stevig in orde, qua cast ook en gewoon algemeen gezien een degelijke film.

avatar van mrklm
Aangename Disneyfilm gebruikt de traditionele cultuur van Hawaii als basis voor een mythologisch verhaal waarin Moana [Auli'i Cravalho], tegen de wil van haar vader in, besluit de zee te trotseren in de hoop zo de mythologische Maui [de uitstekende Dwayne Johnson] te vinden die er voor moet zorgen dat haar volk een goede visvangst tegemoet kan zien. Maar Maui blijkt niet geheel te voldoen aan het beeld dat Moana al die jaren is voorgehouden.
Moana is visueel vaak bijzonder fraai, zeker in de scènes waarin ze als peuter op ontdekkingstocht gaat. Een aantal liedjes maakt gebruik van traditionele instrumenten en die liedjes staan als een huis. Het terugkerende liedje "How Far I'll Go" maakt aanzienlijk minder indruk. De finale van deze prima animatiefilm is weinig origineel.