Moana (2016)

3,42

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Dwayne Johnson, Alan Tudyk en Auli'i Cravalho

Prinses Moana is de dochter van het opperhoofd van haar stam, en komt uit een bekende familie van zeevaarders. Samen met haar held, de halfgod Maui, zet ze koers naar een legendarisch eiland. Tijdens de reis worstelen ze met de verraderlijke oceaan en alles wat zich onder het wateroppervlak verbergt en leren ze waar echte vriendschap toe kan leiden.

72 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van tbouwh
geplaatst: 22 december 2016, 20:04 uur [permalink]
John Milton schreef:

Je moet er snel bijzijn tbouwh, meestal binnen 2 weken. Was bij mij ook op het nippertje. Maarre... het maakt wel degelijk heel veel uit
waarschijnlijk kom ik daar ook wel achter als ik de Engelse versie nog eens zie. Irriteerde me vooral bij de liedjes wel aan onze geliefde moedertaal en inderdaad, hij draait bij Pathé nog wel in het Engels, maar dan slechts spoorslags. Dan moet je maar net kunnen op een van die momenten.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 26 december 2016, 16:41 uur [permalink]
Nog maar zo weinig stemmen bij deze toch weer sterke Disney?
De animaties zien er weer prachtig uit en het verhaal sprak mij meer aan dan dat van Frozen.
Leuk hoe ze eeuwenoude legendes bewerkten tot een nieuwe Disney film.
Erg leuk vermaak voor jong en oud. Wat mij betreft een van de betere films die ik van dit jaar gezien heb.

avatar van murtcelP
geplaatst: 29 december 2016, 21:17 uur [permalink]
Erg mooie film. Leuk om een keer de Polinesische cultuur belicht te zien, iets waar ik niet veel van af weet. Mooie liedjes (wel wat veel, maarja, das Disney hè ) en sowieso erg goede muziek! De animatie is ook prachtig. Het water, vuur, de bewegingen, geweldig! Bij Disney ga je altijd vergelijk met de andere films, en dan is geen topper, maar buiten dat wel een hele goede film!

avatar van jippie2010
geplaatst: 4 januari, 18:37 uur [permalink]
We kennen het recept ondertussen wel, vaak succesvol maar in Vaiana kwam het te veel geforceerd over. Ze proberen de succesformule opnieuw toe te passen maar slagen daarin niet echt te overtuigen. Met het plot is niks mis mee, en het is zeker mooi gemaakt. Maar het wist me nergens te raken. Jammer. *3.0

avatar van mcdaktari

geplaatst: 4 januari, 19:35 uur [permalink]
Waarom moeten ze die mooie animatie films toch altijd weer verpesten door er een halve musical van te maken. Als er gezongen word is voor mij de lol er wel vanaf. Als het nu maar één lied zou zijn, oke. Liever niet maar vooruit. Als ik graag muziek hoor luister ik wel op spotify.

avatar van emmes
geplaatst: 4 januari, 19:47 uur [permalink]
Perfecte disneyfilm a la Frozen. Met liedjes, ja, maar dat weet je als je naar een Disney (non Pixar) film gaat. De liedjes zelf zijn hier in elk geval best te pruimen. Knap gemaakte film die zijn tijd neemt om een verhaal te vertellen, met weinig "druk" gedoe.

geplaatst: 10 januari, 21:45 uur [permalink]
Leuke dilm, ook al heb ik een hekel aan de vele zoetsappige liedjes, die bij Disney verplicht lijken.
Een vrouw als heldin, mooie polynesische elementen en net genoeg humor om het als vader uit te zitten. Voor het eerst sinds lange tijd een disney film die ik wel kan aanbevelen

lezertje
geplaatst: 12 januari, 20:11 uur [permalink]
Met 'Frozen'(2013) leek Disney op de goede weg te gaan, helaas 's 'Moana' goed voor tien stappen achteruit. Deze Disney animatie musical wordt geplaagd door redelijke poepvervelende liedjes, Met één echte leuke grap”Een zelfrelativerende opmerking van Maui aan het adres van de Disney Studio’s: “I’ve you wear a dress and you’ve got a sidekick, then you are a princess”.
Het decor en de setting mag dan wel nieuw zijn, de Polynesische eilanden (Ik heb in ieder geval geleerd dat Polynesische mannen geen borst- en okselhaar hebben), uiteindelijk komt de studio met het zelfde inmiddels uitgemolken en uitgekauwde verhaaltje, dat ze de laatste twintig jaar gebruiken. Ook Moana is, net als al die andere Disney figuren op zoek naar haar eigen ikje. “Je moet zijn wie je van binnen bent,” zegt Moana’s oma tegen haar. Kom op, Disney, verzin eens wat nieuws.

avatar van clubsport
geplaatst: 15 januari, 10:49 uur [permalink]
ik blijf toch altijd een beetje heimwee houden naar de oude handgetekende animatie van vroeger
( nou ja vroeger , zo lang geleden is het ook niet) het ziet er mooi uit maar mist de warmte .
Het verhaal is aardig maar ook niet meer dan dat en lijkt wat diepgang te missen .
De algemene gedachte die bij mij blijft hangen is : redelijk maar niet echt meer dan dat .

avatar van Esteban
geplaatst: 24 januari, 16:42 uur [permalink]
Dat bepaalde mensen over de liedjes vallen, snap ik niet. Walt Disney Animation Studios maakt al 80 jaar hoofdzakelijk geanimeerde musicals. Punt. Dat is, enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, nooit anders geweest. "Waarom moeten die liedjes nou?" lijkt me in dat opzicht dan ook een ietwat misplaatst verwijt.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 31 januari, 23:07 uur [permalink]
Moana is werkelijk fantastisch gemaakt en erg kleurrijk geanimeerd, maar inhoudelijk zeer clichématig. Disney mist al jaren het vermogen om eens met iets écht origineels te komen. Vooruit, als ik de Pixar producties mee reken dan mogen we Inside Out wel tof noemen, maar van de eigen Walt Disney Studios komt te weinig dat echt indruk op me maakt en dat voor vele jaren lang al. Sowieso zonde dat hun animatiefilms echt op de jongere kijkers is gericht, terwijl andere studio's er wel volwassen grappen en verwijzingen in hun films in krijgen. Maar goed, kwestie van doelgroep vermoed ik. Moana verveelt niet, maar verhaalinhoudelijk heb ik het allemaal gewoon al eens gezien en ook de liedjes zijn niet echt van bijzonder niveau. De humor slaat ook niet aan en dan is het niet heel veel meer dan de grafische klasse wat er over blijft. Prima voor een keertje, meer ook niet.

avatar van Antonev
geplaatst: 31 januari, 23:08 uur [permalink]
Helemaal volgens het Disney recept. Het verhaal was niet slecht, de animatie was schitterend, hier en daar wat sentiment opwekken. De muziek blijft een dingetje, al moet ik zeggen dat er ook wel een paar goede liedjes tussen zaten. Niet slecht, maar ik houd het toch liever bij Pixar.

avatar van Alittleromance
geplaatst: 1 februari, 20:50 uur [permalink]
Prachtige Disney film. Knap gemaakt, en wat de muziek betreft, veel beter dan La la Land.

avatar van Thomas83
geplaatst: 1 februari, 20:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe kan de poster van een film die er zo prachtig uitziet zo'n gedrocht zijn? Mede daardoor had ik er weinig zin in, maar wat zat ik er naast. Ja, het zwakke punt van de film is dat het weer gigantisch formulematig en onorigineel is allemaal. Tijdens de proloog weet je al dat je zal zien dat iemand dit verhaal aan een groepje kinderen vertelt. Het meisje dat de hoofdrol speelt moet haar volk redden, is erg avontuurlijk en heeft een overbeschermende vader. De oma is een avontuurlijke bondgenoot. Maui keert op het laatste moment terug om Moana te hulp te schieten, erg gerecycled allemaal weer. Maar het is de uitwerking die het hem doet.

Dit soort films gaan eigenlijk altijd over een hoofdpersoon die volwassen vrouw of man begint te worden en zichzelf leert kennen, maar daar sta je vaak amer bij stil omdat het zonder enig hart is uitgewerkt. Maar in deze film is dat met enorm veel gevoel doen en komt het aan. De eindelijk eens echt goede en enorm catchy liedjes (die zelfs geen hinderlijke onderbrekingen of overdadig aanwezig zijn) helpen ook enorm. Vaak waren het juist die muzikale momentjes waarin de film me echt wist te pakken. Die scène waarin oma sterft en Moana er voor het eerst op uit trekt is zo enorm mooi en stijlvol gedaan.

Je wordt ook gewoon vrolijk van al die prachtige kleuren en fantastische animatie. Zoals zo vaak blijft enkel de vormgeving van de personages wat achterwege. Geen fan van het wat overdreven knuffelbare babyvet bij sommige van de personages. Vooral bij Maui vind ik het niets. Zijn personage aanvankelijk ook niet, maar als later meer achter hem blijkt te steken (op zich weer niets bijzonders, maar wederom: het werkt) wordt hij gelijk al een stuk leuker.

Ik doe de film overigens nog tekort om te spreken over de weelderige kleuren en gedetailleerde animatie. Het zijn ook vooral de creatieve visuele momenten die enorm opvallen en juist eens niet zo des Disneys zijn. De levende tatoeage van Maui en bepaalde artistieke momentjes zijn al aardig, maar bijvoorbeeld ook de Kakamora (die piraten), Lalotai (The Realm of Monsters) en Tamatao met al dat waanzinnige neon, en de scène waarin oma als geest voor Moana verschijnt e n je de camera ziet draaien richting hemel en helemaal over zijn kop tot er een volledig rondje is gemaakt.

Cravalho is trouwens echt heel leuk in de hoofdrol, vooral voor zo'n jonge nieuweling. En de humor komt ditmaal vooral van Heihei de haan, die weer verdacht bekend voorkomt (de laatste jaren zie je vaker dit soort vogels in animaties naar mijn idee) maar nog behoorlijk grappig is én niet zo'n irritante en drukke en overaanwezige verschijning. Vond het avontuur ook nog best aardig en het slot is ook meer dan de moeite waard (minus de meest suffe haka ooit, waarschijnlijk omdat het kinderen niet bang mocht maken). Tegen de Oscarnominaties kan ik ook weinig inbrengen. Ik doe het gewoon en rond naar boven af. 4.0*.

avatar van Brabants
geplaatst: 17 februari, 14:59 uur [permalink]
Walt Disney Animation Studios weet met Moana een sfeervolle film neer te zetten, die gebasseerd is op de Polynesische cultuur. De animatie is zoals dat inherent is aan Disney zeer fraai en de humor wordt afgewisseld met heerlijke muziek. Uiteraard zal niet iedereen het eens zijn met de uitbeelding van Maui en is zijn afgebeelde Pe'a niet helemaal juist, but who cares? Dwayne ’The Rock’ Johnson, die zelf van Polynesische afkomst is, is een perfecte cast en weet het geheel zeker naar een hoger platform te tillen. Het is niet echt een film die ik een tweede keer zal kijken, maar daar dachten mijn kinderen anders over, die hebben de film zeker al vijf keer gezien.

avatar van Matt81
geplaatst: 18 februari, 20:38 uur [permalink]
Leukste Disney in tijden. Frisse aanpak. Eens geen klef liefdesverhaal of prinsesjes. De polynesische aanpak werkt ook goed. Liedjes degelijk. En de kleine haan is de leukste sidekick ever.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 18 februari, 21:19 uur [permalink]
Moana is een film volgens het boekje en dat is jammer. Niet dat je van Disney meteen de meest originele ideeën moet verwachten, maar dit hebben we toch al zoveel gezien. Tangled en Big Hero 6 sprongen er de voorbije jaren voor mij wat uit. Jammer genoeg dweept het grote publiek vooral met titels als Frozen of Zootopia. Mooie animatie is wel aangenaam om te zien, maar door de huidige technieken (en budgetten) zijn er wel meer films die hier mee uitpakken. Ik verwacht wel meer dan dat.

Ik ben zelf een liefhebber van musicals en een liedje in een Disneyfilm stoort mij zeker niet. Maar hier kwam het geforceerd over en had ik totaal niets met de nummers. Een Disneyfilm die me duidelijk niet bepaald ligt.

geplaatst: 20 februari, 23:04 uur [permalink]
Geweldige film, was erg goed!

avatar van SergioMalick
geplaatst: 21 februari, 03:14 uur [permalink]
Uiteindelijk valt deze film behoorlijk mee. De kleuren zijn fijn, het verhaaltje is niet meer dan een simpele quest en de emotionele stukken zijn minimaal belast met vals sentiment. Het enige grote probleem blijven de liedjes, maar dat was op voorhand wel te raden. Luchtig vermaak!

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 21 februari, 12:15 uur [permalink]
Ben normaal echt een Disney fan, maar dit was een grote tegenvaller. Standaard uitgevoerd verhaal met de nodige cliches, en weinig pakkende liedjes. De film ziet er wel prachtig uit en The Rock doet het leuk, maar voor de rest stelt deze film teleur.

avatar van the new guy
geplaatst: 24 februari, 11:59 uur [permalink]
Heerlijke Disneyfilm. Snap het commentaar van velen hier niet. Dat je de liedjes niet pakkend vind, dat kan uiteraard, kwestie van smaak. Maar een Disneyfilm wordt nog altijd voor kinderen geschreven en misschien een beetje voor volwassenen met jeugdsentiment. Natuurlijk is het verhaal goed. Is het een spoiler als ik zeg dat deze Disneyfilm een goed einde heeft?

Het is gewoon een hele goede Disneyfilm. En ja, dan krijg je dus Disney.

avatar van Koerok
geplaatst: 24 februari, 19:50 uur [permalink]
Het ziet er mooi uit en het heeft een paar aardige momenten, maar het wist me nergens echt te boeien. Het kwam ook allemaal erg traag op gang.
Verder heb ik niks tegen inheemse volkeren die nog vrij primitief op een eiland wonen, maar met het overbekende Disney-sausje eroverheen vond ik het toch een beetje ongemakkelijk om naar te kijken. Al dat gedoe over voorvaderen zus, de aard van het volk zo, de stereotiepe wijze oude vrouw...tja....

Ik zal verder niet zeuren over de liedjes, want dat wisten we van tevoren, maar al met al vond dit niet geweldig. Een Oscar? Liever niet.
Een 2,5.

avatar van geezoes
geplaatst: 25 februari, 21:07 uur [permalink]
Vroeger was alles beter zeggen ze wel eens. Dat geldt dan in ieder geval wel voor de Disney films. Of ben ik nu verzonken in sentimenten?

avatar van The Brain
geplaatst: 26 februari, 12:51 uur [permalink]
Met plezier na gekeken. De kleuren spatten van het scherm af. Leuke personages en ja er wordt weer veel gezongen. Als muziekdocent heb ik jaren plezier gehad van de Disney liedjes die kinderen altijd met veel plezier spelen. Hoewel er best leuke deuntjes in deze film zitten is er niet één bij die blijft hangen. Je kunt je dus afvragen wat het nut is van steeds weer dat gezang. Een leuke gimmick vond ik de tatoeages van Maui.

geplaatst: 27 februari, 13:57 uur [permalink]
Weer een letterlijk kleurrijk spektakel(ziet er schitterend uit), gemaakt volgen de heilige en van degelijkheid barstende regels van animatie, en wellicht daardoor bij tijd en wijle toch wat saai. Die liedjes tussendoor had voor mij niet gehoeven, en vond ze ook kwalitatief niet bijzonder. Invalshoek van het verhaal is best origineel maar de uitwerking volstrekt onzinnig. Ook al door het ontbreken van relativerende humor daardoor ongetwijfeld leuker voor kinderen/jonge tieners dan voor volwassenen. Voor de allerkleinsten mogelijk wat te eng, maar de toon is toch luchtig genoeg om het ook voor hen draaglijk te houden. The Rock als stemacteur vertoont wat barstjes en is weinig opvallend, de onbekende Cravalho in de titelrol doet het een stuk beter. Al met al vooral door de visuele krachttoer best aardig, maar van Disney verwacht je toch iets meer dan best aardig.

avatar van Alathir
geplaatst: 3 maart, 19:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Moana. Wat een fijne film. Het begint erg indrukwekkend, heel wat prachtige liedjes. Overigens vond ik de liedjes meestal het sterkste van de film. Qua humor is het dan weer wat slapjes, een 2-3 tal grapjes is te weinig voor deze speelduur.

De animatie ziet er enorm goed uit. Mooi gesynchroniseerd ook met de mondbewegingen tijdens het praten/zingen. The Rock viel me een beetje tegen of misschien lag het aan zijn personage, ik vond Maui soms vrij irritant. De (bewegende) tatoeages van Maui zijn dan weer wel leuk gedaan. De stemactrice (Cravalho) van Moana daarentegen doet het echt heel goed. Moana is een fijn personage wat de film ook gewoon fijner maakt.

Na een heel sterk eerste halfuur zwakt de film helaas een beetje af, maar dat kon je wel verwachten als je bijna eenzaam op zee zit. Het niveau blijft daarna een beetje hetzelfde met een vrij sterk einde, hoewel het natuurlijk wel voorspelbaar is. Ik kan me inbeelden dat Te Ka een beetje eng kan zijn voor de kleinere kinderen die deze film zullen bekijken.

avatar van Ste*
geplaatst: 7 maart, 23:23 uur [permalink]
Het verhaal is zowel heel standaard - iemand die afwijkt van haar gemeenschap, een droom wil najagen en de boel moet redden, het schijnt nogal lastig te zijn voor animatiefilms om een ander uitgangspunt te bedenken - als vrij vergezocht. Die Te Fiti, met dat hart, en een halfgod met een magische haak. Mja, er zijn Disneys die me qua verhaal meer aanspreken, maar op zich is het best leuk gedaan. De liedjes zijn nogal 'uitleggerig', maar wel vrolijk, en zeker de Oscargenomineerde song How Far I'll go is wel de moeite waard.

Verder mist het wel een beetje de Disney'grootsheid'. Het is niet slecht, het is best vlot, soms schattig en soms grappig, maar het weet zich niet te meten met de laatste drie grote Disneyfilms Frozen, Big Hero 6 en Zootopia. Daarvoor is het allemaal niet memorabel en pakkend genoeg. Volgende keer weer een echt onderscheidende film graag.

avatar van Drifter
geplaatst: 11 maart, 06:08 uur [permalink]
Eén van de betere films van afgelopen jaar. Een echte Disney met alle goede elementen erin.
Net als 99 procent van alle films is het een standaard format(!) maar het gaat erom hoe de uitwerking is en in dit geval is dat geweldig goed gedaan.
Ik bekijk dit als een kinderfilm en ik kan mij goed voorstellen dat hierdoor een nieuwe generatie zee-verkenners opstaat.

avatar van N00dles
geplaatst: 13 maart, 13:30 uur [permalink]
Heel origineel kun je de opzet van Moana niet noemen; Moana is qua uiterlijk een nogal gemakzuchtige kopie van Rapunzel en moet als uitverkorene haar volk redden van een vloek. De team-up met halfgod Maui gooit wat meer gewicht in de film (no pun intended), maar hoewel Maui best een leuk personage is, vond ik hem persoonlijkheid niet heel interessant uitgewerkt. Het is geen Geest van Aladdin, om maar iemand te noemen.

De boodschap wordt al vanaf de eerste scene in je gezicht geduwd en maakt de film een voorspelbaar geheel. De film leek in het begin een krachtige, haast magische toon neer te zetten toen Moana als kind naar de zee liep en het water zich terugtrok. Helaas ontvouwt het plot daarna op een vrij standaard wijze en keert het magische gevoel niet echt meer terug.

De kleurrijke beelden zijn wel een lust voor het oog, de liedjes wel aardig, maar nergens is het memorabel of spitsvondig.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 17 maart, 22:16 uur [permalink]
Heerlijke Disney film weer !
De liedjes zijn niet mijn ding ,maar stoorde me hier niet aan!
Prachtig !
Oja hier de eerlijke trailer ,
Honest Trailers - Moana - YouTube