Moana (2016)

3,41

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Dwayne Johnson, Alan Tudyk en Auli'i Cravalho

Prinses Moana is de dochter van het opperhoofd van haar stam, en komt uit een bekende familie van zeevaarders. Samen met haar held, de halfgod Maui, zet ze koers naar een legendarisch eiland. Tijdens de reis worstelen ze met de verraderlijke oceaan en alles wat zich onder het wateroppervlak verbergt en leren ze waar echte vriendschap toe kan leiden.

79 BERICHTEN 27 MENINGEN

Trailer geplaatst!

avatar van Metalfist

Alan Tudyk!

avatar van mjk87
De figuur Moana ziet er wel schitterend uit trouwens, voor het eerst dat een cgi-persoon bepaalde menselijke trekjes krijgt. Die lichtinval, die natuurlijke kleur van de huid, kleding, houding et cetera.

avatar van TornadoEF5
Ziet er beeldschoon uit.

avatar van Macmanus
Typisch Disney.

Technisch is er wel weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Dat water, zand, haar het is allemaal telkens wel weer beter dan eerdere films. Verder is dit vooral erg Disney. Veel liedjes (krab nummer is erg leuk), vrouwelijke heldin, opzoek naar je calling. Eerst wil het tussen de twee niet zo vlotten maar uiteindelijk zijn ze bestest buds 4 life!
Ik zet het maar tussen spoiler tags voor men die nog nooit een film in zijn leven gezien heeft.

Het is dat ik deze memberberries best leuk vind. Dat kippetje werkt bij mij gewoon goed. Het is ook typisch Disney om er zo een bijrol in te doen het sympathieke straalt er altijd wel van af. Waardoor het toch ondanks erg weinig vernieuwing story wise, goed wegkijkt.

Opvallend vond ik wel dat kennelijk (ook in de Engelstalige versie in Nederland) haar naam Vaiana is. In een heel nummer zit haar naam vrij vaak. Dit is dus voor de niet Amerikaanse markt aangepast. Lijkt me nog best wat werk. Hadden ze de film niet in Amerika ook Vaiana kunnen noemen denk je dan...even googlen waarom dit zo is.

Maar goed terug bij de film. Voor de Disney liefhebber prima film, voor de rest ben je in de mood of zit je in de Animatie en ben je benieuwd hoever Disney nu weer is ga het kijken. Verwacht een Frozen in de warmte.

3 sterren.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch een lichte tegenvaller na een aantal sterke films op rij van Disney. Voor mijn gevoel lag dat eraan dat deze film meer op kinderen is gericht dan pakweg Zootopia of zelfs maar Frozen. De humor is nooit echt leuk (die hele kip voegt ook verhaaltechnisch niks toe en stoort vooral), de moraal is er soms iets te dik op gelegd en er zit geen enkele verassing in met alle deus-ex-machina's aan toe. En ook dat oma als geest langskomt leek me eerder een slechte herhaaloefening van Mufasa die Simba even komt toespreken. En bovenal wist de film nergens echt te ontroeren. Dat zal ook aan de liedjes liggen die wel aardig klinken, maar ook overgeproduceerd zijn, niet echt blijven hangen en op wat vreemde momenten komen. Bij andere Disneys had ik dat toch minder.

Anderzijds is het allemaal best plezierig om te zien en vliegen die 100 minuten voorbij. Ook zitten er soms wel leuke verwijzingen in naar andere Disney-films of zelfs naar Mad Max. Daarnaast is de animatie soms prachtig. Technisch knap, maar het ziet er esthetisch ook mooi uit, vooral die luchten in de achtergrond. Maar het is vooral de figuur Moana (dan mag ze in Europa anders heten, sommige dingen weiger ik te noemen) die echt verbluffend is. Voor het eerst had ik bij een computerfiguurtje het idee naar en mens te kijken. Haar vormen van de armen, de bewegingen, de glans van de huid, dat was echt heel mooi om te zien. Natuurlijk haast. Haar hoofd was dan nog wel typisch animatie, maar dat is prima want gezichten zijn waarschijnlijk nog onbegonnen werk. Voice acting was ook prima met een frisse fijne Moana (meisje is pas net 16 zag ik) en een totaal niet herkende The Rock, ook nu niet als ik de trailer bekijk met zijn naam in het achterhoofd.

Al met al wel potentie maar te kinderlijk en te afstandelijk. Ik miste een bepaalde klasse, de echte Disney-magie. Dat niveau werd wel gehaald in het leuke voorfilmpje, niet in Moana. Net aan 3,0*.

avatar van Fonzzz002
Vaiana is een fijne feel-good avonturenfilm met prachtige beelden. Grafisch vind ik dit één van de mooist uitziende CGI films van Disney. De natuur gebieden zijn heel levendig & kleurrijk vormgegeven. Het zomerse sfeertje geeft de wereld een aangenaam en verwelkomend gevoel, zeker na één uur door de kou te hebben gereisd om de film te kunnen zien. Door de film heen bleven er nieuwe gebieden & personages komen waardoor de omgeving veel variatie bood en ik een reisgevoel overhield.
Tijdens dit avontuur komen een aantal humoristische & creatieve dingen op Moana’s pad die de film levendig houden. Voornamelijk toen Maui verscheen werd de film leuk door de leuke interactie tussen hem en Moana. Hoewel ik weinig heb met liedjes vond ik het niet onaangenaam wanneer personages begonnen te zingen. Sommige van de nummers waren zelfs aanstekelijk & enthousiast, prettig om naar te luisteren. Al deze elementen zorgde ervoor dat Vaiana een fijne bioscoopzit was en zeker voor kinderen is dit een geschikte film.

Het struikelpunt lag bij het feit dat het verhaal me niet veel deed. In de eerste 20 minuten vond ik de film zelf wat rommelig in elkaar zitten waardoor het traag op gang kwam. Het zal geen spoiler zijn te zeggen dat Moana op reis gaat, maar de opbouw naar het punt is langdradig terwijl mij het niet nodig leek. Moana wordt meerdere motivaties toegewezen om op reis te gaan en de film schommelt heen & weer tussen deze motivaties, terwijl het mij beter leek als ze er één uitkozen en daarop gingen focussen. Op die wijze zou het verhaal sneller op gang komen en dan zou de motivatie meer impact maken. Verder bevatte de film meerdere clichés die al vaker in andere Disneyfilms gebruikt waren, waarvan ze niet bijzonder sterk uit de verf kwamen omdat ze te voorspelbaar waren. Ik zat meerdere scenes te wachten totdat ze klaar waren met de clichés om verder te kunnen gaan met het avontuur, wat een vervelende hinder vormde hier & daar.
Het enige wat ik verder anders had willen zien is dat er twee nummers in de film slecht getimed zijn waardoor ze me uit het moment haalde, en er is één lied wat maar liefst 4 keer word gebruikt waardoor het erg ingehamerd voelde. Door het 4 keer te gebruiken werd het minder aangenaam naarmate het vaker terugkwam, op gegeven moment zelfs storend, hoewel ik het geen onaardig liet vond.

Als je een Disneyliefhebber bent bied dit wat je zou verwachten: kleurrijke beelden, humoristische personages, aanstekelijke muziek en een onschuldig verhaal met het hart op de juiste plek. Het verhaal vond ik echter te cliché en het kwam traag op gang waardoor het niet de impact maakte waar het op hoopte, en ik had het beter gevonden als ze rond de laatste 20 minuten van de film helemaal geen liedjes gebruikte. Leuk om gezien te hebben, maar niet één van de betere animatiefilms van het jaar.

avatar van voskat
Beste wat Disney in lange tijd heeft gebakken.

avatar van Shinobi
"If you wear a dress and have an animal sidekick, you're a princess."

Voorop was ik benieuwd of The Rock zich staande kon houden in een stemrol en het gaat hem niet onaardig af moet ik zeggen.

Met 'Moana' lijkt Disney een ander pad in te slaan, maar het is slechts schijn. Als kijker krijg je namelijk wederom te maken met de standaard ingrediënten die Disney in zowat elke animatiefilm omtrent een prinses gebruikt; van de dik aangezette moraal tot aan de sullige sidekick. Desondanks is het te prijzen dat de Polynesische cultuur gedegen wordt weergeven, hoewel men er soms iets te ver in doordraaft.

Qua verloop ligt de focus op de reis en de verscheidene gestoorde situaties waar Moana en Maui in verstrikt raken. Echt ingewikkeld, laat staan moeilijk wordt het nergens, aangezien er al gauw een - eenvoudige - oplossing in het verschiet ligt. Het doel is dan ook om het verhaal zo braaf mogelijk te vertellen, ondersteund door koddige humor.

Visueel is de film erg fraai te noemen. Ik waande me door de kleurrijke beelden zowaar in een tropisch paradijs waar het aangenaam vertoeven is. Daarbij zijn de karaktermodellen naar een hoger niveau getrokken. Dit is bovendien één van de weinige keren dat ik me niet stoor aan de liedjes die aanstekelijk werken.

Al met al best een vermakelijke animatiefilm, ondanks alle clichés en het gemakkelijke slot.

3,0 Sterren.

avatar van Timothyvdmeer
De Nederlandse versie gezien en vond hem erg leuk. Tuurlijk het is echt een Disney film maar stoorde mij niet.

Ziet er allemaal erg mooi uit. En vind het ook wel fijn dat de prinses eens niet een schraal dun ding is.

Beter dan verwacht.

Eigenlijk de enige van de Westerse animaties die ik deze week gezien heb die boven verwachting presteert. Ik denk zelfs dat ik van deze het minst verwacht had, zo zie je maar. Disney heeft zich aardig weten te herpakken.

Het filmpje vooraf was zelfs nog een stukje beter. Deed wat denken aan Inside Out, maar dan wél leuk en grappig, ook eens een wat aparter stijltje. Had natuurlijk wel het voordeel maar een kortfilm te zijn, maar werkt perfect binnen z'n grenzen.

Het verrassende aan Moana is dat het techniek en esthetiek erg goed aan elkaar weet te koppelen. Als je dit vergelijkt met wat Pixar tegenwoordig uitkotst dan is het gewoon een wereld van verschil. Vooral een aantal erg indrukwekkende details, zoals het haar of het water. Ook de personages bewegen érg getrouw en de 3D draagt ook z'n steentje bij, door ze een zeker gewicht te geven. Het 3D effect blijft vervelend wanneer er veel beweegt, maar naar de personages zelf was het echt wel een meerwaarde. Verder veel kleurenpracht, mooie omgevingen en vaak ook creatieve elementen (die kokosnotenboot) die ik niet echt van Disney gewoon ben.

Het is jammer dat het verder een ietwat typische Disney is, met niet zo'n leuke liedjes, zo'n jengeled hoofdpersonage en her en der wat moraaltjes die niet al te subtiel naar voren gebracht worden. Gelukkig blijft er genoeg te zien doorheen de film (mooi dat lavamonster bijv.) en is het niet zo dat je na een half uur het beste al gehad hebt.

Hoog tijd dat 3D de volgende stap voorwaarts neemt (betere brilletjes, troebele bewegingen en een verdonkerd beeld), Disney is er technisch in ieder geval helemaal klaar voor. Technisch en esthetisch indrukwekkend, de film zelf iets minder.

avatar van Wilcoo7
Heb de film net in de bioscoop gezien en heb me niet verveeld. Ik sluit mij helemaal aan bij de IMBD score van 8.5 op dit moment. Prachtige tekeningen met een leuk verhaal. In vergelijking met andere Disneyfilms vond ik de tekeningen best vernieuwend en zeker niet minder mooi. Echt een aanrader om in de biooscoop te zien!

Vandaag gezien en ik vond het echt een hele leuke film. Vaiana is een echte held, ze is sterk, slim, dapper en grappig, we hebben zoiets nog niet eerder gezien in een vrouwelijke personage van Disney. Ik kon vroeger ook nooit opkijken tegen Assepoester of Sneeuwwitje (ik keek dan meer naar de mannelijke helden). Vaiana is een ECHTE vrouw, zoals men bepaalde mannen ECHTE mannen noemen. Zij redt namelijk de wereld en is een echte vechter. De film zit vol met leuke humor en is spannend. Vaiana en halfgod Maui komen stuk voor stuk interessante vijanden tegen. Alle personages zijn goed uitgewerkt, geen karakter is irritant of vervelend. Ook een zeer mooi beeld en de filmmuziek past er goed bij. Eén minpunt, de liedjes tussendoor klinken goed, maar halen je wel steeds uit het verhaal. Maar zeker een aanrader, het is een bioscoopfilm waard! Vijf sterren!

avatar van Noodless
Degelijk en wel leuk, maar echt indruk wist de film niet te maken. Het ziet er allemaal goed uit ( zoals het lavamonster) en er zitten een paar grappige scènes in het verhaal. Maar het verhaal boeit niet echt en is wat teveel doorspekt met die typische liedjes die het verhaal vaak uit het ritme halen. Soms wel aardig als je ervan houdt, maar de toepassing en kracht van de liedjes leiden zeker niet tot een meerwaarde. Mooi gemaakt en leuk vertier. 6,5/10

Wat een geweldig mooie film.
Inmiddels al 4 keer in de Bios gezien.
Personages zijn erg goed uitgewerkt en wat ziet de film er prachtig uit.

avatar van rep_robert
Moana? Waar slaat deze naam op... De film heet toch gewoon Vaiana, net zoals het meisje in de hoofdrol, waarom staat in de synopsis hier Moana? Nergens in de film komt iets als Moana ook terug dacht ik. Pathé heeft hem ook als Vaiana. Ik moest via het zijmenu bij de film komen omdat Vaiana geen resultaten geeft

Google maar even raadplegen voor deze vreemde verwarring. Hopelijk niet dezelfde onzin als met. Tomorrowland(Project T)

avatar van horizons
rep_robert schreef:

Jawel, film werd in eerste instantie wereldwijd bekend gemaakt als Moana. Op een gegeven moment is titel in onder andere Nederland en veel andere Europese landen aangepast naar Vaiana. Inderdaad rechtenkwestie.

rep_robert schreef:

Sterker, het lijkt me dat voor de Europese markt overal Vaiana is ingesproken.

avatar van rep_robert
Ja, ze werd idd Vaiana genoemd in de film. Raar dat ze Blijkbaar de namen ook veranderen in de film vanwege wat rechten oid? Het internet word ik ook niet veel wijzer van.

Aangezien ze in Nederland Vaiana genoemd wordt in de film(gewoon de originele, Engelse versie) klopt de synopsis hier ook niet

avatar van arno74
Staat uitgelegd in het Disney-topic, daar is een Spaans artikel gequote waarin staat dat Moana een deel is van de naam van een parfum dat in diverse Europese landen is geregistreerd. Moana betekent schijnbaar oceaan in het Maori en Disney moest daar in Europa dus wat anders van maken, en werd het Vaiana wat grotwater in het Tahitiaans betekent. Aldus dat artikel.

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Typisch Disney. Met typische Disney elementen. Jarenlange tradities voortgetrokken door de wetenschap dat andere mensen het slikken als zoete koekjes. En ja, dat doen we.
Er valt genoeg te genieten. Er is genoeg te beleven in het universum van Disney. Uiteraard weten we heus wel dat we zuinig op de aarde moeten zijn. Dat is tenminste de ("verborgen") boodschap die ik eruithaalde na het zien van al die bloeiende planten, aan het einde. Al gaan we hoe dan ook wel naar de klote op de een of andere manier.

Maui was minder. De Vaiaanse Moana was stukken interessanter.
Fijne zangstukjes, best mooie omgeving. Maar ik kon net iets meer met Rapunzel en de beide Frozen karakters. Ik houd van bevroren dingen en Rapunzel had gewoon net iets meer persoonlijkheid? Karakter? Iig iets waardoor ik net iets beter met haar kon meegaan.

Leuk dus. Maar ik moet zeggen dat ik wel iets teveel hoopte op een Frozen of Rapunzel. Mijn verwachtingen werden niet helemaal waargemaakt. Volgende keer iets minder hoog inzetten dus..

avatar van Walter S.
Gister de schoolweek doormidden gebroken met mijn vrouw (die overigens al van school is) en (de wel schoolgaande) dochters.

Het zag er werkelijk schitterend uit, verhaal, ach wel okay, daar draait het in animaties wat mij betreft nooit om in de hoofdzaak. Je kunt toch vaak wel ongeveer raden wat er gaat gebeuren.
Van liedjes ben ik geen liefhebber, maar ik heb me er bij Vaiana niet aan gestoord. De 4 sterren zijn dan ook vooral voor de visuele pracht, verhaal krijgt ook gewoon een keurige 3,5 ster.

avatar van John Milton
Ik was wel onder de indruk. Blij dat ik hem op het nippertje nog in een goede zaal en in het Engels mee heb kunnen pakken in de bios in Utrecht. Was het waard!

John Milton schreef:
Ik was wel onder de indruk. Blij dat ik hem op het nippertje nog in een goedezaal en in het Engels mee heb kunnen pakken in de bios in Utrecht. Was het waard!

Ja, had het ook niet verwacht maar 3D/bioscoop was hier echt een meerwaarde.

avatar van rcuppen79
56e avondvullende animatiefilm van Disney en alweer de 7e die is geregisseerd door het regisseursduo John Musker en Ron Clements. Deze twee waren in het verleden verantwoordelijk voor klassiekers als The Little Mermaid en Aladdin. Met de film Moana keert Disney weer terug naar hun vertrouwde reeks van films waarin een prinses (of in dit geval de dochter van een stamhoofd) de hoofdrol speelt. Verwacht echter geen tweede Frozen, daarvoor zijn de liedjes niet memorabel genoeg en blijft de film helaas te zeer binnen de lijntjes. Er had wel wat meer pit in gemogen, want nu blijft de film erg braaf en is ze vanaf de eerste minuut voorspelbaar.

De prachtige animatie maakt echter veel goed. Het hoofdfiguur Moana is een sterk staaltje animatietechniek met haar golvende haar. De halfgod Maui steekt hier maar schril tegen af. Het figuur heeft meer weg van die dikzak uit Lost, dan van een gespierde halfgod en wederom heeft Disney gekozen om deze held te voorzien van een babyface. Of het aan de CGI-animatie ligt weet ik niet, maar bij traditionele animatiefilms zagen de helden er toch een stuk imposanter uit.

Voor fans van traditionele Disney-films in de lijn van The Little Mermaid, Aladdin, Tangled en Frozen is Moana een zeer genietbare animatiefilm. Geen topper à la The Little Mermaid, maar niettemin leuk voor ruim anderhalf uur vermaak.

avatar van tbouwh
Het wordt me qua programmering wel erg moeilijk gemaakt de film gewoon in het Engels te zien

avatar van tbouwh
Ik moest de concessie doen deze film in het Nederlands te zien, maar dat was dan maar even zo. Gelukkig dit keer niet heel erg, omdat de grootste kracht van Vaiana zit in het schitterende visuele plaatje. In combinatie met aardige humor (die fatalistische kip bijvoorbeeld) en een fijne feelgood-soundtrack heb ik me bij deze film best goed weten te vermaken. Minpunten zijn er wel: het scenario blijft nogal conventioneel, en vooral de antagonist wist daarbinnen niet te overtuigen. Maar een (redelijk ruime) voldoende is voor nu uiteindelijk wel het enig mogelijke verdict. 3*

avatar van John Milton
tbouwh schreef:

Je moet er snel bijzijn tbouwh, meestal binnen 2 weken. Was bij mij ook op het nippertje. Maarre... het maakt wel degelijk heel veel uit