Frozen II (2019)

Alternatieve titel: Frozen 2

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Jennifer Lee
met de stemmen van Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

Na de gebeurtenissen uit 'Frozen' heeft er enige tijd vrede geheerst in het koninkrijk Arendelle. Elsa, Anna, Kristoff en Olaf moeten vervolgens een nieuw avontuur aangaan, waarvoor ze diep de bossen intrekken. Reden van hun vertrek is om een eeuwenoud mysterie over hun koninkrijk te ontdekken.

• vanaf 31 december te koop op dvd

avatar van Psycho-M
Ik vond de eerste Frozen best een leuke film.
Ok ok na een aantal weken was ik wel echt klaar met let it go, maar toch...

Dit tweede deel probeert vast te houden aan het magische verhaal en zoekt een antwoord naar waarom Elsa de bijzondere krachten heeft en waar ze vandaan komen.
En ondanks dat ik musicals best kan waarderen had ik nadat ze binnen de eerste 15 minuten voor de derde keer spontaan in zingen losbarsten, het wel weer gehad met de zang.

Olaf vond ik nog steeds de vrolijke comedy sidekick en de beelden van Kristoff bij zijn nummer lost in the Woods waren erg grappig, maar ook voor Frozen geldt het eerste deel was toch echt beter.

Gaan kids dit toch leuk vinden? Uiteraard.
Gaat Disney hier weer veel geld mee verdienen? Gegarandeerd.
Worden we met zijn allen gek van het nummer into the unknown? Ja hoor wacht nog maar een weekje. Gaat zeker gebeuren.

Maar is deel 2 even goed of misschien beter dan zijn originele voorganger? Nee, helaas niet.

Frozen 2 - Into the Unknown (Idina Menzel ft. Aurora) - YouTube

avatar van thunderball
Hier afgelopen middag naar toe geweest (Engelse versie).

Mooi en direct vervolg op de laatste echte animatie Disney klassieker uit 2013.

Het knappe is dat ze niet in herhaling vallen, maar de actie en gebeurtenissen nu zodanig in een andere setting hebben geplaatst, dat je met de inmiddels bekende figuren toch een heel ander verhaal opgediend krijgt.

De film zit net als de eerste vol met songs, iets te veel naar mijn smaak, maar op zich kijkt de film lekker weg en verveelt nooit.
Helaas zijn de songs toch van een wat mindere kwaliteit als in het origineel. Men heeft geprobeerd met "Into the Unknow" een nieuwe "Let it go!" te creëren, maar deze nieuwe song is gewoon niet sterk genoeg om net zo'n hit -laat staan klassieker- te kunnen gaan worden.

Elsa en Anna zien er weer fantastisch geanimeerd uit en hebben prachtige ogen om in te verdrinken.
Olaf, de sneeuwpop, steelt net als in het origineel de show en zorgt voor de meeste humor.

Leuke film, maar vond het origineel toch nog stukken beter.

Een acht, ofwel vier sterren.

Degelijk vervolg.

Frozen vond ik een redelijk moeilijke bevallen. Het zag er visueel een stuk mooier uit dan menig andere US CG animatie, maar de zang was echt drakerig en ook de humor was nogal wisselend. Dat is eigenlijk nog steeds zo, maar dan zonder de extra verrassing van een origineel werk.

De bekende personages zijn er weer. Olaf is soms erg leuk, soms ook helemaal niet. De zusjes zijn weer één en al girl power, knullige Kristoff is er alleen maar bij als enigszins vervelende running gag. En als er iemand begint te zingen ben je meteen vertrokken voor 2 minuten irritatie. Wat een drakerige nummers weer.

Maar visueel springt het er nog steeds wel uit, ook de fantasy elementen zijn best leuk en creatief vormgegeven. Het is een beetje simpel misschien, maar het avontuur weet wel te vermaken. Wel nog steeds een heleboel cringe, zeker het laatste half uur, maar dat heb ik al redelijk snel bij Disney films.

Een logisch vervolg, net iets minder spannend dan het eerste deel, maar nog wel steeds beter dan de competitie.

avatar van kleintje 2
Een zeker geslaagd Disney vervolg. Net als wat vele hier aanscherpen is het overmatig en opvallend gebruik van nummers in de eerst e20 minuten van de film, voor mij in de film in het algemeen. Toch blijft 'Into The Unkown' en Olaf's nieuwe liedje erg leuk. Wat mij erg aan deze film opviel is dat er een veel dieper emotioneel verhaal verteld werd dan in de eerste film. Veel emotionele momenten die weer door het verdienmodel erg vluchtig verlopen en daardoor niet genoeg aangrijpen. Pixar weet diet standaard te behouden en te controleren. Pixar zoekt meer naar verhaal dan naar verdienen. maar Disney zelf wil het meer naar het verdienen gooien, wat bij deze film slecht uitpakt, wat niet had gehoeven.

De emoties rondom Elza's krachten en hun ouders zijn prachtig, maar te gehaast en veel te weinig op ingegaan. Ik zal uitleggen hoe het meest emotionele moment in de film intenser had gekunt.

In de film vinden Anna, Elza en Olaf het schip van hun ouders die in de eerste film verging. Lijken van hun ouders blijven ongevonden want ja, het is een kinderfilm. Een keuze die ik waardeerde. Elza gebruikt haar krachten om het door het hout opgenomen water vrij te krijgen. Uit dat water vormt zich een beeld van hun ouder die elkaar omhelzen in een golf van water die het schip binnentreedt. Je hoort de stemmen van hun ouders die hun plannen vrijgeven en enige angst van de storm. Het is jammer dat ze geen daadwerkelijke beelden van hun ouders tijdens de storm lieten zien, die hun plannen bespreken en angst uitten voor de storm en uiteindelijk elkaar omhelzen terwijl het water binnen stroomt. Het zou emotioneel veel sterker zijn geweest en een echt huilmoment hebben gevormt. Maar ja het is maar een suggestie.

avatar van Vidi well
Visueel is Frozen 2 een plaatje, en het tempo ligt hoog genoeg om tot het eind vermakelijk te blijven. Het verhaal is voor een animatiefilm vrij duister, dat vind ik een dappere keus. Gelukkig hebben we Olaf nog, die zorgt dat het allemaal niet te zwaar aanvoelt, en we regelmatig kunnen lachen.

De film heeft zeker ook zijn zwakke punten, zoals de totaal overbodige rol van het vuur-hagedisje (wat doet deze behalve schattig kijken?) en de overkill aan epische nummers die de film nog meer dramatiek moeten geven dan dat het al heeft. Dit werkt eerder tegenovergesteld en gaf mij het gevoel dat Disney weer een hit wil scoren.

De film bevat een aantal prachtige scenes (Elza die het waterpaard temt, haar bevriezingsscene en de slotscene met aardmannen bijvoorbeeld) en dus valt er meer dan genoeg te genieten. Een aantal goede liedjes, veel humor, girlpower, en een verhaal met een boodschap (fouten uit het verleden herstellen, band met de natuur respecteren desnoods ten koste van je eigen leefwijze) maken deze film tot een mooi eigentijds sprookje.

avatar van Ste*
Ik baalde nogal dat ik naar een 3D-voorstelling 'moest', maar om eerlijk te zijn vond ik dit een van de weinige films waarbij het soms wel meerwaarde had. Al dat water, ijs, vuur, herfstbladeren, licht en andere magie ziet er sowieso al prachtig uit, maar is met wat meer diepte nog meer betoverend.

Sequels hoeven van mij nooit zo, maar hier voelde het eigenlijk best logisch aan omdat er nog aardig wat te vertellen viel over de oorsprong van Elsa's magie en bijvoorbeeld de dood van hun ouders. De knipogen en andere verwijzingen naar de eerste film zijn ook leuk gedaan.

Het verhaal zelf met dat bos en Ahtohallan vond ik allemaal wat aan de vergezochte en ingewikkelde kant, maar ook los daarvan is het allemaal leuk genoeg om te volgen. De humor werkt best wel (soms is Olaf wel irritant, maar vaker heeft hij ook voor volwassenen wel leuke grapjes), en de liedjes zijn talrijk aanwezig maar eigenlijk allemaal wel heel mooi. Met name Into The Unknown beklijft wel met dat mysterieuze 'oh ooh oh oh' deuntje, dat later ook weer mooi terugkomt tijdens de endcredits. Enige zwakke was dat nummer van Kristoff, dat ook als soort parodie op een rockballad-clip niet echt werkt.

Met name door de betoverende animatie wel beter dan deel 1.

Als grote Frozenfan keek ik uit naar dit vervolg en het stelt zeker niet teleur. Het verhaal was leuk, de humor zat goed en visueel was het echt prachtig. Ook ben ik blij dat ze niet te veel geprobeerd hebben om de eerste film te kopiëren, ik vind wel dat het een leuke, nieuwe film geworden is. Enige nadeel en voor mij meteen het grote verschil met de eerste film is dat het muzikaal een stuk minder goed is. Frozen heeft wat mij betreft de beste soundtrack van alle Disneyfilms en daar komt deze Frozen 2 niet bij in de buurt.

Al bij al reken ik hem toch bij de betere Disneyfilms en daarmee lost hij voor mij de verwachtingen in.

avatar van mrklm
Acceptabel vervolg op de hit uit 2013 wijkt niet af van de succesformule, maar zorgt voor genoeg nieuwe ideeën om een gevoel van déjà-vu te voorkomen. Deze keer gaan zussen Anna en Elsa er samen op uit wanneer Anna aangetrokken wordt door een mysterieuze stem die haar oproept om diep de bossen in te trekken. Uiteraard hobbelen schattige sneeuwpop Olaf, Kristoff en zijn trouwe rendier Sven mee voor de nodige komische perikelen. Tot zover meer van hetzelfde, maar in de tweede helft volgen een paar goed uitgewerkte ideeën, waaronder een fraai eerbetoon aan "Jason and the Argonauts" en een ontroerende ontknoping. De liedjes zijn niet bijzonder, maar Idina Menzel en Kristen Bell beschikken over meer dan voldoende zangtalent om ze naar een hoger plan te tillen. Een degelijke Disney-film, prima voer voor de Kerstdagen.

avatar van Charissarcastic
Prachtig geanimeerd zeg!!
In de imax versie in originele stemmen cast vanmiddag gezien. Iets te veel zang naar mijn mening, vooral dat 'liefdesliedje' van Kristoff vond ik erg tenenkrommend.
Verder helemaal Disney en daar ga ik echt goed op ❤️!

Visueel een prachtige film. De liedjes konden wat minder maar een leuke Disney film!

avatar van mjk87
Lichte tegenvaller, deze pas tweede vervolgfilm -na The Rescuers Down Under- die als hoofdfilm door Disney wordt uitgebracht. Maar goed, als er één film daarvoor geschikt was, dan wel deze, toch wel de grote film van Disney dit decennium met twee prinsessen - en bijbehorende merchandise- die zich zo meten met de klassieke juffrouwen uit het verleden, de hoogste omzet van alle animatiefilms ooit en natuurlijk dat éne lied, die gewoonweg zo veelzeggend was vanwege kwaliteit én de boodschap die je overal kan gebruiken en zo cult is geworden, de grootste hit van Disney sinds die twee songs van Elton John voor de Lion King.

Vooral het eerste uur vond ik maar mager, met veel liedjes die op dat openingsnummer na een heel pak minder zijn dan die uit de eerste film. Niet dat ik een nieuwe Let it Go verwacht maar ook een direct pakkend liedje als Do You Want To Build a Snowman zat er niet bij. Verder moet alles een beetje op gang komen. Er zitten leuke momenten in als men Hints aan het spelen is, maar ondertussen is er ook die vervelende Olaf. Daarna wordt de film beter. Visueel af en toe fraai, vooral de natuur en de luchten met mooie zachte kleuren, serieuzer van toon (ook Olaf), een aardig lied van Elsa nog en het blijft leuk dat er niet echt een vijand is. Ook de thematiek die verrassend actueel is blijft mooi op de achtergrond. Slecht is het zeker niet maar zo leuk en goed als de eerste ook zeker niet. 3,0*.

avatar van Noodless
Na 6 jaar het vervolg ....maar deze film kan zelfs de gemiddelde score niet meer halen.
Mijn kritiek op de eerste film was vooral de aanwezige kitscherige muziek, maar gelukkig was er Olaf. In dit vervolg komt Olaf weliswaar meer op de voorgrond, maar is hij veel minder grappig. Het grote kritiekpunt blijft wel de aanwezige kitscherige muziek die hier nog meer bombastisch aanwezig is. Weliswaar is de film wel mooi gemaakt, maar in zijn totaliteit is het toch maar een matige film. Het verhaal weet niet te boeien. 5/10

avatar van Fisico
Redelijk vervolg op het eerste deel van Frozen. Wie fan was van deel I, zal ook hier wel aan zijn trekken komen. Typische Disney met zijn vele zangmomenten, een beetje te veel van het goede al nam het gelukkig in de loop van de film een beetje af.

Grootste pluspunten zijn sowieso de knappe animatie. Ook Olaf en Sven blijven het erg goed doen. Het script met de vier natuurelementen zagen we elders ook al eens, maar het was best prima uitgewerkt. Geen idee of de kleinsten onder ons het allemaal wel goed begrepen, want zo eenvoudig was het nu ook niet. Degelijke film, maar één keer zal voor mij meer dan voldoende geweest zijn.

Het hoort een disney film te zijn voor kinderen, maar 90% is super depri. Ik vond m niet echt iets voor kinderen van bijv 6 jaar oud.

avatar van Mr.Sinister
Ik typ dit bericht terwijl ik nog in de bios zit..
Wat een verschrikking.. is het nou nodig om elke 5 minuten en/of melodramatische scene vol te proppen met dat musical gejank? Een paar liedjes per film is nog te doen maar dit gaat te ver.
De makers zullen wel gedacht hebben " laten we er 86 liedjes in proppen..er zit vast een " let it go " kassucces deeltje 2 in.. zeer jammer.
Verhaaltje gaat verder wel en de beelden zijn wel fantastisch.

avatar van Ajax&Litmanen1
Frozen II: The Musical

Je kan het natuurlijk ook overdrijven met de hoeveelheid liedjes die je in een animatiefilm stopt, ook al is het Frozen en heet je Disney. Na zo'n beetje elke scène volgt wel weer een liedje, wat echt too much is. En het zijn ook geen liedjes die je over 10 jaar nog herinnert, zoals de welbekende klassieker uit het vorige deel.

Maar ik heb me wel redelijk vermaakt met Frozen. Net als deel 1 is het niks bijzonders, maar is het wel prachtig en kleurrijk geanimeerd en ik kan me voorstellen dat de personages een jonger publiek, vooral meiden, aan spreekt. Ik vind dat powervrouw gedoe vaak vermoeiend, ook hier is het allemaal te opzichtig, maar weer niet voldoende om me er nu aan te storen. Daarvoor zijn de hoofdpersonen leuk genoeg. Zeker Olaf was weer een voltreffer met zijn sneeuwpoppenlichaam (inclusief een aantal visuele grapjes dat zijn lichaam uit delen bestaat) en zijn vrolijke aanwezigheid.

Voor mij hoeft er geen derde Frozen te komen, maar je weet nu al dat die er over een paar jaar gewoon komt.

avatar van N00dles
Ik heb het in principe niet zo op vervolgen, maar Frozen 2 is een aardig vervolg dat het vooral moet hebben van de special effects (die dit deel nog mooier zijn dan in deel 1). De technische mogelijkheden zijn groter dan 7 jaar geleden en dat is te zien. IJs, water, sneeuw en kleurrijke particle effects zwieren door het beeld in een sprookjesachtig landschap.
Qua verhaal is het helaas weinig bijzonder. Iets met een betoverd woud dat wegens een dramatische gebeurtenis door de elementen wordt gehuld in een dikke mist, ontoegankelijk voor iedereen, totdat de balans weer hersteld is. Het is aan Elsa en Anna te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Nja, lang verhaal kort: genocide, een dam die water tegenhoudt, de natuur is boos en keert zich tegen de mensen, etc. etc. Ondertussen vinden de prinsessen hun ware afkomst en zo is iedereen weer blij. Het is allemaal wat vergezocht en dient meer als een kapstok om de geschiedenis van Elsa's krachten te kunnen vertellen. Verder zie ik de meerwaarde niet echt.

De liedjes zijn op zich mooi, maar wat teveel aanwezig. Het houdt het verhaal zo vaak op. De boodschap van een liedje is na een halve minuut vaak al duidelijk, maar het duurt me dan toch weer te lang. Telkens weer die plichtmatige opbouw met refreinen, coupletten en uithalen... Get on with it!
De humor is vaak best leuk (vooral Olaf die soms irritant en grappig tegelijk kan zijn) maar er zitten ook wat matige momenten tussen.

Net als Frozen 1 een 3,5*.

avatar van cantforgetyou
Ik ging naar deze film met een kind van 8 jaar voor haar verjaardag. Maar ik heb er zelf ook ONTZETTEND van genoten. Wat levert Disney toch weer een TOP film af. Ik vond dit 2e deel nog beter dan deel 1. Ik ben niet zo van de liedjes, maar ach, dat hoort nou eenmaal bij Disney. Verder was het verhaal spannend, goed geschreven en mooi verteld. Maar wat een mooie beelden, special effects, kleuren, en geluid. Het ziet er echt allemaal PRACHTIG uit. Echt alleen daarom moet je deze film in de bioscoop gaan kijken. Niet eens voor het verhaal. Je wordt helemaal meegenomen naar prachtige sneeuwvlaktes, wilde zeeën, herfstachtige oranje bossen, watervallen, kastelen, geesten, vuur, wind, water, rotsen die tot leven komen, etc. Gewoon kijken en genieten. En het zal allemaal wel cliché en zoetsappig zijn. Nou en? Ik hou van filmhuis films, horror, komedie, maar een klassieke Disney is ook geweldig. Dus ik heb genoten. Eén van de beste films van dit jaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je moet al tot Coco in 2017 teruggaan voor een 'originele' Disney Animatie. De studio houdt zich vooral bezig met recyclage van oude films in live CGI versies of sequels. Ook Frozen moest er aan geloven, wat mij betreft de laatste animatie met de Disneyglorie. Een film met een prinses, de nodige Broadway-achtige liedjes en een verhaal uit een sprookjesboek. Toch wat schrik voor de sequel, niet de sterkste kant van Disney. De randpersonages krijgen teveel aandacht, de nummers worden minder, het is meer vanhetzelfde maar voor een jonger publiek.

Frozen II is daar blijkbaar toch een uitzondering op. Ook al is het verhaal vrij mager, brengt het wel een sprookje. De figuren zijn wat volwassener, de sfeer is relatief donker en volwassen. Hier kan je nog met het hele gezin van genieten. En de lollige randhumor valt ook wel mee. Kristoff speelt eerder een bijrol, Olaf valt nog goed mee en neemt niet teveel schermtijd in, Sven blijft de gezellige sidekick. Karakters als Ouwen van de sauna (uit de eerste film) en de trollen zijn eerder cameo's.

Het verhaal is vrij mager, maar er zit genoeg vaart in. De liedjes vallen wel mee, maar je moet van de stijl houden. Memorabel is het alvast niet. Wel goed gemaakt, behoorlijk van niveau en beter van genoten dan verwacht.

avatar van IH88
“I believe in you, Elsa. More than anyone or anything.”

Frozen II mist de magie van het origineel, maar het is leuk om te zien hoe het verder is gegaan met Elsa, Anna, Olaf en Kristoff. Het grootste probleem van de film is het zeer matige script, wat alleen maar lijkt te zijn geschreven om de personages terug te laten keren (en veel geld te verdienen uiteraard).

En om een uitleg te geven over Elsa’s krachten, iets wat van mij niet had gehoeven. Het is een teken aan de wand dat dit eigenlijk Elsa’s film zou moeten zijn, maar dat Anna toch weer de show steelt en van de twee zussen verreweg het interessants is. Gelukkig is er nog altijd Olav, die voor een aantal humoristische scenes zorgt. De muziek is degelijk, maar een nieuwe ‘Let It Go’ zit er niet tussen.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en het was niet mis. Wel heel veel liedjes in vergelijking met het vorige deel.
Het verhaal verveelde niet en verder zag het er weer prachtig uit.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Shadowed
Erg teleurgesteld.

Had deel 1 destijds nog in de bios meegepakt. Was destijds lang geleden dat ik een Disney-film zo magisch vond, op het constante gebruik van liedjes na dan. Wat mij betreft hadden die liedjes in beide delen geschrapt mogen worden. Stop er anders hooguit 1-2 nummers in.

Animatie is wel wat beter natuurlijk. Enkele hele mooie beelden en mistige omgevingen door het bos heen. Ik mis wel de winter een beetje, omdat die net wat magischer is uitgewerkt. De herfst is zoals verwacht wat grimmiger en zorgt voor een wat andere toon door de film heen.

Personages blijf ik wel leuk vinden. Inclusief Olaf. Designs van Anna & Elsa blijf ik ook leuk vinden. In het eerste deel kwamen ze ook echt mooi tot leven. Hier ken je ze al, maar de regie doet weinig om ze nog verfrissend over te brengen helaas. Dat mis ik wel een beetje.

Wat ik vooral mis is een schurk. Prima dat je iets anders wil doen, maar hier voelt het door dat hele element wat incompleet aan. Richting het einde zat ik ook met een gevoel van "was dit het al?". Ik mis een grote, mooie finale, magische omgevingen en leuke zijplotjes. Dit is wel erg recht-toe-aan.

Bovendien lijkt het wel alsof de film erg te maken had met deadlines. Voelt aan als een snel geheel, om even snel te cashen op zijn voorgaande succes. Ik mis wat magie van het eerste deel. Veel misplaatst sentiment en liedjes met erg slechte timing.

Blijft echter wel een vermakelijk geheel met leuke personages. Soms nog redelijk spectaculair en de giants waren ook zeker een leuke toevoeging. Typische Disney, maar ze hadden wel iets meer hun best mogen doen om het verhaal met dezelfde magie af te leveren als voorgaand deel.