Frozen II (2019)

Alternatieve titel: Frozen 2

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Jennifer Lee
met de stemmen van Kristen Bell, Josh Gad en Idina Menzel

Na de gebeurtenissen uit 'Frozen' heeft er enige tijd vrede geheerst in het koninkrijk Arendelle. Elsa, Anna, Kristoff en Olaf moeten vervolgens een nieuw avontuur aangaan, waarvoor ze diep de bossen intrekken. Reden van hun vertrek is om een eeuwenoud mysterie over hun koninkrijk te ontdekken.

• vanaf donderdag 31 december te koop op dvd

Vanaf 20 november in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van WB
WB
Ohhh, ondanks dat de teaser trailer eigenlijk niets zegt, ben ik stiekem wel weer benieuwd.

avatar van Esteban
Het origineel vond ik vrij goed, zonder meer. De totale overload aan zwaar overdreven superlatieven bij pers en publiek, alsook de bijhorende gekte die ruim twee jaar duurde, maakten echter dat ik zowaar een hekel aan de film begon te krijgen. Het hing mijn keel uit, ik kon geen Frozen meer horen of zien.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat deze perfect gedoseerde teaser zowaar enige nieuwsgierigheid, misschien zelfs bescheiden enthousiasme, wist aan te wakkeren. Wie had dat durven denken? Ik niet.

Esteban schreef:

Zelfde gevoel. Goede film, overdreven nasleep.

Frozen 2 | "Into The Unknown" Special Look - YouTube

Ze zingen. En, heel eerlijk, ik heb de neiging mijn oren te bedekken. Ik val normaal als een blok voor Disney musicals, maar net zoals bij de eerste Frozen film wringt het al. Dit klinkt voor mij eerder als een GLEE-popsong, niet als een (Disney) film-musical nummer. Kristen Anderson-Lopez & Robert Lopez, ik kan er niet blij van worden. Flauwe en -durf ik het te zeggen- lichtjes irritante composities. Nu, ik blijk opnieuw één van de weinigen te zijn, want het internet ontploft van de positieve en enorm enthousiaste reacties over deze noten.

Edit: There's more ...

Josh Gad - When I Am Older (From "Frozen 2: First Listen") - YouTube

Kristen Bell - The Next Right Thing (From "Frozen 2: First Listen") - YouTube

Bij het laatste lied krijg ik gelukkig nog geen jeuk.

avatar van horizons
Esteban schreef:

Bij het laatste lied krijg ik gelukkig nog geen jeuk.

Gewoon net als bij deel 1 voor de Nederlandse versie gaan. Willemijn Verkaik is gewoonweg veel betere zangeres.

avatar van Esteban
De Vlaamse versie is nog beter. Maar de composities blijven even zwak (of irritant) hoor. Er werd over Alan Menken weleens gezegd dat hij te veel woorden in een zang-strofe probeerde te proppen (oneens), maar bij Frozen was dit pakken erger, imo. Dat gaat maar alle kanten op. Ik mis Alan Menken.

De eerste nepstem is alvast binnen. Ik dacht dat het de bedoeling was om films juist omhoog te stemmen of is dat alleen op de IMDB? Ik en het gezin zitten komende zondag in de bios. Ik vond de eerste prima te doen, ben benieuwd hoe deze bevalt.

avatar van Psycho-M
Ik vond de eerste Frozen best een leuke film.
Ok ok na een aantal weken was ik wel echt klaar met let it go, maar toch...

Dit tweede deel probeert vast te houden aan het magische verhaal en zoekt een antwoord naar waarom Elsa de bijzondere krachten heeft en waar ze vandaan komen.
En ondanks dat ik musicals best kan waarderen had ik nadat ze binnen de eerste 15 minuten voor de derde keer spontaan in zingen losbarsten, het wel weer gehad met de zang.

Olaf vond ik nog steeds de vrolijke comedy sidekick en de beelden van Kristoff bij zijn nummer lost in the Woods waren erg grappig, maar ook voor Frozen geldt het eerste deel was toch echt beter.

Gaan kids dit toch leuk vinden? Uiteraard.
Gaat Disney hier weer veel geld mee verdienen? Gegarandeerd.
Worden we met zijn allen gek van het nummer into the unknown? Ja hoor wacht nog maar een weekje. Gaat zeker gebeuren.

Maar is deel 2 even goed of misschien beter dan zijn originele voorganger? Nee, helaas niet.

Frozen 2 - Into the Unknown (Idina Menzel ft. Aurora) - YouTube

avatar van emmes
Ik vond Frozen II toch tegenvallen. Het verhaal is onnodig ingewikkeld en veel vragen blijven niet beantwoord. Het is allemaal wat mysterieuzer maar hier en daar verwacht je toch wel wat antwoorden. En iets heel erg laten gebeuren om het dan even later weer ongedaan te maken, is ook wat goedkoop. De rotsmensen zaten ook maar in het verhaal om één reden.
Ik had ook de indruk dat er meer liedjes in waren dan in Frozen en deze keer stoorde het me soms (o nee, gaat ze nu weeral zingen). Wel goed is de animatie, en de humor van Olaf (meestal toch) en van Kristoff. Maar mijn dochter vond het allemaal geweldig, dus toch drie sterren dan maar, want zij is het doelpubliek. Maar de magie van Frozen is wat mij betreft toch wel weg....

avatar van Solis
Visueel gezien vond ik Frozen II prachtig, maar daar houdt het voor mij ook op. Ik begrijp dat zingen en Disney hand in hand gaan, maar dit was meer dan bij het eerste deel. Tenminste wat ik me ervan kan herinneren. De liedjes pakten me ook niet echt. Vooral de soort chant uit (ah-ah-ah-ah) uit Into The Unknown werd op een gegeven moment wel irritant. Verhaal was op zich niet verkeerd, moest het vooral hebben van de sidekick Olaf en Sven (die ik ook wel grappig vond).

Toch wel een tijdje naar uitgekeken. Toch maar niet meer proberen te doen bij films, vaak eindigt het met een teleurstelling.

avatar van thunderball
Hier afgelopen middag naar toe geweest (Engelse versie).

Mooi en direct vervolg op de laatste echte animatie Disney klassieker uit 2013.

Het knappe is dat ze niet in herhaling vallen, maar de actie en gebeurtenissen nu zodanig in een andere setting hebben geplaatst, dat je met de inmiddels bekende figuren toch een heel ander verhaal opgediend krijgt.

De film zit net als de eerste vol met songs, iets te veel naar mijn smaak, maar op zich kijkt de film lekker weg en verveelt nooit.
Helaas zijn de songs toch van een wat mindere kwaliteit als in het origineel. Men heeft geprobeerd met "Into the Unknow" een nieuwe "Let it go!" te creëren, maar deze nieuwe song is gewoon niet sterk genoeg om net zo'n hit -laat staan klassieker- te kunnen gaan worden.

Elsa en Anna zien er weer fantastisch geanimeerd uit en hebben prachtige ogen om in te verdrinken.
Olaf, de sneeuwpop, steelt net als in het origineel de show en zorgt voor de meeste humor.

Leuke film, maar vond het origineel toch nog stukken beter.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Hollywood007
Heb hier en daar wat horen vliegen dat hij best wel spannend/eng kan zijn voor kleine kinderen. Voor degene die hem al gezien hebben, is hij te doen voor een kind van bijna 5?

Degelijk vervolg.

Frozen vond ik een redelijk moeilijke bevallen. Het zag er visueel een stuk mooier uit dan menig andere US CG animatie, maar de zang was echt drakerig en ook de humor was nogal wisselend. Dat is eigenlijk nog steeds zo, maar dan zonder de extra verrassing van een origineel werk.

De bekende personages zijn er weer. Olaf is soms erg leuk, soms ook helemaal niet. De zusjes zijn weer één en al girl power, knullige Kristoff is er alleen maar bij als enigszins vervelende running gag. En als er iemand begint te zingen ben je meteen vertrokken voor 2 minuten irritatie. Wat een drakerige nummers weer.

Maar visueel springt het er nog steeds wel uit, ook de fantasy elementen zijn best leuk en creatief vormgegeven. Het is een beetje simpel misschien, maar het avontuur weet wel te vermaken. Wel nog steeds een heleboel cringe, zeker het laatste half uur, maar dat heb ik al redelijk snel bij Disney films.

Een logisch vervolg, net iets minder spannend dan het eerste deel, maar nog wel steeds beter dan de competitie.

avatar van Graaf Machine
Hollywood007 schreef:

Ik denk dat dat per kind van bijna 5 verschilt. Jij zult dat kind het beste kennen, niemand hier kent dat kind verder, dus neem zelf de beslissing. Adviesleeftijd is 6, maar dat is ook maar een getal.

avatar van kleintje 2
Een zeker geslaagd Disney vervolg. Net als wat vele hier aanscherpen is het overmatig en opvallend gebruik van nummers in de eerst e20 minuten van de film, voor mij in de film in het algemeen. Toch blijft 'Into The Unkown' en Olaf's nieuwe liedje erg leuk. Wat mij erg aan deze film opviel is dat er een veel dieper emotioneel verhaal verteld werd dan in de eerste film. Veel emotionele momenten die weer door het verdienmodel erg vluchtig verlopen en daardoor niet genoeg aangrijpen. Pixar weet diet standaard te behouden en te controleren. Pixar zoekt meer naar verhaal dan naar verdienen. maar Disney zelf wil het meer naar het verdienen gooien, wat bij deze film slecht uitpakt, wat niet had gehoeven.

De emoties rondom Elza's krachten en hun ouders zijn prachtig, maar te gehaast en veel te weinig op ingegaan. Ik zal uitleggen hoe het meest emotionele moment in de film intenser had gekunt.

In de film vinden Anna, Elza en Olaf het schip van hun ouders die in de eerste film verging. Lijken van hun ouders blijven ongevonden want ja, het is een kinderfilm. Een keuze die ik waardeerde. Elza gebruikt haar krachten om het door het hout opgenomen water vrij te krijgen. Uit dat water vormt zich een beeld van hun ouder die elkaar omhelzen in een golf van water die het schip binnentreedt. Je hoort de stemmen van hun ouders die hun plannen vrijgeven en enige angst van de storm. Het is jammer dat ze geen daadwerkelijke beelden van hun ouders tijdens de storm lieten zien, die hun plannen bespreken en angst uitten voor de storm en uiteindelijk elkaar omhelzen terwijl het water binnen stroomt. Het zou emotioneel veel sterker zijn geweest en een echt huilmoment hebben gevormt. Maar ja het is maar een suggestie.

avatar van Vidi well
Visueel is Frozen 2 een plaatje, en het tempo ligt hoog genoeg om tot het eind vermakelijk te blijven. Het verhaal is voor een animatiefilm vrij duister, dat vind ik een dappere keus. Gelukkig hebben we Olaf nog, die zorgt dat het allemaal niet te zwaar aanvoelt, en we regelmatig kunnen lachen.

De film heeft zeker ook zijn zwakke punten, zoals de totaal overbodige rol van het vuur-hagedisje (wat doet deze behalve schattig kijken?) en de overkill aan epische nummers die de film nog meer dramatiek moeten geven dan dat het al heeft. Dit werkt eerder tegenovergesteld en gaf mij het gevoel dat Disney weer een hit wil scoren.

De film bevat een aantal prachtige scenes (Elza die het waterpaard temt, haar bevriezingsscene en de slotscene met aardmannen bijvoorbeeld) en dus valt er meer dan genoeg te genieten. Een aantal goede liedjes, veel humor, girlpower, en een verhaal met een boodschap (fouten uit het verleden herstellen, band met de natuur respecteren desnoods ten koste van je eigen leefwijze) maken deze film tot een mooi eigentijds sprookje.

avatar van Hollywood007
Graaf Machine schreef:

Daar heb je wel een punt. Maar mijn kids zijn o voorspelbaar. Mijn zoon was 6 toen we samen Monster House (2006) keken, en was super bang. Maar gremlins keek hij wel al zonder schrik ?

Leuke film met een draak van een einde. Waarom mogen er toch nooit consequenties zijn aan keuzes bij een Disney film?

De liedjes zijn best aardig, het ziet er fantastisch uit en het verhaal is best prima. Voor kleine kinderen overigens niet te volgen. Mijn kinderen van vijf en zes snapten er geen bal van in elk geval. Vonden ze ook helemaal niet belangrijk. Ze vonden de liedjes leuk en lagen in een deuk om Olaf. Eng vonden ze de film niet, wel spannend soms. Nou moet ik wel zeggen dat mijn kinderen tegen een stootje kunnen, de buurkinderen hadden huilend in de coulissen gelegen.

Al met al, redelijk vervolg waar naar mijn mening meer in gezeten had indien ze niet alle slappe, laffe keuzes hadden gemaakt in de laatste dertig minuten.

p.s. Wij zijn naar de Nederlandse versie gegaan. Persoonlijk vind ik die prima ingesproken en gezongen.

avatar van Ste*
Ik baalde nogal dat ik naar een 3D-voorstelling 'moest', maar om eerlijk te zijn vond ik dit een van de weinige films waarbij het soms wel meerwaarde had. Al dat water, ijs, vuur, herfstbladeren, licht en andere magie ziet er sowieso al prachtig uit, maar is met wat meer diepte nog meer betoverend.

Sequels hoeven van mij nooit zo, maar hier voelde het eigenlijk best logisch aan omdat er nog aardig wat te vertellen viel over de oorsprong van Elsa's magie en bijvoorbeeld de dood van hun ouders. De knipogen en andere verwijzingen naar de eerste film zijn ook leuk gedaan.

Het verhaal zelf met dat bos en Ahtohallan vond ik allemaal wat aan de vergezochte en ingewikkelde kant, maar ook los daarvan is het allemaal leuk genoeg om te volgen. De humor werkt best wel (soms is Olaf wel irritant, maar vaker heeft hij ook voor volwassenen wel leuke grapjes), en de liedjes zijn talrijk aanwezig maar eigenlijk allemaal wel heel mooi. Met name Into The Unknown beklijft wel met dat mysterieuze 'oh ooh oh oh' deuntje, dat later ook weer mooi terugkomt tijdens de endcredits. Enige zwakke was dat nummer van Kristoff, dat ook als soort parodie op een rockballad-clip niet echt werkt.

Met name door de betoverende animatie wel beter dan deel 1.

Als grote Frozenfan keek ik uit naar dit vervolg en het stelt zeker niet teleur. Het verhaal was leuk, de humor zat goed en visueel was het echt prachtig. Ook ben ik blij dat ze niet te veel geprobeerd hebben om de eerste film te kopiëren, ik vind wel dat het een leuke, nieuwe film geworden is. Enige nadeel en voor mij meteen het grote verschil met de eerste film is dat het muzikaal een stuk minder goed is. Frozen heeft wat mij betreft de beste soundtrack van alle Disneyfilms en daar komt deze Frozen 2 niet bij in de buurt.

Al bij al reken ik hem toch bij de betere Disneyfilms en daarmee lost hij voor mij de verwachtingen in.

avatar van mrklm
Acceptabel vervolg op de hit uit 2013 wijkt niet af van de succesformule, maar zorgt voor genoeg nieuwe ideeën om een gevoel van déjà-vu te voorkomen. Deze keer gaan zussen Anna en Elsa er samen op uit wanneer Anna aangetrokken wordt door een mysterieuze stem die haar oproept om diep de bossen in te trekken. Uiteraard hobbelen schattige sneeuwpop Olaf, Kristoff en zijn trouwe rendier Sven mee voor de nodige komische perikelen. Tot zover meer van hetzelfde, maar in de tweede helft volgen een paar goed uitgewerkte ideeën, waaronder een fraai eerbetoon aan "Jason and the Argonauts" en een ontroerende ontknoping. De liedjes zijn niet bijzonder, maar Idina Menzel en Kristen Bell beschikken over meer dan voldoende zangtalent om ze naar een hoger plan te tillen. Een degelijke Disney-film, prima voer voor de Kerstdagen.

avatar van mjk87
Hoeveel kinderen zouden trouwens de dubbelzinnigheid in de zin “I prefer you in leather anyway.” begrijpen?

avatar van Ste*
mjk87 schreef:

Ik denk bijna geen enkele. Ik zat zelf wel even van 'eh... oke'.

avatar van Charissarcastic
Prachtig geanimeerd zeg!!
In de imax versie in originele stemmen cast vanmiddag gezien. Iets te veel zang naar mijn mening, vooral dat 'liefdesliedje' van Kristoff vond ik erg tenenkrommend.
Verder helemaal Disney en daar ga ik echt goed op ❤️!

Visueel een prachtige film. De liedjes konden wat minder maar een leuke Disney film!

avatar van mjk87
Lichte tegenvaller, deze pas tweede vervolgfilm -na The Rescuers Down Under- die als hoofdfilm door Disney wordt uitgebracht. Maar goed, als er één film daarvoor geschikt was, dan wel deze, toch wel de grote film van Disney dit decennium met twee prinsessen - en bijbehorende merchandise- die zich zo meten met de klassieke juffrouwen uit het verleden, de hoogste omzet van alle animatiefilms ooit en natuurlijk dat éne lied, die gewoonweg zo veelzeggend was vanwege kwaliteit én de boodschap die je overal kan gebruiken en zo cult is geworden, de grootste hit van Disney sinds die twee songs van Elton John voor de Lion King.

Vooral het eerste uur vond ik maar mager, met veel liedjes die op dat openingsnummer na een heel pak minder zijn dan die uit de eerste film. Niet dat ik een nieuwe Let it Go verwacht maar ook een direct pakkend liedje als Do You Want To Build a Snowman zat er niet bij. Verder moet alles een beetje op gang komen. Er zitten leuke momenten in als men Hints aan het spelen is, maar ondertussen is er ook die vervelende Olaf. Daarna wordt de film beter. Visueel af en toe fraai, vooral de natuur en de luchten met mooie zachte kleuren, serieuzer van toon (ook Olaf), een aardig lied van Elsa nog en het blijft leuk dat er niet echt een vijand is. Ook de thematiek die verrassend actueel is blijft mooi op de achtergrond. Slecht is het zeker niet maar zo leuk en goed als de eerste ook zeker niet. 3,0*.

Ik moest mee maar deze is toch beduidend minder dan de eerste.

avatar van Noodless
Na 6 jaar het vervolg ....maar deze film kan zelfs de gemiddelde score niet meer halen.
Mijn kritiek op de eerste film was vooral de aanwezige kitscherige muziek, maar gelukkig was er Olaf. In dit vervolg komt Olaf weliswaar meer op de voorgrond, maar is hij veel minder grappig. Het grote kritiekpunt blijft wel de aanwezige kitscherige muziek die hier nog meer bombastisch aanwezig is. Weliswaar is de film wel mooi gemaakt, maar in zijn totaliteit is het toch maar een matige film. Het verhaal weet niet te boeien. 5/10

mjk87 schreef:

Frozen II is de 3de vervolgfilm door WDAS.