Monster House (2006)

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Gil Kenan
met de stemmen van Mitchel Musso, Sam Lerner en Spencer Locke

D.J. Harvard en zijn twee beste vrienden Chowder en Jenny ontdekken dat het huis van zijn buren in feite een levend monster is, dat bovendien erg boosaardig is. Uiteraard geloven de volwassenen helemaal niets van dit verhaal, dus is het aan de drie vrienden om het huis te stoppen voordat er onschuldige slachtoffers vallen...

avatar van TheLionKingFan
Ik snap niet wat iedereen in deze (door mijn ogen) lelijke animatiefilm ziet.

avatar van fcdenhaag
Animatie is matig inderdaad, wellicht komt doordat de film uit 2006 stamt? Lijkt soms net meer stopmotion dan digitaal. Verhaaltje op zich leuk, maar al met al een matige film.

avatar van TheLionKingFan
al uit 2006?

Toy Story 2 had een perfecte animatie en stamt uit 1998!

Maar ja dat is dan ook wel weer van Disney Pixar,niet erg eerlijk he

avatar van gijsvogel
meh,

Ik hou niet van deze manier van animatiefilms maken.
Daarnaast ook echt een kinderfilm.
Animatie kan ook voor oudere kijkers interessant zijn, maar dat is deze iig niet.

Leuke animatie-griezelfilm over een monster house. Een conventioneel verhaal, maar goed uitgevoerd in de stijl van Joe Dante. De film heeft vooral een lekker sfeertje en de personages zijn ook leuk genoeg. De animaties zien er goed uit, en dragen bij aan de sfeer van de film. Een goeie stemmencast en een actievol einde.

avatar van missyanaroid
'k Had helemaal geen verwachting van de film, en misschien is de uitwerking niet op en top. Maar ik vond de sfeer helemaal ok en het verhaal toch ook fijn. Eigenlijk dus wel genoten van het filmpje!

avatar van daxclusive
Geweldige animatiefilm, echt van begin tot eind vond ik hem ieder geval leuk.

avatar van centurion81
Ik vond dit maar niets....Flinterdun plot, nooit spannend, geen leuke personages en geen briljante animaties. Enkel het camerawerk binnen de 3D animaties viel me af en toe positief op.

Iets bizars dat me opviel: Hoezo al die moeite om een staaf dynamiet aan te steken, wanneer je m toch in een brandende schoorsteen mikt?

avatar van SnakeDoc
Best een leuke animatie. Kwam hem per toeval tegen.
Zaten best een aantal sterke grappen in. Vond vooral de scene met de politie agenten bijzonder leuk!
Helaas wordt de film naarmate hij vordert toch wat minder. De spanning is op een gegeven moment weg en de grappige scenes lijken daarmee ook over.

Verder wel gewoon een prima filmpje!

***

avatar van RuudC
Jammer dat deze zo traag op gang kwam. Monster House heeft wel degelijk potentie door de Tim Burtonachtige (bijna) kleipoppetjes en dito verhaal. Het hele stuk met de babysitter en haar vriendje voegen bijvoorbeeld nauwelijks wat toe. Het is alleen een beetje afwisseling. Het spookhuis is wel echt tof gedaan. Het ziet er mooi uit en is creatief bedacht. De tweede helft van de film is daarom best de moeite waard. Een leuk horror animatiefilmpje voor de familie met zowaar nog enkele verrassende wendingen (ik had niet verwacht dat Nebbercracker nog terug zou komen). Niet alle animaties zijn overtuigend, maar een keurige voldoende kan er best van af.

avatar van morris_rednalooz
Echt gelachen om Chowder!

avatar van cloffie
Redelijke animatiefilm, maar niet meer dan 2,5*.

avatar van Perry Meer
leuke film hoor, ziet er echt goed uit
grappig gedaan vooral dat ene dikke jongetje en die magere politieagent
het verhaal is niet zo denderend
3,sterretjes

avatar van pollyke
Voor een animatiefilm vind ik hem best nog spooky.

Origineel concept; een levend huis dat het nog specifiek op kinderen gemunt heeft
is eens wat anders dan de meeste ideeën in de animatie-wereld.

zeer leuk gedaan;
stereotype personages zoals de kleine onhandige dikkerd, de lange intelligente slungel
en het net iets meer slimmere meiske

Niet echt geschikt voor de allerkleinsten deze animatiefilm, maar ik heb er me wel mee geamuseerd.
Mooie animaties en een, simpel, maar leuk verhaal.

avatar van K. V.
Geen misse film die nog redelijk spannend was. Het verhaal was origineel en voldoende entertainend.
De animaties waren een beetje wisselend: de omgevingen en voorwerpen waren wel realistisch, maar de mensen waren toch iets minder geslaagd.
Hij mocht misschien nog iets meer humor bevatten, maar verder was het wel een toffe film. De film kan wel niet toppen aan een Pixar of Disney productie, maar desondanks de moeite om te bekijken.

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Metalfist
Oh, so it's a *girl* house...

Het is soms lastig om een compromis te vinden wanneer je met meerdere mensen een film besluit te kijken. De ene wou liever horror zien terwijl de ander daar geen zin in had en meer iets luchtigs wou verorberen zoals een animatiefilm. Er werd gekozen voor deze Monster House die precies iets van beide keuzes in zich had en voor mij was het allemaal eender. Al kwam ik er snel achter dat ik hier blijkbaar ooit het einde van had gezien...

Het resultaat was dat ik dus wist dat het allemaal iets te maken had met de vrouw van Nebbercracker en dat die nog ging terugkomen dus dat was wel zonde want hiermee is toch een deel van het verhaal verdwenen. Gelukkig kan Monster House zich voor de rest nog altijd wel staande houden en leveren Speilberg/Zemeckis een geslaagde spookfilm af. Toegegeven, qua verhaal is dit wel redelijk stereotiep maar een aantal leuke knipogen naar onder andere de boeken van Stephen King maken het een leuke zit. Van het 3D effect is zoals gewoonlijk weer bitter weinig van te merken maar ook de animatie op zich is niet altijd even denderend. Ik denk dat ik gewoon niet zo'n fan ben van dit soort personages à la The Polar Express, die toevallig (of niet?) ook van Spielberg/Zemeckis is. Het lijkt meer op stop animation zoals Wallace & Gromit of Paranorman maar het oogt nogal lelijk als je het mij vraagt. Langs de andere kant is het tot leven wekken van het huis wel erg geslaagd dus het mes snijdt aan beide kanten.

Dit soort films valt of staat vaak met de personages en over het algemeen zit dat vrij goed. De humor in de film komt vooral van Chowder maar die slaagt de bal wel af en toe eens mis. Hij is te hard aanwezig als comic relief en ik had liever wat meer afwisseling gehad met bijvoorbeeld de twee agenten. Jammer ook dat die pas helemaal op het einde tijdens de credits terug tevoorschijn komen (iets wat sowieso wel moest want anders was de film zijn PG rating kwijt mochten de opgegeten personages niet meer terugkomen) want het had leuker kunnen zijn mochten ze effectief ergens in het huis ronddolen. Geslaagde stemmencast wel met Steve Buscemi die zoals gewoonlijk goed op dreef is (Nebbercracker is hem dan ook op het lijf geschreven) maar ook de kleinere rollen van Maggie Gyllenhaal en Jason Lee zijn leuk.

Vermakelijke animatiefilm die vooral door zijn goede uitwerking het ietwat cliché aspect van een spookhuis weet te maskeren. De animatie is niet altijd even goed geslaagd, voornamelijk de personages zelf missen vaak iets, maar het huis zelf ziet er schitterend uit. De finale is dan ook het hoogtepunt van de film.

avatar van alexspyforever
Als je met Halloween met kinderen naar iets luchtig wil kijken met toch een griezelig sfeertje is deze film samen met Hocus Pocus een goede keuze. De film opent met een bijzonder leuke scène waarin een klein meisje rijdend op haar driewielertje zingend de dingen groet. Die scène maakt me altijd vrolijk Op het gebied van verhaal is deze film geen hoogvlieger, al is het toch wel apart en goed gevonden. Waar ik vooral van hield was de chemie tussen de hoofdpersonages DJ, Chowder en Jenny. Een (vervolg)film met deze drie kids in een andere setting zou ik zeker kunnen waarderen. Het is een beetje vergelijkbaar met het creepy sfeertje in Coraline, al is deze prent een stuk luchtiger dan Coraline. Ik heb er persoonlijk meer van genoten dan bijvoorbeeld "Corpse Bride" die ook in het griezelsfeertje past.

avatar van MRDammann
Leuk horrorverhaaltje over een haunted house. De opbouw is goed, het begint heel rustig en bouwt zich rustig op. We maken kennis met de personages, en gaandeweg wordt de sfeer steeds griezeliger. Ik vond dit erg goed gelukt en kon de spanning erg goed voelen. Het verhaal is niet bijzonder, maar ik heb me vermaakt.

avatar van LostCauze
Leuke film, jammer van de slechte gezichtsanimaties. De rest is wel mooi gedaan.

avatar van movimaker
Ik vind het prachtig dat ze bij deze film (en anderen ook) een personage wat niet kan praten en geen gezicht heeft toch emoties kunnen geven en de illusie kunnen wekken dat ze toch een gezicht heeft.
Constance (het huis) is zoizo mijn favoriete personage in de film, de mensen vind ik wat minder helaas

avatar van Gang_Star
Kindergriezelfilm met een aardig sfeertje en voor begrippen een redelijke dosis spanning gecombineerd met een portie humor. Het verhaal is overigens zelf ook best leuk.

avatar van tattoobob
Redelijke animatiefilm

Er is in deze film voor een bepaalde animatiestijl gekozen die er op lange termijn iets minder modern uitziet.....klein nadeel dus.

Het verhaal opzich is best leuk....er zijn niet of nauwelijks films voor de kleintjes die echt een beetje de halloween sfeer probeert neer te zetten dus dat is weer een plus .

Verder kijkt de film wel lekker weg en mijn zoon vond de film lekker spannend

avatar van kniteforce
Wat een geweldige film. Mijn dochter van 3 koos deze film uit op Netflix aan de hand van de filmposter. Die zag er al mooi uit. We hebben met het hele gezin zitten griezelen. Over de animatie zijn de meningen verdeelt. Ik ben niet zo kritisch hier over. Mijn kinderen hebben er van genoten. En vinden het een leuke film. Vooral nu in oktober met Halloween. Een leuke film om in de herfst en Halloween sfeer te komen.

De kids vonden hem super en waren behoorlijk bang.

tattoobob schreef:
Redelijke animatiefilm

Ieder zijn mening maar ik denk dat de makers juist voor deze animatie hebben gekozen om de personages nog wat aan te dikken.

Mooi, lelijk, boeiend of juist niet boeiend maakt deze animatie redelijk speciaal ten opzichte van de standaard animatie tekenfilms.

Ik vind het wel wat hebben en heb hem als grote man toch met veel lol uit kunnen kijken.

avatar van arno74
Leuke animatie met een leuk verhaal. Animatiestijl (100% een 3D-computeranimatie) was aanvankelijk wel erg wennen, vooral het constante 3D-camerastandpunt stoorde mij in de 2D-variant. Ik vermoed dat dit een van de weinige animaties is die je beter in 3D kunt bekijken, waar je normaal gesproken in zulke films 3D-scenes op één hand kunt tellen zit deze er vol mee. Het verhaal is heel vermakelijk, op momenten zelfs spannend (binnen de context van een kinderfilm), bevat de juiste dosis humor en goed verzorgde personages. Voor de liefhebbers van de klassieke animatie wordt het qua stijl flink doorbijten, maar voor de rest is hier niets mis mee. Leuk, een ruime 3* en misschien wel een halfje extra als ik het in 3D had gezien.

avatar van Antonev
Qua animatie misschien niet moeders mooiste, maar toch had het wel wat. Verhaal was origineel en bevat spanning en een goede dosis humor. Aanrader voor de animatieliefhebber.

avatar van Hollywood007
Ik zag deze met mijn kids van 3 en 5. Sommige stukken waren echt eng voor de 5 jarige. (3 jarige was niet onder de indruk ) Het verhaal op zich is soms wat moeilijk te vatten voor kinderen. Het feit dat het huis een vrouw is snapte ze niet echt. Leuke film voor kinderen vanaf 6 jaar ongeveer.

avatar van PapaBeartje
De film kan nogal als schokkend worden ervaren voor de jonge kijker. Het verhaaltje is zeker niet slecht, maar echt leuk vond ik hem ook niet. Op de 2 politie agenten na was de humor ver te zoeken. De animatie was verder op een mooie grafische manier ontwikkeld.

avatar van Shadowed
Ok.

Altijd leuk, om zo'n filmpje te zien. Durft ook zeker wel wat meer qua kinderfilms, en dat kan ik altijd zeer waarderen. Al houd Kenan het allemaal wet kinderlijk genoeg en gaat niet te ver, waardoor het voor kinderen dus ook prima te doen is.

Verhaal is opzicht ook wel leuk bedacht, en de animatie is prima gedaan, al is het op sommige momenten wel wat houterig. Het huis is bijvoorbeeld best leuk geanimeerd, maar de karakters zijn vrij irritant. Vooral dat dikke mannetje.

Voor de gemiddelde animatie is het wat donkerder, maar nergens doodeng of heel spannend. Voor kinderen is het waarschijnlijk wel eng, maar uiteindelijk is het prima te doen. Krijgt geen onvoldoende omdat ik me toch wel heb vermaakt.