Tôkyô Zankoku Keisatsu (2008)

Alternatieve titels: Tokyo Gore Police | 東京残酷警察

Japan / Verenigde Staten
Actie / Horror

geregisseerd door Yoshihiro Nishimura
met Eihi Shiina, Itsuji Itao en Shôko Nakahara

In de nabije toekomst is de politiemacht van Tokio geprivatiseerd. De nieuwe wetshandhaving heeft zijn handen vol aan een nieuw soort mutant dat de straten onveilig maakt en mensen van het leven berooft. Luca, die binnen de politie werkt, gaat met haar speciale manier van wetshandhaving de mutanten te lijf. Maar haar verleden maakt haar kwetsbaar.

avatar van Black Math
Na Robo-Geisha en Frankenstein's Army had ik kennelijk nog geen genoeg van dit soort filmpjes. Aangezien deze duidelijk die films overtreft, gok ik zo dat ik nog wel even in dit genre kan blijven hangen.

De designs van de creaturen zijn werkelijk fantastisch qua geschiftheid. Een vrouw als een slak inclusief slakkenhuisje en uitpuilende ogen, krokodillenbenen, een man met een enorme lul als kanon (dat begeleidende liedje!!) en als je benen afgehakt worden, is dat helemaal niet erg, want je zet gewoon de bloedfonteinen die eruit spuiten harder en je kan als een raket vliegen.

Een wat beter acterende hoofdrolspeelster dan bij Robo-Geisha. Shiina is niet de meest betoverende actrice in Japan, maar evengoed is het erg aangenaam om haar te zien. Ook hier een verhaaltje dat nergens op slaat, maar er wordt veel minder aandacht aan besteed zodat het ook nauwelijks stoort. Eigenlijk moest ik al best wel lachen om het idee om de politie te privatiseren. Mooie persiflage op het vrije marktdenken. Wat dat betreft maken de absurde reclames het plaatje compleet.

Beelden zijn aardig, maar niet alles ziet er overtuigend uit. Gek genoeg vond ik dat het meest storend bij de automutilatiescène. Verder aardig de splitscreens bij de vierendeling, maar dat had natuurlijk in z'n geheel op die manier gefilmd moeten worden.

Desalniettemin de leukste film in dit genre. 4*.

avatar van tattoobob
Die absurditeit is niet echt mijn ding ....dit subgenre is dan ook niets voor mij...ik beschouw mijzelf als een enorme horrorfan..maar dit slaat de plank een beetje mis bij mij.
Toch leuk dat er mensen zijn die hier wel van kunnen genieten.

avatar van Rickyman
Eindelijk deze heerlijke idiote film eens in zijn geheel kunnen bekijken. Had al vele scènes eerder gezien en toch miste ik er een paar. Wellicht heb ik dan een gekuiste (Japanse) versie gezien helaas.
Een belachelijk verhaal natuurlijk en die effecten zien er ook niet altijd even geloofwaardig uit, maar heerlijk over the top. Bomvol bizar zieke en gore scènes met tussendoor genoeg absurde humor. Sfeervol gefilmd en een uitstekende sound. Acteerwerk is hier niet zo belangrijk en is Shiina ook weer niet vervelend om naar te kijken.
Meestal vind ik dit soort Japanse filmpjes erg kinderachtig en amateuristisch overkomen, maar heb hier toch wel van kunnen genieten hoor. De leukste in z'n gerne.

avatar van Woland
Ontzettend cartoonesk bloedbad van Japanse bodem. De bloedfonteinen spuiten er lustig op los, de special effects zien er niet uit maar alsnog worden er een hoop ledematen afgehakt, in lichamen gesneden en mensen gespietst. Het, ehm, 'verhaal' gaat over een bruut gewelddadige dame in een toekomstig Japan dat zucht onder een epidemie van moordlustige mutanten, en waar ook de politie (gekleed in een soort van modernistische Samurai-uitrusting) met gerust hart dit soort criminelen af mag slachten. Ook meisje-wiens naam ik nu alweer kwijt ben spoort tuig op terwijl ze ondertussen de moordenaar van haar vader zoekt. We zien in TGP hoe zij modieus gekleed en op bijzonder bloederige wijze allerlei bad guys tot pulp hakt, nadat voornoemde bad guys met hun quasi-superkrachten allerlei andere mensen op vergelijkbaar bloederige wijze naar hun grootje hebben geholpen. Ik bespeur zo her en der nog een stukje maatschappijkritiek over neoliberalisme, consumentisme, machtsmisbruik en al te druistige privatisering, maar het gaat er vooral om om op cartooneske maar zo bruut mogelijke wijze zwembaden aan bloed te laten stromen, met niet zo geslaagde humor en een overvloed aan rare figuren en bizarre situaties. En dat bleek in dit geval niet aan mij besteed, en al helemaal niet voor een speelduur van 1 uur en 50 minuten.

Wat een uber vage film.
Veel vage films gezien maar deze slaat echt alles.
Weirder dan weird.
Hou van jplotation maar dit is een overtreffende trap van raar.

avatar van joolstein
......Na het zien van deze compleet geflipte, actie/horror-film val je even stil. Regisseur Yoshihiro Nishimura gaat in de overtreffende trap volledig over de top. Met veel, heel veel mutilaties, bloed-fonteinen en groteske monsters. Echter met diepe wortels in de populaire Japanse cultuur. De politiemacht van Tokio is geprivatiseerd en heeft zijn handen vol aan een nieuw soort mutanten "Engineer" genaamd. Aan superagente Ruka (Eihi Shiina, Ôdishon) de taak om deze monsterlijke wezens een kopje kleiner te maken. Wat volgt is een kleine twee uur gore, onsmakelijkheden en liters maar dan ook liters aan bloed. Hoe deze groteske actie eruit ziet kan wel wat vergeleken worden met de populaire manga/Hentai strips. Maar denk aan; alsof Braindead (1992) wordt gecombineerd met Lik Wong (1991) en dan met nog meer kolderieke horror en geflipte ADHD-acties. Heel veel meer kan je ook niet zeggen over een film als deze? Het kan de lol alleen maar bederven. Een film als deze vergeet je hoe dan ook nooit meer…

avatar van alexspyforever
OK de film wordt nooit saai en ik moet zeggen dat ik een aantal van die spotjes en verminkingen wel leuk vond. Dat ze er niet voor terugdeinzen om borsten en geslachtsdelen als wapens en manieren om gif te spuiten te gebruiken, toont aan hoe geflipt het er soms aan toe gaat. Het nadeel is dat het zo een overdaad is, gebrek aan interessant verhaal of karakters en ook te lange speelduur. Al bij al toch een voldoende.

avatar van wibro
Overdrijven is een kunst. Dat bewijst Tokyo Gore Police. Zo erg overdreven eigenlijk dat het op een gegeven moment gewoon saai werd. Iets zoals van; Ja nu heb ik het wel gezien. Doormidden gehakte hoofden, uiteen getrokken lichamen. afgebeten penissen. Hoe gek wil je het hebben. Misschien ben ik voor deze onzin toch iets te nuchter. Knap gemaakt is deze film overigens wel en die Ruka zag er best wel tof uit, zonder die misvormingen aan het einde uiteraard.

avatar van Shadowed
Apart.

Ik keek hem eigenlijk alleen maar vanwege zijn bizarre splatter-status. Braindead vond ik destijds ook al geweldig, en dus dacht ik dat deze mij ook wel een beetje zou bevallen. Maar het blijft wel weer net iets te weird voor mijn doen hier en daar.

De film opent eigenlijk heel geinig maar ook belabberd. Zo krijgen we al vroeg liters bloed tegen de camera aan gegoten. Maar het acteerwerk ziet er vroeg al vreselijk uit, en Shiina doet het dan ook echt heel waardeloos. Bovendien krijgen we ook al een regen van belabberde soundtracks en lompe, klunzige gevechten. Maar het kent ook enkele geinige vondsten.

Wat we daarna krijgen gaat mijn petje te boven. De film lijkt zichzelf totaal niet serieus te nemen, en dat krijgen we toch weer zo'n irritant dramaplotje over de vader van Shiina. Terwijl er ook enkele, lollige satire reclamespotjes tussendoor spelen en de toon dus weer snel omgooien.

Bovendien komt er geregeld een bloedfonteintje voorbij maar vrijwel altijd op dezelfde manier. Een ingezoomd gezicht met een pijnlijke uitdrukking terwijl een grote hoeveelheid bloed omhoog spuit. Het begint al na 30 minuten te vervelen.

Bovendien is de film hier en daar weer echt te weird voor mij. De gehele scene in die rare club was voor mij compleet nutteloos. Na 45 minuten vond ik het dan wel weer mooi geweest, maar keek hem toch door om een eerlijke stem te plaatsen.

Film kent wel enkele geinige mutanten hier en daar en als er richting het einde een inval van agenten komt gevolgd door iemand die vuisten schiet en iemand die zichzelf laat vliegen door middel van een bloedstraal, kon ik er toch wel weer een beetje van genieten. Bovendien zijn die satirereclames tussendoor echt hilarisch.

Maar voor de rest was het een vermoeiende film met een vreselijke Shiina en een rare loop van het verhaal. Ook hadden de bloedfonteintjes soms iets prominenter in beeld mogen komen, zeker in het eerste uur, als ze de gehele tijd zowat hetzelfde in beeld lijken te komen. Bovendien is nog 1 van de grootste mysteries dat dit 110 minuten moest duren.

avatar van umbra
Aah heerlijk over-the-top splatter filmpje met de mooie Eihi Shiina kennende van oa het fantastische Ôdishon. Deze is wel met een vette knipoog, maar tevens top entertainment vd bovenste plank. Ff verstand op nul en gaan, met de deze feel-good movie

avatar van Basto
Ik had m al eens gezien en in mijn herinnering waren de 4 sterren die ik toen gaf vooral voor de overdosis aan over the top gore.

Maar bij herziening blijkt dat de film veel meer te bieden heeft. De film zit ook vol bizarre creaturen een fijn kleurenpallet en is best stijlvol. Daarnaast bevat het ook de nodige humor en schurkt het conceptueel tegen het werk van Cronenberg aan.

Kortom een erg fijne tweede kijkbeurt. Toch echt wel een klassiekertje dit. Maar 20 minuten korter was wel fijn geweest. Had de herzieningswaarde een stuk verhoogd. 110 minuten is best lang voor dit soort (on)gein.

Dikke 4* blijft staan.