The Last Wave (1977)

Australië
Mystery / Thriller

geregisseerd door Peter Weir
met Richard Chamberlain, David Gulpilil en Olivia Hamnett

Een advocaat in Sydney wordt opgeroepen om een groep Aboriginals te verdedigen. Vastberaden om hun stilte te doorbreken en de waarheid te ontdekken, raakt de advocaat steeds verder en dieper betrokken.

gimli f
Prima mysterieuze thriller van Peter Weir, deze opvolger van het bekendere Picnic at Hanging Rock.

Deze vroege film van de Australische regisseur verteld op sfeervolle en kalme wijze een intrigerend verhaal dat bol staat van de (Aboriginal)mystiek en dat boeiend blijft tot het eind.
Sterk geschoten, met vele duistere, onheilspellende momenten en een heerlijke dromerige sfeer.

De tegenstelling tussen het moderne, rationele denken en de cultuur van oudere beschavingen is een belangrijk thema in deze film, waarin bizarre natuurgebeurtenissen (zoals plotselinge hagelbuien midden in de woestijn, modderregens en een kikkerplaag) voorafgaan aan een apocalyptische climax.

Uitstekende sfeervolle donkere film van Weir.

rickjans
aboriginal mystiek. erg goed.

avatar van nachtvlinder
erg traag, zeker voor deze tijd, en vaag en met een onduidelijk einde, waarom niet de waves laten zien ? De aboriginal mystiek is mooi, maar wat minder opzienbarend tegenwoordig. Wel goed geacteerd, maar voldeed toch niet geheel aan de verwachtingen, eerlijk gezegd vond ik het weinig mysterieus (helderziendheid is toch gewoon) en weinig thrillerachtig (wat is er zo spannend) , meer sfeer scheppend, het is zijn ontdekking van zijn helderdromen.

avatar van Querelle
Na Picnic at Hanging Rock maakte Weir opnieuw een vrij sprirituele film. Maar deze film is helaas veel letterlijker en meer plotgedreven. Dat is jammer want de film is op zijn best in de droomtijd stukken. Het einde is vrij onwerkelijk door de verwarring van realiteit en fictie. Maar het had allemaal nog wel ietsje intenser en consequenter gemogen.
Wel aardig, niet meer.

Deze fiim ooit een keer gezien op tv. Wel mysterieus, wat ik me er nog van kan herinneren. Hoop hem een keer op dvd te vinden.

avatar van badfans69
Een goeie thriller van Peter Weir waarin het leven van Aborignals centraal staat.

Over de film:
In an interview on the Criterion Collection DVD release, director Peter Weir explains that the film explores the question, "What if someone with a very pragmatic approach to life experienced a premonition?”

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Australische mystiek.

Dat Criterion het wel vaker bij het juiste eind heeft bewijst hun release van deze vergeten, maar prima thriller uit Australië. Het is met name het onderliggende mysterie dat de kijker aan het scherm gekluisterd zal houden alsmede de lang uitblijvende ontknoping, die met lef wordt gebracht. Sfeervol en spannend.

Zeer goed.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Advocaat Richard Chamberlain verdedigt 5 van moord verdachte Aboriginals en ondertussen is Australië in de ban van vreemde weersverschijnselen.
Peter Weir in de tijd dat ie nog geweldige lichtelijk vervreemdende films maakte.

Goeie film over een advocaat die wat over zichzelf te weten komt als hij een moordzaak aanneemt. Een redelijk mysterieus plot dat zich langzaam ontvouwt. Sfeervol, vooral vanwege de aanhoudende regen. De film werkt soms bijna hypnotiserend door het trage tempo en de soundtrack.

In deze vreemde, duistere mysteriethriller, met bedrieglijke voortekenen, stonden de tegenstellingen tussen twee verschillende culturen centraal. Jammer dat de herhaaldelijke onderbrekingen en toevoegingen de vaart uit het verhaal haalden; daardoor boeide de film niet en ontbrak de hartstocht. Richard Chamberlain bewees in de rol van de jonge, naïeve en principiële advocaat, een veelzijdig acteur te zijn.

avatar van mcdaktari
Deze film heb ik vroeger ooit op tv gezien.
Volgens mij ergens eind jaren 70. Ik kan me de film niet meer goed herinneren maar weet wel dat ik het toen een hele spannende film vond. Ik weet niet wat ik er nu van zou vinden, maar ik ga proberen of ik de film ergens kan vinden zodat ik er nog eens naar kan kijken. Ben wel benieuwd of ik het nog steeds een goeie film vind.

avatar van Biosguru
Vooral de soundtrack viel me zeer positief op. Met een paar minimale geluiden max. effect.