My Best Friend's Wedding (1997)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door P.J. Hogan
met Julia Roberts, Dermot Mulroney en Cameron Diaz

Jules (Roberts) heeft lang geleden een afspraak met Michael (Mulroney) gemaakt om te gaan trouwen als ze op hun 28ste nog steeds vrijgezel zijn. De tijd is bijna aangebroken en Jules ziet er erg tegenop, omdat ze helemaal nog niet wil trouwen. Twee weken voordat het zover is krijgt Jules te horen dat Michael gaat trouwen met Kimberly (Diaz) en dan realiseert ze zich dat ze eigenlijk toch erg verliefd is op Michael. Vastbesloten om het huwelijk tegen te houden gaat ze op pad, maar Kimberly blijkt ontzettend aardig te zijn, dus Jules komt voor een moreel dilemma te staan.

avatar van Kersje26
1 van mijn favoriete films geweldig!! Vooral Rupert Everett is echt geweldig

avatar van K. V.
Na al die jaren hem nog eens her bekeken en het is toch wel een leuke film. Hij is grappiger dan dat 'k me herinnerde. De cast deed het prima en was goed op dreef.
De film zag er goed uit en verder verveelde het verhaal niet.
Toch wel één van de betere romantische komedies. 'k heb me er alvast prima mee vermaakt.

avatar van Vinokourov
Wat een misbaksel is dit. Julia Roberts doet een typische Julia Roberts-rol en irriteert enorm! Ik kon het ook wel verwachten, maar wie weet waren er toch nog zogenaamde 'redeeming qualities'? Niet dus, het is één en al drek.

avatar van IH88
“It's amazing the clarity that comes with psychotic jealousy.”

Redelijke film die wordt gered door het aanstekelijke spel van Julia Roberts en vooral Cameron Diaz. Voor de rest is het allemaal erg voorspelbaar en er is geen personage of acteur die je bijblijft. Dat is niet heel erg want nogmaals, Diaz en Roberts zijn goed en weten als sprankelend middelpunt alle aandacht op zich te vestigen. En het einde is best origineel wat dan wel weer een verademing is.

Redelijke komedie waarin, zoals verwacht, Julia Roberts de show steelt.
Maar ook de andere castleden doen het wel goed.
Het verhaal is simpel zoals we van een komedie gewend zijn.

avatar van cinemanukerke
De romantic comedy wordt bij velen misprezen en terecht maar toch zijn er een paar die afwijken van de standaard formule (boy meets girls/boy loves girl/boy fights girl/girl loves boy) en dus ofwel echt leuk zijn ofwel herkenbaar zijn. MBFW heeft beide kwaliteiten en mag gerust naast de betere drama of thriller staan. De regisseur PJ Hogan kwam uit Australië als belofte met Muriel’s wedding maar had blijkbaar maar één film in zijn lijf want daarna was hij off the radar. Maar hier tovert hij werkelijk sublieme scenes uit zijn hoed. De Dione Warwick scene is een klassieker maar ook de karaoke scene of de achtervolging zijn top. De scene op de boot ‘moment passes you by’ met sterk gevoel voor cinematografie of zelfs de eenvoudige lijkende scene waar Juliane (Julia Roberts weggezakt na pretty woman is terug in grote vorm en omdat ze grappig en fris blijft, is dit één van haar beste rollen ever) en Mike (Delmot Mulroney) praten over in het publiek kussen en omhelzen terwijl ze ergens geïsoleerd staan in het pak volle yankee Stadium bewijst een doordachte mis-en-scene. Over wat gaat het ? Het gaat over onbeantwoorde liefde, over de grens tussen vriendschap en liefde, kortom about life. Zoals in de beste comedy’s van de oude meesters zoals Lubitsch, Cukor, Wilder zit er venijn in.  Zo wordt onze sympathieke hoofdrolspeelster Julia Roberts gaandeweg duivelser en gemener. Haar doel : nakend huwelijk kapotmaken tussen haar beste vriend en zijn verloofde. I am the bad guy zegt ze op het einde en je voelt de wanhoop, de spijt. En de film blijft consequent. Geen happy end voor onze Juliane, geen uit de lucht vallende droomvent die de meubelen redt. Rupert Everett als sidekick is goddelijk. Een film for all seasons (winteravond of zomernamiddag) die de pech had om te adverteren als romantic comedy maar bij iedere versie steeds eerlijk en oprecht overkomt en die bol staat van inventieve (de 3 knaapjes die bij de ballonnen helium inslikken en zingen is zo surreëel prachtig !) scenes. Gratis bovenop krijg je nog een hemelse generiek nl musical nummertje in de stijl van de jaren ’50 met daarin de samenvatting van de film. That's entertainment !

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 100 : My best friend's wedding