• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.201 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.946 stemmen

Genre/Thema Challenge

zoeken in:

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Orlacs Hände (1924) - FTV - 110 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 17/12/2016 (totaal 8 films, 25 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34029.300.jpg

Orlacs Hände stond al een tijdje op de planning, maar bij dit soort trage stomme films duurt het vaak toch wat langer tot ik me er toe weet te zetten. Vanochtend was het zover, en hoewel het inderdaad een film bleek die het beste overdag met een goeie bak koffie gekeken kon worden, beviel het verder gewoon goed. Het eerste wat opvalt is hoe fraai alles in beeld is gebracht. Het is niet zo experimenteel en surrealistisch alle Caligari, maar fijne licht- en schaduwspelen maken het een plezierige kijkbeurt. Conrad Veidt zet een sterke Orlac neer, een gepijnigde man die de wanhoop nabij is een eigenlijk niets meer zeker weet, en dat ook uitgebreid in zijn uitdrukkingen, houding en uiteraard zijn handen laat zien. Het is ook een leuk verhaal met een leuke twist aan het einde al zal ik daar niet verder over uitweiden. Van enige traagheid kan je Orlacs Hände wel betichten, maar zo uitzonderlijk is dat niet voor films uit die tijd - misschien had ik toch beter voor de kortere versie moeten gaan. Fijn filmpje dat zich zeker kan meten met de klassiekers uit die periode (Caligari, Faust, Der Golem, Nosferatu, dat werk) en wat mij betreft een groter publiek verdient.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Ginger Snaps (2000) - RW - 108 minuten - 250+ stemmen - 1 punt - 17/12/2016 (totaal 9 films, 26 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1144.300.jpg

Een herziening van de high-school-weerwolvenfilm Ginger Snaps die me een paar jaar terug uitstekend bevallen was, en hoewel ik een halve ster naar beneden ga, staat de film grotendeels nog steeds terecht overeind. De voornaamste attractie zijn de morbide gothic zusjes Brigitte en Ginger, wiens zwarte humor en algemeen dedain voor hun schoolgenoten ik erg kon waarderen. Maar het is natuurlijk niet alleen maar High school wat de klok slaat voor Brigitte en Ginger; er is een weerwolf los in de buurt en nadat Ginger gebeten wordt, verandert ook zij langzaam in een weerwolf die terreur gaat zaaien. De overduidelijke links die gelegd worden tussen weerwolverij, menstruatie en seks zijn wel aardig gedaan, al voegt het wat mij betreft niet heel veel toe. Als horrorfilm werkt Ginger Snaps ook goed: best wel wat gore, leuke twists en doses humor, en de weerwolf ziet er prima uit. Het blijft een erg vermakelijke film: 3.5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Symptoms (1974) - FTV - 91 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 18/12/2016 (totaal 10 films, 29 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/40000/40012.300.jpg

Verstilde, zeer Brits aandoende horrorfilm (al is de regisseur Spaans) die schijnbaar een beetje in de vergetelheid is geraakt, maar zeer zeker de moeite waard is. Symptoms is een langzame, stijlvolle film die me wel wat aan Let's Scare Jessica to Death deed denken. Helen is een vrouw met psychische problemen die in een afgelegen huis woont, waar schijnbaar in het verleden iemand zelfmoord heeft gepleegd, en bezoek krijgt van een vriendin, Anne. Maar het gaat allemaal niet zo lekker - Helen is instabiel en ziet verschijningen, ook Anne begint geluiden te horen, Helen blijkt lesbische gevoelens te hebben , en er is ook nog een creepy kerel die in het bos woont en die schijnbaar meer weet over het donkere verleden van het landgoed. Ik zal verder ophouden over het script, maar het is een fraai, sfeervol, creepy werkje geworden. Zeer traag, dat wel, maar mooi geschoten en sterk geacteerd, en continu hangt er een gevoel in de lucht dat er dingen niet in de haak zijn en dat er meer ellende op komst is. Als je in de stemming bent voor iets langzaams en stijlvols, dan kan je het slechter treffen dan Symptoms. 4.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Phenomena (1985) - FTV - 110 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 19/12/2016 (totaal 11 films, 32 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6427.300.jpg

Ik kon vrij weinig met Argento's Phenomena. Het ziet er visueel allemaal fraai uit, maar het is een beetje een kwestie van style over substance. Het verhaal stelt niet zoveel voor: een meisje dat een soort van mysterieuze binding met insecten heeft komt op een internaat, en gaat vanuit daar een moordmysterie oplossen. Argento haalt daarbij allerlei vergezochte, excentrieke keuzes het plot binnen, die misschien leuke beelden opleveren maar mij alleen maar irriteren, zoals bijvoorbeeld die chimpanzee, de wereldberoemde familie van Jennifer, of dat misvormde kindmonstertje. Met de gave van Jennifer Connelly wordt eigenlijk ook niet zoveel gedaan. Eigenlijk heb ik me door het eerste dikke uur heen moeten gapen: behalve schitterende plaatjes en sterke muziek was er qua zinnig plot weinig te beleven, en het acteerwerk was ook grotendeels abominabel (Donald Pleasence viel wel positief op). In het laatste kwartier ging het dan opeens compleet los, met een explosie van goorheid, bruut geweld en twists. Er gebeurde tenminste wat, al om het maar positief te omschrijven, maar om nou te zeggen dat het overkwam als een integraal deel van de rest van de film, nou nee. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Zo, ik ben weer even bij .

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#12. Satan Was a Lady (2001) - FTV - 1 stem - 80 minuten - 19 december 2016 - 3 punten (Totaal: 36 punten)

Volgens mij zijn de genre aanduidingen op MovieMeter toch verkeerd. Erotiek zou ik nog ergens als genre kunnen aanvaarden maar daarvoor is het blootgehalte toch ook maar karig. Horror is het zeker niet en de sexploitatation elementen zijn op een zweepscène helemaal in het begin van de film ver te zoeken. Dit is gewoon een dramafilm en Wishman die in herhaling valt. In de jaren 60-70 had ze al een film gemaakt met een soortgelijk plot. Deze keer niet een man maar een vrouw in de hoofdrol. Het acteren is verschrikkelijk, en het is iedere keer hoofdschudden als er bloot wordt getoond, want daar zijn de siliconenborsten weer. Saai, traag en amateuristisch.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

The Little Mermaid II: Return to the Sea (2000) - Familie - 72 minuten – FTV - 19 december 2016 – 184 stemmen – 3 punten – Tussenstand: 17 punten – Totaal: 99 punten

http://s3.amazonaws.com/kidzworld_photo/images/2013111/f299cf3e-7e39-4a46-921c-3bc0f701e346/little-mermaid-ariel-gang.jpg

Review: Niet zo’n bijzonder vervolg op het eerste deel. Het is voor mij jaren geleden dat ik die heb gekeken, ergens in mijn kindertijd en weet daardoor ook niet meer precies wat er met Ursula is gebeurd. Haar zus Morgana is echter één van de grootste dieptepunten uit deze film, terwijl ik Ursula wel ‘leuk’ vond.

Botje is niet meer zoals we hem van vroeger kennen. Natuurlijk wordt iedereen volwassen, maar de schattigheidsfactor is compleet verdwenen, zeer jammer. Sebastian is daarentegen hetzelfde gebleven. De liedjes spraken mij totaal niet aan, waar je in deel 1 ‘under the sea’ hebt, die lekker blijft hangen, heeft deze film geen enkel liedje dat blijft hangen. Zelfs nu ik erover denk kan ik me al geen nummer meer voor de geest halen, terwijl ik hem vanmiddag heb gekeken. Ik heb er zelfs over nagedacht om de film gewoon heel snel weer uit te zetten. Dat eerste liedje was ontzettend langdradig en saai.

Het verhaal is verder best leuk en denk ook best dat het daarmee een leuke film had kunnen worden. Het heeft voor mij echter te veel minpunten. Uiteindelijk geen hele ruime onvoldoende, 2*, met name omdat het verhaal wel leuk is en Melody een leuke nieuwkomer in de disneywereld is.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Krampus (2015) - MovieMeter.nl - 98 min - ftv - 2 punten.

Matige film over een jongen die het gehad heeft met kerst wanneer zijn familie zich niet weet te gedragen. Het begint allemaal wel leuk met de de disfunctionele familie en er wordt ook een fijne sfeer neergezet. Echter als de monsters hun intrede doen wordt het wat langdradig en een vrij clichématige horrorfilm die ook nergens spannend wordt.

Totaal: 30 punten.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

#15. Gwoemul (2006) - Horror / Drama - 119 minuten - FTV- 20-12-16

40+2= 42 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

618 stemmen: 0 punt

http://1.bp.blogspot.com/-5jOwcjR7rDU/TcQxp8TTncI/AAAAAAAAAGI/BJ3GKUgd0Tw/s1600/poster.jpg

Zeer vermakelijke creature -film waarin meerdere genres worden verwerkt tot een prima geheel. Dat het niet ontspoort in een tegenvallend allegaartje is een pluspunt voor de regisseur. In de rivier Han muteert een vis door formaldehyde tot gigantische proporties en treft de verkeerde familie. Als de jongste telg Hyun-Seo van deze Park-familie wordt meegenomen ontstaat er komische zoektocht. De film lijkt vooral een combinatie van zowel Aziatische en Amerikaanse invloeden waardoor de film redelijk licht verteerbaar is. Het monster zelf ziet er redelijk goed uit en ziet er beetje uit als een mix van Gojira, de "Shriekers" uit Tremors en een vleugje Alien. Ondanks dat de film verre van goed is, zelfs soms rommelig, is het een fantastische feel-good film die er zeker mag wezen!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

13. Miracle on 34th Street (1947) - Familie - 96m. (1p) - FTV (1p) - 131st. (1p) - 19/12 - 3 punt (tot: 38 punt)http://screenprism.com/assets/img/article/_1080x400/miracle-on-34th-street-ohara-gwenn.jpgMooie kerstfilm en wel beter dan de remake uit 1994, het verhaal kende ik al van die film. Grappig om te zien hoe marketing en consumentisme rond bepaalde vieringen ook toen volop bestond. De film draait om de vraag of de kerstman werkelijkheid of illusie is en weet die vraag uiteindelijk op een leuke manier soort van te beantwoorden. Een feelgoedkerstfilm voor het hele gezin. 3,5*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

14. The Christmas Toy (1986) - Familie - 50m. (1p) - FTV (1p) - 2 st. (1p) - 19/12 - 3 punten (totaal: 41 punten)http://vignette3.wikia.nocookie.net/muppet/images/6/6c/Title.xmastoy.jpgVan de makers van The Muppet Show komt deze korte muppet-kinderfilm, een soort van voorloper op Toy Story, die gaat over het kerstkadeautje van vorig jaar die zijn positie als lievelingsspeelgoed dit jaar dreigt te verliezen omdat onder de kerstboom weer een pakketje ligt. Vooral voor kinderen bedoeld (die ondertiteling kunnen lezen). De liedjes en het moraal zijn leuk, vandaar nipt 3,5*.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

15. A Muppet Family Christmas (1987) - Fam.(IMDb) - 47 m. (1p) - FTV (1p) - 19 st. (1p) - 19/12 - 3p (tot: 44 p)http://cdn-static.denofgeek.com/sites/denofgeek/files/styles/main_wide/public/8/17//mfc.jpgDe muppets op hun best. Erg leuke muppet-kerstfilm, lekker kort, druk, met een vlot tempo en veel grappen. De muppets vertrekken naar een soort van vakantiehuisje om kerst te vieren en krijgen daar bezoek van hun collega's uit Sesamstraat en van de Freggles, wat veel leuke situaties oplevert. 4*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Pop Skull (2007) - FTV - 86 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 19/12/2016 (totaal 12 films, 35 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/57000/57051.300.jpg

Ik sta in dubio over Pop Skull. Het verhaal an sich kon me niet zoveel interesseren: kerel die gedumpt is door z'n vriendin zwemt een film lang in z'n eigen zelfmedelijden, en in combinatie met uitgebreid drugsgebruik verliest ie langzaam z'n grip op de werkelijkheid. Met fatale gevolgen, uiteraard, anders was het horrorlabel niet echt passend geweest. Het hoofdpersonage vond ik maar een vervelende snuiter, en ik had weinig affiniteit met hem, zijn problemen of zijn gedrag. Qua script beviel het me dus maar matigjes. Maar de manier waarop het gefilmd is, en de sterke muziek die er onder gezet is, is dan wel weer erg goed gedaan. De drugstrips waren overtuigend (met een meer dan terechte epilepsiewaarschuwing), de donkere sfeer ook (al kon ik me er niet echt in verplaatsen zoals sommige andere MM'ers), en het audiovisuele aspect was over het algemeen dik in orde, maar qua dialoog, acteerwerk en script schortte er wel het een en ander aan. 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004) - RW - 141 minuten - 250+ stemmen - 2 punten - 19/12/2016 (totaal 13 films, 37 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5909.300.jpg

Na Pop Skull was het tijd voor wat lichter vermaak. Ik was een tijdje geleden begonnen met een herziening van de Harry Potter reeks, dus nu deel drie: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Zo goed als de boeken zijn de films bij lange na niet, maar alsnog biedt eigenlijk de hele filmreeks ook wel redelijk vermaak. Er liggen redelijk wat duidelijk op kinderen gerichte scenes een stuk prominenter in beeld dan bij het boek, maar dat is gemakkelijk door de vingers te zien - het blijft een familiefilm. Ik vind het lastig om het script te beoordelen: het volgt behoorlijk getrouw het boek, en hoewel dit niet m'n favoriete deel is en ik het ge-hocus-pocus met tijdreizen niet zo sterk vind is het verder gewoon solide. Hoewel iets kinderlijker weten de films de sfeer van het Potter-universum aardig te pakken: makkelijk te verteren, solide gemaakt, en zo door de breedte genomen aardig geacteerd (al zijn niet alle kindacteurs even sterk). Verre van een meesterwerk, maar ik heb me er wederom prima mee vermaakt.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

#16. Schramm (1993) - Horror - 70 minuten - FTV- 20-12-16

42+3= 45 punten

FTV- 1 punt

38 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25701.300.jpg

Een absolute B-film van Jörg Buttgereit de maker van Nekromantik ( een film die nog op mijn lijstje staat van must-see) Nu draagt de film als (sub-)titel: Into the Mind of a Serial Killer. En die titel dekt erg goed de lading. We zien ene Lothar Schramm aan het begin stervend op de grond liggen. Zoals ze zeggen zien we in die minuten ons leven voorbij komen. En dat zien we dan nu ook: het laatste van de lipstick-moordenaar. De eerste scene was zeer grappig en goed. Maar hoe verder de film vordert hoe verontrustender de gedachtegang wordt. Er is redelijk wat (ziekelijke) gore en we zien zelfs de moordenaar copuleren met een opblaasbaar speeltje. Echter werd er ook veel herhaald en waren er vreemde scenes, dit kwam waarschijnlijk doordat het in het hoofd van Schramm afspeelde. Hierdoor was de film niet erg evenwichtig. Een verknipte film over een verknipte geest die ondanks dit wel zo zijn momenten heeft.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

#4 - Vampires (2010) - Horror/Komedie - 88 min - 12 stemmen - FTV - 20/12/2016 - 3 punten (subtotaal 12 - totaal 103)

Vampires: een stap verder dan C'est Arrivé près de chez Vous (1992).

- "Onze maaltijden worden aangeleverd door de politie. Het gaat vooral om vluchtelingen."
- "Oudere mensen zijn voedzamer; maar ze smaken slecht door al de geneesmiddelen die ze slikken. Het bloed van kankerpatiënten is niet te drinken; te bitter door de chemo."
- Voor een uitstap naar pakweg Canada moet je tijdig reisdoodskisten bestellen...
- En een van de vampiers werkt bij een bloedbank...

Voor wie dit soort (niet bepaald politiek correcte) humor lust: Vampires staat er bol van.

Duidelijk low budget, wat o.a. resulteert in een dogme-gevoel: camera op de schouder, weinig kleur, weinig licht (uiteraard), geen muziek - maar dat is iets waar ik dus zelf wel van hou.
En de acteurs, die gaan er helemaal in op, en duwen de kijker met z'n hoofd helemaal in het ware leven van de Brusselse...

Heerlijke komed... heu documentaire, die pas kon afgewerkt worden door de derde interviewer; de eerste twee hebben 't niet overleefd.
4*

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

#17. The Pit and the Pendulum (1991) - Horror - 97 minuten - FTV- 20-12-16

45+3= 48 punten

FTV- 1 punt

59 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17258.300.jpg

Stuart Gordon waagt zich aan een tweede verfilming van dit verhaal van Edgar Allan Poe. Roger Corman ging hem voor maar verder houdt het daar qua vergelijken ook wel op aangezien het vrije interpretaties zijn en dus beide ook totaal andere films. Beide films zijn dus maar gebaseerd op het verhaal en laten hierdoor niet het echte verhaal zien. In deze film speelt Lance Henriksen een super-rol als Torquemada. En volgen we in een prachtig gotische marteldecor een soort liefdesverhaal alla Romeo en Julia. De gore is netjes, op de juiste momenten en goed gedoseerd. Ook is er soms wat plaats voor wat naakt en hangt er een mooie '80 jaren sfeer in de film.(terwijl de film uit 1991 komt) Nadeel van deze film was dat de pendulum niet zo spectaculaire eindscène gaf. Echter weet Gordon er toch een heerlijke film van te maken.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Dèmoni (1985) - MovieMeter.nl - 88 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Redelijke film waarin een nieuwe bioscoop opent met een horrorfilm die een onverwachte reactie bij het publiek teweeg brengt. Een simpel gegeven voor een horrorfilm in de categorie zo slecht dat het leuk is (althans soms). Een paar lekker gore effecten en domme one-liners. Het slechte acteerwerk maakt de film eigenlijk alleen maar leuker. Het begint wat saai, maar de film wordt langzaam steeds vermakelijker.

Totaal: 33 punten.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#3 Horror - Goksung (2016) - 156 min - 2016 - FTV - 20-12-2016 - 3 punten (8 totaal)
https://2.bp.blogspot.com/-e-2aziCh7pA/V5ZkWM10_1I/AAAAAAAAD3M/uYfafMYThiQ66rWqNuv0UgKJPE8q6UwIQCLcB/s1600/The%2BWailing%2B5.jpg
Sinds kort heb ik de Koreaanse cinema een beetje 'ontdekt' en zodoende was ik best nieuwsgierig naar deze Koreaanse Horror-film. De film verteld het verhaal van een politieagent die een aantal beestachtige moorden in een klein gehucht moet onderzoeken. De bijgelovige dorpelingen spreken van geesten en monsters, maar dan krijgt ook de politieman nachtmerries. De film begint met een Bijbelcitaat uit Lukas 24: 38 over de wederopstanding van Jezus als de apostelen denken een geest te zien, en daarmee is de toon van de film al aardig gezet. De titel is toepasselijk want er wordt veel gejammerd, met name door Do-won Kwak, die overigens een goede hoofdrol neerzet.

Goksung mag dan een stuk origineler zijn dan de meeste Horror-films die het Westen de afgelopen jaren heeft geproduceerd. Voor een Aziatische film is het niet bijzonder origineel. De film begon met een komische noot over de klunzige politieagenten, wat me deed denken aan die andere Koreaanse film Memories of Murder. Daarna lijkt het een soort verhaaltje over de dorpsgemeenschap die de mysterieuze vreemdeling niet moet hebben. Om vervolgens met duivelbezitting á la The Exorcist aan te komen. Uiteindelijk loopt de film uit in een soort Aziatische variant op Angel Heart, met de Japanner als duivel in plaats van Robin De Niro. De manier waarop spanning wordt opgewekt doet denken aan wat we ook vaker zien in Japanse Horrorfilms. En dan zitten er ook nog een paar Zombies doorheen. Het voelt een beetje als een bonte mix van van alles. En dat terwijl ik eigenlijk gewoon een Moordmysterie en helemaal geen bovennatuurlijke film had verwacht. De hele tijd bleef ik wachten op het moment dat het bijgeloof ontkracht zou worden, maar dat gebeurde niet.

Ik vond het toch wel goed gedaan hoe de film lokale bijgeloof en folklore met Boeddhisme en Katholicisme vermengt. En hoewel het er lang op leek dat de film voorspelbaar zou zijn was hij uiteindelijk toch behoorlijk spannend. Een aantal scènes waren ook behoorlijk creepy.

Het sterkste punt van Goksung is toch wel het visuele aspect en de aankleding. De film is erg mooi geschoten en heeft mooie beelden van de locaties in Zuid-Korea. En die Zombies en duivels zagen er ook heel gaaf uit en ik geloof zelfs dat er helemaal geen CGI voor is gebruikt.

Aan het einde snapte ik niet helemaal hoe het verhaal nou klopt, de film is erg misleidend bezig geweest. Toch denk ik niet dat een vergelijkbaar verhaal in Westerse handen even spannend en beklemmend was geweest. Goksung is een lekker creepy film van de Koreanen. Leuk om te zien en ook zeker een van mijn favoriete films van 2016, maar een een meesterwerk is het zeker niet.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#4 Horror - Pit and the Pendulum (1961) - 80 min - 99 st. - FTV - 20-12-2016 - 3 punten (11 totaal)
http://bigerboat.com/indexfx/wp-content/uploads/2014/04/pitpendulum1.jpg
Ik was al heel lang benieuwt naar deze film uit de stal van Roger Corman. Misschien dat de verwachtingen daardoor wat te hoog waren, want Pit and the Pendulum is toch iets minder dan de andere Poe-verfilmingen met Vincent Price.

Sfeervol is het zeker. De mistmachines en maté-paintings worden weer van stal gehaald en het kasteel en de Pendulum zien er erg gaaf uit. Corman heeft het ook netjes opgenomen en de soundtrack had slechter gekund. Het is vooral het verhaal en het feit dat de film er meer als een uur over doet om echt interessant te worden. Op het concept van de dodende slinger heeft de film helemaal niets te maken met het verhaal van Edgar Allen Poe, het heeft onderhand meer van doen met Premature Burial. Ik had me er nog zo op verheugd om Pice als hoofd inquisiteur te zien, maar hij is hier een soort erfgenaam. Veel bloed vloeit er ook niet, helaas kukelen de sukkels hun dood te gemoed in een ravijn.

Een sfeervol filmpje en leuk om gezien te hebben, maar niet echt memorabel.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

16. June (2015) - Horror - 90 m. (1p) - FTV (1p) - 41 st. (1p) - 20/12 - 3 punten (totaal: 47 punten)http://www.imgextra.uk/images/2015/10/05/554293.png
Mindere en clichématige horror over een jong weesmeisje die van adoptiehuis op adoptiehuis gaat en geplaagd wordt door een bovennatuurlijke verschijning. Wat men hier gedaan heeft is diverse horrorconcepten op deze film loslaten in de hoop dat het daarmee goed zou zijn, het meisje bezeten, met telekinetische krachten, en gebruikt door een sekte. Ook in het verhaalverloop (denkbeeldig vriendje, ongeloof van de adoptieouders, etc.) valt er niets nieuws te ontdekken en is binnen de context ongeloofwaardig. Tot slot zijn ook de acteerprestaties ondermaats. 1,5*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

17. A Christmas Story (1983) - Familie - 94 m. (1p) - FTV (1p) - 157 st. (1p) - 20/12 - 3 punt (tot: 50 punten)http://i.huffpost.com/gen/1487831/images/n-A-CHRISTMAS-STORY-MOVIE-large570.jpg

Hier kon ik niet zoveel mee. Erg Amerikaanse kerstfilm van de regisseur van Porky's over een jongetje die een luchtbuks wil met kerst. De alom aanwezige voice-over was best irritant en de humor was ook niet mijn ding, terwijl als komedie daar waarschijnlijk de kracht moet liggen. Ook de personages waren niet bepaald sympathiek en het verhaal was over het algemeen flauw en langdradig. 1,5*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

18. A Christmas Tree Miracle (2013) - Familie - 102 m. (1p) - FTV (1p) - 3 st. (1p) - 20/12 - 3p (tot: 53 punt)http://uptv.com/wp-content/uploads/2015/04/tree7.jpg

Kerstfilm met nogal gechargeerde situaties. Een welvarend gezin geeft alles uit en gedraagt zich verwend, tot de man van het huis zijn werk verliest. Alles slaat direct om en terwijl de verwende kinderen nog klagen over hun kapotte mobieltjes en hun college-fund komen ze op straat te staan. Maar dan draait hun lot uiteraard weer volledig en vinden ze het kerstgevoel, rijkdom, nederigheid, enz... Maar niet voordat de enige donkergekleurde acteur in de film hen wegens wanbetaling uit hun hotel smijt (ik moest gelijk denken aan de ophef in Hollywood over de rollen van donkere acteurs). Alleen de jongste telg van de familie en de vriendin van de oudste dochter acteren natuurlijk en overtuigend, de anderen stellen teleur. Een flinterdunne 2*.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/541000/541450.jpg

Luna de Miel (2015) – 96min – 5stemmen – FTV – 21dec2016 – 3punten

horrorfilm van Diego Cohen, één groot luguber, goor en bloedderig horrorspectakel, op een dag word Isabelle door haar buurman Jorge ontvoerd, hij sluit haar in zijn kelder op en dwingt haar met hem te trouwen, gaandeweg word de relatie tussen de twee grimmiger en grimmiger met met gore bloedderige gevolgen tot gevolg, acteerwerk is ronduit pure top!! de film is een psygologische aanslag op je zenuwstelsel, een heel sterke aanrader die 5* verdiend!!

11films:25punten

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#13. Blood of Dracula (1957) - FTV - 68 minuten - 14 stemmen - 21 december 2016 - 3 punten (Totaal: 39 punten)

Deze film behoort tot een trilogie die allemaal in hetzelfde jaar zijn uitgebracht. De andere 2 zijn "I was a Teenage Frankenstein" en "I was a Teenage Werewolf", die ik evenwel niet heb gezien. Men kan zich afvragen waarom men hier dan niet voor Teenage Vampire heeft gekozen, want ook deze gaat over tiners. Veel horror zit er niet in. Het is lang wachten op een eerste transformatie van één van de tienermeisjes naar vampier en eerlijk gezegd ziet het er echt niet uit. Voor de rest meer een tienerdrama in een meisjesschool waarbij er aandacht is voor activiteiten en muziek die populair waren in de vijftiger jaren.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#14. Schock (1977) - FTV - 95 minuten - 60 stemmen - 21 december 2016 - 3 punten (Totaal: 42 punten)

Hoewel ik Baron Blood nog moet zien, moet ik concluderen dat deze althans visueel de beste film is van Bava. Dit is maar een klein compliment, want net zoals al die andere films van hem uit de jaren 70 is het vooral stijl over substantie. Ja, er zit hier wel een verhaal in maar dat is eerder bijkomstig. Dus we krijgen 70 minuten nachtmerrietoestanden van een irritant zoontje die zijn moeder helemaal gek is aan het maken. Het ene moment lijkt hij bezeten van de geest van zijn vader, het andere is hij weer het huilende moederskindje. Ook blijkt hij over een soort van voodoo krachten te beschikken. Uiteindelijk zit het wel goed in elkaar en komt de onthulling/twist met nog 20 minuten te gaan. Helaas blijft het dan nog wat voortduren met nachtmerrietoestanden, hetgeen de amusementswaarde niet meer verhoogde. Een goede afsluiter maar vrolijk werd ik er toch niet van als ik denk aan de films die hij in het decennium ervoor had geregisseerd. Black Sunday blijft verreweg zijn beste film.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

The Boy (2016) - MovieMeter.nl - 97 min - ftv - 2 punten.

Matige film over een vrouw die als nanny gaat werken bij een gezin waarvan de zoon een pop is. Een vrij standaard opbouw voor een horrorfilm als deze die dan, afgezien van het einde, nergens weet te verrassen. Verder gebeurt er ook niet al te veel, waardoor het wat aan de saaie kant is. De uiteindelijke ontknoping is wel leuk gevonden, maar komt wel wat te laat. Een nipte 2.5 sterren.

Totaal: 35 punten.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

A Christmas Carol (1984) - MovieMeter.nl - 100 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Aardige film over een norse, oude gierigaard die op kerstavond bezocht wordt door een paar geesten. Het wel bekende en vele malen verfilmde kerstverhaal van Charles Dickens. Een prima aankleding, en George C. Scott is perfect gecast en stelt ook zeker niet teleur in de hoofdrol. Het blijft wel een mooi verhaal, maar wellicht iets te vaak gezien al.

Totaal: 38 punten.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

#18. City of Dead Men (2015) - Thriller (op IDMB het eerste genre horror) - 87 minuten - FTV- 21-12-16

48+2= 50 punten

FTV- 1 punt

0 stemmen: Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/102000/102463.300.jpg

Amerikaans- Colombiaanse film met een hip toneel van backpackers, skaters, ravers en krakers en een zeer misleidende poster. Om met het negatieve te beginnen, de film heeft een verschrikkelijk oppervlakkig en simpel verhaal. De spaarzame plotwendingen die er zijn, zie je ver van te voren aankomen. En ook het einde is belabberd. Ook al valt de film onder de horror(IDMB) je moet het toch meer zoeken bij een lichte occulte thriller met af en toe wat elementen die naar horror neigen. Dat alles zo mak en simpel is moet bijna wel liggen aan het feit dat dit voor een groot gedeelte naar een tienerfilm neigt. Dit wordt nogeens benadrukt met de aanwezigheid van Jackson Rathbone een acteur uit de The Twilight Saga en Diego Boneta uit Scream Queens. Positiever was ik over het visuele, die waren veel donkerder dan gewoonlijk bij zo'n tienerfilm. En deden zelfs wel wat denken aan de giallo. Echter overtuigen doet de film verder niet en leek vooral op een vreemd soort combinatie van Point Break en the Wickerman. Een combinatie die niet goed werkt!

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

http://www.onzin.nu/content/media/b9fa46531c62d03be45f5a43ac161e14.jpg

Filmtitel, jaartal: Kappen! (2016)

Speelduur: 90 min.

Genre: Tienerdrama (imdb zegt familie, dat is onzin maar het zorgt wel voor punten)

Eigen score/beoordeling: 2*

Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 3e (102e )

Datum van kijken: 19-12

Aantal punten: 2 (ftv)

Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 6 (261)

Recensie:

Ik had iets nodig om m'n tijd door te komen tussen college en een andere film in. Van Carry Slee had ik nog nooit wat gezien en deze draaide, dus vooruit.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog best meeviel. Een verhaaltje dat thematisch nog best onderlegd is, met acteurs die voor Nederlands niveau maar beperkt door de ondergrens zakken. Het is wel jammer dat de plotverloop richting het einde ineens wel erg ongeloofwaardig wordt. Anders had je nog best een aardig tienerfilmpje gehad, nu had ik aan het einde vooral wat irritaties met betrekking tot het scenario. Hartbeat, een vergelijkbaar werkje uit het afgelopen productiejaar, deed dat aan het einde allemaal net wat degelijker. Hier worden de thema's (liefde, jaloezie, vriendschap, ruzie, je kent het wel) weer wat serieuzer en acceptabeler gebracht.

Vast heel aardig voor de doelgroep.

2*

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.