- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
https://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/mt/2015/11/home_alone_main/lead_960.jpg?1447347708
Filmtitel, jaartal: Home Alone (1990)
Speelduur: 103 min.
Genre: Komedie, Familie
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 4e (103e )
Datum van kijken: 19-12
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 8 (263)
Recensie:
Geloof het of niet, maar Home Alone is in mijn kindertijd volledig langs me heen gaan. Het moest er toch eindelijk eens van komen…
En wat blijkt, dit is inderdaad wel een vrij vermakelijk filmpje. Het huis is een leuke setting natuurlijk, en ook Kevin’s leven home alone wordt leuk uitgewerkt. Als ik mocht kiezen tussen vakantie of vrijheid wist ik het wel. Die gemaakte burgerlijkheid van Kevin’s gezin aan het begin van de film is echt zum kotzen. Jammer dan ook dat het einde gekenmerkt wordt door zo’n verzoenend toontje. Ik vond de rebellie van Kevin veel leuker, al is het wel begrijpelijk dat een film als deze zo afsluit. Het geheel kon met name op mijn goedkeuring rekenen door de gedeelten met de traps en de heerlijk geforceerde boeven-karikaturen. In het bijzonder vermakelijk is de scène met de ‘montage’ van de oude gangsterfilm. Credits tenslotte voor de rol van de oude dorpsgek, vanuit kind-perspectief is dit enorm herkenbaar (wij hadden hier ook wel zo’n lokale ‘dorpsgek’, waarvan we dachten dat ‘ie kinderen neerstak in steegjes).
Ik had niet al te hoge verwachtingen, en dat scheelde. Voldoende voor 3*.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://kingofwallpapers.com/saw/saw-023.jpg
Filmtitel, jaartal: Saw (2004)
Speelduur: 103 min.
Genre: Thriller, Horror, Mystery
Eigen score/beoordeling: 2.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 5e (104e )
Datum van kijken: 20-12
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 10 (265)
Recensie:
Mwa.
Heel wat déjà-vu's had ik tijdens het kijken van deze film. Plotgericht en thematisch gedeeltelijk een reproductie van Se7en (1995), gelukkig nog wel met een eigen gezicht.
Ik had iets heel engs verwacht (op basis van wat ik mensen wel eens over Saw heb horen roepen), maar dat viel alles mee. Dit is gewoon een thriller met enkele horror-elementen, die nog grotendeels suggestief blijven ook. Normaliter laat ik me graag foppen door films met ingenieus verpakte plottwisten, maar hier kwam een en ander jammer genoeg toch wat minder uit de verf. Misschien omdat ik al lang doorhad dat Michael Emerson (wel fijn om één van mijn favoriete Lost-characters hier te zien!) Jigsaw niet kon zijn, al was het alleen al vanwege zijn postuur. Misschien omdat ik dit soort twisten inmiddels iets te vaak gezien heb.
In ieder geval was ik niet onder de indruk, en dat heeft ook niet alleen te maken met de plottwist. De film is visueel tamelijk lelijk, met een flets kleurenpalet, en de macaber bedoelde locaties gaan mede daardoor nooit leven. De opbouw van het verhaal is daarnaast wat inconsequent: de flashbacks leiden te vaak af van de situatie in de 'main room'. Totaal ongeloofwaardig dan ook als dr. Gordon ineens van een rationaal denkend mens veranderd in een zichzelf mutilerende maniak. Ik heb echt te weinig karakterontwikkeling van die twee meegekregen om dat serieus te nemen. Het zijn dat soort situaties die Saw aan kracht doen inboeten, en omdat ik constant aan Se7en moest denken kon ik de film ook niet echt bezien in termen van originaliteit.
Een vrij grote teleurstelling dus, al is zo'n Jigsaw natuurlijk wel een meer dan fascinerend personage.
2.5*
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
19. The Haunting (1963) - Horror - 112 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 21/12 - 2 punt (tot: 55 punten)http://classic-horror.com/files/images/staircases-haunting63.preview.jpg
Aardige film, echter wel gedateerd. Hoewel het huis waar dit is verfilmd erg fraai uitziet valt de filmische kwaliteit wat tegen. Hier en daar is het camerawerk wel aardig, geldt ook voor het acteerwerk, maar er wordt nauwelijks met licht en schaduw gewerkt, de special effects zijn erg mager (ook voor die tijd) en het tromgeroffel lijkt misplaatst en is allesbehalve eng (op een deur bonken maakt volgens mij een heel ander geluid...). De middelen die men tot de beschikking had om de film echt eng te maken worden lang niet optimaal benut, al is het wel beter dan de remake uit 1999. Niet echt eng en niet echt bijzonder. 3*
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
20 . The Water Horse (2007) - Familie (IMDb) - 112 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 21/12 - 2p (tot: 57 punt)https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/dvd/sony/WaterHorse/WaterHorse_8lg.jpg
Aardige film over een jongen en een soort van monster van Loch Ness dat uit een ei komt dat het jongetje heeft gevonden. Aardige jeugdfilm maar wat mij betreft veel minder leuk en minder geschikt voor volwassenen dan een film als Pete's Dragon (2016). Het zijplot over militairen die zich vlak bij het meer vestigen (welke zowat evenveel tijd opeist als het hoofdverhaal van de film) was flauw en misplaatst. 3*
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#5 Familie - The Lion, the Witch, & the Wardrobe (1988) - 171 min - 58 st. - FTV - 21-12-2016 - 4 punten (15 totaal)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/a2/ce/82/a2ce82b0122d6a2ccd345b2bccf4b6e5.jpg
Naar de eerdere adapties van Narnia was ik al langer benieuwt. De adaptaties van Disney kende ik al wel en toen ik de DVD van deze mini-serie tegenkwam op de rommelmarkt heb ik die maar meegenomen.
De kinders verschillen hier nauwelijks in leeftijd, alleen zijn sommige ergerlijk kinderachtig (I WANT CANDY NOWW) en andere overdreven volwassen (Peter, kuch kuch). Voor hun leeftijd is het leeftijd niet heel slecht, maar het is zo gemaakt en onnatuurlijk dat GTST er haast niets bij is (overigens huilde die Lucy wel heel overtuigend toen Aslan doodging).
Opzich heeft de film wel een charme en is het sfeervol, maar het is zo ongelovelijk goedkoop dat het haast op de lachspieren gaat werken. De opnames hebben hele fout camerabewegingen en hoe mensen het scherm in en uitlopen ziet er niet uit, belichting is ook typisch low-budget tv. De aankleding is soms best interessant gedaan - zo zien de heks en haar slee er wel vet uit - maar is ook behoorlijk goedkoop. Aslan's kop zag er redelijk uit, maar hoe de leeuw loopte was echt heel amateuristisch. De getekende mythische wezens waren ook een beetje goedkoop, ben er sowieso nooit fan van als 2D en 3D worden gecombineerd. Moet ik echt beginnen over de wolven en bevers? Mensen ik kostuums... Ik dacht echt, WTF ben ik nu aan het kijken. Voor mensen die de vliegscène uit The Neverending Story slecht vonden, wacht todat je deze film hebt gezien...
Opmerkelijk dat deze mini-serie een half uur langer is als de remake uit 2005, maar het verhaal toch veel oppervlakkiger en gehaaster behandeld.
Ik snap dat je als klein kindje dit wel een leuke film zal vinden voor tijdens de kerstdagen (vroeger dan), maar als verfilming van Narnia is het echt waardeloos. Ik ben blij dat de Remake gemaakt is, want die is veel serieuzer, duisterder en degelijker. De scène waar Aslan stief was relatief wel duister hier, maar vond ik in de remake toch veel schokkender. Zo vond ik het erg sterk dat ze daar begonnen met het bombardement op Londen. Het komt denk ik puur door de goedkope tv-adaptatie. In de jaren '80 konden ze namelijk al wel erg goede Fantasy-effecten maken, kijk maar naar films als Willow, Legend of The Dark Crystal.
Hoe dan ook, een film om snel te vergeten, zet liever nog een keer de remake op.
(Trouwens, hoe komt het dat de bewoners van Narnia wel bekend zijn met Turks Fruit, maar niet met een kleerkast?
)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#15. The Frog Prince (1988) - RW - 86 minuten - 3 stemmen - 22 december 2016 - 2 punten (Totaal: 44 punten)
https://lebeauleblog.files.wordpress.com/2012/09/the-frog-prince.jpg?w=604&h=425
Dit blijft het moeilijkste te vinden sprookje van The Cannon Movie Tales. Het is tot nog toe nog niet uitgebracht op DVD. Of toch, maar dat zijn eigenlijk gewoon rip-offs van VHS cassettes dus beeldkwaliteit gaat navenant zijn. Bij herziening vind ik em toch minder. Eigenlijk zit er toch niet erg veel verhaal in en is het meer een les over het belang van vriendschap. Aileen Quinn (vooral bekend van haar rol als Annie in de gelijknamige film) is wel een heel charmante prinses. Het blijft toch wel vermakelijk.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#5 Familie - The Lion, the Witch, & the Wardrobe (1988) - 171 min - 58 st. - FTV - 21-12-2016 - 4 punten (15 totaal)
(afbeelding)
Naar de eerdere adapties van Narnia was ik al langer benieuwt. De adaptaties van Disney kende ik al wel en toen ik de DVD van deze mini-serie tegenkwam op de rommelmarkt heb ik die maar meegenomen.
De kinders verschillen hier nauwelijks in leeftijd, alleen zijn sommige ergerlijk kinderachtig (I WANT CANDY NOWW) en andere overdreven volwassen (Peter, kuch kuch). Voor hun leeftijd is het leeftijd niet heel slecht, maar het is zo gemaakt en onnatuurlijk dat GTST er haast niets bij is (overigens huilde die Lucy wel heel overtuigend toen Aslan doodging).
Opzich heeft de film wel een charme en is het sfeervol, maar het is zo ongelovelijk goedkoop dat het haast op de lachspieren gaat werken. De opnames hebben hele fout camerabewegingen en hoe mensen het scherm in en uitlopen ziet er niet uit, belichting is ook typisch low-budget tv. De aankleding is soms best interessant gedaan - zo zien de heks en haar slee er wel vet uit - maar is ook behoorlijk goedkoop. Aslan's kop zag er redelijk uit, maar hoe de leeuw loopte was echt heel amateuristisch. De getekende mythische wezens waren ook een beetje goedkoop, ben er sowieso nooit fan van als 2D en 3D worden gecombineerd. Moet ik echt beginnen over de wolven en bevers? Mensen ik kostuums... Ik dacht echt, WTF ben ik nu aan het kijken. Voor mensen die de vliegscène uit The Neverending Story slecht vonden, wacht todat je deze film hebt gezien...
Opmerkelijk dat deze mini-serie een half uur langer is als de remake uit 2005, maar het verhaal toch veel oppervlakkiger en gehaaster behandeld.
Ik snap dat je als klein kindje dit wel een leuke film zal vinden voor tijdens de kerstdagen (vroeger dan), maar als verfilming van Narnia is het echt waardeloos. Ik ben blij dat de Remake gemaakt is, want die is veel serieuzer, duisterder en degelijker. De scène waar Aslan stief was relatief wel duister hier, maar vond ik in de remake toch veel schokkender. Zo vond ik het erg sterk dat ze daar begonnen met het bombardement op Londen. Het komt denk ik puur door de goedkope tv-adaptatie. In de jaren '80 konden ze namelijk al wel erg goede Fantasy-effecten maken, kijk maar naar films als Willow, Legend of The Dark Crystal.
Hoe dan ook, een film om snel te vergeten, zet liever nog een keer de remake op.
(Trouwens, hoe komt het dat de bewoners van Narnia wel bekend zijn met Turks Fruit, maar niet met een kleerkast?
) Ik heb deze hele TV- reeks ook eens op DVD gezien niet lang nadat de remake van de eerste Narnia film was uitgebracht. Met die remakes probeerden ze die BBC- versie ook in de kijker te zetten. Ik heb dezelfde kritiekpunten als jij vooral de bevers die door mensen in dierenkostuum worden gespeeld is natuurlijk compleet idioot. Het was duidelijk een budgettaire kwestie. Ik moet wel zeggen dat het beter wordt naarmate het verhaal vordert. Prince Caspian wordt samen genomen met Voyage of the Dawn Threader en dat is ergens wel logisch want Caspian komt in beide delen terug. De remakes zijn dan wel in 2 delen maar vond ze niet zo goed als de eerste film (vooral veel strijd, weinig avontuur vooral dan in Prince Caspian). In de serie wordt Caspian wel door een kind gespeeld (zoals het eigenlijk moet denk ik?). Ik vind het jammer dat men nog steeds geen remake heeft gemaakt van The Silver Chair want die vond ik de beste na Lion Witch Wardrobe op het vlak van verhaal en avontuur dan. Jill Pole neemt hier zo een beetje de rol van Lucy over. Ook de TV-serie van Dawn Threader vond ik iets avontuurlijker dan de remake. Maar als je de remakes hebt gezien en geen zin hebt in meer theater kan je deel 2 overslaan en gewoon meteen naar Silver Chair kijken.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
Ik blijf wijs weg van alle B-meuk die voor de film uit '05 is gemaakt. Al Is the Voyage of the Dawn Treader ook niet best... Ik hoop dat The Silver Chair nog eens afkomt. Over loop van meerdere jaren berichten gelezen dat ze daarmee bezig waren.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik heb deze hele TV- reeks ook eens op DVD gezien niet lang nadat de remake van de eerste Narnia film was uitgebracht. Met die remakes probeerden ze die BBC- versie ook in de kijker te zetten. Ik heb dezelfde kritiekpunten als jij vooral de bevers die door mensen in dierenkostuum worden gespeeld is natuurlijk compleet idioot. Het was duidelijk een budgettaire kwestie. Ik moet wel zeggen dat het beter wordt naarmate het verhaal vordert. Prince Caspian wordt samen genomen met Voyage of the Dawn Threader en dat is ergens wel logisch want Caspian komt in beide delen terug. De remakes zijn dan wel in 2 delen maar vond ze niet zo goed als de eerste film (vooral veel strijd, weinig avontuur vooral dan in Prince Caspian). In de serie wordt Caspian wel door een kind gespeeld (zoals het eigenlijk moet denk ik?). Ik vind het jammer dat men nog steeds geen remake heeft gemaakt van The Silver Chair want die vond ik de beste na Lion Witch Wardrobe op het vlak van verhaal en avontuur dan. Jill Pole neemt hier zo een beetje de rol van Lucy over. Ook de TV-serie van Dawn Threader vond ik iets avontuurlijker dan de remake. Maar als je de remakes hebt gezien en geen zin hebt in meer theater kan je deel 2 overslaan en gewoon meteen naar Silver Chair kijken.
De remake van Voyage of the Dawn Threader vond ik al veel minder dan zijn twee voorgangers inderdaad en deel 1 is echt de beste, meeste sfeervolle van allemaal. Ik kan me herinneren dat een remake van The Silver Chair wel is aangekondigd, er zijn in ieder geval geruchten dat de pre-productie aankomend jaar zullen beginnen: The Silver Chair Pre-Production in 2017? | NarniaWeb. Mischien dat ik me nog waag aan de BBC-versie van the Silver Chair, maar de lage waarderingen zijn niet heel aanmoedigend. Ook moet ik echt eens de boeken gaan lezen, want ik vind Narnia toch erg toffe Fantasy. Heb lang geleden de filmversies in het Nederlands gelezen, maar net als bij The Lord of the Rings zullen de Engelse originele vast van grotere literaire waarde zijn.
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
#19. Incarnate (2016) - Horror / Thriller - 91 minuten - FTV- 22-12-16
50+2= 52 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
29 stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103843.300.jpg
Nog geen vijf minuten in de film en je weet al dat Incarnate het hem niet gaat worden. Toch bleef ik hoop houden dat ik het bij het verkeerde eind had voor deze middelmatige horror-flick. Maar helaas de diepgang in de film is niet meer dan van een matige Amerikaanse Tv-serie. Met daarnaast een verschrikkelijk rammelend script en soms tenenkrommend slechte dialogen. Aaron Eckhart is de in een rolstoel voortbewegende exorcist die zich zonder een greintje zelfspot van de ene naar de andere Razziewaardige scène gromt. Zijn rol grenst aan het bespottelijke. Waar Max von Sydow het in de klassieker The Exorcist (1973) nog vooral moest doen met een houten kruisje en wat wijwater, zijn de collega's in Incarnate druk met een heel arsenaal van hightech apparatuur om door te dringen tot het rijk van de duivel. Helaas geen verbetering en de getoonde droomsequenties zijn schaars en leiden voornamelijk tot tamelijk nietszeggende,clichématige dertien-in-een-dozijn scènes. En dan is er nog Carice van Houten die de ondankbare rol van een moeder wier 11-jarig zoontje door een demon is bezeten speelt. Die heeft in deze zouteloze productie verder niets interessant te doen. De film schiet domweg gewoon te kort.
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
The Quatermass Xperiment (1955) - MovieMeter.nl - 82 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een raket met een driekoppige bemanning die na een paar dagen terugkeert op aarde. Ondanks dat het tempo nog redelijk hoog ligt, heeft deze film de tand des tijds wellicht niet helemaal doorstaan (kortom, te oubollig). De combinatie van sci-fi en horror wordt tegen het einde wel wat beter. Wel leuk om een keer gezien te hebben.
Totaal: 41 punten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#16. Totally Spies! The Movie (2009) - RW - 75 minuten - 30 stemmen - 22 december 2016 - 2 punten (Totaal: 46 punten)
http://www.toonbarn.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/03/totally-spies.jpg
Blijkbaar 3 jaar geleden dat ik deze animatiefilm voor het eerst heb gezien. Ik wist er nauwelijks nog iets van, behalve dan dat wat er in de film gebeurt eigenlijk aan de serie voorafgaat. Het was toch even wennen aan die snelle beelden, ben dat niet meer gewoon. Maar het bevat alle dingen die de serie ook zo leuk maakte: de gadgets, absurde situaties en humor en de drie meiden met hun typische karaktertrekjes. Uiteraard werkt dit beter als in episodes van ongeveer 25 minuten.
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
The Jungle Book (2016) - MovieMeter.nl - 106 min - ftv - 2 punten.
Aardige film over een jonge jongen die is opgevoed door wolven in de jungle. De computeranimaties zijn bijna levensecht en er is een prachtige jungle gecreëerd. Dit is ook zeker de grootste troef van de film. Alhoewel het verhaal avontuurlijk is, zakt het op sommige momenten wat in en is het qua toon soms wat onevenwichtig (zoals het liedje bijvoorbeeld). Verder nog een prima stemmencast.
Totaal: 43 punten.
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
#20. The Autopsy of Jane Doe (2016) - Horror - 99 minuten - FTV- 22-12-16
52+2= 54 punten
FTV- 1 punt
19 stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/245000/245525.300.jpg
kijk hier wordt ik blij van! Een nieuwe film van regisseur André Øvredal. De man die mij verraste met het fantastische Trolljegeren (2010) Een found-footage creature film. Nu is hij terug! En hoe? Een film over een vader en zijn zoon die een slachtoffer (Jane Doe) onderzoeken van een mysterieuze moord, maar zonder duidelijke doodsoorzaak. Daarom is er met een pathologische onderzoek haast geboden. En terwijl ze Jane Doe ontleden vinden ze steeds meer gruwelijk details. Wij kijken mee over hun schouder naar de autopsie, wat ongemerkt gruwelijke beelden oplevert. Hierdoor is zeker voor veel mensen het eerste uur een ruime voldoende. Nadat uur schakelt de film over naar minder bloederigheid en komt de verklaring aan de beurt. En die is toch zeer verrassend en goed gevonden. Een en ander heeft te maken met Leviticus 20:27. Verder zijn er natuurlijk ook wel de cliché deuren die open gaan en dergelijke maar de manier waarop die gebracht worden is toch wel net even anders. Misschien dat de locatie van het mortuarium hiermee te maken heeft? Naar mijn mening klopt alles aan deze film: verhaal, spanning, acteerwerk enz. Hierdoor is het zeker één van de betere horrorfilms van 2016. Het is gewoon jammer dat deze (nog) geen bioscooprelease heeft gekregen. Want regisseur André Øvredal blijkt een uniek talent! Wederom verrast hij mij met deze zeer goede film.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://az795576.vo.msecnd.net/bh-uploads/2015/12/162525-horror-the-exorcist-screenshot.jpg
Filmtitel, jaartal: The Exorcist (1973)
Speelduur: 132 min (DC Ext.).
Genre: Horror, Thriller, Drama
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 6e (105e )
Datum van kijken: 21-12
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 13 (268)
Recensie:
Ik denk dat ‘eng’ niet het juiste woord is om the Exorcist te omschrijven. Eerder verontrustend. De uitdrijving in deze film is gebaseerd op een boek van William Peter Blatty, dat op haar beurt weer losjes gebaseerd is op een exorcisme op een tienerjongen in 1949. Zonder de discussie ‘waargebeurd of niet’ in mijn recensie te willen aansnijden, vond ik het erg interessant te lezen dat regisseur William Friedkin tijdens het maken van deze film in exorcisme is gaan geloven…
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar het originele scenario dat Blatty voor deze film schreef. Het schijnt dat Friedkin niet tevreden was met dat scenario, waarna er nog veel aanpassingen zijn geweest op Blatty’s versie. Blatty zelf was ervan overtuigd dat zijn scenario de essentie van het verhaal bevatte, en baalde ervan dat deze versie de bioscopen uiteindelijk niet gehaald heeft.
In the Exorcist kanaliseert de strijd tussen goed en kwaad zich in een jong meisje. De manifestaties die haar ten deel vallen, zullen het bioscooppubliek anno 1973 ongetwijfeld gechoqueerd hebben. De cultuur van huiselijk-en zedelijkheid mocht dan al vanaf de vroege sixties op haar retour zijn, het Amerikaanse publiek moest duidelijk nog wel wennen aan dit soort taboedoorbrekende cinema. Sommige (lokale, vaak kerkelijke) autoriteiten verboden screenings van deze film, waardoor het bizarre fenomeen van ‘Exorcist bus tours’ ontstond. Vanuit dorpen waar het tonen van de film verboden was, vertrokken dan bussen naar het dichtstbijzijnde complex waar the Exorcist wél getoond werd.
Nu, in 2016, blijft van die opschudding niet al te veel over. Echt choqueren doen de teksten en handelingen van de jonge Linda Blair niet meer. Vandaag de dag rationaliseren we de manifestaties van het metafysische, en zijn we gewend aan teksten die hier nog als absolute heiligschennis worden betiteld. Hoe kan zo’n film dan toch nog indruk maken? Heel eenvoudig: door een ongemakkelijke sfeer te creëren, door trucjes in de montage (blink and you’ll miss it) toe te passen en door geluid optimaal in te zetten (óf juist weg te laten).
Daarnaast zit er een grote meerwaarde in de setting van the Exorcist. James Wan zal goed naar deze film gekeken hebben, want ook in the Conjuring 2 zou een doodgewoon rijtjeshuis in de suburbs het strijdtoneel worden van een bovennatuurlijke ontmoeting. Maar de confrontatie gaat verder: the Exorcist gaat ook over de tegenstelling(?) tussen geloof en wetenschap, het morele tegenover het decadente en de manifestatie van paranoia ten opzichte van het redelijke.
Dat alles wordt vervolgens verpakt in een scenario dat veelomvattend is, maar ergens ook aanvoelt als een gemiste kans. Zo had Friedkin meer kunnen doen met de relatie tussen de Akkadische godheid Pazzuzu en het kwaad dat zich in Regan manifesteert. Een aantal scénes in de film voelen nu wat willekeurig aan, waaronder ook de sfeervolle opening. Verder denk ik dat the Exorcist meer indruk had gemaakt als het kwaad subtieler en minder expressief was getoond. De shock-elementen zijn wat overdreven, de verdrijving gaat gepaard met het nodige bombast en de make-up is angstaanjagend, doch ook wat te gestileerd.
Van tevoren wist ik dat Tubular Bells gebruikt werd in deze film, maar Friedkin heeft wel net de verkeerde momenten uitgekozen. Een fragment uit Oldfield’s compositie is bijvoorbeeld te horen als Ellen Burstyn zich naar huis haast, maar op zo’n moment heeft Tubular Bells slechts beperkte meerwaarde. Veel meer draagkracht hebben dan de geluidseffecten die bijvoorbeeld bij de uitdrijving gebruikt worden.
Toch zie je aan alles dat the Exorcist een filmisch monument is: de klasse spreekt uit de keuze voor de setting, de montage, de sfeeroverdracht en de destijds revolutionaire special effects. De casting had beter gekund (zo wist Ellen Burstyn niet te overtuigen), maar de twee priesters spelen dan weer behoorlijk intense rollen. Ze vertegenwoordigen datgene waarin veel mensen vandaag de dag niet meer geloven: het geloof in de tegenstelling tussen goed en kwaad, en de noodzaak te strijden tegen de manifestatie van de duisternis. Achterhaald of niet, ik zie liever die standvastige priesters dan de brabbelende, geforceerd rationele wonderdokters in deze film. Wat dat betreft is het samenspel en/of de strijd tussen rationaliteit en metafysica nog alive and kicking.
4*
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
21. Belle et Sébastien, l'Aventure Continue (2015) - Fam. - 98m (1p) - FTV (1p) - 7st (0p) - 22/12 - 2p (t: 59p) http://oi65.tinypic.com/25hk4n5.jpgZoals gebruikelijk gaat het in dit vervolg om het uitmelken van het succes van het origineel: Belle et Sébastien (2013), een echte aanrader. Ondanks dat is dit tweede deel niet onaardig, in feite was het rijke verhaal af na het eerste deel, welke ook nog op een breed publiek was gericht. Deel 1 was in veel opzichten bijzonder en dat geldt niet voor dit vervolg, het volgt de patronen van een typische avonturenfilm voor de jeugd. Het resultaat blijft echter wel bovengemiddeld en vermakelijk, mede dankzij het prachtige gebied waarin het zich afspeelt maar kan beslist niet tippen aan de originele film. Deel 2 borduurt daarop voort en introduceert twee nieuwe personages. 3,5*
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#16. Totally Spies! The Movie (2009) - RW - 75 minuten - 30 stemmen - 22 december 2016 - 2 punten (Totaal: 46 punten)
(afbeelding)
Blijkbaar 3 jaar geleden dat ik deze animatiefilm voor het eerst heb gezien. Ik wist er nauwelijks nog iets van, behalve dan dat wat er in de film gebeurt eigenlijk aan de serie voorafgaat. Het was toch even wennen aan die snelle beelden, ben dat niet meer gewoon. Maar het bevat alle dingen die de serie ook zo leuk maakte: de gadgets, absurde situaties en humor en de drie meiden met hun typische karaktertrekjes. Uiteraard werkt dit beter als in episodes van ongeveer 25 minuten.
Moet bekennen dat ik de serie vroeger stiekem heel leuk vond. Andere jongens vonden het meer iets voor meisjes, maar voor mij was het een soort geanimeerde James Bond 
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
#21. The Toxic Avenger, Part II (1989) - Komedie / Horror - 103 minuten - FTV- 23-12-16
54+3= 57 punten
FTV- 1 punt
79 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4359.300.jpg
Toxie is terug! Vijf jaar naar het eerste deel kwam er een tweede deel uit. Tromaville is ontdaan van alle criminaliteit en de Avenger werkt bij een blindeninstituut. Maar nieuw gevaar dreigt als Apocalypse, Inc. een snood plan bedenkt om van hem af te komen en de Toxic Avenger gaat naar Japan om naar zijn vader te zoeken. Hilarische Kung-fu gevechten met vis! Deze sequel verschilt vooral met de eerste doordat het allemaal zeer luchtig is.Zoals het bij een goede Troma hoort is het acteerwerk belabberd, de grappen van flauw naar ranzig. Is er wat maatschappij kritiek en zijn er ontblote vrouwen boezems.Toch steelt de film mijn hart. En heb ik met een grote glimlach zitten kijken naar dit werkje!
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
Red Riding Hood (2011) - MovieMeter.nl - 100 min - ftv - 2 punten.
Matige film over een dorpje in de middeleeuwen dat geteisterd wordt door een grote, boze wolf. Meer een weerwolf film in het young-adult genre dan het sprookje Roodkapje. De personages weten niet bepaald te boeien en de driehoeksverhouding had wat beter uitgewerkt mogen worden. Het winterse landschap ziet er soms wel sfeervol uit, maar is aan de andere kant ook wat te gemaakt. Een nipte 2.5 sterren.
Totaal: 43 punten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Moet bekennen dat ik de serie vroeger stiekem heel leuk vond. Andere jongens vonden het meer iets voor meisjes, maar voor mij was het een soort geanimeerde James Bond
Waar denk je dat ik mijn usernaam vandaan heb? Ik hoef je dan ook niet uit te leggen wie mijn favoriete spy is 
Op TVMeter heb ik de serie toegevoegd en ook Alex als avatar. Ik ben trouwens bezig met het toevoegen van de animatieserie She-ra: Princess of Power. DAt is een spin-off serie van He-Man and the Masters of the Universe. Het zijn animatieseries met veel fantasy uit mijn kindertijd (jaren 80). En hoewel She-Ra dus initieel bedoeld was om meisjes aan te spreken (een vrouwelijke held waarmee men zich kon identificeren zoals jongens dat konden met He-Man) vind ik beide series unisex. Ze zijn bijlange niet zo actievol waarbij het soms wel erg snel gaat zoals de tekenfilms van vandaag. Totally Spies is in bepaalde opzichten wel op meisjes gericht (shoppen en dergelijke) maar eens als ze undercover werk doen met die coole gadgets, dat spreekt volgens mij toch beide geslachten aan. Ik vond het juist goed dat ze naast hun undercoverwerk gewone tienermeisjes waren met dito interesses en geen halve jongens zoals ze dat met kick ass babes wel eens doen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ze zijn bijlange niet zo actievol waarbij het soms wel erg snel gaat zoals de tekenfilms van vandaag. Totally Spies is in bepaalde opzichten wel op meisjes gericht (shoppen en dergelijke) maar eens als ze undercover werk doen met die coole gadgets, dat spreekt volgens mij toch beide geslachten aan. Ik vond het juist goed dat ze naast hun undercoverwerk gewone tienermeisjes waren met dito interesses en geen halve jongens zoals ze dat met kick ass babes wel eens doen.
Ja, dat vind ik ook. Tegenwoordig een beetje overdreven allemaal met dat stoere gedrag van vrouwelijke actiehelden. Veel van die tekenfilms van nu, waar ik langs zap, vind ik ook veel te druk. In mijn herinnering werd in Totally Spies in eerste instantie gewoon een (mysterieus) verhaal verteld met spannende momenten, daarom vond ik het ook zo leuk. Ook is het in vergelijking met veel andere FoxKids/Jetix-series (of DIsney XD zoals het nu heet) erg goed getekend. Mischien voor de grap eens een keer de oude dvd's van stal halen 
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
#22. Hotel Inferno (2013) - Horror - 80 minuten - FTV- 24-12-16
57+3= 60 punten
FTV- 1 punt
21 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/98000/98140.300.jpg
Nadat ik Adam Chaplin (2011) had gezien kwam ik er ook achter dat er onder de filmmaatschappij Necrostorm al meerdere filmpjes waren uitgebracht. En alle hanteren waarschijnlijk dezelfde standaards: B-films (via fundraising) met zieke in overtreffende trap gore en het daarbij horende acteerwerk in de stijl van 80’s camp. Aan het begin van de film moet huurmoordenaar Frank Zimosa twee mensen doden. Frank's simpel ogende taak verandert daarentegen in een ware nachtmerrie wanneer alle bezoekers in het hotel toch anders blijken te zijn dan hij dacht. De gehele film is vanuit first-person geschoten nog voordat dit gebeurde bij Hardcore Henry. Wel minder schokkerig maar dan wel weer met veel meer geweld en bloed. Echter naar het einde toe slaat ook een beetje de verveling toe. Op een bepaald moment komt er niets nieuws meer. Jammer maar, wederom wel een uniek project van Necrostorm. Deze “extreme cinema” is zeker niet voor iedereen om te kijken. Een film gemaakt door liefhebbers voor liefhebbers.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103708.jpg
Los Inocentes (2015) – 90min – 4stemmen – FTV – 24dec2016 – 2punten
horrorfilm van Mauricio Brunetti, de film op zich is prachtig gemaakt, decor, omgeving, ackteerwerk en de zorg voor de juiste details zijn heel goed gelukt, het enige wat ontbreekt is de echte horrorspanning, de opbouw is te traag en naar het einde zijn er scenes die de naam horror waardig zijn jammer genoeg zijn ze nogal braafjes, voor de rest wel een mooie film maar ook niet meer dan dat 3,5* voor mij
12films: 27punten
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
#23. Cat Sick Blues (2015) - Horror - 101 minuten - FTV- 24-12-16
60+2= 62 punten
FTV- 1 punt
geen stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/389000/389824.300.jpg
Waar halen Australiërs het toch vandaan? Want deze Cat Sick Blues is waanzinnig, ziek, verknipt en soms hilarisch maar één ding is zeker het is de meest vreemde en anders dan andere films die ik dit jaar zag! Oké in eerste essentie is het een slasher maar niet zoals de klassieke 'helden' En kan je een slasher combineren met zeg: feelgood movie Juno? Want dat komt nog enigszins in de buurt. In de film zijn er twee verhaallijnen de ene gaat over Ted Henson die zijn kat heeft verloren en de andere over Claire Ellis die een kat had die populair op internet was, maar door een fan werd verkracht. De twee verhaallijn kruisen elkaar natuurlijk. Ted (Ted Bundy?) die voor de wederopstanding van zijn kat dus op zoek is naar negen mensenlevens is het ene moment aandoenlijk waarna hij opeens weer gruwelijk eng kan zijn als hij verkleed is als de "Catman" Alleen dat kostuum al! Daarnaast is alles met een bepaalde flair gefilmd waardoor er die juno-sfeer komt te hangen, en dit terwijl de meest gruwelijk moorden en gore over het beeld rollen. De film schijnt te zijn begonnen als Kickstarter-project voor short maar breidde zich algauw uit tot een volwaardige film en met adembenemend resultaat! Deze Cat Sick Blues moet je eigenlijk zien! En was het niet voor de horrorgenre dan misschien wel voor de absoluut unieke stijl en script. Je kan de film gewoonweg nergens mee vergelijken?
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
Mr. Hobbs Takes a Vacation (1962) - MovieMeter.nl - 116 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een man die eigenlijk met zijn vrouw alleen op vakantie wil, en niet me alle kinderen erbij. Een simpel verhaal dat nogal wordt uitgerekt en daardoor langdradig is. De humor is wat aan de brave en flauwe kant. De film geeft wel een aardig tijdsbeeld (leuk om te zien dat er in sommige opzichten maar weinig veranderd is). Ondanks de altijd fijne James Stewart net geen 3.0 sterren.
Totaal: 46 punten.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#6 Horror - ATM (2012) - 90 min - 250+ st. - FTV - 23-12-2016 - 2 punten (17 totaal)
http://media.coveringmedia.com/media/images/movies/2012/02/26/atm_poster1_tc.jpg
Deze Kerst-horror getiteld 'Pinautomaat', was me min of meer aangeraden door de heren van It's Only a Movie. Op de terugweg van een Kerstfeestje moeten drie vrienden pinnen, maar dan worden ze door een mysterieuze stalker vastgehouden.
De film was aardig opgenomen en kende wat spannende momenten, maar het was wat te onbeholpen om echt goed te zijn. Het moment waarop de drie hoofdpersonen die Killer voor het eerst zien was zo slecht en ongeloofwaardig gebracht. Hoe paranoïde zijn die lui wel niet, ieder normaal mens was gewoon naar de auto gelopen.
De film bewerkstelligt geen goede Kerstsfeer en de kills klinken bruut maar zijn bloedeloos en saai. Ik bleef wachten op de clou, maar die kwam niet. De film probeert duidelijk Phone Boot een beetje na te doen, maar is nog goedkoper en zit veel minder sterk in elkaar.
Zet volgende keer liever Gremlins of Black Christmas op.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#7 Horror - Operazione Paura (1966) - 85 min - 53 st. - FTV - 23-12-2016 - 2 punten (20 totaal)
https://scarletboulevard.files.wordpress.com/2014/08/3.jpg
Kill, Baby... Kill! is een bijzonder sfeervolle Gotische Horror-film van de Italiaanse Horrormeester Mario Bava. De film verteld het verhaal van een klein dorpje in de greep van een vloek. De geest van een klein meisje maakt steeds meer slachtoffers. Een arts gaat op onderzoek uit.
De film is mooi met Bava's gebruikelijke impressionistische kleurgebruik en heeft een aantal zeer mooie shots. Melissa was erg sterk in beeld gebracht en kwam best creepy over. De muziek was ook erg sterk, al heb ik wel het idee dat Bava zijn eigen muziek recyclet. Ik heb Carlo Rustichelli's muziek namelijk eerder in The Whip and the Body voorbij horen komen.
De film komt wat goedkoper over als bijv. Black Sunday of The Whip and the Body, logisch want halverwege raakte de producenten door het budget heen, waarna Bava en de cast besloten de film voor niets af te maken (wat een toewijding!). Het zag er zeker niet slecht uit, maar ik vond de mediterrane bouwvalletjes niet echt passen bij de Oostenrijk-Hongaarse namen die de personages in de film hebben.
Kill, Baby... Kill! was een vermakelijk en sfeervol filmpje, maar hoewel het voor een Gothische horror uit de jaren '60 een origineel uitgangspunt heeft, was het verhaal niet echt goed uitgewerkt. Uiteindelijk vond ik het bij vlagen een beetje saai worden en de ontknoping was ook niet heel indrukwekkend. Toch zeker geen onaardige film.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
16. June (2015) - Horror - 90 m. (1p) - FTV (1p) - 41 st. (1p) - 20/12 - 3 punten (totaal: 47 punten)
Films van dit jaar of vorig jaar tellen niet mee voor de extra punten met minder dan 250 stemmen. 2015 is nog een paar dagen vorig jaar, dus kan ik dit helaas niet goedkeuren
. Je hebt 2 punten voor deze titel en 58 in totaal (mits verder goed is doorgerekend).
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Hallo allemaal,
Hier weer even een tussentijds totaal. Sommigen zijn bijzonder hart vooruit gegaan. Joolstein gaat erg hart, maar mischien kan arno74 nog een inhaalslag maken. Ook tussen alexspyforever en scorsese wordt het nog spannend.
01. joolstein 62
02. arno74 58
03. alexspyforever 46
03. scorsese 46
04. Woland 37
05. U96 27
06. baspls 20
07. Miszmi 17
08. TornadoEF5 16
09. tbouwh 13
10. Boenga 12
11. dualcia 3
Mag ik jullie bij deze ook allemaal een zalig Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar wensen