The Little Mermaid II: Return to the Sea (2000)

Alternatieve titel: De Kleine Zeemeermin II: Terug in de Zee

Verenigde Staten / Canada / Australië
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jim Kammerud en Brian Smith
met de stemmen van Jodi Benson, Samuel E. Wright en Tara Strong

Na de blijdschap over de geboorte van hun dochtertje Melody, wacht Ariël en Erik een bedreiging. De wraakzuchtige zus van Ursula, Morgana, zorgt ervoor dat Melody haar zeemeerminafkomst niet mag ontdekken. Maar Melody waagt zich uiteindelijk in de zee en wordt een pion in Morgana's complot om te heersen over de Zeven Zeeën. Nu moet Ariël haar jeugdvriendjes Sebastiaan, Botje en Jutter weer bij elkaar brengen om haar dochtertje te redden.

avatar van Movie9471
Een goed idee om Ariëls dochter naar de zee te doen verlangen, zoals Ariël zelf eerst naar het land verlangd had, maar zeer slecht uitgewerkt.

Het verhaal bevatte geen spanning en maar heel weinig humor. De liedjes waren slecht en de slechterik is een kopie van Ursula (,maar dan een wat minder serieuze versie).

De animatie ziet er wel mooi uit, maar dat is dan ook het enige positieve.

avatar van ibendb
Wéér zo'n overbodige sequel, maar het was toch wat vermakelijk...

The Little Mermaid was echt een klassieker, maar de magie wordt een beetje verpest door dit 2de deel. De liedjes vallen nog mee, maar de irritante bijpersonagetjes zijn niet echt boeiend of leuk. Neen, Disney heeft hier de bal volledig misgeslagen. 2*

avatar van alexspyforever
Movie9471 schreef:

De animatie ziet er wel mooi uit, maar dat is dan ook het enige positieve.

Ik moet me hier grotendeels bij aansluiten. Ik geef de film dan wel een hogere score omdat ik Melody zeker een waardige Disney-heldin vind. Die pinguïn en zeerob vond ik wel heeeel domme karakters die mijn inziens heel weinig positief tot het verhaal bijbrachten.

avatar van mjk87
Gemengde gevoelens hierover. Dat ligt vooral aan de overbodigheid. Niet enkel in sommige scènes (dat stukje slap-stick met de pinguïns) maar eigenlijk is de hele film zelf niet nodig, als Ariël gewoon de afkomst aan haar dochter vertelt. Het is mij oprecht een volstrekt raadsel waarom ze dat niet zou doen. En dat wekt dan ook irritatie op als ze de kans ertoe krijgt maar niet pakt. Verder is de animatie aardig, stemmenwerk prima en de finale zelfs heel behoorlijk. Ook is Melody een leuke protagonist die vooral te kampen heeft met een matig uitgewerkte film, want de basis an sich is lang zo slecht niet. De liedjes zijn nu eens aardig, dan weer bijzonder zwak, maar irriteren tenminste niet. 2,0*.

avatar van TheLionKingFan
Titanic Tip and Daring Dash!

Heerlijk vervolgfilmpje van Disney. Het verhaal is erg leuk, de nieuwe karakters zijn memorabel en de liedjes zijn geweldig.

Het verhaal is eerlijk gezegd het tegenovergestelde van deel 1: In deel 1 wilde Ariel van de zee naar het land, en hier wil Ariel's dochter Melody van het land naar de zee. Toch is dit erg goed weergegeven. Melody is een erg leuk karakter en ook in de Nederlandse versie meteen het debuut van Lizemijn Libgott, die tegenwoordig in elke tekenfilm tegen te komen is. Tip and Dash (of Tip en Toets) zijn 2 van mijn favorieten. Een eerbetoon aan Timon en Pumbaa, en dit is goed gelukt. Max Casella en Stephen Furst doen een leuk werkje. De Nederlandse is ook erg goed, met de helaas recent overleden Bram Bart als tip.

Een minpuntje is Botje; deze lieve kleine guppy is nu veranderd in een volwaardige vis; wat ook gelijk zijn hele leuke karakter uit deel 1 weghaalt. Jammer. Sebastian is weer Sebastian en zo vinden we hem het leukste. Morgana daarentegen is weer erg goedkoop gemaakt: Ursula's kwade tweelingzus! .... En dat je Prins Erik in het Nederlands de stem van Albert Verlinde geeft.... Tja.

De liedjes zijn ook dik in orde; ''Down to the Sea'', ''Titanic Tip and Daring Dash'' en ''For A Moment'' zijn weer lekkere meezingnummers, net als in het origineel.

Dus al met al is dit een erg leuke film, die niet in je Little Mermaid of Disney-verzameling mag ontbreken. 3,7*

avatar van NicoleJeffrey
Spannende verrassende film die het oude met het nieuwe samen smelt. Daarnaast leuk dat de oude figuren opgegroeid zijn, botje blijft een schatje! Toch deel 1 is leuker.

avatar van Miszmi
Niet zo’n bijzonder vervolg op het eerste deel. Het is voor mij jaren geleden dat ik die heb gekeken, ergens in mijn kindertijd en weet daardoor ook niet meer precies wat er met Ursula is gebeurd. Haar zus Morgana is echter één van de grootste dieptepunten uit deze film, terwijl ik Ursula wel ‘leuk’ vond.

Botje is niet meer zoals we hem van vroeger kennen. Natuurlijk wordt iedereen volwassen, maar de schattigheidsfactor is compleet verdwenen, zeer jammer. Sebastian is daarentegen hetzelfde gebleven. De liedjes spraken mij totaal niet aan, waar je in deel 1 ‘under the sea’ hebt, die lekker blijft hangen, heeft deze film geen enkel liedje dat blijft hangen. Zelfs nu ik erover denk kan ik me al geen nummer meer voor de geest halen, terwijl ik hem vanmiddag heb gekeken. Ik heb er zelfs over nagedacht om de film gewoon heel snel weer uit te zetten. Dat eerste liedje was ontzettend langdradig en saai.

Het verhaal is verder best leuk en denk ook best dat het daarmee een leuke film had kunnen worden. Het heeft voor mij echter te veel minpunten. Uiteindelijk geen hele ruime onvoldoende, 2*, met name omdat het verhaal wel leuk is en Melody een leuke nieuwkomer in de disneywereld is.

avatar van Marvinleeaday
stuk minder dan deel 1, een hoop van hetzelfde en alleen Botje schijnt ouder te zijn geworden.