Gwoemul (2006)

Zuid-Korea
Horror / Drama

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Hie-bong Byeon en Du-na Bae

In Seoel, Zuid-Korea worden stedelingen geterroriseerd door een gruwelijk monster dat in de rivier Han leeft, maar daar zo nodig uit komt om slachtoffers te maken. Wanneer een jong meisje door het monster wordt ontvoerd, besluit haar familie een levensgevaarlijke reddingstocht op poten te zetten om haar te bevrijden.

avatar van Vinokourov
Whehe, nogal geniale monsterflick uit Korea is dit. Het is gewoon Godzilla in de vorm van een groot uitgevallen vis op twee poten, en dat dan gesitueerd in Seoel. Een familie wordt uiteengescheurd als dat beest plotseling uit een rivier opduikt. Het levert wat spannende scenes op, maar tegelijkertijd wordt dat gerelativeerd met een hoop grappen. Die Koreaanse humor ligt me trouwens wel, zeker als er nog wat plat drama met klassieke muziek her en der er tegenaan gegooid wordt. Het is vrij dus bizar allemaal. Jammer alleen van de special effects, die zagen er af en toe ondermaats uit.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vooral door een minder scherp scenario een wat mindere film dan Memories of Murder en Mother. Misschien is het omdat het gegeven al zo bizar is maar de unieke, intelligente genremixen van de andere twee films mis ik hier een beetje. Al is dit ook wel weer humor, horror en drama tegelijk, maar het blijft een wat oppervlakkiger verhaal. Weet net voldoende clichés te omzeilen om nog wel echt leuk te blijven.

Op het begin viel hij me héél erg tegen, maar hoe meer ik zag hoe leuker ik hem begon te vinden.
Vond het monster er redelijk goed uit zien voor een film uit 2006.

avatar van The One Ring
Joon-ho Bong is een grote naam geworden in de Zuid-Koreaanse genrecinema, met dank aan de erg fijne, afwijkende thrillers Memories of Murder en Mother. The Host is echter zijn bekendste en meest succesvolle film. Persoonlijk vond ik hem echter net iets minder goed, al is het nog steeds bovengemiddeld.

Het is grotendeels een redelijk conventionele monsterfilm. Ik las enkele (voornamelijk Amerikaanse) recensies die The Host extra prezen voor de maatschappijkritiek, die duidelijk vol wantrouwen jegens regeringen en Amerikaanse invloeden zit. Dat vind je inderdaad terug hier, maar is eigenlijk ook vrij typisch voor het genre, evenals de angst voor radioactief gif in het milieu dumpen. Wat Bong (of moet ik zeggen Jong-Hoo; ik weet niet of ik ooit voor- en achternamen automatisch uit elkaar ga leren houden bij Aziaten) hier vooral wat meer doet dan gewoonlijk is is aandacht besteden aan de menselijke personages. Die zijn doorgaans nogal saai in monsterfilms, dus daar leek Bong een kans te zien. Net zoals dat hij ook hier weer graag serieuze zaken met humor afwisselt.

Dit gaat allemaal met wisselend succes. Ik moest even aan de personages wennen, juist door de humor. De grappen zijn hier namelijk wel erg plat en vaak ook zeer luidruchtig. Na de vermeende dood van de dochter volgt een zeer uitbundig en kennelijk grappig bedoelde openbare rouwscène, die mij bijna geheel uit de film haalde. Daar had de band met de karakters gecreëerd kunnen worden, maar het wordt al snel een soort competitie hard schreeuwen. De humor werd voor mij zelden leuk.

Toch begon ik de personages steeds meer te waarderen, wellicht omdat ik een zwak heb voor een team bestaande uit losers en kansloze sukkels die toch vol voor hun doel gaan. Het wordt uiteindelijk best een aandoenlijk filmpje. Misschien niet echt ontroerend, daarvoor is het te plat, maar dus wel aandoenlijk. Daarbij werkt dit ook gewoon uitstekend als een monsterfilm op zich, door de zeer goed geregisseerde actie. Vooral de eerste, uitgebreide aanval is toch wel zeer goed gefilmd. De CGI was ook redelijk, even los van het weinig overtuigende vuur aan het einde.

The Host heeft iets en dat iets is toch wel zeer Bong. Er is altijd iets in zijn films dat afstoot, maar dat je uiteindelijk wilt omarmen. Hij heeft het beter gedaan, maar dit is een meer dan sympathieke en vermakelijke monsterfilm.

avatar van arno74
Hele fijne film. Waar de lage waardering (op MM) en kritiek vandaan komt snap ik wel, maar deel ik niet. Deze film kwam ik op het spoor via Magical Girl (2014), de regisseur van die film liet zich door o.a. deze regisseur inspireren, o.a. vanwege zijn genreoverschrijdende eigenschappen en het feit dat het niet het standaardpatroon van een film volgt. Velen zien dat hier als een minpunt, ik zie het als een enorme pluspunt.

Los ervan dat deze film goed is en goed in elkaar steekt, zit de kracht ervan juist in dat het zich niet in een hokje laat plaatsen. Waarom is het "slecht" wanneer een film zowel horror, thriller, science fiction, drama als komedie is?

Deze film volgt niet de standaardcliché's van monsterhorrors. Hier zien we inderdaad niet dat een groepje één voor één wordt verscheurd door een monster totdat er slechts eentje overblijft die bloedend en al het monster heldhaftig verslaat en waarbij niet helemaal duidelijk is of het monster echt dood is zodat er ruimte overblijft om de film met een vervolg commercieel uit te melken. Wat is daar mis mee als een film niet dertien in een dozijn is, en je het einde niet mijlenver aan kunt zien komen? Oké, je kunt jezelf niet een schouderklopje geven omdat je het allemaal niet zo aan zag komen zoals je wel bij 90% van de films uit Hollywood kunt, maar is dat echt zo erg?

Deze regisseur is juist bezig met het concept film te vernieuwen door de vertrouwde paden en patronen los te laten. Dat levert een heerlijke verrassende en onvoorspelbare film op.

Ook de vaak bekritiseerde rauwscène vond ik mooi, lekker een absurd moment dat niet eens onrealistisch hoeft te zijn. Een familie die elkaar zelden ziet komt op zo'n beladen moment gedwongen bij elkaar en dan komt uit onmacht en schuldgevoel een woedeuitbarsting naar boven. En de aanwezige paperazzi springen erbovenop.

avatar van Bacon
Foto van vandaag: als je een keer met het monster op de foto wil, uitstappen bij Yeoinaru station. Veel scenes zijn opgenomen op deze locatie.

avatar van Badalamenti
The One Ring schreef:

Daar zit voor mij net het probleem..... helemaal niet mijn soort van humor. Compleet over the top, op het belachelijke af. Kan me plots weer herinneren waarom ik Memories of Murder niet heb af gekeken.
Dit soort van films zouden geen Horror/Drama label mogen krijgen. Dekt de lading niet !

avatar van Laurensv
Vermakelijke film. Het stuurt inderdaad nogal wat kanten op en daarvan mag men zich afvragen of het niet te veel hooi op zijn vork wil nemen, anderzijds kun je beargumenteren dat dit natuurlijk de essentie van de film is en een bewuste keuze. Voor mij werkte het in ieder geval grotendeels wel. De momenten waarop het monster acte de présence geeft maken de film wat mij betreft en de perikelen rondom de familie houden de film lekker op gang. Het subplot rondom de betrokkenheid van de Amerikaanse overheid was wat minder geslaagd, maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.

avatar van joolstein
Zeer vermakelijke creature -film waarin meerdere genres worden verwerkt tot een prima geheel. Dat het niet ontspoort in een tegenvallend allegaartje is een pluspunt voor de regisseur. In de rivier Han muteert een vis door formaldehyde tot gigantische proporties en treft de verkeerde familie. Als de jongste telg Hyun-Seo van deze Park-familie wordt meegenomen ontstaat er komische zoektocht. De film lijkt vooral een combinatie van zowel Aziatische en Amerikaanse invloeden waardoor de film redelijk licht verteerbaar is. Het monster zelf ziet er redelijk goed uit en ziet er beetje uit als een mix van Gojira, de "Shriekers" uit Tremors en een vleugje Alien. Ondanks dat de film verre van goed is, zelfs soms rommelig, is het een fantastische feel-good film die er zeker mag wezen!

avatar van sinterklaas
Een monsterfilm... als van waar der zoveel van zijn. Maar toch was dit (jawel) weer even iets anders.

Van de regisseur heb ik slechts Memories of Murder en de geweldige Snowpiercer gezien. De opzet is wel weer ouderwets en ala Godzilla; een Amerikaans laboratorium flikkert liters chemisch afval in de rivier (in dit geval de Han) en wat begint mij een gemuteerd visje, mondt uiteindelijk uit tot een uit de kluit gewassen monster. De eerste ontmoeting tussen de inwoners en het beest verloopt bijna nog op een komische manier en wordt nog best op een cartooneske wijze neergezet. Maar niet veel later slaat de boel wel om in... ja wat eigenlijk?

Nouja... stelling: Een familie; een meisje dat wordt ontvoerd door het beest; haar vader die in quarantaine wordt gezet omdat het monster besmettelijk is; haar opa, oom en zus die hem bijstaan en vervolgens met vader uit het lab ontsnappen om het meisje te gaan zoeken. Conclusie: het blijft niet bij een gevecht tussen mens en monster. Er komt toch wat meer bij kijken.

Want net als in Snowpiercer weet de regisseur ook hier weer de hypocrisie en corruptie in kaart te brengen wanneer de kans zover is dat de macht moet ingrijpen. Het feit dat er dus helemaal geen virus is, begon toch al snel bij mij te dagen. Verder weet de film de variatie erin te houden: de vele emotionele familietaferelen, de vleugjes Aziatische melodrama, vele vormen van actie (Molotov cocktails en zelfs een pijl en boog) beetje komedie en ook nog een klein beetje coming of age op een dan niet zo'n fijne plek. Het acteerwerk vond ik uitstekend!

Ja, weer weet Bong Joon On me op een eigenzinnige manier te bekoren. Een mooie combinatie van blockbuster en psychologische doch verrassende wendingen. En laat het einde zo open mogelijk zijn...

En lang leve de aanbiedingenkelder van Concerto...

avatar van John Milton
US Doctor in Morgue: Pour them right down the drain, Mr. Kim.
Young Korean Doctor: If I pour them in the drain, they'll run into the Han River.
US Doctor in Morgue: That's right. Let's just dump them in the Han River.
Young Korean Doctor: But, you know, this is not just any toxic chemicals...
US Doctor in Morgue: The Han River is very broad, Mr. Kim. Let's try to be broad-minded about this. Anyway, that's an order. So, start pouring.

Een citaat als dat zou makkelijk bij een vermakelijke jaren ’80 B-film kunnen horen, maar in dit geval is het verbonden aan de mega-hit The Host, die tot 2014 de best bezochte Koreaanse film aller tijden was, en ook bij de critici goed in de smaak viel. Regisseur Bong Joon-Ho had al van zich laten horen met Memories of Murder, en zou ons na deze film ook nog Mother, Snowpiercer en meer recentelijk Okja brengen. Geen prutser dus, al zag ik bij mijn eerste kijkbeurt niet helemaal waar die hype nu precies vandaan kwam. En dat had een beetje met het komische aspect te maken, en het gebruik van absurde elementen tussen het drama en de spanning door. Het paste voor mijn gevoel net niet helemaal, en daar had ik bij deze rewatch minder last van.

In feite draait The Host om een familie die alles op alles zet om de dochter van de continu in slaap vallende oudste zoon terug te krijgen uit de slijmerige tentakels van een plots opgedoken riviermonster. Het zijn dus geen ex-special forces helden die aan de bak moeten, of mensen die een John McClane achtige vindingrijkheid bezitten, maar een doorsnee gezin waarvan vader en oudste zoon een kiosk aan de rivier runnen. Bong Joon-Ho maakt het heel menselijk, en combineert hier het kleinere drama heel vakkundig met het grootschalige aspect van de monsterfilm.

De CG is voor 2006 verrassend knap, helemaal als je bedenkt dat het budget van 12 215 500 000 Zuid-Koreaanse wons nog geen tien miljoen euro inhoudt. Uiteraard is het niet zo mooi als we vandaag met een flink budget kunnen, maar als ik zie wat films als Geostorm met een budget van 120 miljoen doen, dan ziet het er ook nu nog niet altijd echt realistisch uit.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, best een goede film, het monster komt al snel in beeld en ook volledig, het beest is ook niet nep en dus best goed gemaakt.
Een familie word hierop uiteen gedreven en de familie gaat op zoek naar hun dochter die ergens in het riool bevind.
Een lange zoektocht begint met wat tegenslagen en soms onnozelheden, zit ook wat humor bij en wat over the top scenes.
Het einde vond ik redelijk en ook best voorspelbaar.
al met al een vermakelijke film die net iets te lang duurt.

avatar van IH88
Gwoemul

Aardige horrorfilm. Niet alles werkt, en vooral het soms theatrale acteren stoorde soms. De film duurt ook lang, en de focus had van mij wat meer mogen liggen op een klein groepje personages dat het opneemt tegen een groot en bloeddorstig monster. Er worden in Gwoemul ook nog wat andere verhaallijnen geïntroduceerd en op een gegeven moment bemoeien ook de Amerikanen zich ermee, maar dat is niet de grootste kracht van de film. Dat is wanneer bepaalde personages het in donkere ruimtes opnemen tegen het monster. Het einde is dan ook een fantastische afsluiter.