- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Italiaanse films
Beste Italiaanse films
kappeuter (crew films)
-
- 72622 berichten
- 5778 stemmen
Bij Film > Genres en landen > De Italiaanse film:
Is er nog geen topic over de italiaanse cinema?
Schande!
Mijn favorieten:
Respiro (2002) 4,5*
La Stanza del Figlio (2001) 4,5*
La Vita è Bella (1997) 4,5*
1900 (1976) 4*
Brutti, Sporchi e Cattivi (1976) 4*
Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) 4*
C'era una Volta il West (1968) 4*
Le Conseguenze dell'Amore (2004) 4*
Una Giornata Particolare, Una (1977) 4*
Pane e Tulipani (2000) 4*
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Heb er nog niet zo heel erg veel gezien, maar dit zijn een aantal erg goeie:
- 8 1/2 (had wat herzieningen nodig, maar ben er toch over uit dat het een absoluut meesterwerk is) 5*
- C'era una volta il West 5*
- La Battaglia di Algeri 5* (is een Italiaanse film, toch?)
- Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo 5*
- La Meglio Gioventu 5*
- La Dolce Vita 4,5*
- La Strada 4,5*
- Rocco e i suoi fratelli 4,5*
- Il Gattopardo 4*
- Per qualche dollaro in piu 4*
- Nuovo Cinema Paradiso 4*
- La Stanza del Figlio 4*
- La Vita e Bella 4*
- Amarcord 3,5*
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
top tien (zonder de twee meesterwerken van Leone, die zie ik niet als pure Italiaanse cinema)
1. 8 1/2
2. Umberto D
3. Giornata Particolare, Una
4. Salo o Le 120 Giornate di Sodoma
5. Vangelo Secondo Matteo, Il
6. Rocco e i Suoi Fratelli
7. La Meglio Gioventu
8. Dolce Vita, La
9. Mamma Roma
10. Amarcord
Slechts 1 recente film dus. (alhoewel Stanza del Figlio, La net buiten de boot valt)
Ook de Visconti box besteld. Bedankt voor de tip!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb vele voorkeuren qua film, maar als ik mijn favoriete cinema echt moet toespitsen op land van herkomst, periode of genre dan kan ik globaal stellen dat Japanse klassieke cinema en Italiaanse klassieke cinema de mooiste cinema ever is. Rossellini, Fellini, Visconti, Pasolini, Antonioni, De Sica ... voor mij zijn het Goden (al heb ik van sommigen niet vreselijk veel gezien ivm verkrijgbaarheid van hun films). Het Italiaanse neo-realisme is misschien wel de mooiste filmische stroming ooit. Puur, eenvoudig, emotioneel, spiritueel. Ik heb zoveel dikke waarderingen voor klassieke Italiaanse films uitgedeeld, dat een top 10 samenstellen haast een onmogelijke opgave is. Ik probeer het toch maar:
1. Il Vangelo Secondo Matteo (Pasolini, 1964)
2. Le Notti di Cabiria (Fellini, 1957)
3. Ladri di Biciclette (De Sica, 1948)
4. Rocco e i Suoi Fratelli (Visconti, 1960)
5. Viaggio in Italia (Rossellini, 1953)
6. L' Eclisse (Antonioni, 1962)
7. 8 1/2 (Fellini, 1963)
8. Umberto D (De Sica, 1952)
9. La Dolce Vita (Fellini, 1960)
10. L' Avventura (Antonioni, 1960)
En als eervolle 11e:
Francesco, Giullare di Dio (Rossellini, 1950)
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Voor mij is Italiaanse cinema de beste cinema die er is. Die is zo rijk en divers. Je hebt oorlogsfilms, spaghettiwesterns, misdaad/maffia films, horror, drama, avonturenfilms, familiefilms, giallo’s etc. En ieder genre kent z’n meesters. Er zijn gewoon te veel goeie films om op te noemen.
1. L’Eclisse / Il Deserto Rosso
2. Germania Anno Zero / Viaggio in Italia
3. Il Conformista
4. Accattone / Il Vangelo Secondo Matteo
5. Amarcord / La Strada
6. Inferno
7. Ladri di Biciclette
8. La Battaglia di Algeri
9. Salvatore Giuliano
10. Il Gattopardo
Michelangelo Antonioni is mijn absolute nummer 1 cineast aller tijden.
Pagina niet gevonden - MovieMeter.nl
Beste regisseurs (+ top 10) - MovieMeter.nl
en ook Italianen Pier Paolo Pasolini en Roberto Rossellini zijn mijn favorieten.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
il conformista
medea
professione: reporter
il voce della luna
senso
ladri di biciclette
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1770 stemmen
Slechts 4 italiaanse films gezien, zijn dan wel gelijk 4 erg goede:
C'era una Volta il West 4,5*
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il 4*
Cannibal Holocaust 3,5 *
Vita È Bella, La 3,5*
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3552 stemmen
Ook maar eens een top-25 van maken: Voor mij ook een van de mooiste filmlanden, al zijn vrijwel alle films in vier decennia gemaakt (1945-1975). De recente Italiaanse film is helaas verre van hoogstaand.
1 Roma Citta Aperta (Rossellini)
2 Umberto D. (De Sica)
3 Rocco e i Suoi Fratelli (Visconti)
4 Le Notti Bianche (Visconti)
5 Sciuscia (De Sica)
6 Ladri di Biciclette (De Sica)
7 1900 (Bertolucci)
8 La Vita e Bella (Benigni)
9 Il Deserto Rosso (Antonioni)
10 Riso Amaro (De Santis)
11 Phenomena (Argento)
12 La Prima Notte di Quiete (Zurlini)
13 Caccia alla Volpe (De Sica)
14 La Notti di Cabiria (Fellini)
15 Mamma Roma (Pasolini)
16 La Strada (Fellini)
17 Ossessione (Visconti)
18 Reazione a Catena (Bava)
19 Nella Citta l' Inferno (Castellani)
20 Stromboli (Rossellini)
21 Salvatore Giuliano (Rosi)
22 L' Avventura (Antonioni)
23 L' Eclisse (Antonioni)
24 Rappressaglia (Cosmatos)
25 Kaos (Taviani's)
De films van Leone heb ik even buiten beschouwing gelaten.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
1. La meglio gioventu (2003)
2. La seconda volta (1995)
3. La stanza del figlio (2001)
4. Il conformista (1970)
5. Novecento (1976)
Bovenstaande top 5 Italiaanse films is helemaal gelijk aan mijn persoonlijke top 5 van alle films. Italiaanse films steken namelijk met kop en schouders boven alle andere films uit.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
1. La meglio gioventu -5* (2003)
2. La seconda volta -5* (1995)
3. La stanza del figlio -5* (2001)
4. Nuovo cinema paradiso -5* (1989)
5. Il conformista -4,5* (1970)
6. Novecento -4,5* (1976)
Bovenstaande top 6 Italiaanse films is helemaal gelijk aan mijn persoonlijke top 6 van alle films, omdat films uit dit land met kop en schouders boven alle andere films uitsteken.
De drie jongste films raken je tot in het diepst van je ziel en laten in tegenstelling tot veruit de meeste films veel aan je eigen verbeelding over. De drie oudste films laten zien dat films ware kunststukken kunnen zijn.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik heb eigenlijk helemaal niets met Italiaanse films. Ik heb er weinig gezien, sommigen daarvan zijn wel toppers. Vooral de westerns natuurlijk.
Mijn nr.1 is zelfs een Italiaanse film.
1. - 5,0* - C'era una Volta il West
2. - 4,0* - Il Mio Nome È Nessuno
3. - 4,0* - Il Buono, il Brutto, il Cat...
4. - 3,5* - Per un Pugno di Dollari
5. - 3,0* - Ehi Amico... C'è Sabata, Ha...
6. - 3,0* - La Vita È Bella
7. - 1,0* - Cannibal Holocaust
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
01. 8½ (1968) Federico Fellini
02. C'era una Volta il West (1968) Sergio Leone
03. Suspiria (1977) Dario Argento
04. Bellisima (1951) Luchino Visconti
05. I Tre Volti della Paura (1963) Mario Bava
06. Ladri di Biciclette (1948) Vittorio de Sica
07. Nostalghia (1983) Andrei Tarkovsky
08. La Vita È Bella (1997) Roberto Benigni
09. Profondo Rosso (1975) Dario Argento
10. La Dolce Vita (1960) Federico Fellini
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Watch Out We're Mad (1974) 1.5
Autostop Rosso Sangue (1977) 4
Beast with a Gun (1977) 3.5
Brutti Sporchi e Cattivi (1976) 5
Buio Omega (1979) 3.5
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) 5
C'era una Volta il West (1968) 5
Cannibal Holocaust (1980) 2
The Ogre (1988) 1.5
The House on the Edge of the Park (1980) 2
Chuncho, Quién Sabe?, El (1966) 3.5
Città Violenta (1970) Violent City 3
Conseguenze dell'Amore, Le (2004) 2
Deliria (1987) 3
Dèmoni (1985) 3
Demoni 2... L'Incubo Ritorna (1986) 1.5
Don Camillo (1983) 3
E Poi lo Chiamarono Il Magnifico (1972) 2.5
E Tu Vivrai nel Terrore - L'Aldilà (1981) The Beyond 4.5
Emanuelle e gli Ultimi Cannibali (1977) 1.5
Black Emanuelle 1975 2.5
Excellent Cadavers (1999) 3.5
Fantasma dell'Opera, Il (1998) 2.5
Fuga dal Bronx (1984) 1
Gatto a Nove Code, Il (1971) 3.5
Gatto nel Cervello, Un (1990) Cat in the brain 3
Gattopardo, Il (1963) 2.5
Giorno Prima, Il (1987) controll 2.5
Giù la Testa (1971) Fistfull of dynamite 4.5
Inferno (1980) 1.5
Keoma (1976) 2.5
Ladri di Biciclette (1948) 4
Lisa e il Diavolo (1973) 2.5
Lo Chiamavano Trinità (1970) 3.5
Luca il Contrabbandiere (1980) Contraband 3.5
Macabro (1980) 3
Malèna (2000) 2
Manhattan Baby (1982) 2.5
Black Sunday (1960) 4
The Best of Youth 2.5
Mondo Cane (1962) 1
Mondo Cane 2 (1963) 1
Mondo di Yor, Il (1983) 1.5
Montagna del Dio Cannibale, La (1978) 3
Sleepless (2001) 3
Don't Torture a Duckling (1972) 4
Novecento (1976) 2.5
Occhi Freddi della Paura, Gli: Cold Eyes of Fear (1971) 2
Opera (1987) 2.5
Gambling for High Stakes (1978) 3
City of the Living Dead (1980) 3
For a Few Dollars More (1965) 4.5
Fistfull of dollars (1964) 4
Phenomena (1985) 3.5
Super Fuzz (1980) 2.5
The Passenger (1975) 2.5
Profondo Rosso (1975) 3.5
Profumo di Donna (1974) 3
Touch of Death (1988) 2.5
Quella Villa Accanto al Cimitero (1981) 4
Reazione a Catena (1971) 4.5
Respiro (2002) 2.5
Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) 3
Scarlet Diva (2000) 0.5
Schock (1977) 3
Squartatore di New York, Lo, NY Ripper (1982) 4
Stanza del Figlio, La (2001) 2.5
Suspiria (1977) 3
Tenebre (1982) 4
Terza Madre, La (2007) 3
Trauma (1993) 3
Tre Volti della Paura, I (1963) 4
Uccello dalle Piume di Cristallo, L' (1970) 3.5
Ultimo Tango a Parigi (1972) 1.5
Zombi 2 (1979) 4
Zombi Holocaust (1980) 3
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ben me een tijd geleden eigenlijk wat beginnen interesseren in de Italiaanse cinema. Vooral het neo-realisme kan mij zeer hard bekoren maar heb er nog niet zo heel veel gezien.
Wat ik al wel heb gezien is dit lijstje:
Otto e Mezzo (1963) 2.5*
Altrimenti ci Arrabbiamo (1974)
Bellisima (1951) 4*
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) 4*
C'era una Volta il West (1968) 5*
Caraibi (1999) 4*
Carnera: The Walking Mountain (2008) 4.5*
Il Gattopardo (1963) 4.5*
Imperium: Nerone (2004) 2.5*
Lisa e il Diavolo (1973) 1.5*
Luna, La (1979) 3*
Morte a Venezia (1971) 4*
Non Ho Sonno (2001) 3.5*
Notti Bianche, Le (1957) 4.5*
Ossessione (1943) 3.5*
Per Qualche Dollaro in Più (1965) 4*
Per un Pugno di Dollari (1964) 4*
Suspiria (1977) 1.5*
Tre Volti della Paura, I (1963) 3*
Ultima Sequenza, L' (2003) 3.5*
Waar de gecursiveerde volgens mij neo-realistisch zijn maar ik heb nog Riso Amaro en Racconti di Canterbury, I (1972) liggen.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Momenteel.
1. Il buono, il brutto, il cattivo (1966)
2. Le conseguenze dell'amore (2004)
3. La meglio gioventù (2003)
4. Mio fratello è figlio unico (2007)
5. Il postino (1994)
6. La prima notte di quiete (1972)
7. Mannaja (1977)
8. Padre padrone (1977)
9. Suspiria (1977)
10. Morte a Venezia (1971), La notte di San Lorenzo (1982), Novecento (1976) of Rocco e i suoi fratelli (1960).
WhoKnowZ
-
- 5336 berichten
- 2182 stemmen
01. 5,0* - Nuovo Cinema Paradiso
02. 5,0* - Conseguenze dell'Amore, Le
03. 4,5* - Sconosciuta, La
04. 4,5* - Meglio Gioventù, La
05. 4,0* - Postino, Il
06. 3,5* - Giornata Particolare, Una
07. 3,0* - Gomorra
08. 3,0* - Novecento
09. 2,5* - Vita È Bella, La
10. 1,5* - Ladri di Biciclette
mrmojorisin123
-
- 1862 berichten
- 1275 stemmen
Mijn voorlopige top-10 uit Italië maar er wachten nog vele Fellini's en De Sica's na mijn examens
01. 5,0* - Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
02. 5,0* - Nuovo Cinema Paradiso (1988)
03. 5,0* - Sciuscià (1946)
04. 4,5* - Umberto D. (1952)
05. 4,5* - Ladri di Biciclette (1948)
06. 4,5* - Mio Nome È Nessuno, Il (1973)
07. 4,0* - Strada, La (1954)
08. 4,0* - Vita È Bella, La (1997)
09. 4,0* - Per un Pugno di Dollari (1964)
10. 4,0* - Meglio Gioventù, La (2003)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nog veel te weinig Italiaanse films gezien. Mijn top-8:
1. Caos Calmo (2008)
2. Vita È Bella, La (1997)
3. Sconosciuta, La (2006)
4. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
5. Ladri di Biciclette (1948)
6. Io Non Ho Paura (2003)
7. Gomorra (2008)
8. Bella Marta (2001)
En op mijn Nog Zien lijstje staan o.a.
- Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966),
- Meglio Gioventù, La (2003)
- Grande Bellezza, La (2013)
- Bellas Mariposas (2012)
- Anche Libero Va Bene (2006)
...
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Tot op heden ruim 100 Italiaanse films gezien.
Mijn top-10:
01. Le Cose Che Restano (Gianluca Maria Tavarelli, 2010)
02. La Meglio Gioventù (Marco Tullio Giordana, 2003)
03. La Strada (Federico Fellini, 1954)
04. L'Albero degli Zoccoli (Ermanno Olmi, 1978)
05. C'Era una Volta il West (Sergio Leone, 1968)
06. La Finestra di Fronte (Ferzan Ozpetek, 2003)
07. Nuovo Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, 1989)
08. La Prima Cosa Bella (Paolo Virzì, 2010)
09. Pane e Tulipani (Silvio Soldini, 2000)
10. L'Uomo Che Verrà (Giorgio Diritti, 2009)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
In het kader van de poll op iCM een Top 100 van mijn favoriete Italiaanse films gemaakt (op bijna 400 gezien), dus dat is behoorlijk ruim genomen, #100 zit ergens halverwege de 'cut' van 3.5*.
Top 10:
01. La Grande Bellezza / Paolo Sorrentino 2013
02. L'Eclisse / Michelangelo Antonioni 1962
03. Il Vangelo secondo Matteo / Pier Paolo Pasolini 1964
04. 8½ / Federico Fellini 1963
05. Ciao Maschio / Marco Ferreri 1978
06. La Seconda Volta / Mimmo Calopresti 1995
07. Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto / Elio Petri 1970
08. Gruppo di Famiglia in un Interno / Luchino Visconti 1974
09. Professione: Reporter / Michelangelo Antonioni 1975
10. Amarcord / Federico Fellini 1973
Voor de hele lijst:
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Mooie lijst. Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in de Italiaanse film. Ik zag ongeveer de helft van je top 100, maar zie er ook films tussen staan, die ik nog niet kende en die zeker mijn interesse hebben.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
de zoekmachine geeft mij 440 hits voor Italië (zónder het coproducent hokje aangevinkt te hebben )
een top-10 daaruit
Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975)
Conformista, Il (1970)
Notte, La (1961)
Dolce Vita, La (1960)
Grande Bellezza, La (2013)
Salomè (1972)
Eclisse, L' (1962)
C'era una Volta il West (1968)
Notti Bianche, Le (1957)
Dillinger È Morto (1969)
weer veel dezelfde regisseurs met andere films MR
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
een flop 10 dan ook maar doen?
Cartaio, Il (2004) The Card Player
Cinque del Condor, I (1985) Wild Team
Borman (1966) Nazi S.S.
Giorno del Giudizio, Il (1971) Day of Judgment
Regina degli Uomini Pesce, La (1995) The Fishmen and Their Queen
Sporca Insegna del Coraggio, La (1986) Brothers in Blood
Strike Commando (1987) Cobra Force
Amore in Città, L' (1953) Love in the City
Quando gli Uomini Armarono la Clava e... Con le Donne Fecero Din-don (1971)
Seminò la Morte... Lo Chiamavano Castigo di Dio (1972) Django... Adios!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Een top 15 uit 115 films:
01. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il ( (Sergio Leone, 1966)
02. C'era una Volta il West (Sergio Leone, 1968)
03. Grande Bellezza, La (Paolo Sorrentino, 2013)
04. Grande Silenzio, Il (Sergio Corbucci, 1968)
05. Morte a Venezia (Luchino Visconti, 1971)
06. Per Qualche Dollaro in Più (Sergio Leone, 1965)
07. Umberto D. (Vittorio De Sica, 1952)
08. Conseguenze dell'Amore, Le (Paolo Sorrentino, 2004)
09. Notte, La (Michelangelo Antonioni, 1961)
10. Eclisse, L' (Michelangelo Antonioni, 1962)
11. Conformista, Il (Bernardo Bertolucci, 1970)
12. Notti Bianche, Le (Luchino Visconti, 1957)
13. Miele (Valeria Golino, 2013)
14. Stanza del Figlio, La (Nanni Moretti, 2001)
15. Giulietta degli Spiriti (Federico Fellini, 1965)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik zit niet aan zoveel titels als beavis en Rokuro, maar kan uit de 75 titels wel een top 10 maken:
[01] (4.5*) Il Gattopardo (1963)
[02] (4.5*) C'era una Volta il West (1968)
[03] (4.5*) Ladri di Biciclette (1948)
[04] (4.5*) Carnera: The Walking Mountain (2008)
[05] (4.5*) Rocco e i Suoi Fratelli (1960)
[06] (4.0*) Lisa e il Diavolo (1973)
[07] (4.0*) Mamma Roma (1962)
[08] (4.0*) Dio Perdona... Io No! (1967)
[09] (4.0*) 1990: I Guerrieri del Bronx (1982)
[10] (4.0*) Caraibi (1999)
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
01. Le Conseguenze dell'Amore
02. Suspiria
4* en hoger, uit 31 films. Niet mijn land, emoties zijn vaak véél te groots en/of uitbundig. Floplijst maken is een stuk makkelijker.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nog steeds vrij weinig Italiaanse films gezien, slechts 15. Dit zijn ze:
01. (....) 4,0* - Meglio Gioventù, La (2003)
02. (01) 4,0* - Caos Calmo (2008)
03. (02) 4,0* - Vita È Bella, La (1997)
04. (03) 3,5* - Sconosciuta, La (2006)
05. (....) 3,5* - Io e Te (2012)
06. (04) 3,0* - Nuovo Cinema Paradiso (1988)
07. (05) 3,0* - Ladri di Biciclette (1948)
08. (....) 3,0* - Bellas Mariposas (2012)
09. (06) 3,0* - Io Non Ho Paura (2003)
10. (....) 3,0* - Phenomena (1985)
11. (07) 3,0* - Gomorra (2008)
12. (08) 3,0* - Bella Marta (2001)
13. (....) 2,5* - Chiavi di Casa, Le (2004)
14. (....) 2,0* - Grande Bellezza, La (2013)
15. (....) 2,0* - Reality (2012)
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
MIJN TOP 30:
01. - 2017 - Call Me by Your Name (Luca Guadagnino)
02. - 2007 - Saturno contro/Saturn in Opposition (Ferzan Ozpetek)
03. - 1997 - La vita è bella/Life Is Beautiful (Roberto Benigni)
04. - 1997 - Hamam (Ferzan Ozpetek)
05. - 2003 - La finestra di fronte/Facing Windows (Ferzan Ozpetek)
06. - 2010 - Le cose che restano/Longlasting Youth (Gianluca Maria Tavarelli)
07. - 1977 - Una giornata particolare/A Special Day (Ettore Scola)
08. - 2001 - Le fate ignoranti/The Ignorant Fairies (Ferzan Ozpetek)
09. - 1968 - C'era una volta il West/Once Upon a Time in the West (Sergio Leone)
10. - 2010 - Mine vaganti/Loose Cannons (Ferzan Ozpetek)
11. - 2002 - Il più bel giorno della mia vita/The Best Day of My Life (Cristina Comencini)
12. - 1966 - Il buono, il brutto, il cattivo/The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone)
13. - 2003 - La meglio gioventù/The Best of Youth (Marco Tullio Giordana)
14. - 1960 - Rocco e i suoi fratelli/Rocco and His Brothers (Luchino Visconti)
15. - 2009 - Il Compleanno/David's Birthday (Marco Filiberti)
16. - 2010 - La prima cosa bella/The First Beautiful Thing (Paolo Virzi)
17. - 1976 - Novecento/1900 (Bernardo Bertolucci)
18. - 2016 - Un bacio/One Kiss (Ivan Cotroneo)
19. - 2014 - Allacciate le cinture/Fasten Your Seatbelts (Ferzan Ozpetek)
20. - 2009 - L'uomo che verrà/The Man Who Will Come (Giorgio Diritti)
21. - 2001 - Giorni/Days (Laura Muscardin)
22. - 1988 - Nuovo Cinema Paradiso/Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore)
23. - 2004 - Verso nord (Stefano Reali)
24. - 1969 - La caduta degli dei/De verdoemden (Luchino Visconti)
25. - 2007 - Mio fratello è figlio unico/My Brother Is an Only Child (Daniele Luchetti)
26. - 1979 - Ernesto (Salvatore Samperi)
27. - 2017 - Napoli velata/Naples in Veils (Ferzan Ozpetek)
28. - 1975 - Professione: reporter/The Passenger (Michelangelo Antonioni)
29. - 1996 - Pianese Nunzio, 14 anni a maggio/Sacred Silence (Antonio Capuano)
30. - 1999 - Tea with Mussolini (Franco Zeffirelli)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Hoogtepunten 2010-2019 (ca. 40 films gezien)
01. La Grande Bellezza | Paolo Sorrentino (2013)
02. Suspiria | Luca Guadagnino (2018)
03. Hungry Hearts | Saverio Costanzo (2014)
04. La Meraviglie | Alice Rohrwacher (2014)
05. Fuocoammare | Gianfranco Rosi (2016)
06. Martin Eden | Pietro Marcello (2019)
07. Corpo Celeste | Alice Rohrwacher (2011)
08. Miele | Valeria Golino (2013)
09. A Ciambra | Jonas Carpignano (2017)
10. La Leggenda di Kaspar Hauser | Davide Manuli (2012)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Voor de poll op iCM mijn hele lijst van 118 titels (wederom alle films met waardering van 8.0/10 en hoger) ingediend.
Dit is de Top 10:
02. L'Eclisse (1962)
03. 8½ (1963)
04. La Battaglia di Algeri (1966)
05. Il Vangelo secondo Matteo (1964)
07. Amarcord (1973)
08. La Notte (1961)
09. Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto (1970)
TheBunk
-
- 739 berichten
- 3093 stemmen
Heb eens geïnventariseerd hoe het ervoor staat met de Italiaanse film. Film moet Italiaans zijn (en zich er afspelen) of gemaakt én gesproken zijn door Italianen in het buitenland. Geen Blowup, Call me By Your Name, The Passenger of Last Tango in Paris dus. De jaren negentig gebeurde er kennelijk niks daar.
1. “NOSTALGIA” (TARKOVSKY, 1983)
2. “LA NOTTE” (ANTONIONI, 1961)
3. “UNA GIORNATA PARTICOLARE” (SCOLA, 1977)
4. “OTTO E MEZZO” (FELLINI, 1963)
5. “IL DESERTO ROSSO” (ANTONIONI, 1964)
6. “NOVECENTO” (BERTOLUCCI, 1976)
7. “IL CONFORMISTA” (BERTOLUCCI, 1970)
8. “MORTE A VENEZIA” (VISCONTI, 1971)
9. “L’AVVENTURA” (ANTONIONI, 1960)
10. “LA BATTAGLIA DI ALGERI” (PONTECORVO, 1966)
11. “L’ECLISSE” (ANTONIONI, 1962)
12. “ROCCO E I SUOI FRATELLI” (VISCONTI, 1960)
13. “GERMANIA ANNO ZERO” (ROSSELLINI, 1948)
14. “I VITELLONI” (FELLINI, 1953)
15. “LA DOLCE VITA” (FELLINI, 1960)
16. “LADRI DI BICICLETTE” (DE SICA, 1948)
17. “IL SORPASSO” (RISI, 1962)
18. “L’INNOCENTE” (VISCONTI, 1976)
19. “ROMA CITTÀ APERTA” (ROSSELLINI, 1945)
20. “IL POSTO (OLMI, 1961)
21. “ROMA” (FELLINI, 1972)
22. “LA GRANDE BELLEZZA” (SORRENTINO, 2013)
23. “LA TERRA TREMA” (VISCONTI, 1948)
24. “LA CIOCIARA” (DE SICA, 1960)
25. “AMARCORD” (FELLINI, 1973)
26. “LE CONSEGUENZE DELL’AMORE” (SORRENTINO, 2004)
27. “LE NOTTI DI CABIRIA” (FELLINI, 1957)
28. “STROMBOLI” (ROSSELLINI, 1950)
29. “SCIUSCIÀ” (DE SICA, 1946)
30. “LE MERAVIGLIE” (ROHRWACHER, 2014)
31. “IL GRIDO” (ANTONIONI, 1957)
32. “I PUGNI IN TASCA” (BELLOCCHIO, 1965)
33. “IL GATTOPARDO” (VISCONTI, 1963)
34. “GOMORRA” (GARRONE, 2008)
35. “TRAVOLTI DA UN INSOLITO DESTINO NELL’AZZURRO MARE D’AGOSTO” (WERTMÜLLER, 1974)
36. “IDENTIFICAZIONE DI UNA DONNA” (ANTONIONI, 1982)
37. “CORPO CELESTE” (ROHRWACHER, 2011)
38. “MAMMA ROMA” (PASOLINI, 1962)
39. “BELLISSIMA” (VISCONTI, 1951)
40. “VIAGGIO IN ITALIA” (ROSSELLINI, 1954)
41. “É STATA LA MANO DI DIO” (SORRENTINO, 2021)
42. “FUOCOAMMARE” (ROSI, 2016)
43. “IL PORTIERE DI NOTTE” (CAVANI, 1974)
44. “I BASILISCHI” (WERTMÜLLER, 1963)
45. “LA STANZA DEL FIGLIO” (MORETTI, 2001)
46. “LAZZARO FELICE” (ROHRWACHER, 2018)
47. “NUOVO CINEMA PARADISO” (TORNATORE, 1988)
48. “GIULIETTA DEGLI SPIRITI” (FELLINI, 1965)
49. “FILM D’AMORE E D’ANARCHIA” (WERTMÜLLER, 1973)
50. “LE AMICHE” (ANTONIONI, 1955)
51. “IL BUCO” (FRAMMARTINO, 2021)
52. “IL DIVO” (SORRENTINO, 2008)
53. “PAISÀ” (ROSSELLINI, 1946)
54. “MARTIN EDEN” (MARCELLO, 2019)
55. “PASQUALINO SETTEBELLEZZE” (WERTMÜLLER, 1975)
56. “LA LEGGENDA DEL SANTO BEVITORE” (OLMI, 1988)
57. “LA MEGLIO GIOVENTÙ” (GIORDANA, 2003)
58. “IL VANGELO SECONDO MATTEO” (PASOLINI, 1964)
59. “UMBERTO D.” (DE SICA, 1952)
60. “MIA MADRE” (MORETTI, 2015)