• 8.348.820 stemmen

Alternatieve titel: The Second Time

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Mimmo Calopresti

Met onder meer: Nanni Moretti en Valeria Bruni Tedeschi

IMDb beoordeling: 6,9 (612)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 24 april 1997

Plot La Seconda Volta

Professor Alberto Sajevo was twaalf jaar geleden slachtoffer van een terroristische aanslag en draagt in zijn hoofd nog steeds de kogel met zich mee. Het heeft zijn leven onomkeerbaar veranderd. Nu, twaalf jaar later, herkent hij op straat de vrouw die de aanslag pleegde. Hij zoekt contact met haar omdat hij nog steeds geconfronteerd wordt met de gevolgen van de aanslag en hunkert naar antwoorden op vragen die hij nu eindelijk kan stellen. Lisa, de vrouw die de aanslag pleegde, zit nog steeds in de gevangenis maar mag, onder strikte voorwaarden, overdag werken op een kantoor.

neo (crew films)

he kappeuter, jij gaat deze zeker ook kijken zaterdag?

kappeuter (crew films)

Precies! Zag 'm in de tv gids staan en heb 'm maar even toegevoegd. Dit lijkt me een interessantere film dan die scooter films van Moretti. Hij is ook niet de regisseur zie ik.

neo (crew films)

ik denk dat drama beter bij moretti past dan komedie.

Dat lijkt me ook ja.

avatar van FisherKing

FisherKing

Lijkt me inderdaad aardig; Ik zit me af te vragen of ik hem al gezien heb..maar denk van niet..

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Deze lijkt mij ook interessant!

neo (crew films)

indrukwekkende rol van moretti. sajevo is lichtelijk geobsedeerd door de vrouw die hem had neergeschoten en probeert haar de schuld te geven, hoewel het eigenlijk geen zin heeft. dit zorgt voor een redelijk droevige depressieve toon van de film. erg mooi vond ik de scene waarin sajevo verteld dat hij de man is die zij jaren terug heeft neergeschoten.4 sterren

kappeuter (crew films)

Ik vond het een onderhoudende film. Maar verder vond ik het minder bijzonder dan ik na het lezen van het verhaal had verwacht.

Het had naar mijn mening iets teveel een tv-film uitstraling. Te 'vlak'.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ik vond het een goede film, maar het einde was wel een beetje abrupt.

Van wat er in de gids stond (vara & avro) had ik er toch wel wat meer van verwacht.

avatar van 93.9

93.9

tvfilm-uitstaling?????

Probeer de film maar eens tijdens een thema-week ofzo in de bioscoop tezien

speranza

Ik begrijp niet dat dit meesterwerk slechts een gemiddelde van 3,34 punten scoort. Aan het einde van de film weet je dat je naar een meesterwerk hebt gekeken. De regisseur laat veel aan je eigen verbeelding over en Nanni Moretti slaagt erin je in je ziel te raken.

speranza

De adembenemend mooie filmmuziek van Franco Piersanti bij deze film is nog nooit overtroffen.

speranza

Deze film ademt melancholie. De sombere beelden van Turijn en het beladen onderwerp van deze film dragen hiertoe bij.

speranza

Wat moet ik in hemelsnaam nog meer schrijven om dit meesterwerk bij een breder publiek onder de aandacht te brengen?

kappeuter (crew films)

Bied de dvd aan in de pakketservice.

avatar van Reinbo

Reinbo

Ooit op het IFFR gezien, wat me bijstaat is een nogal saai Italiaans drama. Concept is aardig, uitwerking helaas niet.

neo schreef:

Het camerawerk en de filmmuziek sluiten perfect bij deze redelijk droevige depressieve toon aan. Deze film is een aanrader!

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Sluit me aan bij Reinbo en kappeuter: vond de film uiteindelijk nogal vlak en weinig overtuigend. Net of de regisseur er zelf niet echt in geloofde.

avatar van Spetie

Spetie

La Seconda Volta is boeiend en heeft een fijne hoofdrol met Nanni Moretti, die ik altijd graag zie acteren.

Ik vond het wel een interessant en goed uitgewerkt verhaal. Moretti is het slachtoffer van een aanslag van 10 jaar geleden en ziet de dader lopen. De dader heeft hier straf voor gekregen en is die op dat moment ook aan het uitzitten. Zij beseft wel enigszins dat ze destijds fout zat, wil haar straf uitzitten en probeert vooruit te kijken. Moretti daarentegen blijft nogal hangen in het verleden. Zijn privéleven is best wel een puinhoop en ook daarvoor probeert hij in een confrontatie de schuld op de vrouw te schuiven. Hierbij lijkt hij te denken dat al zijn problemen opgelost zullen zijn, als zij haar fout toegeeft.

Regisseur Mimmo Calopresti werkt het allemaal op subtiele wijze uit. Het knappe vond ik vooral dat ik op een gegeven moment voor beide personen sympathie voelde. Zowel dader als slachtoffer hebben fouten gemaakt, maar gaan er op andere manier mee om. Het is een goed uitgewerkt drama, zeer geloofwaardig, met goed acteerwerk en totaal niet gekunsteld. Zo zie ik ze graag.