- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
ziet er goed uit! 
Hopelijk zullen je13 eerder genoemde vermoedens ook te zien zijn bij aankomende editie.
De TM-pas is lig afgelopen maand al besteld ,laat de voorpret maar beginnen!
Jazeker, de iffr website heeft nu ook een mooi lijstje, waar deze 6 en enkelen van de 13 al op te vinden zijn (bv Donbass, Lazarro Felice, The Beast in the Jungle, Birds of Passage) Programme | IFFR (van a tot z)
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Jazeker, de iffr website heeft nu ook een mooi lijstje, waar deze 6 en enkelen van de 13 al op te vinden zijn (bv Donbass, Lazarro Felice, The Beast in the Jungle, Birds of Passage) Programme | IFFR (van a tot z)
Dank voor de tip Mr Thee! 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Nieuwe films in Voices aangekondigd:
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
5 vermoedens: 4 oude bekenden en een HBF film
In Fabric (2018) (Strickland)
Happy New Year, Colin Burstead. (2018) (Wheatley)
THE DAUGHTERS OF FIRE International Trailer - YouTube (eventjes inloggen want 18+, Carri)
Før Frosten (2019) (Noer)
Window Boy Would Also Like to Have a Submarine (2018) (Piperno, HBF)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Strickland, Wheatley of Korine als slotfilm graag. 
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Strickland, Wheatley of Korine als slotfilm graag.
? Noer of Korine!
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ik vermoed dat The Beach Bum uiteindelijk naar Berlijn gaat. Dacht dat de première afgelopen september in Toronto was. Och ja, wat in vat zit verzuurt niet.
Vandaag is er een retrospectief van Charlotte Pryce bekendgemaakt. Klinkt tof:
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Als het IFFR een kerstmaal zou maken, zou het kunnen bestaan uit de volgende soms nog suggestieve gerechten:
Voorgerecht:
Argentijnse Bloem dan wel Mosselen
Hoofdgerecht:
Een Witte Kraai en een Paard op de Steengrill
Dessert:
Merry Christmas and a Hoppy New Beer!
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Alle 30 LIMELIGHT films zijn vandaag bekend gemaakt. Aangevuld met lijsten als die van IFFR'ers dan wel mijn lijst kom je al een heel eind. Deze lijst is nog steeds handig maar lastig te vinden: Programme | IFFR.
Van die limelights kijk ik wel uit naar de film Ray & Liz- trailer (dir. Richard Billingham) (grootse reviews!) en Coureur (2018), al kan die laatste ook zomaar een flater worden. Het tot op heden op MM en imdb laag gewaardeerde Pearl (trailer) sluit ik nog niet uit.
Limelight films het zijn veelal boxofficekrakers. Vox Lux is wellicht daarvan nog wel een spektakel, netals Climax. De hierna volgende zijn echt voor de "zaterdagavond", voor de dagjkesmensen. En daar zeg ik denk ik niets verkeerds mee. A Private War lijkt historisch d.wz. als verhaal interessant, maar lijkt op basis van de TRAILER erg gelikt. Net zoals Gloria Bell (2018, trailer) erg gelikt lijkt.
Mijn inkoppers, safebets dan wel favoriete Limelights zijn (ik beperk het tot 5 naast Ray & Liz):
Neerlands hoop:
Bloody Mary Official Trailer - YouTube
Camino, een feature-length selfie | IFFR
Animatie:
...maar de planning zal vast bepalen dat ik ze niet allen ga zien opt IFFR.
nabrander: een aantal van DEZE is al bekend gemaakt. Zullen bijvoorbeeld: The Devil Outside (2018) en Anons (2018) nog volgen?
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Wanneer komt de volle lijst eraan.
De ervaring leert:
De woensdag voor de eerste week. Dat wil zeggen:
Vk bijlage 16 januari, soms de avond ervoor bv rond 00.00 uur alles al digitaal.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Zal t.z.t. wel een complete lijst maken want het Limelight-programma mist weer de nodige titels. Waar zijn bijvoorbeeld High Life (Claire Denis), Nuestro Tiempo (Carlos Reygadas), Manta Ray (Phuttiphong Aroonpheng) en Miel-Emile (Peter van Houten)?
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Zal t.z.t. wel een complete lijst maken want het Limelight-programma mist weer de nodige titels. Waar zijn bijvoorbeeld High Life (Claire Denis), Nuestro Tiempo (Carlos Reygadas), Manta Ray (Phuttiphong Aroonpheng) en Miel-Emile (Peter van Houten)?
HIGH LIFE Trailer (2018) = DEEP FOCUS
Reygadas doet een talk of masterclass dus zal ook wel in een ander onderdeel dan LL zijn geplaatst.
Maar idd...ze komen later wel in de bios.
+++
Onder het mom, elk postje een ontdekking zie:
Algiers by Night - Yanis Koussim Film Trailer (2019) trailer
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Wat zijn de tarieven?
Lidmaatschappen
Tiger Members €35
Tiger Members with IFFR Unleashed €95
Tiger Members Supreme €395
Films of verzamelprogramma's
Reguliere prijs: €12
Studenten en CJP: €8
Met Tiger Membership: €9
Met Tiger Membership Supreme: €0
Het gat met een regulier bioscoopbezoekje wordt wel steeds groter... laat staan met Cineville. Zeker als je de kortingsmogelijkheden steeds een beetje afkalft.
Basto
-
- 11920 berichten
- 7397 stemmen
Wat zijn de tarieven?
Lidmaatschappen
Tiger Members €35
Tiger Members with IFFR Unleashed €95
Tiger Members Supreme €395
Films of verzamelprogramma's
Studenten en CJP: €8
Met Tiger Membership: €9
Met Tiger Membership Supreme: €0
Het gat met een regulier bioscoopbezoekje wordt wel steeds groter... laat staan met Cineville. Zeker als je de kortingsmogelijkheden steeds een beetje afkalft.
Is idd wel een dingetje. Met Cineville betaalde ik afgelopen jaar nog geen 4 euro per voorstelling.
12 euro neerleggen voor een kaartje is daarom wel erg buiten mijn comfort zone. Zeker wanneer de film nog een rekease krijgt. Verwacht veel last minute bezoekjes te gaan doen. Zeker overdag en door de weeks.
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Aanvullend op Montorsi. Rotterdampas biedt ook uitkomst!
Ben overigens benieuwd welk geweld en horror er uit Azië te zien is deze editie.
Van horen zeggen:
Maar die heb ik ook al een paar jaar niet meer.. daar leg je geen 60 euro voor neer als je al andere alternatieven voor je hobbies hebt aangeschaft (Cineville & Museumjaarkaart).
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Maar die heb ik ook al een paar jaar niet meer.. daar leg je geen 60 euro voor neer als je al andere alternatieven voor je hobbies hebt aangeschaft (Cineville & Museumjaarkaart).
Is meer een gezinsding wellicht, Rotterdampas: zoo, musea, poffertjes, bootje, speeltuin, IFFR (last minutes, film -elke bios 1x gratis, rest korting- (etc). Maar goed: ik hoop er de kosten mee te drukken. Cineville ook eens gedaan maar ik haal het er niet uit in de zomermaanden.
Wat anders: benieuwd of en wat er op IFFR live komt en of het dan ook thuis te zien is.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Het gat met een regulier bioscoopbezoekje wordt wel steeds groter...
Ik stond net in de rij achter twee mensen die 25 euro voor twee filmkaartjes (geen 3D IMAX of whatever) aftikten, dus is het gat wel zo groot?
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Reguliere tickets zijn hier € 10-11 voor een kaartje en dan krijg je nog reclame voor je kiezen dus in dat opzicht valt het wel mee. Het IFFR zal denk ik wel meer op de dagjesmensen dan veelkijkers inzetten want ik vind die Tiger Member pas met slechts €3 korting niet zo heel aanlokkelijk voor €35. Geef dan 50% korting per ticket of zo.
Reguliere prijs: €9
Dit lijkt mij buitensporig duur: voor mid length zou ik mid price verwachten (€6 en geen €9)!
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Tis natuurlijk jammer allemaal die verhoogde nieuwe ticketprijzen op IFFR 2019 | IFFR. Maja het is allemaal niet voor niks die vooruitgang en de btw verhoging. Welke vooruitgang? Unleashed en (vul gerust aan)....
Mid/Medium length movies
Over de middellange films. Waarom geen andere prijs?, zo vraagt Bélon zich logischerwijs af. Kijk je ze veel Bélon?
Verdienen ze zich alleen terug met deze prijs? Waarom het inmiddels ontstane grote aanbod? Is er ook vraag naar? Wat hebben de mid length docu en feature inmiddels aan het filmaanbod veranderd?
Een verklaring voor de introductie ervan trof ik hier: "Attention, Filmmakers: Here’s Why You Should Make Medium-Length Films | IndieWire".
Hierbij werd ook al een vrij elementair probleem gesignaleerd:
Verklaringen voor de introductie ervan genoemd in het artikel:
1. minder geld voor nodig
2. kans voor experiment
3. de streamingdiensten
En zijn er meer trends die aansluiten?
4. series (populariteit) met mid length movies als warming up/ experiment?
Op de festivals en de VOD programma's (ook op UNLEASHED tref je er genoeg).
Ben echt benieuwd of de waardering ervan op het IFFR. Het is -zo google ik- een trend die sedert 2015 is waar te nemen, maar wat vindt het publiek? De redenen hierboven genoemd zijn vooral geredeneerd vanuit de maker. Vooralsnog ontbreekt een nieuwe peiling bij het publiek. De behoefte van arthouse publiek zie ik genoemd maar nergens echt onderzocht of bewezen. En tot slot: zijn IFFR publiek, MM-users en moviemeter hierop ingesteld?
Meningen, bronnen?
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Vind an sich een ticketprijsverhoging geen probleem, maar dat ze dat dan ook nog in een jaar doen waarin ze de Tigerdiscount afschaffen is onhandig (of denken ze dat de pijn in 1 jaar beter is dan een beetje pijn over 2 jaar?) en doet mij twijfelen om dit jaar voor 15+ films te kiezen. Als ik net zo veel films zou doen als afgelopen jaar (ik dacht 22) dan kost me dat 39 euro meer en dat vind ik te veel.
Zit er serieus aan te denken om dan maar de Rotterdampas optie te lichten en hopen dat ik zo dan een paar films gratis kan meepakken (al zal de drukte voor lastminutes ook veel groter zijn).
Nu ben ik misschien niet de doelgroep, maar als beetje filmliefhebber en Rotterdammer voel ik mij wel een klein beetje in het pak genaaid.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Nu ben ik misschien niet de doelgroep, maar als beetje filmliefhebber en Rotterdammer voel ik mij wel een klein beetje in het pak genaaid.
Mooi verwoord! 
Met het ganze gezin haal ik die Rotterdampas er dubbel en dwars uit bij bezoek aan Bios, musea (let ook op die van Schiedam!) en nu als verrassing die lastminute optie die m.i. niet eerder gold op het IFFR, of wel?
---wat komt er op het menu en waardoor laat je je leiden...of lijden?---
De planning is dat ik 10-15 films pak.
Mijn beoogde agendavoorkeuren/ voorwaarden zijn:
1- afwisseling van genre en landen (alles behalve die enge Romantische)
2- ligging bios
3- stoelen bios en verdere comfort
4- ideaal om echte BIOSfilms mee te pakken met een toch over het algemeen extra leuk en enthousiast publiek maar vooral het SCHERM. Denk aan: Climax of (een tegenhanger) Walden (2018)
5- tenminste 1 docu
6- tenminste 2 films met de dame
Benieuwd naar:
IFFR LIVE...leeft het nog?
Andere noviteiten
De muziekdocu's...
---
Ik drop even wat namen en links voor de "klikbare gezelligheid"...
Film als tijdreis
We gaan -net als vorig jaar- terug naar de nineties met films als: Beats (2018), Climax (2018) en Vox Lux (2018). Al zijn er ook films die teruggrijpen naar de 70ies en 80ies te zien Leto (2018) en Rojo (2018) dan wel de 19e eeuw*: Før Frosten (2019). En wat te denken van een (docu-)film met een abnormaal veel gekrijs - zou je denken- die 3 generaties belicht?
* (nog niet helemaal zeker maar ik zie het ook wel als kanshebber voor de surprisefilm, doorgaans een film die zou passen in de Limelight categorie)
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Tis natuurlijk jammer allemaal die verhoogde nieuwe ticketprijzen op IFFR 2019 | IFFR. Maja het is allemaal niet voor niks die vooruitgang en de btw verhoging. Welke vooruitgang? Unleashed en (vul gerust aan)....
Mid/Medium length movies
Over de middellange films. Waarom geen andere prijs?, zo vraagt Bélon zich logischerwijs af. Kijk je ze veel Bélon?
Niet echt maar zag het toevallig. Bij je link naar nieuwe prijzen is trouwens een interessant stukje voor Cinevillepashouders:
Met je Cinevillepas naar IFFR 2019 | IFFR
Dus je kunt ze niet alvast online reserveren en dat lijkt minder handig als je niet uit de buurt van R'dam komt.
[speculatie] die mid length releases krijgen nauwelijks of geen reguliere releases in (Cineville) bioscopen na het festival dus het schaadt partijen niet/nauwelijks om ze tijdens het IFFR gratis aan te bieden aan Cinevillepashouders [/speculatie]
Ik hoop wel op interesssante aankondigen mbt het verdere programma komende week 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Gaan er nog mensen naar de openingsfilm? Zo ja, wellicht van te voren iets eten en drinken? Hier kun je bijvoorbeeld heerlijk eten. 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Toch al wat titels uit het programma gezien. Wat zou ik Bi Gan zijn langspeler nog eens willen terug zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Sluiting van t Hoogt laat zich ook gelden dat de IFFR Preview zelfs aan Utrecht voorbij gaat dit jaar...
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Na het IFFR is Dreissig van debutant Simona Kostova ook op de Berlinale te zien. Opmerkelijk!
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Na het IFFR is Dreissig van debutant Simona Kostova ook op de Berlinale te zien. Opmerkelijk!
In Berlijn draait-ie in Perspective Deutsches Kino. Daar is het geen must dat het premieres zijn. Kan bijvoorbeeld ook films bevatten die al een Duitse release hebben gehad, volgens mij.