• 8.303.844 stemmen

Met onder meer: Darío Grandinetti, Andrea Frigerio en Alfredo Castro

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 12 september 2019

Plot Rojo

"When everyone gets silent, there are no innocents"

In de jaren 70 komt een vreemdeling aan in een rustig dorpje. In een restaurant valt hij, zonder reden, plotseling de bekende advocaat Claudio aan. Deze krijgt steun van de gemeenschap, terwijl de vreemdeling vernederd en verbannen wordt. Wanneer Claudio en zijn vrouw Susana naar huis vertrekken, worden ze onderschept door diezelfde onbekende persoon die vastberaden is om wraak te nemen.

imageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 12 september 2019 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Gave poster!

avatar van Basto

Basto

Het begint veelbelovend en ik hoopte even op een nieuwe Blood Simple te stuiten. Maar helaas zakt het na de voortreffelijke opening allemaal behoorlijk in en ontwikkelt het verhaal zich verder nauwelijks.

Tot daar plots de Chileense Columbus verschijnt en het plot weer op de voorgrond plaatst. Tot veel spannende zaken leidt het allemaal echter niet. Het is dat het zich afspeelt in het Argentinie van de jaren 70 vlak voor de coup van Videla laat zien hoe ligtvoetig Argentijnen toen al met verdwijningen omgingen dat de film nog enige diepgang krijgt.

Een hele krappe 3,5, maar de kans is groot dat ik daar morgen nog een halfje afhaal.

avatar van De filosoof

De filosoof

Uitstekende film. De film begint zelfs ijzersterk en meteen heel spannend, zakt daarna wel wat in maar de film blijft sterk. De film heeft een mooie gelaagdheid: de persoonlijke ontwikkelingen lijken op zichzelf te staan met het politieke nieuws slechts als achtergrond (dingen die je op de radio hoort) maar gaandeweg blijkt die politiek op indirecte wijze toch allesbepalend te zijn waarbij de film niet schuwt om het thema – de verdwijningen van (politieke) tegenstanders in Argentinië – op allerlei manieren te anticiperen tot aan een goochelshow aan toe.

avatar van david bohm

david bohm

Sterke film dit. Je zit meteen in het verhaal, in het restaurant waar de spanning om te snijden is. Voor mij weet de film continu een beklemmend gevoel vast te houden met zo nu en dan ook vervreemdende scenes, bijvoorbeeld met de dochter des huizes maar altijd is er over nagedacht en heeft het een functie. De rode draad die De filosoof aangeeft is verweven in het verhaal en er wordt aannemelijk gemaakt dat de situatie in Argentinië het gedrag van personages in zekere zin legitimeert.

avatar van mrklm

mrklm

Argentijnse thriller begint in 1975 wanneer advocaat Claudio [Darío Grandinetti] en zijn vrouw Susana [Andrea Frigerio] betrokken zijn bij een zelfmoordactie van een radeloze cliënt. Claudio besluit het incident geheim te houden en begraaft het lichaam in de woestijn, maar die keuze komt hem duur te staan. Aangenaam ironische thriller biedt een interessante, kritische kijk op Argentinië in de aanloop naar de coup van 1975. Zeer goed geacteerd bovendien.

avatar van Movsin

Movsin

Het begin van de film is één en al om uw nieuwsgierigheid naar het vervolg op te wekken en onmiddellijk wordt een toon van bedreiging ingesteld.

Onderwege lijkt de film wat nevenverhaaltjes aan te snijden maar de rode draad van onconfortabel gevoel en beklemming blijft er zeker inzitten.

Het slot is dan weer uitermate boeiend en op originele manier uitgewerkt.

Knappe dialogen en uiterst sterke vertolkingen.

Verrassend sterke film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Best een erg intrigerend begin van de film die me meteen zin gaf voor anderhalf uur topplezier. Verwachtingen konden echter niet geheel ingelost worden omdat het grootste gedeelte van de film opvulsel was en weinig toevoegde. Nochtans was elke scène waarbij de advocaat en de detective aanwezig waren van topniveau.

Het was uitkijken naar hun dialogen en deze scènes waren ijzersterk en brachten de film naar een hoger niveau. Zeer bizar personage trouwens deze detective die op een erg stoïcijnse manier zijn ondervraagden een onbehaaglijk gevoel gaf. Vooral ook naar het einde toe een prima climax en afhandeling van het plot.