C'est Ça l'Amour (2018)

Alternatieve titel: Real Love

Frankrijk / België

geregisseerd door Claire Burger
met Bouli Lanners, Justine Lacroix en Sarah Henochsberg

Mario heeft weinig ambitie behalve als het op de liefde aankomt. Wanneer zijn vrouw hem verlaat, komt de opvoeding van zijn twee, intussen puberende, dochters op zijn schouders terecht. De veertienjarige Frida verwijt haar vader het vertrek van de moeder terwijl de zeventienjarige Niki volop van het leven geniet totdat ze het huis uitgaat. Het ziet er naar uit dat Mario de vrouwen van wie hij houdt kwijtraakt.

Vanaf 28 maart in de bioscoop (Cinéart Nederland)

Heel aardige film maar hij springt er ook niet uit. De film zou wel wat meer drama mogen hebben maar hij is ook niet saai en met name de drugsscene in het midden is erg grappig. Het is een soort familiedrama light: in een in wezen heel liefdevol gezin is er wat verdriet omdat mama het gezin heeft verlaten (waardoor papa en de twee dochters zich wat in de steek gelaten voelen) en papa heeft het extra zwaar omdat die hij nu alleen de dochters moet opvoeden terwijl die dochters gaan puberen. Maar aan liefde is geen gebrek en het komt allemaal goed. Een liefdevolle film die met minder liefde misschien wel wat interessanter was geweest.

Enorm genoten van deze schitterende film. Het einde is werkelijk fenomenaal en dan die muziek erbij! Heerlijk!

avatar van DoctorMovie
Er zijn films die je bijblijven, die fascinerend zijn, deze is er een

avatar van Baboesjka
Een mooie filmhuisfilm. Ondanks alle struggles is het vooral heel liefdevol, ik vind het erg goed gespeeld en het boeide mij van begin tot eind. Ruim 90 minuten heb ik me prima vermaakt en het heeft mij best geraakt. Ruim een voldoende dus (8). 4*

Wat een magere opkomst hier voor dergelijke mooie, tedere film over echte liefde.
Een erg natuurlijke schets van een uiteengeslagen gezin waarin niettemin de wederzijds liefde blijft smeulen wat uiteindelijk zal leiden naar vernieuwde krachten.
Een charismatische Bouli Lanners is verbluffend goed als de wat knullige, naïeve maar goedmenende vader, maar de prijs van de beste vertolking gaat naar Justine Lacroix, als het 14-jarig meisje dat haar "age ingrat" verwerkt in voor haar nog meer bezwarende omstandigheden.
Uitstekend camerawerk, mooie muziek in deze film, voornamelijk opgenomen in Forbach, de geboortestad van de regisseuse, die hier voor haar eerste film op eigen houtje, heel kanp werk heeft geleverd.

avatar van Fisico
Gedegen drama over een vader die er alleen voorstaat met zijn twee tienerdochters wanneer zijn echtgenote hem verlaat. Wat aanvankelijk volgt is een zielig portret van een man die met zichzelf geen blijf weet en blijft hopen dat zijn vrouw bijdraait. Uit wanhoop volgt hij een toneelcursus in de theaterzaal waar zijn vrouw lichttechnicus is. De scènes waarbij hun privéleven publiekelijk worden geuit zijn best genietbaar, maar ook treurig eigenlijk.

De relatie met de tienerdochters verloop ook niet optimaal. De film gaat nooit uit de bocht en levert een eigenlijk kleine intense cinema op. Gezien het onderwerp vrij luchtig, maar toch serieus genoeg. Hier en daar enkele leuke fragmenten zoals de MDMA en de relatie met zijn dochters. Zijn oudste dochter dartelt verder in het leven en neemt geen blad voor de mond ten aanzien van haar moeder. De jongste heeft het wat moeilijker om om te gaan met de situatie.

Geen topper, maar wel eentje die gezien mag worden. Goede acteerprestaties, goede cinematografie en erg naturel zonder veel poeha.