• 8.297.830 stemmen

Alternatieve titel: Real Love

Oorsprong: Frankrijk / België

Geregisseerd door: Claire Burger

Met onder meer: Bouli Lanners, Justine Lacroix en Sarah Henochsberg

IMDb beoordeling: 6,6 (646)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 28 maart 2019

Plot C'est Ça l'Amour

Mario heeft weinig ambitie behalve als het op de liefde aankomt. Wanneer zijn vrouw hem verlaat, komt de opvoeding van zijn twee, intussen puberende, dochters op zijn schouders terecht. De veertienjarige Frida verwijt haar vader het vertrek van de moeder terwijl de zeventienjarige Niki volop van het leven geniet totdat ze het huis uitgaat. Het ziet er naar uit dat Mario de vrouwen van wie hij houdt kwijtraakt.

image

kappeuter (crew films)

Vanaf 28 maart in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van De filosoof

De filosoof

Heel aardige film maar hij springt er ook niet uit. De film zou wel wat meer drama mogen hebben maar hij is ook niet saai en met name de drugsscene in het midden is erg grappig. Het is een soort familiedrama light: in een in wezen heel liefdevol gezin is er wat verdriet omdat mama het gezin heeft verlaten (waardoor papa en de twee dochters zich wat in de steek gelaten voelen) en papa heeft het extra zwaar omdat die hij nu alleen de dochters moet opvoeden terwijl die dochters gaan puberen. Maar aan liefde is geen gebrek en het komt allemaal goed. Een liefdevolle film die met minder liefde misschien wel wat interessanter was geweest.

avatar van Eefyeah

Eefyeah

Enorm genoten van deze schitterende film. Het einde is werkelijk fenomenaal en dan die muziek erbij! Heerlijk!

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Er zijn films die je bijblijven, die fascinerend zijn, deze is er een

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een mooie filmhuisfilm. Ondanks alle struggles is het vooral heel liefdevol, ik vind het erg goed gespeeld en het boeide mij van begin tot eind. Ruim 90 minuten heb ik me prima vermaakt en het heeft mij best geraakt. Ruim een voldoende dus (8). 4*

avatar van Movsin

Movsin

Wat een magere opkomst hier voor dergelijke mooie, tedere film over echte liefde.

Een erg natuurlijke schets van een uiteengeslagen gezin waarin niettemin de wederzijds liefde blijft smeulen wat uiteindelijk zal leiden naar vernieuwde krachten.

Een charismatische Bouli Lanners is verbluffend goed als de wat knullige, naïeve maar goedmenende vader, maar de prijs van de beste vertolking gaat naar Justine Lacroix, als het 14-jarig meisje dat haar "age ingrat" verwerkt in voor haar nog meer bezwarende omstandigheden.

Uitstekend camerawerk, mooie muziek in deze film, voornamelijk opgenomen in Forbach, de geboortestad van de regisseuse, die hier voor haar eerste film op eigen houtje, heel kanp werk heeft geleverd.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Gedegen drama over een vader die er alleen voorstaat met zijn twee tienerdochters wanneer zijn echtgenote hem verlaat. Wat aanvankelijk volgt is een zielig portret van een man die met zichzelf geen blijf weet en blijft hopen dat zijn vrouw bijdraait. Uit wanhoop volgt hij een toneelcursus in de theaterzaal waar zijn vrouw lichttechnicus is. De scènes waarbij hun privéleven publiekelijk worden geuit zijn best genietbaar, maar ook treurig eigenlijk.

De relatie met de tienerdochters verloop ook niet optimaal. De film gaat nooit uit de bocht en levert een eigenlijk kleine intense cinema op. Gezien het onderwerp vrij luchtig, maar toch serieus genoeg. Hier en daar enkele leuke fragmenten zoals de MDMA en de relatie met zijn dochters. Zijn oudste dochter dartelt verder in het leven en neemt geen blad voor de mond ten aanzien van haar moeder. De jongste heeft het wat moeilijker om om te gaan met de situatie.

Geen topper, maar wel eentje die gezien mag worden. Goede acteerprestaties, goede cinematografie en erg naturel zonder veel poeha.

avatar van mrklm

mrklm

Sinds de scheiding van Armelle [Cécile Remy-Boutang] heeft Mario Messina [Bouli Lanners] de zorg voor hun dochter Frida [Justine Lacroix] en Frida [Justine Lacroix] op zich genomen. Nu beide dochters tieners zijn en zich van hem afkeren zoekt Mario hulp bij een theatergroep om zijn emoties te kunnen duiden. Niet geheel toevallig werkt Armelle daar als lichttechnicus. Het plot is vrij voorspelbaar en de oppervlakkig, maar het goede spel houdt de zaak overeind.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Sympathiek filmpje over zaken die voor iedereen wel herkenbaar zijn, zoals puberen, relaties die stukgaan, de lastige balans tussen werk en privé, … C'est Ça l'Amour overstijgt gelukkig wel het niveau van de gemiddelde soapserie. Zo toont de film meer lef en is de cast van een uitstekend niveau. Bouli Lanners, Justine Lacroix en Sarah Henochsberg acteren karaktervol en naturel tegelijk.

De film baadt bovendien in een warme, gemoedelijke sfeer. Het klinkt wat kneuterig, maar dit is ideaal kijkvoer voor liefhebbers van een fleece-deken en een glas wijn.

Naar mijn smaak wordt er wel iets te veel gezeurd en gesnotterd. Maar goed, het betreft een Frans familiedrama dus ik had me er wel op voorbereid.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Pfff, hier werd ik zo gedeprimeerd van! Helaas dikwijls de realiteit bij scheidingen. Toch heel fijngevoelig gebracht.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Mooie film, prachtige muziek. Thema's uit het leven gegrepen prachtig in beeld gebracht. Echtscheiding, verlies, verdriet, puberende kinderen en vooral: liefde!

3,5☆