• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.399 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Ik kijk nu een facebookstreaming met de presentatie van nieuwe films. Hierbij een indruk:

....de Big Screen Competitie:

The Best of Dorien B., humor/drama

Hail Satan? -Penny Lane...oude bekende...docu..(VS)

Bangla , komisch, immigranten in Italie (Ita)

Joel (Arg)

X&Y (2018) (Zwe)

Dronningen (2019) (Den)

God of the Piano, drama over een pianotalent en haar moeder (Isr)

Transnistra (Tra)

...de Tijgercompetitie

The Sons of Denmark drama, moslimfundamentalisme (Den)

Heart of the World, drama (Bra)

Present Perfect, tamelijk weird, grappig, kritisch (China)

Sheena667, tragikomedie (!!!) (Rus)

Koko-di Koko-da (2019) *experimenteel grappig

Nona *experimenteel grappig (Chili)

Els dies que vendran, realistisch (Spa)

Take Me Somewhere Nice (2018) Coming of Age (Ned)

De afsluiter op de laatste zaterdag:

The Hummingbird Project (2018)

EDIT: Tiger en Big Screen Competitions | IFFR Nb: voorgaande link vermeldt ook alle masterclasses en talks

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Van de Tiger Competition* van 2018 zag ik er uiteindelijk vier (eentje later ingehaald) en de Big Screen Competition vijf (later nog twee ingehaald). Daarvan waren uiteindelijk Djon África, An Impossibly Small Object en Nervous Translation de moeite waard. Dat is al een stuk minder dan het jaar ervoor maar ik weet niet of ik dit jaar meer dan drie titels van beiden competities ga zien. Zoveel dat me niet aanspreekt ...

Gelukkig kunnen ze 11 wereldpremières noteren. Daar draait het vandaag de dag uiteindelijk alleen nog maar om. Waar is de tijd gebleven dat de winnaar van Busan een plekje kreeg in de Tijgercompetitie? Azië is sowiezo weer zwaar ondervertegenwoordigd.

Zelfs de nieuwe film van Johannes Nyholm - zijn debuut was erg fris en origineel - lijkt me niets. Transnistra is eigenlijk de enige film die me echt iets lijkt. Duimen op onverwachte juweeltjes dan maar.

* = Hivos is gelukkig weggehaald!

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

4 Trailers, horror en geweld: Rotterdämmerung

Nightmare Cinema

Murder me, Monster

ZAN (KILLING)

The Nightshifter

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Rotterdämmerung:

Rotterdämmerung, vorig jaar uit zijn as herrezen na een afwezigheid van tien jaar, presenteert een eclectische mix van genrefilms. Maar niet alleen genrefilms, want alle titels zijn van makers die de grenzen van het genre opzoeken en het op eigen wijze naar hun hand zetten.
Lijkt me een bij elkaar geraapt zooitje. Zal wel geen enkele programmeur verantwoording voor willen nemen? Op de langverwachte tweede film van Fadel na lijkt me verder niets de moeite waard. Nieuwe Tsukamoto en Yimou al in Venetië gezien en die waren niet om aan te gluren.

Terugkijkend was vorig jaar alleen La nuit a Dévoré le Monde en A Prayer Before Dawn de moeite waard.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Lijkt me een bij elkaar geraapt zooitje. Zal wel geen enkele programmeur verantwoording voor willen nemen?

Is dat zo? Kunnen programmeurs hierop afgerekend worden zo ja hoe? Ik heb goede hoop. Is niet elk programma gebaseerd op een tamelijk breed in te vullen uitgangspunt?

IFFR reveals full Signatures line-up | IFFR

...is het hiermee "de line-up" klaar?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Mooi dat het eerste deel van La Flor opnieuw wordt vertoond. Maar ik zie deel 3 wel staan en deel 2 niet? Neem toch aan dat ze alles vertonen?

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

McSavah schreef:

Mooi dat het eerste deel van La Flor opnieuw wordt vertoond. Maar ik zie deel 3 wel staan en deel 2 niet? Neem toch aan dat ze alles vertonen?

Goede vraag Alex_IFFR weet jij meer?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Deel 2 wordt ook vertoond, kon ook bijna niet anders natuurlijk. Nu benieuwd of die een beetje fatsoenlijk in het programma valt in te passen.

Nietzsche Sils Maria Rochedo de Surlej, Rosa Dias/Júlio Bressane/Rodrigo Lima, 2019, Brazil, world premiere
Deze had ik even gemist. Mooi alternatief voor die andere waarop ik hoopte:

McSavah schreef:

Hoe groot achten we de kans dat Sedução da Carne ook in Rotterdam langskomt? Lijkt me enig om die samen met gebruikers Verhoeven en niethie te zien!

En probeer d'Agata dit jaar niet te missen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Wellicht kunnen we de nieuwe Peter Schreiner met zijn drieën gaan zien?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

En met beavis erbij!

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

McSavah schreef:

Deel 2 wordt ook vertoond, kon ook bijna niet anders natuurlijk. Nu benieuwd of die een beetje fatsoenlijk in het programma valt in te passen.

Deel twee wordt in een spionage subprogramma ingepast, daar heb ik verder nog geen aanvullende titels van aangekondigd gezien.

Wanneer La Flor nog in een marathon wordt geprogrammeerd ga ik die uitdaging waarschijnlijk wel aan.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Ik wil die La Flor ook wel zien zeg. Maar dan toch later eens buiten het festival denk ik. Is toch direct een bom in je programma.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Ik ben er ook weer bij. Heb de laatste lange tijd bijna niks nieuws gezien. Dat had een paar oorzaken (zin in andere dingen dan film, wat privé-omstandigheden) . Maar op het IFFR pak ik het filmkijken op. Ben er veel, maar moet een paar dagdelen leeg houden omdat ik nog wat andere belangrijke dingen heb..

(Willie)

• 425 berichten
  • 85 stemmen

Ik voel me hier altijd een beetje zoals andere mensen zich zouden kunnen voelen als ik weer eens doorratel over muziek, soms geen idee waar het over gaat. Mijn focus zal deels wel ergens anders liggen (zo kwam ik pas na Shoplifters er achter dat dit de nieuwe Koreeda was) en kom ik meestal niet verder dan dat ik de nieuwe van Ben wheatley altijd mee wil pakken (mits op het festival).

Maar ik heb de knoop doorgehakt en ik maak mij er makkelijk van af; ik heb een kaartje voor de Volkskrantdag (voor het eerst in 12 jaar of zo) en zal de eerste zaterdag nog 2 films bekijken met vriendin (mits oma wederom bereid is op te passen).

Nu hopen dat ik geen enorme FOMO aanval krijg.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Edoch (Willie) die verrassing (Shoplifters) maakt het weer mooi!

Zelf heb ik de FOMO gerelateerde afwijking zowat de heel de lijst willen kunnen dromen om er vervolgens -denk ik- zo tussen de 10 en 15 te gaan zien (mits mijn (mega-) gezinssituatie dat toelaat). Het blijft een heerlijke break ...met voor mij een erg lang voorspel... dat IFFR.

Ik ben op zoek naar een lijst met -al dan niet ten dele- komische films.

Deze "breken" je / mijn dag of week altijd lekker.

Kom vooralsnog tot:

Donbass (2018)

Maggie (2018) - IMDb

Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them

Lost Holiday (2019) - IMDb

The Best of Dorien B (2019)

Hail Satan? - YouTube

Doozy (2018) - IMDb

The Garden Apartment

Sheena667 (2019) - IMDb

Suggesties?

More to come?

De voorpret. De voorbereiding tot dat jaarlijkse hoogtepunt: de tien dagen festival, maakt voor de organisatie vast dat ze tegenwoordig het grootste deel van de content/ films gefaseerd online zetten...jammer...maar voor de organisatie wel het makkelijkst in het digi tijdperk denk ik...heb zo'n vermoeden dat er nog een paar films bij komen...

Richardus hoe is het met jouw voorbereiding en voorpret? En hoeveel wijzen komen er uit het zuiden Verhoeven , kevin_vpwordt het Hilton of Hostel de Mafkees (ernaast drinkt en eet u bij Why ook not? - Eurotrash United .)

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Donbass komisch?

Ik ben er wel een aardig aantal meer tegengekomen maar die weet ik niet allemaal uit m'n hoofd. De nieuwe van de regisseur van the Giant (Nyholm). Een film die het genre van de romantic comedy onder de loep neemt en ook direct zo heet (sla ik vrijwel zeker over).

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

tbouwh, Donbass wordt als "Dark Comedy"getypeerd ja (zie Donbass (2018) - Trailer op 00:45 sec). De trailer zelf is ook wel een tikkie overdreven. Koko-di Koko-da (2019) was ik vergeten ja thanx! Ja die Romantic Comedy sla ik in de regel ook over. Deze Amerikaanse indie heb ik net ontdekt, tevens een "donkere komedie" Harpoon (Rob Grant). Wat sla jij vrijwel zeker niet over tbouwh?

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Met nog 2 nachtjes slapen alvoor het volledige programma bekend wordt gemaakt ,heb ik iig mijn vrije dagen voor komende editie weer veilig gesteld,? De planning voor dit jaar zal (waarschijnlijk) uitkomen op 21 tot 24 films ,waarbij ik de weekenden zal overslaan. Of het moet niet anders kunnen. Maar merkte afgelopen jaren dat ik de weekend drukte steeds vaker zat was ,dus dat gaan we dit jaar eens anders doen.? Qua films heb ik al een hoop leuke dingen voorbij zien komen van wat er nu al bekend is ,dus dat woensdag even flink puzzelen vrees ik om er een fatsoenlijk schema van te maken maar ook dat hoort bij de voorpret!

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Ik zal mijn programma hier plaatsen als het eenmaal gereed is, dat zal vrij lijvig worden.

Ik kijk uit naar grotere namen als Bi Gan, Reygadas en Jia Zhangke, maar ik kom ook aan de lopende band interessante BF-titels en andere (genre)films van minder gevierde of debuterende makers tegen.

Tijdens mijn laatste voorselectie gister werd ik hier wel erg nieuwsgierig van. Een eerdere van die regisseur werd enthousiast ontvangen in 2013.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Dat debuut was een schitterende film (in een buitengewoon goed IFFR-jaar trouwens, misschien wel de fijnste editie ooit voor mij). Dus die tweede is voor mij een van de meest essentiele films dit jaar.

Gezien mijn filmkijk-block de afgelopen maanden heb ik min of meer besloten wat meer grote namen in te plannen dit jaar dan anders. Ook als ze later gaan draaien, zeker de kwetsbaardere films die misschien na twee weken al uit het filmhuis zijn (bijvoorbeeld een Reygadas van drie uur). Ik weet gewoon nog niet hoeveel ik het komende jaar ga en wil bepaalde films toch niet missen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Weet nog niet hoeveel ik ga zien, maar dit programma-onderdeel fascineert me ook wel.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Ben erg benieuwd of die iffrwebsite een beetje werkt komende week. Zoeken naar alle films gaat nog niet vlekkeloos. Sommigen staan er al op. Andere films volgen denk ik pas als het hele program erop staat. De “like” (hartje) button werkt wel maar niet erg soepel. De overzichtelijkheid is wel verbeterd m.i. En dan het bestellen...gefrustreerd geen kaartje bemachtigen op donderdag (TM) en dan heerlijk in de rebound als er plots weer plekken vrij komen de dag/ dagen er na! En de app...is die er nog...yes...it’s back (bron: fb)! Maar...hoe en wat?

Qua programma wel benieuwd of de weergave van bv Talks duidelijk is. Ik zie nu alleen iets vermeld over mastertalks/ bigtalks.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Ik hoop dat ik er optijd bij kan zijn voor de masterclasses van Denis, Reygadas, Zhiangke. Frappant dat ze al wel bekend zijn gemaakt maar dat er verder nog geen dagen en tijden op de site staan, of ik kijk verkeerd.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

-het programma is er vanavond al-

Veel plezier!

Q&A’s netjes aangegeven!

Talks ook geloof ik!

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het programma staat inderdaad al online! Dan is nu het moment aangebroken dat ik de lijst presenteer van alle aangekochte titels die door het jaar heen te zien zullen zijn in de bioscopen en filmhuizen:

September Film:

- Asako I & II (Ryûsuke Hamaguchi)

- Bloody Marie (Guido van Driel)

- The Beast in the Jungle (Clara van Gool)

- Beats (Brian Welsh)

- Continuer (Joachim Lafosse)

- Pajaros de Verano (Cristina Gallego en Ciro Guerra)

- Pearl Elsa (Amiel)

- Rojo (Benjamín Naishtat)

Cinéart:

- Dirty God (Sacha Polak)

- Capharnaüm (Nadine Labaki)

- C'est Ça l'Amour (Claire Burger)

- Doubles Vies (Olivier Assayas)

- Napszállta (László Nemes)

Contact Film:

- Nuestro Tiempo (Carlos Reygadas)

- Sofia (Meryem Benm'Barek-Aloïsi)

- Manta Ray (Phuttiphong Aroonpheng)

Imagine Film:

- Donbass (Sergei Loznitsa)

- Leto (Kirill Serebrennikov)

- High Life (Claire Denis)

Periscoop Film:

- Another Day of Life (Raúl de la Fuente)

- Camino, een feature-length selfie (Martin de Vries)

- Climax (Gaspar Noé)

Cinemien:

- Lazzaro Felice (Alice Rohrwacher)

- Rafiki (Wanuri Kahiu)

- God Only Knows (Mijke de Jong)

The Searchers:

- At Eternity's Gate (Julian Schnabel)

- Gloria Bell (Sebastián Lelio)

- Vox Lux (Brady Corbet)

Gusto Entertainment:

- Nocturne (Viktor van der Valk)

- Take Me Somewhere Nice (Ena Sendijarevic)

Mooov Film Distribution:

- Tel Aviv on Fire (Sameh Zoabi)

- Miel-Emile (Peter van Houten)

Cherry Pickers:

- Un amour impossible (Catherine Corsini)

- Ash Is Purest White (Jia Zhangke)

Splendid Film

- A Private War (Matthew Heineman)

- Shadow (Zhang Yimou)

Paradiso Filmed Entertainment:

- Coureur (Kenneth Mercken)

De Filmfreak:

- Ray & Liz (Richard Billingham)

Cinema Delicatessen:

- Innerlijk landschap (Frank Scheffer)

Independent Films:

The Hummingbird Project (Kim Nguyen)

Warner Bros:

- They Shall Not Grow Old (Peter Jackson)

Windmill Film:

- A Land Imagined (Yeo Siew Hua)

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Traditie, de lijst met films die ik totaal kan negeren in Rotterdam.

Tijdens het IFFR kan je de drie films aangekocht door Contact Film ook ik in het weekend van 26 en 27 januari zien in het Nijmeegse filmhuis O42 (beide dagen de drie films achter elkaar).

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Dit zag ik al in Venetië, Gent of thuis:

- Tel Aviv on Fire (★★½)

- Long Day's Journey Into Night (★★★★½)

- The Mountain (★½)

- Ash Is Purest White (★★★★)

- High Life ( - )

- Vox Lux (★★★½)

- Nuestro Tiempo (★★★★)

- Introduzione All'oscuro (★★½)

- The Man Who Surprised Everyone (★★½)

- I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians (★½)

- The River (★★★½)

- At Eternity’s Gate (★★)

- Doubles Vies (★★½)

- Pearl (★★)

- Manta Ray (★★★★½)

- Shadow (★★)

- You Have the Night (★★½)

- Napszállta (★★★★)

- Killing (★)

- Your Face (★★★)

- What You Gonna Do When the World's on Fire? (★★★★)

- Là-bas (★★½)

- Rear Window (★★★★)

- Mayak (★★★★)

Drie leuke verrassingen al gevonden. Een nieuwe Makino Takashi, een dialoogloze Italiaan en een (poëtische) coming-of-age film uit Amerika:

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

De drie La flor delen hoop ik de eerste donderdag, vrijdag en zaterdag te zien. Fijne begintijden voor mij en fijne locaties. Alleen de eindtijden staan nog fout op de IFFR-site. De komende dagen weer puzzelen, hopelijk mis ik niet te veel mooie films als ik La flor ga zien.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Geen La Flor marathon helaas. Dan sla ik deel 1 over, dat geeft weer ruimte.

D-ark

• 1755 berichten
  • 420 stemmen

Ik weet niet ik vind de programmering dit jaar een stuk gezappiger en saaier dan de afgelopen 5 jaar. Veel kostuum (achtige) dramas, veel op elkaar lijkende depressieve Franse en koudere EU landen drama's en wat gezappige keuzes. Dusja ik hou het denk bij 2 dagen bij en vindt het wel prima.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.