Koko-di Koko-da (2019)

Zweden / Denemarken

geregisseerd door Johannes Nyholm
met Leif Edlund Johansson, Ylva Gallon en Peter Belli

Een paar jaar na de tragische dood van hun enige kind gaat een stel op reis om hun weg terug naar elkaar te vinden. Een duister bos lokt hen dieper en dieper in een maalstroom van psychologische terreur en vernedering. Tijdens de kampeertrip in het bos herleeft het stel steeds opnieuw een traumatische nacht.

avatar van hvdriel
'Alles is voorbestemd', of je nu buiten de tent in het bos plast of in je broek.

Waanzinnig absurde film, waarin figuren van een muziekdoos tot leven komen en animaties de film perfect doorsnijden.

Het wachten is op een distributeur.

avatar van Basto
hvdriel schreef:

Het wachten is op een distributeur.

Ik had get idee dat het meer over het verwerkingsproces ging, dan over voorbestemming.

Ieder zijn droom.

Originele film.

avatar van hvdriel
Ze gaan op reis om het drama in hun leven te verwerken, maar zijn voorbestemd in die zin dat ze niet kunnen ontkomen aan de figuren op de muziekdoos, welke keuze ze ook maken.

avatar van Basto
hvdriel schreef:

In mijn beleving was die groundhog day situatie zijn droom en leerde hij dat hij toch veel van haar hield. Haar droom bracht haar in het theater, waar ze leerde loslaten.

Pas samen in de auto was het gedeelde realiteit en kwam er geen witte kat (=droom), maar een hond op hun weg (realiteit). Ze waren toen ook ontsnapt aan die figuren.

Het aparte is dat als die droomsequenzes eigenlijk op de eindscene volgen. Daar was immers de hond dood. Het draait wat dat betreft constant door. Surrealistisch is het zeker.

avatar van hvdriel
Mooi beschreven! En je hebt helemaal gelijk. De droomsequenties volgen in tijd inderdaad op de eindscene, waarin de witte hond wordt doodgereden. Het lijkt erop dat de muziekdoosfiguren hun hiervoor willen straffen, wat ze ook doen om het verhaal een andere kant op te laten gaan.

avatar van Zeriel
Wat werkelijk gebeurdt, is dat ze de hond dood rijden. Vervolgens zien we een delirium samengesteld uit beelden/ herinneringen die aan het trauma vastzitten van het verliezen van hun kind; de muziekdoosafbeelding komt tot leven, gemengd met de actuele sitiutie in het bos.
Dacht ik.

avatar van james_cameron
Surrealistische, behoorlijk creepy horrorfilm die op knappe wijze een nachtmerrie-achtig sfeertje weet op te roepen. Feitelijk is dit een verhaal over rouwverwerking, min of meer verpakt in de structuur van een film als Groundhog Day, maar ondanks de ongrijpbare plot en bizarre personages ontstaat er iets dat uniek en diep menselijk is.