The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley (2019)

Alternatieve titel: The Inventor

Documentaire

geregisseerd door Alex Gibney
met Errol Morris, Elizabeth Holmes en John Carreyrou

Entrepreneur Elizabeth Holmes bedenkt op 19-jarige leeftijd een ingenieus concept: een handzaam apparaat dat via een druppeltje bloed talloze ziektes kan signaleren. Met haar start-up Theranos haalde ze miljarden op bij investeerders als Bill Clinton en Betsy DeVos, maar ze belazerde de boel. In de documentaire wordt duidelijk dat Holmes alles bij elkaar had gelogen om investeerders te trekken. De gebruikte technologie deugde niet en de bloedtests bleken niet te werken. De Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft een zaak tegen haar aangespannen vanwege misleiding van investeerders. Op dit moment is het bedrijf helemaal niets meer waard.

Silicon Valley-miljardair Elizabeth Holmes loog alles bij elkaar, bedrijf niets meer waard | AD.nl

AD schreef:
Elizabeth Holmes (35) gooide hoge ogen met haar bedrijf Theranos, een ontwikkelaar van innovatieve en spotgoedkope bloedtesten. Haar bedrijf was vier jaar geleden nog 10 miljard dollar waard. Daar is geen cent meer van over, nu blijkt dat die testen helemaal niet werken en Holmes alles uit haar duim zoog.

Uitermate bizar verhaal dit.

Is natuurlijk al veel over geschreven. Maar zou best interessant kunnen zijn om het in compactere vorm te zien.

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
ik heb het compleet gemist, dit. Klinkt niet oninteressant inderdaad!

John Milton schreef:
ik heb het compleet gemist, dit. Klinkt niet oninteressant inderdaad!

Als je al wat achtergrondinfo wil

Goeie documentaire over Elizabeth Holmes die op jonge leeftijd een eigen bedrijf begint en uiterst succesvol wordt. Een boeiend verhaal over een bedrijf met een waarde van in de miljarden dat gebaseerd blijkt te zijn op leugens. Toch wel verbazingwekkend om te zien hoe lang de schijn kan worden hoog gehouden. De persoon Elizabeth Holmes zelf had wellicht wat beter uitgelicht mogen worden. Maar dat is lastig aangezien ze zelf uiteraard niet meegewerkt heeft aan deze documentaire.

avatar van Macmanus
Boeiend onderwerp matige docu.

Het verhaal is geweldig. Mooie vrouw die heel veel geld ophaalt voor een idee dat voor de average Joe wel goed klinkt. Het begin is wel ok van deze docu. Het probeert de uitvinder uit te leggen. Dat het altijd eerst een idee is en dat men wel vaker een leugentje om bestwil doet. Helaas weet Gibney doordat het gewoon nog een lopende zaak is telkens niet dieper op deze zaak in te gaan. De klokkenluiders vertellen a la Fyre docu beetje lachend hoe gek het ging, toch leende dit verhaal zich minder voor de lacherige. Uiteindelijk mis je een interview met de echte key personen. Beetje dom eigenlijk om het terwijl de rechtszaak loopt deze docu dan uit te brengen. Want nu gaat Holmes uiteraard geen interview doen. Maar wie weet wil ze over een paar jaar dat wel en nog wat mensen. Uiteindelijk mis je nu teveel om echt dieper zicht op de zaak te hebben.

Wat rest is een intrigerende zaak waarvan het hopen is dat over een paar jaar een volledigere docu uitkomt.

2.5 sterren.

avatar van John Milton
Degelijke Gibney docu, al voelt het wanneer de eindcredits beginnen te lopen inderdaad niet helemaal af. Kan ook niet anders aangezien de rechtszaak nog loopt. Fascinerend verhaal.

avatar van technotron
Bizar en prima gebracht verhaal. Als het niet echt was zou je bijna niet geloven hoe iedereen in deze enge mevrouw (die dus niet knippert met haar ogen) is gaan geloven en aan haar lippen hing. Qua film berust het net een beetje teveel op enkele getuigen die telkens terugkomen waardoor ik uiteindelijk niet het gevoel heb het bizarre hoofdpersoon te leren kennen. Dit terwijl ik juist meer wil weten wat er in haar omgaat.

avatar van des1
Goeie docu, die voor mensen die niet helemaal bekend zijn met het fenomeen 'Fake it Until You Make it' Silicon Valley (als een slokop van durfkapitaal) een openbaring zal zijn. Kon alleen wel een half uur korter. Veel herhalingen. Wie meer over het fenomeen Elisabeth Holmes wil weten, er is genoeg over te vinden op internet, tot en met vermoede sociopathie. Opmerkelijk vind ik dat ze dezelfde opgewekte, alerte edoch lege blik heeft als Zuckerberg (Facebook). Ze hebben beiden iets van een robot.

Degelijk.

Maar het is jammer dat de psychologie achter Holmes' persoon zo weinig aandacht krijgt, want daar ligt voor mij het interessantste deel van de docu. Er wordt sporadisch naar verwezen, maar buiten wat bredere statements wordt er weinig over verteld. Men richt zich dan meer op het bedrog, want minder boeide.

Dit soort verhalen zijn ondertussen ook wel bekend. Ja, dat soort bedrijven liegen een hoop bijeen. En ja, meestal komen ze er ook mee weg. Als je kijkt wat de uiteindelijke straf is voor Holmes, kan je alleen maar je wenkbrauwen fronsen. Maar nieuw of shocking is dat jammer genoeg niet.

Ook iets teveel oninteressante mensen die hun eigen ervaringen delen. Daardoor wordt deze docu ook wat lang, had zeker een dik kwartier korter gemogen. Verder wel een aardige recap, ook omdat ik het door de jaren heel wel wat gevolgd heb, maar hier had men toch wat meer mee kunnen doen. Ben het ook met Macmanus eens dat men beter nog een paar jaartjes gewacht had, probleem is dan natuurlijk dat het verhaal al lang niet meer "hot" is.