Beats (2018)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Brian Welsh
met Laura Fraser, Amy Manson en Gemma McElhinney

1994. Johnno en Spanner zijn al sinds de kindertijd de beste vrienden. Nu, op de drempel van de volwassenheid, lijken ze een andere richting op te gaan. Deze zomer zal anders zijn voor hen en voor het land. De partyscene ontploft en de grootste tegenbeweging in de recente geschiedenis vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk. Samen gaan de jongens op avontuur naar een illegale rave: een reis naar een onderwereld van anarchie en vrijheid die eindigt met een botsing met de heersende rechtsorde.

• Vanaf 24 oktober in de bioscoop

avatar van mr.shhh
Zojuist gezien op IFFR. Heerlijke sfeer en prachtig gemonteerd. Zeker een aanrader!

avatar van Mr Thee
Vantevoren is de vergelijking snel gemaakt met Trainspotting. Kids meets Trainspotting misschien dan? Het is al met al een mooie en “eigen” coming of age met humor en een tikje drama en , een geweldige sound waarbij oude krakers als wind it up, dominator de revue passeren
...en dan...niet te vergeten...een toch wel van Trainspotting afwijkende tripscene die -zo bleek iit de woorden van Welsh bij het praatje achteraf opt IFFR’19- mede mogelijk gemaakt is door een man die ook voor Aphex Twin werkte. Gemaakt naar een voor Welsh onvergetelijk en gelijknamig toneelstuk. Geweldige ontvangst van deze film die me met weemoed aan vage momentjes van vroeger doet denken!

#aanrader voor achteraf, vergroot nl de napret maar verkleind wellicht de voorpret:

Rotterdam interview: 'Beats' director Brian Welsh | Features | Screen - screendaily.com

avatar van Beun de Haas BV
Met 'Kid meets Trainspotting' (credits: Mr Thee) kom je al een heel eind om Beats te omschrijven. Kijkt lekker vlot weg en de film is een stuk humoristischer dan je in eerste instantie verwacht. Dat is vooral te danken aan clown Spanner die zijn maatje Johnno naar een illegale rave meesleurt. Met als hoogtepunt een vrij overtuigende tripscène, die vooral bij de (voormalig-)ravende dertigers onder ons nostalgische gevoels aanwakkert.

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (September Film Distribution)