Naar de Klote! (1996)

Nederland

geregisseerd door Aryan Kaganof
met Thom Hoffman, Fem van der Elzen en Tygo Gernandt

Provinciaals meisje Jacky trekt naar de grote stad. De verleidingen van het nachtelijke stadsleven worden groter als ze een louche zakenman ontmoet die haar overhaalt om pillen te dealen. Aan twee vriendinnen leent ze teveel geld en ze dreigt onder te gaan in de even hippe als criminele wereld rond de housescene. Naar de klote! is opgenomen met de modernste videotechnieken en daarna overgezet op film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dacht bij bron meer aan de makers/ maatschappij zelf, of een distributeur.

Niet aan de slimme zoekmachine van Bol die bij elke titel resultaten geeft en bovenaan staat wanneer je "Naar De Klote DVD" intikt op Google. Op nummer 8 in Google staat i.d.d. een Marktplaats-advertentie zonder info. Wellicht een grapjas of iemand die een VHS-rip op DVD aanbied..

Op het net kun je van alles vinden. Bijvoorbeeld ook dit (op nr. 7).

avatar van playah26
Dat zou kunnen, bij nader inzien lijkt die hoes op marktplaats ook wel verdomd veel op een vhs hoes.
Verder nog even gezocht maar krijg nu ook mijn twijfels ja

avatar van Pestiis
voor een film van toentertijd was het een topfilm,
nu komt het allemaal wat knullig over...
voor 11jaar geleeje zou ik em 3 sterren hebben gegeven... maar ik geef em nu 2,5

een remake van deze film zou nowadays wellicht een heel stuk beter uit de verf komen!

avatar van voomzap
Heeft toch wel een redelijk cult-gehalte - ik kan me herinneren dat ik me enerzijds ergerde aan de wijze waarop de party-scene wel erg eenzijdig in beeld werd gebracht, maar anderzijds is het een film die juist de teloorgang van iets wat ooit heel mooi was weet te schetsen met als rode draad de arrogantie van een over het paard getilde deejay die niet kan omgaan met zijn populariteit onder het doorgesnoven dansvloervee.

De engelse film Human Traffic - ook over de rave-scene, maar dan in London, vond ik persoonlijk vele malen beter en gek genoeg ook stukken herkenbaarder..

avatar van Fran
Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik alles zo wazig en het ging allemaal zo snel. De maker wilde waarschijnlijk het effect van het gebruik van speed of coke nabootsen maar het word er niet prettiger op om naar te kijken. Maar als je de film nog een keer bekijkt word het toch allemaal wel wat duidelijker. Tygo Gernandt vind ik wel een heel overtuigende rol neerzetten. Maar dat meisje met haar brabantsachtig accent vond ik af en toe wat overdreven. Maar al met al is het verhaal wel interessant om te bekijken.

avatar van sinterklaas
Noaah, ik moest deze film toch ook maar eens een keer zien. Ik heb natuurlijk de jaren 90 meegemaakt als een klein broekpoepertje en het is toch ook wel eens leuk om te zien hoe het partyleven destijds was. Met Naar de Klote worden er wel al wat voorbeeldjes genoemd.

Natuurlijk heb ik hier en daar wel wat gelezen over Naar de Klote en dat het een soort trip-film was vanwege de beelden. Dus ik ook helemaal in feestelijke stemming: 6 pack heineken, zak parikachips, frikandellen en nog wat kruidenbittertjes (en geen pillen) ertussendoor de film gaan kijken en ik moet zeggen dat Naar de Klote helemaal zo slecht nog niet is. Het is allemaal lekker amateuristisch en geflipt en bevat ook kleurrijke snelle plaatjes. De piepjonge Tygo Gernand doet het ook helemaal uit de kunst als opgefokte stoney Martijn en zijn vriendin Jacky (waar het ook allemaal op draait in deze film is ook schitterend) en natuurlijk Thom Hoffman als de paranoide DJ Cowboy. De film is ook net een soort feestelijke roes die je meemaakt met een piekfijn misdaadverhaaltje ertussen. Zo komen we ook bij Hugo Metsers die een maffiabaas speelt en die Jacky in klauwen heeft die koeriertje voor der moet spelen. Dat is eigenlijk ook een beetje het enige wat er aan verhaal in zit. Voor de rest is het gewoon een beetje meedeunen in de feestelijke en tripperige stemming en naar de regelmatige gabbermuziek luisteren. Ook vele bezoek aan discotheken en natuurlijk pilletjes slikken en bierzuipen draait het natuurlijk om. 3 kwart van de film is ook gewoon een soort van gedrogeerde bui. En dat was ook toepasselijk met die biertjes en bittertjes die ik tijdens het kijken nuttigde.

Nee, ik vond Naar de Klote echt zo slecht nog niet. Voor een Amateuristisch filmpje toch nog fijn opgebouwt met de kleuren en de vele trippy momenten. Ook een leuke manier om je nachie door te zakken met (zoals gezegt) een tray bier en eventueel een borreltje of een sticky (had ik niet trouwens .

avatar van boozebelly
Toch heerlijk om zo'n flap van 1000 gulden weer eens te zien
"De Nederlandsche bank - duizend gulden". Toen was je gulden nog een euro waard...

avatar van sinterklaas
Was het bier ook goedkoper natuurlijk.

Best wel een slechte film. Wat is er eigenlijk geworden van die hoofdrolspeelster? Nooit meer wat van gehoord zeker?

avatar van Artkramer
Complete bagger. Vooral het acteerwerk slaat echt helemaal nergens op. Maar op één of andere manier klopt het met de sfeer en het thema van de 90's (de nineties was nou eenmaal één grote smakeloze wantoestand, wat ook wel weer zijn charmes had) en ik vond het leuk om naar te kijken. Heb me niet verveeld. Dus vond de film wel iets speciaals hebben.

avatar van Rujar
De film heeft gewoon een cult status. Wil hem eigenlijk gewoon op DVD hebben

avatar van russo
hier onder het kopje films, en bij categorien onderaan (1996 - Waste!) veel info kranten berichten en fotos van de film, leuk om te lezen

KAGANOF IS WATCHING YOU

avatar van Jesper187
lol, moeten die gouden knopen op die poster xtc-pillen voorstellen? xD

Yoaah!

avatar van Jesper187
Goeie pers dan

avatar van boozebelly
Barmatige film natuurlijk, maar hij is sinds kort te zien Hiero!. Voor de "foute nostalgiesnuivers"

avatar van Askikker
Helaas een digitale copie van wat verkleurde vhs band, maar dat mocht de pret niet drukken.
Yep, inderdaad een complete baggerfilm, eigenlijk is dr niks goed aan.

En dat is dr nu juist zo goed aan! Gaandeweg de film constateerde ik in ene dat vrijwel álle films over (muzikale) subculturen gemaakt tijdens de heydays van die subcultuur oppervlakkige bagger zijn.
Maar dus wel perfect een tijdsgeest en gevoel weergeven, en daardoor van historisch onbetaalbare waarde zijn.

Rock around the clock, Help, Gimme shelter, Easy rider, Night fever, The great rock n roll swindle........

Deze film kan meteen in dat rijtje!

Cult met een grote K

avatar van Pelagatti
Ik ben een liefhebber van de foute 90s en kan cult ook erg waarderen, maar deze film gaat me echt te ver. Het acteerwerk is zo slecht, het verhaal gaat zo nergens over en de felle kleuren en trippende muziek zorgen bij mij voor één en al ongezelligheid.

Tygo deed het nog wel leuk en Thom Hoffman als DJ Cowboy was vermakelijk, maar daar houdt het ook echt bij op. Hugo Metsers was een karikatuur van zichzelf...die kan zoveel beter! Nee ik vond Naar de klote echt een slechte cultfilm.

avatar van tattoobob
Best een aardige film dit....acteerwerk is zo slecht nog niet en geeft een leuk tijdsbeeld neer van de 90s.(mooie tijd )
Het verhaal is nog speciaal maar het hierboven genoemde is zo leuk om te zien dat hij lekker wegkijkt en soms een feest der herkenning is.

avatar van Donkerwoud

Helaas kunnen de makers niet veel meer met het flinterdunne uitgangspunt van een apocalyptisch avondje feesten doen dan een anderhalf uur lange reclamecampagne brengen voor de belangrijke muziekstromingen van die tijd. Wansmakelijke rotmuziek onder het genot van hyperactieve editing, lelijke filters en een dronken cameraman. En toch heeft het wel iets. Misschien omdat o.a. Thom Hoffman en Hugo Metsers zo ongegeneerd erop los aan het schmieren zijn dat het vanzelf wel grappig wordt.

avatar van John Milton
Donkerwoud schreef:
Ik kan mij nog herinneren dat hiervoor geadverteerd werd bij de plaatselijke videotheek. Fascinerende titel voor het elfjarig jongetje dat ik toen was. Wink

Ik was zeventien gok ik (toen de video uitkwam) en hij was DIGITAAL opgenomen, wow...! Kopen dus, op VHS. Nou dat viel behoorlijk tegen. Meest positieve dat ik me nu nog kan herinneren van NDK is dat ik wel een zwak had voor het brunetje

avatar van Basto
Ik vond deze vroeger best goed, waar ik niks met de house/gabberscene heb. Zou m best willen herzien. Maar is ervenige kans op een dvd?

avatar van Donkerwoud
Van wat ik hier heb gelezen: daar is niet veel kans op. Maar hij staat wel in zijn volledigheid op You Tube, dus je kunt hem wel zien.

avatar van BlueJudaskiss
Versie van YouTube is goed te doen!

avatar van BlueJudaskiss
Dat was fijn gisteravond in WORM: een kopie van 35mm van deze film, met surround sound - een ervaring die zo dicht mogelijk in de buurt kwam van de versie van 1996. Nogal een verschil met wat ik twee jaar geleden op YouTube zag.

En kijk nou: bij herziening is de film beter geworden! Eerste helft een beetje hippie-gezeur, moest ik weer in de film komen. En toch... na een tijdje werd het beter, ik kan er ook niet helemaal de vinger opleggen. Acteren kúnnen ze absoluut: een heerlijke schurkenrol van Hugo Metsers III, een aangenaam ingehouden Mike Libanon, en toch vond ik de hier afgefikte Fem van der Elzen helemaal niet slecht: precies het lekker naïeve Brabantse meisje in de grote Boze Buitenwereld. Juist Tygo en Thom Hoffman heb ik het wel eens beter zien doen. Ook Jorinde Moll en Afke Reijenga: super-irritante dames, volkomen 'naar de klote'. Nee, ik had er geen problemen mee.

Tja, het had wat. Misschien was het vooral de durf, het lef om zoiets neer te zetten. Gisteravond tijdens de introductie verschillende redenen genoemd dat de film geflopt is - hoewel 60.000 bezoekers in die tijd nog wel meeviel - en ik snap het ergens ook wel, maar ik blijf het raar vinden dat dit niet op z'n minst een culthit is geworden á la Intensive Care -hoewel Naar de Klote! absoluut beter is. Degelijke acteurs, met flair en lef gedraaid (oke, die microfoon die tijdens een dialoog volop in beeld verscheen was grappig), en een grappig tijdsbeeld.