Tonari no Totoro (1988)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Hitoshi Takagi, Noriko Hidaka en Chika Sakamoto

Twee meisjes verhuizen met hun vader naar het platteland om in de buurt te zijn van het verpleegtehuis waar hun moeder ligt. Satsuki en Mei ontdekken dat het nabijgelegen bos bevolkt is door wonderlijke wezens. Ze raken al snel bevriend met deze buren en beleven magische avonturen.

avatar van Lord Flashheart
Iemand een idee waar ik aan deze DVD kan komen? Bol, Boudisque, Kruidvat etc. hebben 'm allemaal niet. Ook de prijsvergelijk link hierboven geeft nul resultaat. Downloaden dan maar?

avatar van Mochizuki Rokuro
Er liggen stapels bij Boudisque anders. Met Engelse ondertiteling dan. En als je in Amsterdam bent ook nog eens met 10% korting!

avatar van Lord Flashheart
Vreemd.. Op de website van Boudisque is niets te vinden!

Als je eens een volwassenere anime wil zien is dit in ieder geval niet te plaats om te beginnen. Totoro blijft toch vooral geënt op kinderen.

Jawel hoor

Misschien zocht je op neighbor ipv neighbour (t is een Engelse uitgave tenslotte )

Maar zoveel geld zou ik er niet voor betalen. Dan kan (veel) goedkoper!

avatar van Lord Flashheart
Erg duur idd. Eerst maar een andere anime proberen dan. Dank voor de info iig.

Pastichio Rocker
Wolla coño, ik snap die prijzen af en toe niet bij de Boudisque. Ik heb toendertijd dezelfde DVD (plus nog wat andere Ghibli's) voor de helft gekocht, dus 15 euro! Ze hebben altijd wel leuke dingen, maar die prijzen zijn af en toe echt debiel.

avatar van Mochizuki Rokuro
De inkooppprijzen bij deze leverancier schommelen enorm begreep ik van de medewerkers ter plaatse. Zoms zijn ze 12,99 of 16,99 of zoiets. Het kan zelfs zo zijn dat de exemplaren die fysiek in de winkels aanwezig zijn goedkoper zijn dan deze op de website. En er is ook nog Engels ondertitelde regio 3 versie in Hong Kong verkrijgbaar dacht ik. Zoek anders ns via een eBay winkel.

avatar van HaanHoen
Ik ben als kleine dreumes in aanraking gekomen met Miyazaki via Castle of Cagliostro, en later via films als Spirited Away en Mononoke. Dit zijn stuk voor stuk geweldige titels, maar Totoro valt bij mij ook erg goed.

Meteen opvallend is de lieve, vrolijke en aandoenlijke uitstraling die de film heeft. Het kabbelt een beetje voort, zonder een echte ontwikkeling of dat duidelijk wordt waar de film echt naartoe wil. Dit heeft als gevolg dat het gewoon een ontzettend leuke film is, waarin niks moet. Leuke personages en hyperactieve kleine meisjes die allerlei avonturen beleven: een film als deze laat zien dat het ook kan zonder al te veel zwaarbeladen verhaallijnen. Erg fijn om naar te kijken.Totoro onderscheidt zich door zijn luchtige aanpak dan ook van veel andere Miyazaki's. Een specifieke voorkeur heb ik echter niet voor een van beide stijlen.

Erg leuke en vrolijke film 4,5*

avatar van JJ_D
Daar waar 'My Neighbor Totoro' het verhaal vertelt over 'gewone' kinderen, had dit eigenlijk een film moeten zijn over Totoro en diens vreemde "familieleden".
Wat ik vooral mis in deze Miyazaki is magie: alles bij elkaar krijgen we hooguit 10 minuten met het ontwapenende en gigantische 'knuffeldier', terwijl we voor de rest van de tijd opgescheept zitten met 2 luidruchtige jongelingen, die de kijker stukje bij beetje op de zenuwen gaan werken. Ook de nogal simplistische muziek draagt bij tot de vervelende sfeer die naar het einde toe gaat overheersen.
Helaas, maar met zijn eerder magere plot wordt 'Tonari no Totoro' er uiteraard niet boeiender op.

JJ_D schreef:

Heb je de film niet goed begrepen, want wat je zegt is niet de bedoeling van de film. Er zit wel degelijk een onderliggende boodschap in 'het magere plot'.

avatar van JJ_D
Vertel op. Een lofdicht aan de fantasie, een ode aan de familiewaarden, etc?

JJ_D schreef:

Gelukkig werd het dat niet, Miyazaki bewees al meermaals dat hij niet echt goed overweg kan met grenzeloze fantasy. Zou alleen maar afdoen aan de film en de schepping van Totoro.

avatar van JJ_D
Zou goed kunnen, ik ben niet zo vertrouwd met het oeuvre van de man. Op dat gebied heb jij duidelijk veel meer kennis van zake, maar dat doet weinig af aan het argument dat schepping (lees: de originele en leuke vondst - Totoro dus) van deze film veels te weinig aan bod komt.

avatar van HaanHoen
Veel mensen die via films als Spirited Away in aanraking zijn gekomen met Miyazaki, verwachten denk ik altijd weer een film met zwaarbeladen verhaallijnen en bijna bombastische fantasie, terwijl deze luchtige insteek juist ook zoveel moois te bieden heeft. Irritatie aan de personages kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je na 5 minuten al gek wordt van die hyperactieve kinderen, dan zal het uitzitten van de film alleen maar meer irritatie opwekken.

avatar van Prudh
Meer Totoro = Minder Magie. De ontmoetingen met de Totorobeesten zijn juist door hun schaarsheid zo memorabel.

Pastichio Rocker
De film gaat niet over de Totoro's, maar over kinderlijke onschuld en fantasie. De Totoro's worden alleen maar gebruikt om aan te geven dat kinderen een rijke fantasie hebben, en zich er makkelijk aan kunnen overgeven. Bovendien zijn ze zich van geen kwaad bewust. Satsuki zit op een leeftijd dat ze wel begint te begrijpen dat de wereld niet alleen maar uit goede dingen bestaat, wat mede komt doordat zij de moederrol heeft overgenomen van hun moeder, die in het ziekenhuis ligt. Het is gewoon hun manier van omgaan met de situatie. Maar Miyazaki laat het aan de kijker over om te oordelen of de Totoro's echt bestaan of niet. Deze draad komt trouwens ook terug in The Great Yokai War van Takashi Miike.

Op dat gebied heb jij duidelijk veel meer kennis van zake

Uiteindelijk heeft het ook gewoon met voorkeur te maken. Gezien jouw voorliefde voor films als LOTR zal het waarschijnlijk best kunnen dat jij de uitbundige Miyazaki veel beter kan waarderen.

Ik zou niet weten waarom Totoro meer in beeld zou moeten komen. De creatie is perfect zoals hij is, meer screentime zou waarschijnlijk eerder afbreuk doen aan Miya's creatie.

avatar van JJ_D
Zou kunnen, hangt natuurlijk van de invulling af...

avatar van Co Jackso
Zoals bij elke Miyazaki film had ik hoge, en waarschijnlijk te hoge verwachtingen vooraf. Gelukkig bleek het wederom een pareltje te zijn. Vooral het karakter van Mei is werkelijk schitterend, en dan met name het enthousiasme van haar in het begin van de film. Verder zijn er nog meer sterke punten als de invulling van de rol van de vader, het uiterlijk van de film en natuurlijk de aanwezigheid van Totoro en dan met name de scène bij de bushalte.

Kritiekpunten zijn puur gevoelsmatig. Want wanneer de film langer zou hebben geduurd of wanneer Totoro meer schermtijd had gehad, zou de film dan aan kracht winnen of verliezen. Ik zou het niet kunnen voorspellen, en ben dan ook zeer blij met het uiteindelijke eindresultaat.

avatar van Legan
Een leuke, simpele kleine kinderen animatie, welke ook uit een westerse stal had kunnen komen. Voor de rest zijn er van die kleine verschillen, zoals de animatiestijl, muziekkeuze, ... die er altijd zijn vanwege de cultuurverschillen. Het grootste probleem met animaties uit de grotere westerse studios is dat alles zo geforceerd aanwezig moet zijn. Het verhaal, de muziek, de personages, de humor, etc... En dat is jammer

Aan Tonari no Totoro kan ik weinig 'spectaculairs' of bijzonders ontdekken. De animatiestijl heb ik beter gezien, de stereotiepe stemmen stralen weinig persoonlijkheid (maar wel warmte) uit en de personages zijn redelijk standaard en stereotiep. Het verhaal is wel een pluspunt en hetzelfde geldt voor de screen time van Totoro.

avatar van joeriL
duidelijk een 5* ik werd echt vrolijk van deze film

avatar van aphexfreak
Gewoon geweldig dit, altijd weer raak met films van Ghibli.
Ook nu weer genoten.
Dat beest is zooooo lief...

Adrenal
Echt een hele mooie film! Je wordt er echt blij van. Erg goed vind ik dat rustig de tijd wordt genomen en dat deze film ook gewoon mooie, simpele dingen laat zien (papa speelt met de kinderen in bad) en daardoor komt deze film ook helemaal niet geforceerd over, wat ik dus wel van veel Disney-films vind.
Van mij een 4.5.

Edit: alleen zit ik nu nog met dat liedje in mijn hoofd .
Totoro Totorooo!

Adrenal schreef:
Edit: alleen zit ik nu nog met dat liedje in mijn hoofd .
Totoro Totorooo!

Let op, het blijft langer bij dan je lief is.

avatar van BoordAppel
Totoro en die kattenbus zijn echt geweldig. Het begint allemaal wat kinderachtig maar zodra het eerste rare beestje zijn intrede doet wordt het een waar feestje. Die scène bij de bushalte is echt geweldig, zo droog komisch allemaal. Een plot in het grootste deel van de film had geen kwaad gekund want die schijnbaar dramatische ontwikkelingen in het laatste kwartier komen nu nogal uit de lucht vallen.

Desondanks wel een goed geslaagd feel good filmpje 4*.

Ben het trouwens erg eens met starbright boy...

De beste kinderfilms laten je zelf genieten alsof je een kind bent.

...en dat doet deze film.

avatar van Baksteen
En hij is zoo droog .

avatar van Lord Flashheart
Yeah! Voor het eerst in 2 jaar tijd een wijziging in m'n top 10. Tonari no Totoro komt binnen op plaats 10 en stoot La Vita è Bella eruit (al is die nodig aan herziening toe). Tonari no Totoro heeft alles kunnen waarmaken: leve de pakketservice. Ik ga 'm van de week even bij Silverscreen kopen. 4,5*

avatar van Mochizuki Rokuro
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Leve de Totoro!

avatar van Freud
En dat bij een Japanse film, dat ik dat nog mag meemaken