• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.677 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.487 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lion King (1994)

Animatie / Familie | 89 minuten
3,98 5.841 stemmen

Genre: Animatie / Familie

Speelduur: 89 minuten

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roger Allers en Rob Minkoff

Met onder meer: Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

IMDb beoordeling: 8,5 (1.245.758)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 november 1994

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Lion King

"The greatest adventure of all is finding our place in the Circle of Life."

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Simba (stemrol)

Nala (stemrol)

Timon (stemrol)

Pumbaa (stemrol)

Mufasa (stemrol)

Scar (stemrol)

Rafiki (stemrol)

Zazu (stemrol)

Young Simba (stemrol)

Young Nala (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14535 berichten
  • 4520 stemmen

Ted Kerkjes schreef:

Alleen die scène dat Simba zijn vader in de lucht ziet, vind ik wat overbodig.


Wat is daar overbodig aan? Simba voelde zich schuldig over de dood van zijn vader - hij dacht immers, mede door Scar, dat hij de enige schuldige was. Dat juist zijn vader hem zegt terug te keren naar waar hij hoort, boven op Pride Rock als koning, is nodig om hem overtuigd te krijgen. Daarnaast erg mooi waarin weer even kleur komt op Simba, de zon als het ware, in die koele blauwe kleur van de nacht. En die geest van de vader komt in Hamlet, waarop deze film is gebaseerd, ook terug.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Ted Kerkjes schreef:

Top 10 beste Disneyfilms zou samenstellen, zou deze het denk ik niet halen.

(Maar als ik een Top 10 slechtste Disneyfilms zou samenstellen ook niet, natuurlijk*

Dat vind ik ook! Het is eigenlijk een belediging voor alle super goede en klassieke animatie films dat The Lion King op nummer 1 staat. Over een paar maanden komt er een Animatie Top 1000 op mijn site .


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Ik sta niet echt bekend als een enorme Disney-fan, maar dat begin vond ik best sterk. Het epische straalde er vanaf, ondanks de tenenkrommende muziek. Erg fijn ook hoe de titel in beeld verschijnt onder begeleiding van een harde dreun. Erg atypisch. Maar vervolgens verzandt The Lion King toch weer in elk denkbaar Disney-cliché, met als dieptepunt Timon en Pumba. Verschrikkelijke obligate sidekicks weer. Gelukkig is de speelduur kort, wat de film nog best kijkbaar maakt.

3*


avatar van ¿?ImAmused?¿

¿?ImAmused?¿

  • 163 berichten
  • 965 stemmen

geweldige animatiefilm.ken hem nog van toen ik klein was,deze greep mij aan.


avatar van Korbie

Korbie

  • 159 berichten
  • 0 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Dat vind ik ook! Het is eigenlijk een belediging voor alle super goede en klassieke animatie films dat The Lion King op nummer 1 staat. Over een paar maanden komt er een Animatie Top 1000 op mijn site .

Tssss, The Lion King staat juist met volledig recht tussen de animatie klassiekers zoals Snow White And The Seven Dwarfs en Bambi.


avatar van Korbie

Korbie

  • 159 berichten
  • 0 stemmen

The Lion King bevat alles wat een goeie film nodig heeft in combinatie met een avontuurlijk sfeertje en vermakelijke actie. Het is een prima film voor alle leeftijden (het welpen-leeuwtje Simba) maar de animatie is zo subliem dat het zelfs mij weet te verbijsteren. Op een prachtige manier ontroerend; Disney weet op een prachtige manier emotie in haar karakters te smelten in combinatie met de schitterende soundtrack van Elton John, waar natuurlijk 'The Circle Of Life' en 'Can You Feel The Love Tonight' uitblinken. Het komische, bij wijlen droog, gedeelte wordt dan weer geweldig opgevangen door Rowan Atkinson die de perfecte stem heeft voor Zazu. En dan de lach-stemmetjes van Cheech Marin en Whoopi Goldberg als schaterende hyena's maakt dit helemaal compleet. Een mooie film die mij nog altijd weet te ontroeren, al is het maar door de prachtige stem van James Earl Jones.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Korbie schreef:

Tssss, The Lion King staat juist met volledig recht tussen de animatie klassiekers zoals Snow White And The Seven Dwarfs en Bambi.

Nee, Gewoon niet. The Nine Old Men hebben er niet aan gewerkt en hij is pas 20 jaar oud dat mag je echt geen classic noemen. Ook vind ik de CGI die erin zit niet mooi. Het is totaal niet typisch-disney en dit is 100% zeker niet de beste animatiefilm ooit. Maar het blijft wel een goede en vermakelijke film.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wat maakt de leeftijd van de film uit zeg. The Lion King behoort zonder moeite tot de 5 grootste Disney klassiekers aller tijden bij de meeste mensen.

De enige Disneyfilm die de perfectie benaderde.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Nee, Gewoon niet. The Nine Old Men hebben er niet aan gewerkt en hij is pas 20 jaar oud dat mag je echt geen classic noemen. Ook vind ik de CGI die erin zit niet mooi. Het is totaal niet typisch-disney en dit is 100% zeker niet de beste animatiefilm ooit. Maar het blijft wel een goede en vermakelijke film.

Voor jou niet, maar wie ben jij om dat voor een ander te gaan beslissen.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Wat maakt de leeftijd van de film uit zeg.

Nou dat maak toch zeker wel wat uit. Bij een Klassieker denk je vaak aan een wat oudere film.

The Lion King behoort zonder moeite tot de 5 grootste Disney klassiekers aller tijden bij de meeste mensen.

Ik vind het zeker een erg goede film (zie mijn recensie) maar persoonlijk vind ik het zeker niet een van de beste.

De enige Disneyfilm die de perfectie benaderde.

Enige? Ik vind evergreens zoals Snow White toch iets "perfecter".


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

m1chel schreef:

Voor jou niet, maar wie ben jij om dat voor een ander te gaan beslissen.

Niemand. Ik zeg ook niet dat iedereen dat moet vinden maar het is een feit dat er ouder en beter (of even goede) film zijn en ik ben het er niet mee eens dat The Lion King altijd word aangehaald als de beste animatiefilm. Het is zeker een erg goede film maar de beste naar mijn smaak niet.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

20 jaar is oud. En een klassieker kan ook van 2 jaar terug zijn.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Oceanic Six schreef:

20 jaar is oud. En een klassieker kan ook van 2 jaar terug zijn.

Daar zit wel wat in. Al is het lichtelijk irritant dat Disney al hun films Classics noemd ookal zijn ze pas 2 dagen uit de bioscoop. Ik vind wel dat films als Snow White dan meer Classic zijn als bijvoorbeeld The Lion King.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Niemand. Ik zeg ook niet dat iedereen dat moet vinden maar het is een feit dat er ouder en beter (of even goede) film zijn en ik ben het er niet mee eens dat The Lion King altijd word aangehaald als de beste animatiefilm. Het is zeker een erg goede film maar de beste naar mijn smaak niet.

Nee goed, maar het kwam wat anders in je stukje over vond ik. Overigens is mijn favo Disney toevallig dezelfde als die van jou. Dat was toch "The Black Cauldron" als ik het goed had. Maar goed, dat even terzeide. Ik vind "The Lion King" en "Alladin" allebei 'clasics'. Maar dat vind ik.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

m1chel schreef:

Nee goed, maar het kwam wat anders in je stukje over vond ik. Overigens is mijn favo Disney toevallig dezelfde als die van jou. Dat was toch "The Black Cauldron" als ik het goed had. Maar goed, dat even terzeide. Ik vind "The Lion King" en "Alladin" allebei 'clasics'. Maar dat vind ik.

Ja inderdaad The Black Cauldron

Maar ja ik vind na herziening dit jaar films als The Lion King en Alladin ook weer erg goed. Weet niet waarom maar vroeger had ik een hekel aan die CGI-inkleuring (nu eigenlijk ook nog maar ik kijk er omheen). Inmiddels zijn dat soort films ook een soort Classics inderdaad, maar dan zouden de oudere Disneys nog meer Classic moeten zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.


avatar van Korbie

Korbie

  • 159 berichten
  • 0 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Nee, Gewoon niet. The Nine Old Men hebben er niet aan gewerkt en hij is pas 20 jaar oud dat mag je echt geen classic noemen. Ook vind ik de CGI die erin zit niet mooi. Het is totaal niet typisch-disney en dit is 100% zeker niet de beste animatiefilm ooit. Maar het blijft wel een goede en vermakelijke film.

Helemaal eens met de mensen bij mij eronder. Een klassieker hoeft nog helemaal niet zo oud te zijn, want dan kunnen we spreken van een moderne klassieker.

And so? Omdat Disney's Nine Old Men er niet aan gewerkt hebben kan de film dus geen klassieker zijn? Ben ik het absoluut niet mee eens. Je noemt The Lion King niet de beste, maar alsof The Black Cauldron geen grote box-office mislukking was toen ie uitkwam.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

The Black Cauldron is sowieso geen Disney klassieker. Ik denk dat de film niet eens in de top 15 voor komt als mensen hun favoriete lijst met Disneys moeten inleveren. Die film is nauwelijks bekend. Ik kwam hem ook pas tegen toen ik vorig jaar Disney films op chronologische volgorde aan het bekijken was.

Maar als je The Lion King geen Disney klassieker kan noemen, dan valt 3 kwart van de films af. Ik denk dat er weinig bekender en meer geliefder zijn dan deze Lion King. Lekker belangrijk wie er aan hebben gewerkt, het gaat om het resultaat. Dat de film vorig jaar opnieuw in de bioscoop ging draaien in 3D geeft wel aan hoeveel behoefte er is aan deze film.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14535 berichten
  • 4520 stemmen

TBC is wel een Disneyklassieker, al moet je het woord klassieker wel iets breder uitleggen. Eigenlijk wordt elke film van de Disney Animation Studio zo gezien door fans en critici, te meer Disney ook die films is gaan nummeren. Daarin zit één sequel (Rescuers Down Under). Dat die film niet op gelijke hoogte staat met Pinocchio of The Lion King doet daar niets aan af.


avatar van Korbie

Korbie

  • 159 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben het eens met Ajax&Litamen1. The Black Cauldron is een van de onbekendere Disney-films. Ik heb hem zelf niet gezien, maar ik ken hem ook echt nauwelijks.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

mjk87 schreef:

TBC is wel een Disneyklassieker, al moet je het woord klassieker wel iets breder uitleggen. Eigenlijk wordt elke film van de Disney Animation Studio zo gezien door fans en critici, te meer Disney ook die films is gaan nummeren. Daarin zit één sequel (Rescuers Down Under). Dat die film niet op gelijke hoogte staat met Pinocchio of The Lion King doet daar niets aan af.

Dan neem je wel een heel breed kader voor het woord klassieker.

Snow White, Sleeping Beauty, Bambi, The Lion King, The Little Mermaid, Beauty and the beast...dat zijn Disney klassiekers.

TBC, Mulan, Oliver & co, Hercules en noem er nog een stel op, zijn dat niet.

Gewoon kijken naar de populariteit, de kritieken en de box office getallen.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Het is niet omdat Disney er zelf de stempel klassieker op plakt dat de films effectief tot dat rijtje thuishoort. Zo zit Song of the South (1946) ook in die collectie maar die is door Disney zelf nooit meer uitgebracht in de VS (althans niet op VHS, DVD weet ik niet) wegens racisme dus zo'n klassieker zullen ze het zelf dan ook weer niet vinden.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Korbie schreef:

Helemaal eens met de mensen bij mij eronder. Een klassieker hoeft nog helemaal niet zo oud te zijn, want dan kunnen we spreken van een moderne klassieker.

And so? Omdat Disney's Nine Old Men er niet aan gewerkt hebben kan de film dus geen klassieker zijn? Ben ik het absoluut niet mee eens. Je noemt The Lion King niet de beste, maar alsof The Black Cauldron geen grote box-office mislukking was toen ie uitkwam.

Wat maakt een box office uit? Het gaat om de film niet om hoe veel mensen hem in de bioscoop hebben gezien.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Oceanic Six schreef:

The Black Cauldron is sowieso geen Disney klassieker. Ik denk dat de film niet eens in de top 15 voor komt als mensen hun favoriete lijst met Disneys moeten inleveren. Die film is nauwelijks bekend. Ik kwam hem ook pas tegen toen ik vorig jaar Disney films op chronologische volgorde aan het bekijken was.

Maar als je The Lion King geen Disney klassieker kan noemen, dan valt 3 kwart van de films af. Ik denk dat er weinig bekender en meer geliefder zijn dan deze Lion King. Lekker belangrijk wie er aan hebben gewerkt, het gaat om het resultaat. Dat de film vorig jaar opnieuw in de bioscoop ging draaien in 3D geeft wel aan hoeveel behoefte er is aan deze film.

The Black Cauldron is meer klassieker omdat deze ouder is, Legendes als Milt Kahl en Eric Larson hebben eraan gewerkt (Overigens Don Bluth, Tim Burton en Andreas Deja ook) en wist je dat de regisseur van The Lion King als assistent-animator is begonnen bij The Black Cauldron.

Natuurlijk draait het ook om het resultaat maar ook om de moeite die erin is gestopt. Ik snap niet wat mensen allemaal tegen The Black Cauldron hebben, persoonlijk blijf ik het de beste Disney vinden.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

mjk87 schreef:

TBC is wel een Disneyklassieker, al moet je het woord klassieker wel iets breder uitleggen. Eigenlijk wordt elke film van de Disney Animation Studio zo gezien door fans en critici, te meer Disney ook die films is gaan nummeren. Daarin zit één sequel (Rescuers Down Under). Dat die film niet op gelijke hoogte staat met Pinocchio of The Lion King doet daar niets aan af.

Klopt.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Dan neem je wel een heel breed kader voor het woord klassieker.

Snow White, Sleeping Beauty, Bambi, The Lion King, The Little Mermaid, Beauty and the beast...dat zijn Disney klassiekers.

TBC, Mulan, Oliver & co, Hercules en noem er nog een stel op, zijn dat niet.

Gewoon kijken naar de populariteit, de kritieken en de box office getallen.

Rare manier om klassiekers te selecteren. Op Populariteit . Ouderdom lijk mij logischer.

En inderdaad is in de ogen van Disney elke film uit hun Animation Studio een classic.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Korbie schreef:

Ik ben het eens met Ajax&Litamen1. The Black Cauldron is een van de onbekendere Disney-films. Ik heb hem zelf niet gezien, maar ik ken hem ook echt nauwelijks.

Kijk hem Wie weet doet het je wat misschien ook niet maar ik meen het: Kijk hem


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14535 berichten
  • 4520 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Rare manier om klassiekers te selecteren. Op Populariteit . Ouderdom lijk mij logischer.

En inderdaad is in de ogen van Disney elke film uit hun Animation Studio een classic.

Nee, een klassieker houdt in dat het een evergreen is. Films van pak 'm beet 10 jaren oud kunnen dat al zijn, films van 80 jaar oud weer niet. En eerlijk is eerlijk, The Lion King is dat inmiddels wel, TBC nog niet en dat dat waarschijnlijk ook nooit worden. Box office et cetera tellen niet, want dan is Bambi zeer zeker geen klassieker.

Verder blijven voor Disney-klassiekers (en alleen in die combinatie) elke film die dat predikaat van Disney zelf krijgt en de nummering krijgt, Dat is inderdaad breder dan wat Van Dale zegt, maar dat moet dan maar.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

baspls schreef:

(quote)

The Black Cauldron is meer klassieker omdat deze ouder is, Legendes als Milt Kahl en Eric Larson hebben eraan gewerkt (Overigens Don Bluth, Tim Burton en Andreas Deja ook) en wist je dat de regisseur van The Lion King als assistent-animator is begonnen bij The Black Cauldron.

Natuurlijk draait het ook om het resultaat maar ook om de moeite die erin is gestopt. Ik snap niet wat mensen allemaal tegen The Black Cauldron hebben, persoonlijk blijf ik het de beste Disney vinden.

Nogmaals, leeftijd zegt niks over het feit of iets een klassieker is of niet. Verder heb ik helemaal niks met of tegen je film.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

We kunnen inmiddels wel vaststellen dat The Lion King een Disney-klassieker is. (maar andere films zoals The Black Cauldron of Bambi natuurlijk ook). Of het nu wel of niet de beste Disney is is persoonlijke mening (ik vind van niet). De definiete van Klassieker is voor mij een wat oudere film maar dat is volgens een woordenboek inderdaad een film die nu nog steeds erg populair is. Helaas is The Black Cauldron dat niet, dat is meer een cult-film (heeft sinds 1986 ook een officele cult-status). Voor mij is het zo klaar.


avatar van Korbie

Korbie

  • 159 berichten
  • 0 stemmen

Zo jammer dat ik hier nog te jong voor was

http://www.musicals.nl/the-lion-king-home.asp