MENU

2,88

Avontuur / Familie

geregisseerd door Harve Foster en Wilfred Jackson
met Bobby Driscoll, James Baskett en Ruth Warrick

Vlak na de Amerikaanse burgeroorlog wordt de jonge Johnny naar de plantage van zijn oma gestuurd in het Zuiden. Zijn ouders gaan namelijk scheiden en Johnny is er nogal verdrietig over. De zwarte klusjesman Uncle Remus vrolijkt hem op met allerlei leuke verhalen over Br'er Rabbit. Elk verhaaltje heeft een moraal dat op Johnny van toepassing is. Dan blijkt dat Johnny's moeder het maar niks vindt dat hij met Uncle Remus optrekt.

geplaatst op 19 december 2002, 14:53 uur, permalink
Nogal oubollig, maar toch knap hoe ze al in die tijd film en animatie mooi in elkaar konden laten overlopen.

geplaatst op 15 mei 2004, 9:45 uur, permalink
in de vs niet meer verkrijgbaar, omdat ie racistisch zou zijn. maar volgens velen een echte disney klassieker...

damon
geplaatst op 3 augustus 2005, 9:13 uur, permalink

geplaatst op 3 augustus 2005, 13:56 uur, permalink
Voor de duidelijkheid: de film is niet verboden in de VS, maar Disney heeft de film gewoonweg nooit op video uitgebracht daar, uit angst voor eventuele reacties.

avatar van Pieter Montana

geplaatst op 15 maart 2006, 18:12 uur, permalink
Robert Iger deelde gisteren op de jaarlijkse bijeenkomst van aandeelhouders mede dat hij onlangs de film nog eens bekeken had en nog de film nog steeds te controversieel vindt om 'm uit te brengen.

@Disneyinfo

avatar van ToNe

geplaatst op 15 maart 2006, 20:54 uur, permalink
damon schreef:
als je gaat zoeken zal je het vinden, maar laat anderen genieten!

Dan heb je het zeker nog niet gezien.

Ik begrijp Disney's standpunt.
Tegenwoordig kun je geen onrust permitteren.
Bij de markt niet en als reactie daarop, zeker niet bij je aandeelhouders.

Bij de Disney Treasures series geeft Leonard Maltin voor elk filmpje wat offensief kan werken, een kleine disclaimer. Zoals bij een Goofy-filmpje voor de stereotypering van Mexicanen.

Maar de familie in The Song of The South heeft nog huisslaven, al wordt geclaimt [aan de hand van historische feiten] dat het toen afgeschaft was.
Maar de kijker ziet wel afhankelijke en nederige Afro-Amerikanen en je kan je voorstellen dat niet een ieder herinnerd wil worden aan dat verleden.

geplaatst op 23 augustus 2006, 1:02 uur, permalink
tsja en toch vind ik dat ze hem mogen uitbrengen, amerika doet al genoeg om hun eigen geschiedenis te vervalsen.

verder goede disney 3.5 *

Sneakerjeans29
geplaatst op 30 augustus 2006, 19:24 uur, permalink
damon schreef:
als je gaat zoeken zal je het vinden, maar laat anderen genieten!

Inderdaad,overal wordt tegenwoordig over gemuggenzift.

geplaatst op 15 september 2006, 15:16 uur, permalink
ik zoek nog steeds deze film wie o wie heeft hem voor mij op dvd

geplaatst op 19 december 2006, 23:21 uur, permalink
Disney heeft hem hier in ieder geval wel uitgebracht op video. Ik heb een originele videoband van deze film
Getiteld: Melodie van het zuiden. De engelse titel "Song of the south" staat ook vermeld op de cover.
De video is nederlands gesproken.

avatar van tsjidde
geplaatst op 22 december 2006, 9:18 uur, permalink
Matige kinderfilm. De kinderen acteren wisselvallig, helaas vaker slecht dan goed. De verhaaltjes van Uncle Remus (James Baskett) met de bijbehorende tekenfilmpjes met Br'er Rabbit, Br'er Fox en Br'er Bear, zijn nog het leukst. Daarbij vond ik (de stem van) Br'er Fox zelfs hilarisch (engelse versie).

avatar van Baggerman
geplaatst op 14 september 2007, 16:01 uur, permalink
De film bevat inderdaad nogal wat stereotypes en ik kan me vandaag de dag de kritiek op de film zeer goed begrijpen. Een beetje vergelijkbaar met de 'Kuifje in Afrika'. contoverse....

Toch zitten er ook veel leuke momenten in de film, die je nu dus bijna nooit meer terug kan zien. Zelf vond ik het liedje 'Zip-a-dee-dooh-dah' van James Baskett (met zijn megazware stem!) hèt hoogtepunt; een lekker vrolijk liedje!

Volgens mij is James Baskett ook de 1e gekleurde Oscar-winnaar, al heeft hij deze nooit in ontvangst kunnen nemen (hij kon geen hotel vinden dat hem als gast wilde hebben, kan het nog triester!!?)

avatar van valerio2003
geplaatst op 13 juli 2008, 9:34 uur, permalink
Ik heb deze film als kind wel tig keer gezien en heb er altijd van genoten.
Voor mij is dit echt een toppertje.

avatar van joeythebest
geplaatst op 9 november 2008, 12:41 uur, permalink
Ik heb hem als kind ettelijke keren gezien en vond het verhaal toch echt wel goed.
Zip a dee doo da tot het einde!
Het enige nadeel is dat ik nu wat ouder ben en dat de film me niet echt meer kan boeien. Maar toch wel een aanrader om de kinderen eens te laten zien.

avatar van IcU
geplaatst op 20 juli 2010, 21:11 uur, permalink
Hele fijne Disney feel-good film die voor mij volkome onbekend was. Nu ik hem gezien heb is het leuk om te weten waar bepaalde Disney park muziek ("Zip-a-Dee-Doo-Dah", "How Do You Do?" en "Sooner or Later") vandaan komt. Ik kan de liedjes zo mee fluiten, maar heb nooit de 'bron' gezien. Zo ook van de attractie 'Splash Mountain' in Disney world.

Ik heb mij, mede door de niet zulke hoge verwachtingen, onwijs vermaakt met dit vrolijke filmpje met een prima cast en zondag-middag verhaal. Opmerkelijk vind ik wel dat Hattie McDaniel precies de zelfde rol speelt als dat ze deed in 'Gone with the wind'.

avatar van movie acteurs
geplaatst op 14 november 2010, 22:17 uur, permalink
Redelijke Disney feel good film. Had eigenlijk nog nooit van deze Disney film gehoord. Dit moet toch wel een van Disney's minst bekende films zijn. De animatie, kostuum en sfeertje is wel leutig. De oubolligheid is alleen zo zichtbaar als wat, niet storend en het mag ook wel voor 'n film uit de jaren 40. Maar bij deze oude Disney is het me het meest opgevallen. 2,5.

avatar van Baggerman
geplaatst op 14 november 2010, 23:43 uur, permalink
movie acteurs schreef:
Had eigenlijk nog nooit van deze Disney film gehoord.

Het is ook de enige Disneyfilm die in de ban is gedaan, ook door Disney zelf. Deze is ook bij mij weten nergens oficieel te verkrijgen. Levenslink natuurlijk, want kinderen worden bij toverslag racistisch na het kijken van deze film en later bij volwassenheid meteen lid van de Ku-Klux-clan!

avatar van movie acteurs
geplaatst op 15 november 2010, 20:03 uur, permalink

avatar van dvdfreak123

geplaatst op 7 maart 2011, 16:56 uur, permalink
lang geleden op school nog gezien zou deze eigenlijk wel nog eens willen zien. maar is nergens te huren of te kopen.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 9 september 2013, 17:29 uur, permalink
Ghehe, een film waar Disney niet graag herinnerd aan wil worden. Hij is nooit officieel uitgebracht, omdat ie stigmatiserend voor de zwarte Amerikaan zou zijn. Vond het wel meevallen eerlijk gezegd. Het is niet veel erger dan bijvoorbeeld een Gone of the Wind, maar ik zie wel in dat het niet helemaal fraai is
. Ook omdat het zo belerend en oubollig is. Aan de hand van Uncle Remus krijgt de jonge Johnny allerlei moralistische verhaaltjes te horen. Dit alles begeleid met wat animatie en een zoetsappig liedje! Wat dat betreft is dat dan wel weer heel typerend voor Disney. Maar goed deze film heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Een schamele voldoende kan er maar nèt van af.

avatar van _Se7en_
geplaatst op 7 maart 2014, 21:22 uur, permalink
Uncle Remus snapte het principe van slavernij niet helemaal...

avatar van Black Math
geplaatst op 8 maart 2014, 13:07 uur, permalink
Naar deze film was ik best nieuwsgierig omdat hierin één van mijn favoriete figuren uit de Donald Duck voorkomt. Broer Konijn dus, of zoals hij in het Engels heet: Br'er Rabbit. De meeste figuren die in dat weekblad voorkomen herkende ik als kind al als zijnde afkomstig uit een film. Maar van Broer Konijn wist ik dat dus niet, totdat ik achter het bestaan van deze film kwam. Grappig om erachter te komen dat Rein Vos en Bruin Beer hier dus ook Broer heten: Br'er Fox en Br'er Bear. De verhalen die verteld worden bleek ik al wel te kennen, mijn vader heeft nog een paar oude stripalbums waarin deze verhalen voor komen, maar ze behoren wel tot de leukere Broer Konijn verhalen. Aan het einde is het ook leuk om even Toon Schildpad door het beeld te zien rennen. En dat doet hij zowaar best snel! Ook afkomstig uit deze film dus!

Een andere reden waarom ik toch wel geïnteresseerd in deze film was, is het label 'racisme'. Dan ben je toch wel nieuwsgierig hoe erg dat is. Wat dat betreft vind ik het eigenlijk ook wel meevallen. Voor zover ik heb begrepen is het na het afschaffen van de slavernij vaak voorgekomen dat de voormalig slaven nog steeds bleven werken bij hun voormalig eigenaars, waarbij er dus weinig veranderde aan de machtsverhoudingen. Dat beeld deze film ook af, dit is ook duidelijk van voor de afschaffing van de segregatie. Ik kan me goed voorstellen dat als je tegenwoordig een film zou maken die plaats zou vinden in de tijd in dezelfde setting, dat je nog steeds op zoiets uit zou komen.

Buiten de Broer Konijn fragmenten heeft de film echter maar weinig te bieden. Wellicht het Zip-a-dee-dooh-dah-lied, dat ik bleek te kennen van Disneyland, en waarbij ik het leuk vind dat ik nu ook daarvan de oorsprong heb leren kennen. Maar verder valt het vies tegen, want de Broer Konijn fragmenten duren relatief kort, en het verhaal daar buiten kon me echt totaal niet boeien. En dat neemt dan ook nog in grote mate de meeste speeltijd in beslag. Dus flink op de klok gekeken, terwijl de film maar anderhalf uur duurt. Vanwege de Broer Konijn fragmenten niet het minimum. 1*

avatar van alexspyforever
geplaatst op 22 maart 2014, 18:06 uur, permalink
Zo nu heb ik deze Disney-klassieker die blijkbaar nooit op DVD is verschenen toch ook eens gezien. Een aantal keren combinatie film en animatiefilm al bleef dat vrij beperkt. Het verhaal was nogal oubollig en saai. Johnny vond ik dan ook maar een zeurderig kindje, nogal irritant. De verhaaltjes van Uncle Remus over brother Rabbit waren in die tijd misschien wel interessant, maar dit kan ik tegenwoordig toch nog moeilijk waarderen. Zippa dee doo dah song was nog het leukste van de hele film.