Genre: Animatie / Familie
Speelduur: 89 minuten
Alternatieve titel: De Leeuwenkoning
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Roger Allers en Rob Minkoff
Met onder meer: Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons
IMDb beoordeling:
8,5 (1.245.758)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 november 1994
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lion King
"The greatest adventure of all is finding our place in the Circle of Life."
In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.
Externe links
Acteurs en actrices
Simba (stemrol)
Nala (stemrol)
Timon (stemrol)
Pumbaa (stemrol)
Mufasa (stemrol)
Scar (stemrol)
Rafiki (stemrol)
Zazu (stemrol)
Young Simba (stemrol)
Young Nala (stemrol)
Reviews & comments
Snorren
-
- 118 berichten
- 464 stemmen
Wat een heerlijk sentiment. Na misschien wel 7 jaar een keer gekeken bij Engelse les, en ik had zelfs kippenvel. Prachtige animatiefilm met een goed verhaal.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Na jaren nog eens gezien op mijn gloednieuwe bluray speler. Blijft leuk, kleurrijk, sfeervol en gewoon tof animatie filmpje 
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
In mijn kinderjaren ontelbaar keer gezien op VHS, zo´n 15 jaar later weer eens op blu ray gekeken. Het was weer een feest! 
juhnzun
-
- 670 berichten
- 0 stemmen
Lang een 5'0 waard voor mij geweest zelfs lang op nummer 3 van mijn top 10 gestaan maar na zoveel jaar mag de ( koning ) wel aftreden wat mij betref hijs lang niet meer zo indrukwekend als in mijn geheugen meer
Heb de huidige remake niet gezien maar beter ook waarschijnelijk zal het mijn stem enkel verder doen zaken volgens mij was deze comeback ook nou niet echt zo'n succes in Nl ?
De huidige dvdcover oogt ook een flink stuk lelijker/kinderlijker dan het originele uit 1994
Deze film hadden ze volgens het boek moeten dan was het wellicht een echt meesterwerk geweest/gebleven
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Deze film hadden ze volgens het boek moeten dan was het wellicht een echt meesterwerk geweest/gebleven
moviegirl2
-
- 315 berichten
- 310 stemmen
Ontroerend.
Ik keek regelmatig naar the Lion King toen ik een klein hummeltje was. Nu weer na een jaar of twaalf als iets grotere hummel gezien en ik heb ongeveer de hele film met een brok in m'n keel gezeten. Je kijkt er toch heel anders naar als kind dan als volwassene.
Op speelse wijze worden de keiharde lessen van het leven verteld, de muziek is waanzinnig goed.
De afwisseling tussen liedjes en dialogen is heel goed en de plotwendingen gebeuren precies op het juiste moment zodat de film nooit saai wordt. In een animatiefilm worden personages in de regel meestal niet super diep uitgewerkt. Bij the Lion King heb ik juist wel dat idee van diepgang, misschien ook wel door de wat ernstigere verhaallijn.
Ik heb waarlijk genoten. En de scène van Mufasa's dood blijft toch één van de zieligste in de tekenfilm-, zo niet, filmgeschiedenis...
De ster van de film blijft toch Hans Zimmer. Muziek kan een film maken of breken. Hans Zimmer's compositie heeft de op zich al prachtige film naar een nog hoger niveau gestuwd.
Dikke pluim, van 4 naar 5*
JolienGelijk
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Hoi,
Ik heb op een gegeven moment de film zo vaak achter elkaar gezien, dat ik alle teksten uit mijn hoofd kende.
Het is een Disney-film, ik hou daarvan.
Ik vond dit een hartstikke leuke film en nu nog steeds.
Groetjes
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Hoi! Wat een vrolijk bericht, daar hou ik dan weer van. Ook van Beauty and the Beast trouwens, nog beter dan deze, vooral de liedjes.
job98
-
- 45 berichten
- 88 stemmen
Ik keek deze film toen ik 7 vas, en zat aan een stuk door te janken. Zo zielig vond ik het dat die papaleeuw doodging, verdient een plek in de top 250
zzz_dafnuh_zzz
-
- 96 berichten
- 165 stemmen
Mijn favoriete disneyfilm! Mooi verhaal, mooi gemaakt en echt ontroerend!
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Mijn favoriete disneyfilm! Mooi verhaal, mooi gemaakt en echt ontroerend!
Mooiste Disney-films blijven nog altijd Toy Story en The Lady And The Tramp 
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Toy Story is van Pixar.
In samenwerking met Disney toch? 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Disney was alleen betrokken in de samenwerking rondom de promotie en andere commerciële zaken.
De eerste van deze films was Toy Story, die in 1995 uitkwam. De film werd een groot succes, en bracht wereldwijd meer dan 350 miljoen dollar op. Daarmee was Pixars naam in de wereld van de computeranimatie gevestigd.
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de info, Ajax&Litamen1. 
Ik wist niet dat Disney Pictures zo weinig betrokkenheid had met Toy Story. Ik meende dat de samenwerking tussen Disney en Pixar nog veel verder ging. Mijn fout.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Disney was alleen betrokken in de samenwerking rondom de promotie en andere commerciële zaken.
Klopt.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5588 stemmen
Simpel en vlot verteld verhaaltje met gemakkelijk te behappen emoties die met veel bombarie op je worden afgevuurd. Zimmer is weer driftig in de weer geweest. Ik heb het ook al zo niet op die liedjes waardoor zo'n scène als die van Scar met zijn plannetje en volgelingen, niet meer los komt. Daarmee is meteen de meest boeiende leeuw genoemd, al komt dat vooral omdat de rest opvallend saai is.
Andere dieren zijn er uiteraard voor de luchtige toon, met name de hyena's staan in een vermoeiende overdrive, maar lang niet voldoende om de vele kleffe momenten te pareren. De soepele animatie blijft wel vrij moeiteloos overeind. Wanneer het spul naar de achtergrond wordt verwezen en onder meer de savanne aan bod komt, ziet het er ook mooi uit. Verder smaakt deze mierzoete koek niet al te best.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Klopt.
Niet helemaal. Toen Lasseter met Pixar begon wilde Eisner en Katzenberg van Disney hem weer terug hebben. Toen Lasseter niet naar Disney wilde sloten ze een deal om de computer animatiefilms van Pixar te distribueren. Maar Katzenberg liet Lasseter en zijn team de eerste versie van Toy Story herschrijven. Het project werd bijna stop gezet toen een nieuwe versie hem niet kon overtuigen. Daardoor heeft het productieproces heel lang stil gelegen. Development duurde heel lang omdat Disney zich er mee bemoeide. Uiteindelijk hebben Lasseter & co voor hun eerste versie gekozen en is de productie buiten Disney om gegaan, maar achter de schermen was er zeker weten meer dan alleen de distributie.
Maar het punt: Toy Story is in de meest simpele vorm van het woord inderdaad van Pixar.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Katzenberg
Jeffrey Katzenberg schijnt alleen maar narigheid te brengen aan films waar hij aan werkt. ik verwijd hem nog steeds dat The Black Cauldron geen kaskraker is geworden.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Jeffrey Katzenberg schijnt alleen maar narigheid te brengen aan films waar hij aan werkt. ik verwijd hem nog steeds dat The Black Cauldron geen kaskraker is geworden.
Hahaha. Ik ben bang dat dat ook met de scenes die hij eruit knipte geen kaskraker was geworden. Het was gewoon geen Disneyfilm. Katzenberg had enorme invloed op Disney tijdens de renaissance dus ik ben juist ontzettend dankbaar voor hem. Misschien had animatie nooit zo succesvol kunnen worden zonder zijn passie. En The Lion King was al helemaal niet hetzelfde geweest.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Hahaha. Ik ben bang dat dat ook met de scenes die hij eruit knipte geen kaskraker was geworden. Het was gewoon geen Disneyfilm. Katzenberg had enorme invloed op Disney tijdens de renaissance dus ik ben juist ontzettend dankbaar voor hem. Misschien had animatie nooit zo succesvol kunnen worden zonder zijn passie. En The Lion King was al helemaal niet hetzelfde geweest.
Dat is niet waar, animatie was al succes vol voordat Katzenberg was geboren. Oke hij doet het erg goed met The Prince of Egypt, Antz en Shrek (en Chicken Run als producer) maar zoals je ook in Waking Sleeping Beauty en een interview met Joe Hale ziet was hij in zijn Disney-tijd meer een lastpak dan iemand die veel inbreng bracht. Op zich heeft hij wel goede ideën maar wat hij te veel doet is klagen. The Black Cauldron vind ie te duister. Toy Story te kinderachtig. noem het maar op. Hij is uiteindelijk eind 80's, in de 90's en 2000's erg belangrijk geweest voor animatie maar om nou een film te gaan saboteren omdat hij je niet aanstaat?
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Zal binnenkort maar alle Disney's gaan herzien. te beginnen met The Lionking.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Dat is niet waar, animatie was al succes vol voordat Katzenberg was geboren. Oke hij doet het erg goed met The Prince of Egypt, Antz en Shrek (en Chicken Run als producer) maar zoals je ook in Waking Sleeping Beauty en een interview met Joe Hale ziet was hij in zijn Disney-tijd meer een lastpak dan iemand die veel inbreng bracht. Op zich heeft hij wel goede ideën maar wat hij te veel doet is klagen. The Black Cauldron vind ie te duister. Toy Story te kinderachtig. noem het maar op. Hij is uiteindelijk eind 80's, in de 90's en 2000's erg belangrijk geweest voor animatie maar om nou een film te gaan saboteren omdat hij je niet aanstaat?
We gaan een beetje off-topic, maar Katzenberg werd, zoals WSB vertelde, aangewezen door Eisner om de animation department te overzien. Hij saboteerde hem niet, hij deed zijn baan. Hij had ook gelijk wat dat betreft aangezien TBC de eerste Disney film met een PG-rating werd. Dus ja, de film was nu eenmaal te donker. En het klopt dat animatie succesvol was voor zijn komst, maar het staat als een paal boven water dat het department onder zijn aanvoeren weer wistgevendwerd en toen hij weg ging, na The Lion King, is Disney animatie lang, heel lang, niet meer zo succesvol geweest. Of hij als persoon fijn was om mee samen te werken is een heel ander topic waar wij ook moeilijk iets over kunnen zeggen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
We gaan een beetje off-topic, maar Katzenberg werd, zoals WSB vertelde, aangewezen door Eisner om de animation department te overzien. Hij saboteerde hem niet, hij deed zijn baan. Hij had ook gelijk wat dat betreft aangezien TBC de eerste Disney film met een PG-rating werd. Dus ja, de film was nu eenmaal te donker. En het klopt dat animatie succesvol was voor zijn komst, maar het staat als een paal boven water dat het department onder zijn aanvoeren weer wistgevendwerd en toen hij weg ging, na The Lion King, is Disney animatie lang, heel lang, niet meer zo succesvol geweest. Of hij als persoon fijn was om mee samen te werken is een heel ander topic waar wij ook moeilijk iets over kunnen zeggen.
Gebaseerd op een interview met Joe Hale, een persoonlijk geprek met Ron Miller en Wikipedia weet ik dat de animators toen dachten, en het gevoel hadden dat hij de film saboteerde. Natuurlijk heeft hij ook veel goede dingen gedaan en ik vind inderdaad dat na zijn vertrek alles nog slechter werd (vind disney na 1988 zo ie zo minder). En zijn eigen films (zoals The Prince of Egypt) vind ik natuurlijk geniaal. Maar hij heeft een aantal stomme dingen gedaan en dat valt niet te ontkennen. En The Black Cauldron moest juist duister worden dat was wat Ron Miller, Joe Hale, Lloyd Alexander en Tim Burton wouwen en toen kwamen er van die andere CEO's die besloten om de doelgroep toch weer op kinderen te leggen en moordlustige dwergen te vervangen door vliegende elfjes en scene's weg te halen. Hij was uiteindelijk natuurlijk onmisbaar in de animatie geschiedenis. Zo off-topic is dit nou ook weer niet we hebben het over de mensen die de film gemaakt hebben, dat vind ik juist interessant.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
@baspls Het is off-topic omdat deze thread over The Lion King gaat maar idd het gaat over de executives die die film gemaakt hebben. Je hebt gelijk wat TBC betreft, de nieuwe leiding kwam binnen en veranderde wat de film hoorde te zijn. Maar dat is helaas het zakelijke gedeelte er van. Dat kan je Katzenberg kwalijk nemen maar die werd in principe aangenomen voor die reden. Ik raad je aan het boek Disney War te lezen, dat gaat over CEO Michael Eisner en deels over Katzenberg. Het gaat over de periode vanaf TBC tot aan 2004.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
@baspls Het is off-topic omdat deze thread over The Lion King gaat maar idd het gaat over de executives die die film gemaakt hebben. Je hebt gelijk wat TBC betreft, de nieuwe leiding kwam binnen en veranderde wat de film hoorde te zijn. Maar dat is helaas het zakelijke gedeelte er van. Dat kan je Katzenberg kwalijk nemen maar die werd in principe aangenomen voor die reden. Ik raad je aan het boek Disney War te lezen, dat gaat over CEO Michael Eisner en deels over Katzenberg. Het gaat over de periode vanaf TBC tot aan 2004.
Ben het boek al een tijd aan het zoeken zal het ff laten weten als ik het gelezen heb
.
baasbas17
-
- 86 berichten
- 66 stemmen
beste disney film naar mijn mening, verhaal is prachtig en meeslepend.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Goede film. Na Herzien toch beter dan ik eerst dacht. Erg Goede Stemmen vooral die van James Earl Jones. Goede Score maar alle liedje zijn weer lichtelijk irritant. De computerinkleuring is soms nog wel mooi. De achtergronden zijn erg mooi. De animatie is wel goed.
Nu vind ik het gesteente, rotsen en stenen enzovoort, in de achtergronden erg mooi. Het lijkt wel een beetje op dat van The Black Cauldron. De achtergronden zijn ook wel mooi alleen word het af en toe, bij bijvoorbeeld gras, iets te licht. Bij The Black Cauldron zijn de kleuren van de achtergronden wat beter.
De animatie is ook wel goed, ook als je bedenkt dat bijna alle animators die aan The Lion King werkte, zelf de regisseur Rob Minkoff, hun debut hadden in The Black Cauldron of The Great Mouse Detective. De tekenstijl van de leeuwen is erg mooi. Zazoe, Timon en Bumba zijn ook nog wel redelijk maar alle andere figuren, zoals Hyenas en andere dieren, vind ik niet zo mooi getekend. Zelfs de animatie in slow motion scènes is er goed.
De CGI-inkleuring is nog best wel goed, al blijf ik liever met echte Cellen zien, maar de 100% CGI die in sommige scènes zit vind ik gewoon lelijk en niet mooi. Zoals bijvoorbeeld in de scène met die kudde van buffels.
Maar eigenlijk mijn grootste kritiek punt is dat de humor gewoon totaal niet grappig is. Het basis idee is heel dramatisch en serieus en dan komen in eens Timon en Bumba opduiken die totaal geen inbreng hebben in het verhaal. De scènes als er gezongen word zijn ook niet echt realistisch. De Hyena's zijn ook erg irritant. Ik vind het ook niet echt typisch Disney als ik eerlijk ben. In echte Disney's als Robin Hood, Snow White en The Rescuers zie ik een hele andere stijl.
Toch word het door personages als Mufasa en Scar wel weer een goede en serieuze film. Ook door scènes als de dood van Mufasa en het gevecht tussen Scar en Simba toch weer wat beter. Zeker niet de beste Disney maar wel een erg goede film die eigenlijk overgewaardeerd word want dit is echt niet de beste animatiefilm.
"Hakuna Matata!"
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Goede film. Na Herzien toch beter dan ik eerst dacht. Erg Goede Stemmen vooral die van James Earl Jones. Goede Score maar alle liedje zijn weer lichtelijk irritant. De computerinkleuring is soms nog wel mooi. De achtergronden zijn erg mooi. De animatie is wel goed.
Nu vind ik het gesteente, rotsen en stenen enzovoort, in de achtergronden erg mooi. Het lijkt wel een beetje op dat van The Black Cauldron. De achtergronden zijn ook wel mooi alleen word het af en toe, bij bijvoorbeeld gras, iets te licht. Bij The Black Cauldron zijn de kleuren van de achtergronden wat beter.
De animatie is ook wel goed, ook als je bedenkt dat bijna alle animators die aan The Lion King werkte, zelf de regisseur Rob Minkoff, hun debut hadden in The Black Cauldron of The Great Mouse Detective. De tekenstijl van de leeuwen is erg mooi. Zazoe, Timon en Bumba zijn ook nog wel redelijk maar alle andere figuren, zoals Hyenas en andere dieren, vind ik niet zo mooi getekend. Zelfs de animatie in slow motion scènes is er goed.
De CGI-inkleuring is nog best wel goed, al blijf ik liever met echte Cellen zien, maar de 100% CGI die in sommige scènes zit vind ik gewoon lelijk en niet mooi. Zoals bijvoorbeeld in de scène met die kudde van buffels.
Maar eigenlijk mijn grootste kritiek punt is dat de humor gewoon totaal niet grappig is. Het basis idee is heel dramatisch en serieus en dan komen in eens Timon en Bumba opduiken die totaal geen inbreng hebben in het verhaal. De scènes als er gezongen word zijn ook niet echt realistisch. De Hyena's zijn ook erg irritant. Ik vind het ook niet echt typisch Disney als ik eerlijk ben. In echte Disney's als Robin Hood, Snow White en The Rescuers zie ik een hele andere stijl.
Toch word het door personages als Mufasa en Scar wel weer een goede en serieuze film. Ook door scènes als de dood van Mufasa en het gevecht tussen Scar en Simba toch weer wat beter. Zeker niet de beste Disney maar wel een erg goede film die eigenlijk overgewaardeerd word want dit is echt niet de beste animatiefilm.
"Hakuna Matata!"
Helemaal mee eens! (Alleen dat stukje over de CGI-inkleuring snap ik niet helemaal.
)Ik snap echt niet waarom mensen deze film nou zo geweldig vinden. Het verhaal is niet eens zo origineel en de liedjes vind ik ook niet zo fantastisch; de Disneymuziek van Alan Menken blijft het best.
De personages zijn wel goed.
Alleen die scène dat Simba zijn vader in de lucht ziet, vind ik wat overbodig.
Als ik een Top 10 beste Disneyfilms zou samenstellen, zou deze het denk ik niet halen.
(Maar als ik een Top 10 slechtste Disneyfilms zou samenstellen ook niet, natuurlijk.
)Eh...
Ik denk een 3,5 *
Pre- en sequels

The Lion King
2019
524 reacties

The Lion King 1½
2004
135 reacties

The Lion King II: Simba's Pride
1998
134 reacties
Gerelateerd nieuws

Disney deelt eerste trailer van 'Lion King'-prequel 'Mufasa'

Disney-animator en regisseur Burny Mattinson (87) overleden

Disney is bezig met een tweede deel van 'The Lion King'
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.834 reacties

Sen to Chihiro no Kamikakushi
Animatie / Fantasy, 2001
1.127 reacties

Earth
Documentaire, 2007
501 reacties
Gerelateerde tags
afrikaverlies van geliefdeleeuwfather murdermanipulationvillainmusicalwild boaroomtekenfilmmoordwarthog meerderjarig wordenshamanverlossingkoningscarfamiliehyenameerkat natuurhamletmandrill adapted into play or musicalmurder confession inspirationalwildebeest comfortingpowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









