Genre: Misdaad
Speelduur: 154 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Quentin Tarantino
Met onder meer: John Travolta, Samuel L. Jackson en Uma Thurman
IMDb beoordeling:
8,8 (2.412.294)
Gesproken taal: Engels, Spaans en Frans
Releasedatum: 1 december 1994
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vrijdag 20 februari in één bioscoop (Woerden)
Plot Pulp Fiction
"From the creator of 'True Romance' & 'Reservoir Dogs'"
Jules en Vincent werken voor de machtige misdadiger Marsellus Wallace. Vincent komt in de problemen als hij Mia, de vrouw van Wallace, een avondje gezelschap moet houden. Ondertussen is Wallace verwikkeld in een deal met de bokser Butch, die Wallace belazert en er met z'n geld vandoor gaat.
Externe links
Acteurs en actrices
Vincent Vega
Jules Winnfield
Mia Wallace
Butch Coolidge
Marsellus Wallace
The Wolf
Lance
Pumpkin
Honey Bunny
Fabienne
Reviews & comments
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3236 stemmen
ps. de andere opmerking dat Travolta niet goed acteert is natuurlijk van de zotten, enig idee hoeveel prijzen en nominaties Travolta heeft gehad voor die rol ?
Dus omdat hij veel prijzen heeft gekregen, moet iedereen het maar goed vinden 
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Vooraf had ik wat bijzonders verwacht van een film die in de top 5 terug te zien is op deze site. Maar eerlijk gezegd en het kan best dat ik niet inzie wat de film zo goed maakt: relatief gezien ten opzichte van de vijven die de film haalt is het zoals de titel zegt Pulp.
Maar hij bleef wel in mijn hoofd rondspoken en na hem nog een aantal keer gezien te hebben heeft ie een plaatsje in mijn top 10 verworven. Ga hem gewoon nog een keer kijken, dan kun je het al beter waarderen denk ik, zo ging het bij mij ook.
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12862 stemmen
Of juist wel, bij mij ging de film nog een flink stuk acheruit bij herziening, als de novelty value helemaal weg was. Kan enkel goed zijn voor dat belachelijk hoge gemiddelde 
En realistische dialogen 
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
???????? echt niks ?????? Blijft er weinig van de film over voor jou. Vind je ze in bijv. Die Hard 3 wel goed dan, of in Armageddon? Gelukkig vond ik ze wel heel erg goed. Net heb ik hem weer gezien op BBC en hij wordt echt beter als je hem vaker ziet.
Ik bedoelde niet dat ik alle 3 de acteurs niet goed vond, ik vond Travolta niet zo goed: hij was me gewoon te flauw (soms op de automatische piloot), bovendien stond me de wijze waarop Travolta in deze film was gestoken niet zo aan. Het is dus niet alleen de acteerprestatie. Immers dat ik zeg ik vind hem niks in deze film, betekent nog niet dat hij vreselijk speelde.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
En realistische dialogen 
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
Nou larude, ik dacht er precies zo over nadat ik hem een paar maand geleden voor het eerst zag. Stomme verhaaltjes die elkaar alleen maar raken, niks bijzonders verder en ik snapte niet waar dat hoge gemiddelde weg kwam.
Maar hij bleef wel in mijn hoofd rondspoken en na hem nog een aantal keer gezien te hebben heeft ie een plaatsje in mijn top 10 verworven. Ga hem gewoon nog een keer kijken, dan kun je het al beter waarderen denk ik, zo ging het bij mij ook.
Dat ga ik ook zeker nog een keer doen; immers ik heb gelezen dat de film naar meerdere keren zien beter wordt gevonden door velen. Overigens in een antwoord op iemand anders; de vrouw van Marcellus komt in een verhaallijntje voor (en die lijn raakt niet meer aan andere verhaallijnen) en voor de rest vrijwel niet meer. Je komt niet te weten of ze zich aan haar afspraak heeft gehouden met Travolta; er heerst ook onduidelijkheid over het lot dat die man trof die door Marcellus door het raam is gedonderd.
Bij nader inzien zou je ook nog kunnen zeggen dat de film een soort roman is met allemaal korte verhaaltjes, waarbij een aantal voor mij niet echt interessant genoeg is.
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
Dat de dialogen onrealistisch zijn boeit niet, immers in veel films wordt een veelheid van informatie in een enkele zin geworpen; dat valt in deze film soms zelfs nog mee als er heel lang (te lang) over een ondewerp wordt doorgepraat. Maar ik vind de dialogen niks toevoegen; heel simpel, ik houd niet van de humor of de gevatheid, die er inzit. Ik vind ze semi-intellectueel, soms langdradig en flauw en misschien is het juist datgene waarmee Tarentino wil spelen en juist dat op de hak wil nemen, maar die dubbele bodem is er dan voor mij een teveel.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Goeie vraag inderdaad.
En ik vraag me ook af hoe je een discussie over hamburgers, friet met majo, koffie en voetenmassages in godsnaam semi-intellectueel kunt vinden.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Eindelijk gezien dan, deze overbekende film (de film met de meeste stemmen op MM, nota bene), maar ik vond 'm toch een stuk minder dan Reservoir Dogs of Jackie Brown. Waar die films nog een verhaal hebben waar het geweld en de absurde dialogen aan opgehangen worden, heeft Pulp Fiction niets wat daar op lijkt: geen verhaal, geen lijn, geen samenhang (en de titel is daar natuurlijk geen excuus voor).
Het gevolg is dat de film het heel erg van het moment moet hebben: zolang er een leuke scene is (en daar zijn er genoeg van), is het leuk, maar buiten de absurde dialogen valt er weinig te genieten; en met name dat middenstuk over Butch sleept zich voort. Op zich is er niets echt slecht aan die scenes (ze zijn hooguit wat langdradig), maar ze dienen hier geen enkele functie - en dan worden ze vervelend.
Als de film zich nu had beperkt tot het verhaal van Vincent en Jules, daarmee een (desnoods minimale) lijn had gevolgd, had het met de huidige dialogen (en het goede acteerwerk van Travolta en Jackson) makkelijk een goede film kunnen zijn; nu kom ik niet verder dan 2,5 *.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Probeer hem over een jaartje nog eens, Queto. Dit is echt zo'n film die beter wordt als je hem vaker ziet.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Ik begrijp niet hoe je kunt constateren dat er geen samenhang is. Er zijn simpelweg drie verschillende situaties gaande die met elkaar verweven zijn en zich op een logische manier ontwikkelen. Dat is juist het bijzondere aan PF; in plaats van een verhaallijn te volgen als leidraad door de film, vormt het 'verhaal' zich langzamerhand; de "functieloze" scènes diepen de personages uit op een unieke manier en de rol van het toeval en de gevolgen van de keuzes die de personages maken, bepalen de heerlijk absurde situaties die daaruit volgen. Misschien kun je daar niets mee en heb je liever een meer traditionele verhaalstructuur, maar ik vind het grandioos werken 
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Probeer hem over een jaartje nog eens, Queto. Dit is echt zo'n film die beter wordt als je hem vaker ziet.
Da's bij mij nu net andersom. De dialogen begonnen mij na 1 keer te irriteren. De tweede keer heb ik niets nieuws kunnen ontdekken. Films als Donnie Darko/Big Lebowski, die kan ik wel vaker zien.
Pulp Fiction komt bij meerdere viewings eerder bij pulp uit. Voor mij dan.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2253 stemmen
ps. de andere opmerking dat Travolta niet goed acteert is natuurlijk van de zotten, enig idee hoeveel prijzen en nominaties Travolta heeft gehad voor die rol ?
Aha, en dus omdat de acteur prijzen en nominaties krijgt moeten wij hem dus ook goed vinden, wat is dat voor belachelijke context.
Dit stoor mij erg, een film krijgt oscars, dus de film is goed?!
Nee, de juristen vinden de film 'geschikt' voor een oscar, waarschijnlijk omdat de film obrengst-potentieel is en ze het dus een zetje in de goede richting willen geven.
Het is een simpel groepje middelmatige mensen, die denken film specialisten te zijn, waarom werd een film zoals Scarface dan zo kinderachtig naar beneden gehaald destijds begin jaren '80 en kreeg het zelfs de X rate.
Waarom krijgt zo'n Canadeze kut film dit jaar een oscar en niet een mooie veelbelovende Nederlandse productie, al van te voren was bekend dat die film de oscar zou krijgen, dat zegt al genoeg over de vriendjespolitiek in Hollywood.
Waarom krijgt een film zoals Titanic die 11 oscars, door de obrengst van 1 miljard, melodramatische en/of schietgenot, krijgen altijd de voorkeur bij hun.
Een dvd wordt namelijk altijd goed verkocht als er overduidelijk met gele dikgedrukte letters, bekroond met ... oscars op staat.
Het zegt niets over de kwaliteit van een film, het is slechts een publiekstunt en een jaarlijkse bijeenkomst van de familie hollywood.
Ik ga nu erg off-topic dus ik zet er een punt achter.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2253 stemmen
En laten we dat geheel voor een dure prijs verkopen als kunst, laten we een menigte creeeren, die het kunst gaat noemen, dan zal misschien iedereen denken het is kunst; ik zie dan wel niet wat er speciaal aan is, maar iedereen denkt er zo over dus zal het wel kunst zijn (klinkt dit niet bekend in de oren?).
Een perfect vertolking, zo denk ik er namelijk ook over.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Dat kan allemaal wel wezen Movievoter, maar eenheleboel Oscars vind ik ook dik verdiend. Als we aannemen dat de oscar de grootste prijs is die een film, op wat voor vlak dan ook, krijgt, dan vind ik de oscar voor beste script bij PF dik verdiend. Ook films als Rain Man, As good as it Gets, American Beauty, Lord of the Rings, One flew over the cuckoo´s nest, hebben hun Oscars meer dan verdiend naar mijn mening.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Een perfect vertolking, zo denk ik er namelijk ook over.
starbright boy (moderator films)
-
- 22416 berichten
- 5122 stemmen
En laten we dat geheel voor een dure prijs verkopen als kunst, laten we een menigte creeeren, die het kunst gaat noemen, dan zal misschien iedereen denken het is kunst; ik zie dan wel niet wat er speciaal aan is, maar iedereen denkt er zo over dus zal het wel kunst zijn (klinkt dit niet bekend in de oren?).
Zelden zo'n ongelofelijke onzin gelezen.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2253 stemmen
Zelden zo'n ongelofelijke onzin gelezen.
Het zou fijn zijn als je op de juiste manier weet te quoten, ik heb dit namelijk niet geschreven, ik ben het er overigens wel grotendeels mee eens.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
@movievoter: je bent het gewoon grotendeels met hem eens, die quote hoef ik dan toch niet aan te passen, er blijkt duidelijk uit de Larude het bedacht heeft en ji jij het er mee eens bent., nou, dan wil ik wel weten waar jullie die stelling op baseren.
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12862 stemmen

ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2253 stemmen
@movievoter: je bent het gewoon grotendeels met hem eens, die quote hoef ik dan toch niet aan te passen, er blijkt duidelijk uit de Larude het bedacht heeft en ji jij het er mee eens bent., nou, dan wil ik wel weten waar jullie die stelling op baseren.
Ik had het ook niet tegen jou, maar het is nu goed 
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
OK, fout gelezen. movievoter.
@onderhond:
Wat was er verder mis met dat berichtje? Ik bedoelde alleen dat die films die ik daar noemde hun grootste prijs op filmgebied meer dan waar waren (oscar wordt toch ook gezien als belangrijkste filmprijs?). Of ik me altijd in de meningen van die jury kan vinden en of het er wel eerlijk aan toe gaat is een tweede.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2174 stemmen
wat ik met realistische dialogen bedoelde kan je bijvoorbeeld ook zien aan het begin. 2 gangsters gaan iemand "opzoeken" praten ze erover? nee, ze hebben het gewoon over andere dingen, willekeurige gesprekken die niks te maken hebben met wat ze strax gaan doen...over amsterdam, en de verschillen tussen europa en de VS.
Als ik naar mn familie ga in heerenveen (en ik woon in amsterdam) praat ik ook niet de hele tijd over mn familie, nee ik kom gewoon op willekeurige gesprekken terecht, god mag weten wat.
En het zijn juist die gesprekken in deze film die niet echt een doel hebben maar gewoon "normaal praten" betreffen, juist die gesprekken vind ik erg leuk en goed in deze film....ook al vloeken ze wel ontiegelijk vaak maar ok. kraak me maar af 
Mister_Pink
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Ik zie niet in waarom er zo over het verhaal word gezeikt. De film gaat gewoon over een stel gangsters die gangster spelen, en dat vind ik al orgineel genoeg om niet over het verhaal te zeiken. 
Wat sommige nu bedoelen met "de film heeft geen samenhang" vraag ik me ook af. Kunnen jullie er iets duidelijker over zijn?
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
Kijk naar mijn mening is dit juist een film, waarbij het erom gaat of de stijl van de regisseur bij jou aanslaat (zoiets heb je ook bij Mr. Bean bijvoorbeeld; de een vind hem leuk de ander kinderachtig en flauw). Houd je van de humor, van de dialogen dan is het een goede film, houd je er niet van dan vind je het een mindere film ; de film is daar voor een groot deel namelijk aan overgeleverd! Je kunt er wel over blijven discussieren, maar het is gewoon een kwestie van smaak en ik snap dus best dat er heel veel mensen zijn die hem wel goed vinden en die van de stijl van Tarentino in deze film houden; ik niet, dat verklaart mijn gemiddelde punt van 2,5 en dat is natuurlijk nog bij lange na niet een 0,5 of een 1 want dat zullen films van mij niet zo snel krijgen.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Kijk naar mijn mening is dit juist een film, waarbij het erom gaat of de stijl van de regisseur bij jou aanslaat...
Waar sloeg die hele preek over semi-intellectualiteit en kunst dan op?
Gerelateerd nieuws

Grote favoriet onder liefhebbers: 'Pulp Fiction' van Quentin Tarantino komt naar Netflix

'Pulp Fiction' van Quentin Tarantino morgenavond (10 juli) te zien op televisie

Netflix verwijdert deze maand weer veel goed beoordeelde films: Onder meer 'Pulp Fiction' en 'Tár' verdwijnen

Jubileumeditie van 'Pulp Fiction' op komst: 'Geweldige dialogen, subtiele humor en bovenal meesterlijke citaten'
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








