Pulp Fiction (1994)

12005 stemmen

Misdaad

geregisseerd door Quentin Tarantino
met John Travolta, Samuel L. Jackson en Bruce Willis

Jules en Vincent werken voor de machtige misdadiger Marsellus Wallace. Vincent komt in de problemen als hij Mia, de vrouw van Wallace, een avondje gezelschap moet houden. Ondertussen is Wallace verwikkeld in een deal met de bokser Butch, die Wallace belazert en er met z'n geld vandoor gaat.

Net weer gezien, en score van 4* naar 2.5* gehaald.

Goeie rollen voor Samuel L Jackson, Uma Thurman en Harvey Keitel. De rest van de cast is niet al te slecht, maar overdonderd ook niet echt. Verder enkele leuke dialogen, vooral dan in de stukken waar voorgenoemde acteurs in voorkomen. En ten derde is er natuurlijk het tijds/verhaalelement, wat de film een heel stuk leuker maakt. Da's het positieve gedeelte.

Verder worden leuke scenes met goede dialogen vaak afgewisseld met nogal saaie verhaallijnen. Heel de Willis affaire is maar niks, dat Zed stuk ook niet. Af en toe moddert de film echt aan, en echt mooi geschoten is ie ook niet. Wat me het meeste opviel was de barslechte muziek. Ik kon het me van de vorige sessies niet direct herinneren, maar deze keer stoorde ik me er echt aan.

10 jaar na datum begint de film z'n leeftijd te tonen, en hoewel Quentin hier één van de meest invloedrijke films van de jaren '90 opzet, echt boeiend is het 10 jaar later niet meer.

3* voor enkele goeie scenes en impact, min 0.5* voor kutmuziek. 2.5* voor een film die iedereen toch gezien moet hebben, maar waar het voor mij ook bij blijft.

PS: Quentin had beter met z'n kop uit de film gebleven. Mooi alibi om es wat voor de camera te vloeken, maar met zo'n sullig stemmetje had het eerder een soort van anti-effect.

Ik vond er de eerste keer dat ik deze film zag, niet veel aan. Toen ik gister het laatste uur weer zag, kon ik dat nog steeds begrijpen. Het is een ontzettende praatfilm en ik vind 'm niet grappig. Alleen de scène in het restaurant waarin drie mensen drie pistolen op elkaar gericht houden, die vond ik spannend en origineel.
Gangsterfilms zijn überhaupt niet zo aan mij besteed. Geef mij maar een fijne western!

avatar van Tha Flow
Wat mij betreft de beste film ooit gezien. Alles is top. Ik vind echt elke scene legendarisch en het acteerwerk is echt neverseen. De nonchalante manier van ouwehoeren spreekt meer dan aan en deze film heeft alles wat ik maar kan wensen.

5 sterren

Vooraf had ik wat bijzonders verwacht van een film die in de top 5 terug te zien is op deze site. Maar eerlijk gezegd en het kan best dat ik niet inzie wat de film zo goed maakt: relatief gezien ten opzichte van de vijven die de film haalt is het zoals de titel zegt Pulp.

Natuurlijk zitten er mooie scenes in en doen sommige acteurs het goed (Willis en L. Jackson, Travolta vind ik niks in deze film). Maar wat ik vooral als totaalbeeld doorkrijg is een heel traag opgang komend verhaal ( bij het uur begint de film pas te lopen), een boel zwakke nikszeggende semi-intellectuele dialogen (wellicht een filosofie in zich hebben die ik niet snap??), slechte humor, een slaapverwekkende lange intro van mensen die aan de film mee hebben gewerkt en een paar scenes, die echt nergens overgaan en erg veel tijd in beslag nemen.

De film lijkt een mixdrankje, zo van: paar verhaallijntjes hier en daar, wat flashbacks, twee verhaallijntjes die we nog bij elkaar laten komen een paar laten we halfdood lopen (het is niet echt een uitgewerkt geheel), nog wat scherpe dialoogjes.

En laten we dat geheel voor een dure prijs verkopen als kunst, laten we een menigte creeeren, die het kunst gaat noemen, dan zal misschien iedereen denken het is kunst; ik zie dan wel niet wat er speciaal aan is, maar iedereen denkt er zo over dus zal het wel kunst zijn (klinkt dit niet bekend in de oren?).

Ik geef deze film een 2,5 vanwege de paar mooie scenes die er toch inzitten en die het tot op een redelijk niveau van vermaak brengen. (misschien komt het licht nog over me en zal ik ooit zien wat deze film zo goed maakt; ik ga eens wat pagina's teruglezen , misschien zien anderen het licht)

avatar van citybird
Zeker en vast één van mijn lievelingsfilms. De film heeft volgens mij alles: leuke en boeiende verhaallijnen, de sfeer zit goed, goede cast, interessante personages en dialogen. 5*

avatar van argus
De film viel mij een beetje tegen. Ik zie hem nu voor de tweede keer. Ik heb hier en daar wat gelezen over goede dialogen en de 'nouveau'-style van benaderen van het item 'misdaadfilm' door Tarantino, zonder al te veel bloed en actie, maar met meer diepgang en intelligentie. Nou dat kan best kloppen want pas na zo'n 40 á 43 minuten gebeurt er voor het eerst wat : de vrouw van Wallace (Mia) neemt een overdosis, dan moet je tenslotte wachten tot ongeveer 1uur 28 minuten voordat er weer iets gebeurt. Is het de bedoeling dat wanneer een film in een bepaalde verhaalstructuur is gegoten de beelden/actie/dialogen dan ook boeiender worden? Die dialoog in het begin bijvoorbeeld over die voetmassage vond ik vrij slaapverwekkend. Dan denk ik je dat die dialoog eindelijk eens is opgehouden en dan gaan ze toch weer verder. En zo zijn er meer suffe 'soap-reality' dialogen. En andere 'dialogen' die zowel in het begin als op het eind te zien zijn hebben eigenlijk meer weg van monologen, anders kan ik het niet uitleggen. En dan bedoel ik vooral die met dat gezwam van de ene gangster over Ezechiël. Één richtingsverkeer is het dan. Als die dan wat originele gangster vocabulaire zou hebben gebruikt, dan had ik het misschien wat grappiger gevonden. Tarantino zou daar toch wat beters op hebben kunnen verzinnen. Nu is het van die zwaar irritant Amerikaans, tegen de cristianity-moet-of-ik-schiet-sfeer aanleunend, taalgebruik geworden. En dat was wel jammer. Ik denk dat George Bush, als hij de film weer eens onder ogen krijgt er met veel plezier en aanhankelijkheid naar zal hebben zitten kijken. Misschien heeft hij wel inspiratie opgedaan met deze film. Het zou me niet verbazen. Nochtans ik vond het merendeel van de acteurs en actrices best wel goed spelen. Bij elkaar genomen toch te veel saaie momenten in deze film. 2½

avatar van italian
dit is gewoon een meesterlijke film van een meesterlijke tarantino! wat de film(kzalt nog maar eens zeggen)zo meesterlijk maakt zijn de dialogen:aan de ene kant de doodgewoone dialogen die gewoon zeer goed in beeld gebracht zijn door een losse manier van spelen vb:heel dat gedoe over die voetmassage is briljant! en aan de andere kant heb je de moeilijkere dialogen die de film zo bijzonder maken zodat ie ver boven de gemiddelde misdadfilm uitsteekt!
de acteerprestaties zijn goed vooral van Jackson en Travolta en Willis.de verhaalijnen worden mooi an elkaar gelast en de muziek is best cool
weetje: in de strip van urbanus" de zabbergelipte"zijn er ook grappig verhaaltjes aan elkaar gelast: een ode aan Tarantino?

avatar van otherfool
Onmisbaar meesterwerk.

De eerste 20 minuten zijn misschien wel de beste ooit in een film. Oeverloos geklets over overvallen, mayonaise en voetmassages zetten de toon voor een heerlijke 2 1/2 uur film, die werkelijk geen moment verslapt.

De drie verhalen zitten vol met fascinerende karakters en bovenal geweldige dialogen, de hele film is eigenlijk 1 grote memorable quote. De opzet van de film met de sprongetjes heen en weer in de tijd werkt erg goed, de film is grappig, geweldadig, vernieuwend, gemaakt met liefde en vooral heel erg veel plezier. De soundtrack is de slagroom op de taart.

5* en m'n nummer 3 film!

avatar van sinterklaas
Prachtige film. Was lang geleden dat ik hem heb gezien maar ik kan me nog goed herinneren dat ie goed was.

Er zaten ook leuke stukken inHet feit dat die Vega en Jules een gijzelaar achterin de auto hebben terwijl vega een pistool op hem richt rijden ze over een bobbel waardoor vega per ongeluk de trekker overhaalt en de hele achterruit met stukjes gezicht is besmeurd of dat Vega over Amsterdam praat over de walgelijke gewoontes hoe die Nederlanders mayonaise op hun friet doen, hilarisch gewoon Ja dit was voor mij een geslaagt filmpje. Heb hem al een lange tijd op dvd en de dvd nog niet gezien. Moet ik dat snel maar eens doen.

Hier ook maar eens wat over schrijven dan.

Vroeger was pulp fiction toch wel de dé film om te zien. Erg gaaf op dat moment, maar tegenwoordig zijn er toch veel vlottere misdaad-komedies gemaakt. In pulp fiction zitten teveel scènes in die gewoonweg saai zijn. de overdosisscène, het schoonmaken van de auto, de eindscène in de koffiebar Stuk voor stuk niet door te komen.

Daar tegenover staan wel een aantal geniale dialogen en gebeurtenissen die waarschijnlijk over 50 jaar nog steeds besproken worden.
Vooral de stukken waarin Jackson en Travolta samen zijn, zijn erg goed.

"That is a tasty burger"

Al met al best aardig, maar duidelijk tekortkomend voor de hoogste scores. 4*

avatar van thunderball
erg goede film, maar toch vind ik Resservoir Dogs beter!

Wel knap met al die verschillende verhaallijnen natuurlijk, wat de afgelopen 10 jaar zeer veel navolging kreeg, maar dit was het origineel!

Travolta is eindelijk weer eens cool en Uma is verleidelijker dan ooit.

4 sterren!

avatar van dave
dit is de enige film die ik als perfect beschouw
elk woord, elke beweging is zoals het moet zijn.
meer woorden zijn er niet nodig

alleen sterren: 5

avatar van Rianneke_Dan
De eerste keer dat ik Pulp Fiction zag (een hele tijd geleden) vond ik er echt weinig aan en kreeg hij 2*.

Nu eindelijk (door aandringen van mijn vriend) Pulp Fiction herzien, en ik vond het echt stukken beter.

Echt ontzettende hilarische momenten tussen Travolta en Jackson waar ik echt bij moest lachen.
Natuurlijk hele droge 'oneliners', en vind het heel goed van Tarantino hoe hij op de belachelijke situaties weet te komen.
De sfeer zat er lekker in, en ik moet eerlijk zeggen dat ik, ondanks mijn lage verwachtingen het echt vermakelijk vond.

Van 2* heb ik Pulp Fiction verhoogt naar 4*

avatar van Denden 100 Piek
Wat mij betreft is dit een van hoogtepunten in de Amerikaanse cinema van de jaren 90. zo geweldig hoe verschillende onzinverhalen zoals die in Pulp Fiction toch zo boeiend en met een onovertroffen gevoel voor stijl verteld worden. Dialogen die je bijblijven, hoe onbenullig ze vaak ook zijn, dat is toch een prestatie van jewelste en wie kan dat dan ook beter dan Tarantino? John Travolta en Samuel L Jackson stelen absoluut de show in deze film, of ze nou samen of apart een scene hebben. Travolta is natuurlijk ook geweldig samen met Uma Thurman, hun gesprek in het restaurant is nog steeds zo boeiend door de eerlijkheid van hun uitspraken. Denk maar aan het stukje over "uncomfortable silences", toch wel een van de mooiere uitspraken van de film.

Helaas moet ik toegeven dat de film al sinds de eerste keer dat ik hem zag, niet alle verhalen even boeiend verteld worden. Tegenwoordig is het zo dat als ik de film opzet, dan haak ik af bij "The Golden Watch", wel na die prachtige speech van Christopher Walken, uiteraard. Bepaalde stukken film hadden eruit geknipt mogen worden, zoals de overbodige wandeling van Bruce Willis zijn personage naar zijn appartement.

Maar als ik de film dan toch weer helemaal uit kijk, is het wel weer vollop genieten met Travolta en Jackson, en "The Golden Watch" heeft ook wel hele verrassende situaties. Ik wilde de film eigenlijk 5 sterren geven, maar wegens het iets te lange en af en toe zich voortslepende "The golden Watch" halverwege de film, krijgt Pulp Fiction toch een half puntje aftrek.

avatar van maxcomthrilla
Heb dit altijd een flink overgewaardeerde film gevonden. Maar omdat iedereen in mijn omgeving deze film zo goed vindt, heb ik mij maar eens tot een herziening aangezet. Was immers ook al zo `n 4 jaar geleden dat ik hem gezien had. Ik vond het allemaal slaapverwekkend destijds. Maar zulke argumenten halen het gewoon niet meer tegenwoordig.

Grappige introductie. Des te meer omdat ik het stukje van Everybody get on the floor, this is a robbery.....al kende als een beginpassage in een nummer van The Fun Lovin Criminals. Vooral Amanda Plummer transformeert ineens in een heerlijke hysterische bitch.

Verder muzikaal gezien herkenbaar en over het algemeen best te pruimen, maar soms echt te vreselijk voor woorden. Met name dat nummer van ik meen Simly Red tijdens de 1ste scène van Bruce Willis is zo fout!

Leuk en speels element hoe de verhalen in elkaar verstrengeld raken. Een euvel is wel dat sommige verhalen stukken boeiender zijn dan anderen. Met name dat stuk bij Zed was zo clichè, zo slecht. Misschien omdat ik zulke scènes vaker gezien heb, maar dan wel stukken energieker en beter dan dit amateuristische voorval.

Op visueel vlak nogal verouderd. En behoudens enkele leuke trucjes, zoals Thurman die het woord saai niet uitspreekt maar in beeld tekent en het inzoomen op haar voeten gevolgd door de uitspraak let `s go, niet echt bijzonder. De actie momenten worden nauwelijks ondersteund door enige visuele bijval.

De dialogen in de film zijn vaak grappig. Vooral ook als je bekijkt in wat voor een context ze gebruikt worden. Zo vlak voor een klus jezelf nog even druk maken om de Nederlanders die mayonaise op hun friet doen i.p.v. bang te zijn of jezelf voor te bereiden op een klus. Door dit soort droge humor creëert Tarantino wel wat coolheid. Veel meer in ieder geval dan door het vele gescheld onderling. Met name Samuel L. Jackson en ook Uma Thurman hebben bepaalde karakteristieke eigenschappen en principes die ze ver boven de rest van de cast doet uitstijgen. Vooral gelachen toen Jackson een hamburger veroberde.

Toch wel aardig. Maar nog steeds overgewaardeerd deze film. Een makkelijke instapper die zijn glans verliest naarmate andere actiefilms opdoemen. Tijdgenoot Natural Born Killers is bv. visueel veel onderhoudender, experimenteler en haalt veel sfeer uit omgevingsbeelden, terwijl hier alleen de personages lopen te pronken. Soms nogal saai vormgegeven zoals bij Zed. Daarnaast is die scène dat Travolta wat heroïne neemt, niet omgezet in een grootschalige trip. Daar waar Natural Born Killers op zulke momenten echt wazig wordt, mede vormgegeven door strak camerawerk.

Tarantino had blijkbaar de intentie om een grote doelgroep aan te spreken en om zo weinig mogelijk mensen af te schrikken. Iets waarin hij slaagt maar ook niet meer dan dat. Het ontbreekt de film zeker aan lef en gedurfdheid. Alhoewel de lange scènes met daarin vele dialogen wel wat apart zijn voor zo `n film. De film heeft zeker een bepaalde stijl, die mij destijds niet beviel. Het oogt zeker intens als 2 personages zo `n half uur op stap gaan. Aantal leuke scènes gezien en zeker genoten van deze film. Maar absoluut geen meesterwerk! Wel een flinke opwaardering. 4*

avatar van Shinobi
Leuke film om te zien, met meesterlijke dialogen
En de acteurs die erin zitten zijn ook top, heerlijk om naar deze film te kijken.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

Meesterwerk van Quentin Tarantino. Uniek in zijn soort. Het zijn in principe allemaal stukjes verhaal die prima in elkaar overvloeien. De dialogen (vaak over de onnozelste dingen) in deze film zijn prachtig. En met de actie en geweld zit het in deze film meer dan goed. Een van de beste films die ik ooit gezien heb.

avatar van Baggerman
HarmJanStegenga schreef:

De discussie of de film

Wat mij betreft: beide!

Wat jammer dat de worshippers van deze film weer iemands toptien gaan afbranden als reactie op een negatieve beoordeling!

Het lijkt me zinniger om te proberen Anjins argumenten te pareren in de hoop hem duidelijk te maken wat ons fascineert in deze film. Ik waag een poging:

* Het verhaal Inderdaad geen lineair verhaal. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld en dat kan verwarrend werken. De kracht van de film zit echter in de briljante dialogen!

* Langdradig Tja, dit is een kwestie van smaak, ik vond het niet langdradig.

* Niet Komisch De dialogen zijn vaak zeer komisch! Maar ook humor is persoonlijk....

* Slecht acteren door eigenlijk goede acteurs Tja, volgens mij is 90% van de wereld het niet met je eens. Misschien moet je eens wat Nederlandse soaps bekijken om een beter idee te krijgen van wat slecht acteren is?

* Zat geen verrassend effect in. Nou, dat Vincent die gast per ongeluk doodschoot in de auto vond ik toch wel verrassend. Hetzelfde geldt voor wat er gebeurt voor, tijdens en na de scene waarin Marcellus Butch achternazit...

* Kinderlijk vermaak Het zal nog wel even duren voordat deze film wordt goedgekeurd voor alle leeftijden, denk ik!

* En actie, nou nee te oudbollig Wat is oudbollige actie??? Een bejaarde die een kopstoot geeft???
Waarschijnlijk bedoel je oubollige actie, maar wat is dat dan??? De enige associatie die ik daarbij krijg is zoiets als de gevechten in oude afleveringen van 'Buck Rogers', of Star Trek (die met Captain Kirk) of 'De Wrekers'. Misschien moet je deze series eens bekijken om een beter idee te krijgen van wat wellicht oubollige actie te noemen is?

* Dus voor mij meer pulp dan fiction.. Tja, dat mag je nog steeds vinden. Ieder zijn meug..... Maar geef deze film (misschien over een aantal jaar) nog eens een kans?

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb op Moviemeter deze film met 3*/5 gewaardeerd na het zien van de film, nu enkele jaren terug. Maar omdat de film zo hoog is beoordeeld wilde ik hem eens herzien. Bij deze.

Ik moet zeggen; de film is echt een stuk beter dan ik toen dacht. Nu waardeer je de sterke dialogen en de toffe actiemomenten meer als voorheen.
Maar ik vind een 4e plek in de top 250 nog altijd overdreven. De film is zeker bovengemiddeld goed en op momenten heel erg stoer, maar ik vind hem niet 1 van de beste films ooit gezien. Ik vond vooral het verhaal van Butch (Bruce Willis) erg gaaf en grappig. Willis is gewoon cool. Ook de verhaallijn van Samuel L. Jackson waardeerde ik ook erg. Maar die van Uma Thurman en John Travolta juist weer niet.
De allerbeste scene uit de film is in de winkel waar oa Butch gemarteld gaat worden maar zich bevrijd en met een samuraizwaard wraak neemt om de andere ook te redden die met een shotgun bij de dader zijn leuter eraf schiet en hem een zeer onprettige dood in het vooruitzicht stelt. Ubercool! Overigens was de scene met L. Jackson waar hij een kerkvers voorleest en daarna de persoon doodknalt ook top.
Verder liepen op het einde de verhaallijnen prettig door elkaar heen, goed gedaan.

Kortom, erg goede en vermakelijke film.

avatar van kArIzMa_Movie
'Pulp Fiction' is zonder twijfel één van de beste films uit de jaren '90. Misschien wel Tarantino's beste meesterwerk! De film won de oscar voor beste originele script.
En terecht. Tarantino staat bekend als iemand die vaak aparte en originele films maakt. 'Pulp Fiction' is niet de eerste van hem die in de prijzen valt. Wat 'Pulp Fiction' zo apart maakt, is het enorm onmerkbare controverse van goed en kwaad.

Schitterend cast; elke acteur levert werkelijk een topprestatie af! En de dialogen zijn (zoals altijd bij Tarantino) echt grandioos subliem! Gewoon uit de kunst!

Een film die je gezien moet hebben.

avatar van %%%%%%
Geweldige film met zeer fraai camara werk
Over de acteer prestaties hoef ik weinig te zeggen het plezier druipt ervan af
Verder is de verhaal gewoon erg leuk en goed
Aleen paar kleine min puntjes vind ik toch het einde voelt niet af
Als butch in de taxi zit zie je gewoon op de achtergrond dat het op een set is En de laatste minpuntje is Het laatste overval zie je op de achtergrond allemaal mensen lopen enzo en ze doen niks ze bellen geen politie ofzo ze lopen er langs net als het normaal is
Verder een geweldige film die zeker in mijn top tien komt een kleine 5

avatar van Reservoir Dogs
You won't know the facts until you've seen the fiction.

Mijn absolute lievelingsfilm aller tijden die bij herziening telkens beter wordt. En ook mijn lievelingsfilm van de heer Tarantino daarna komt Reservoir Dogs.
Alles vind ik hier gewoon subliem aan van de cast tot de dialogen.

De niet-chronologische volgorde vind ik gewoon geweldig goed en is kenmerkend Tarantino's stijl. Bij Reservoir Dogs kwamen vooral de flashbacks aan bod. Er zitten wel wat Goofs in de film maar die zitten er in elke film. De boodschap is als je hem de eerste keer niet begrijpt bekijk de film dan nog eens.

avatar van maerk
Ik had voor mijn tweede kijkbeurt verwacht dat Pulp Fiction me een stuk beter zou bevallen en ik een verhoging van mijn cijfer kon geven. Maar helaas zat een verhoging er niet in. Desondanks heb ik me nog steeds vermaakt.

Ik heb een vreemd dubbel gevoel bij deze film. Zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd, bestaat de film voor mij uit erg leuke en minder leuke delen. De opening/eind scène en het verhaal met The Wolf zijn geniaal. De openingsscène start met een hele leuke dialoog. Hierin zien we ook een fantastische Tim Roth. Het acteerwerk is overigens heel goed in de gehele film van iedereen. Bruce Willis, John Travolta Ving Rhames en vooral Samuel L. Jackson zijn een genot om naar te kijken. Zelfs Tarantino vind ik niet eens zo slecht.

Maar toch vind ik Pulp Fiction soms een beetje saai en kunnen de dialogen of problemen van een hoofdpersoon me even niet boeien. Er mist iets in de scènes, ik heb eerlijk gezegd alleen geen flauw idee wat. Uiteindelijk vind ik Reservoir Dogs toch het meesterwerk van Tarantino, een fantastische debuutfilm overigens. Hier vind ik de acteerprestaties, de dialogen, de humor, het verhaaltje en de regie allemaal net iets lekkerder. Daar voelt het gewoon een stuk beter om een of andere manier.

Hoewel Pulp Fiction van mij in vergelijking met het gemiddelde een redelijk laag cijfer krijgt, is dit toch een heel bijzondere film. Ik zou hem in een hokje willen stoppen met 'erg hoge 3,5*' films. En deze film mag dan ook absoluut niet ontbreken in een dvd-verzameling.

Zelfs naar tientallen keren blijf deze film geweldig. Ook de humor blijf leuk, zelf als je de grap kent. Dit is wat mij betreft uitzonderlijk, komedies worden toch vaak minder leuk als je ze herijkt. Quentin Tarantino laat hier zien dat hij echt de koning van de dialogen is. Ook het door elkaar heen laten lopen van verhalen is erg knap gedaan. Samual L. Jackson speelt een fantastische rol en Travolta overtref zich zelf. De rock & Roll muziek past erg goed bij de sfeer van de film. Ik kan echt niks negatiefs over deze film bedenken. Geweldige film. 5 sterren.

avatar van Nathan013
vind dit een maffe film goed geacteerd en leuk dat ze die verhaaltjes door elkaar doen. alleen ik vind de film niet echt top 10 waard.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Genot pur sang.

De schitterende dialogen, de humor in perfecte combinatie met het geweld. De heerlijke acteerprestaties en de kers genaamd Walken. De schitterend verweven tijds- en verhaallijnen. Dit visuele feest voor het oog en de geest benadert nagenoeg de perfectie. Fuck it, mijn besluit staat vast. Deze blijft op 1 in mijn top 10.

Een meesterwerk met een griffel.

avatar van Gattopardo
Quentin Tarantino's bekendste film.

De film zit goed in elkaar, is boeiend en sfeervol.
Maar naar mijn mening zwaar overgewaardeerd.

De film staat bol van het regelrechte jatwerk van Jean-Luc Godard, en is verre van orgineel te noemen.

Natuurlijk zien we in de filmwereld veel technieken uit het verleden terug,
en natuurlijk gebruiken hedendaagse regisseurs trucjes van die van vroeger.
Maar in deze film is het op sommige momenten bijna gênant te noemen.

Nu is het algemeen bekend dat Tarantino een groot Godard fan is,
en deze manier van filmen heeft van deze film een zeer gewaardeerde kaskraker gemaakt.

Maar ik zet er mijn vraagtekens bij.

Ik heb net pas deze film gezien. Stond al een tijdje op het lijstje, maar trok me telkens niet genoeg aan om 'em daadwerkelijk op te zetten. Nu toch maar gedaan, en wat blijkt? Topfilm.

Ik ben niet bekend met de films van Tarantino, en dat verklaart misschien ook wel dat ik had verwacht dat Pulp Fiction een en al actie en bloed zou zijn. Tot mijn verbazing zit de film vol met geweldige dialogen en prachtige humor.

Ik heb genoten, al denk ik dat ik de film nog eens moet zien om het nog beter te begrijpen. Ben in ieder geval aangenaam verrast.

avatar van Vinokourov
De film voor mensen die tussen 1975 en 1980 geboren zijn. Ik val buiten die categorie en zag Pulp Fiction veel later dan in 1994. Misschien wel jammer, want dit is wel zoiets dat je echt midden jaren '90 gezien had moeten hebben. Anyway, deze film is waanzinnig populair en dat zal ie ook nog wel blijven.

Met Pulp Fiction creëerde Tarantino een unieke originele stijl. Je moet er wel van houden, maar ik kan het wel redelijk trekken, die belachelijke verwikkelingen, campmuziek, stoere dialogen en schitterende loserige karakters. Pulp Fiction heeft alles van dat. Hoogtepunt voor mij is het gedeelte waarbij de auto na het ongelukje schoongemaakt moet worden.

Copycats van Tarantino en zijn films, die bijvoorbeeld menen dat zoveel mogelijk 'fuck' in een dialoog de film goed doen, veracht ik juist weer. Alleen Tarantino komt met dat soort dingen gek genoeg weg. Ik heb het idee dat hij zoals ie in Pulp Fiction laat zien, erg goed nadenkt over hoe de film in elkaar gezet gaat worden en goed aanvoelt wat cool en niet cool is.

avatar van Bottleneck
Voor de tigste keer aan het kijken en mijn god wat een meesterwerk! ben iedere keer weer zo blij als een kind. Net iets beter dan Reservoir Dogs en Kill Bill 1, ook subliem.
Een aaneenschakeling van geweldige dialogen, muziek (!), karakters, scenes, niet-chronologische verhaallijnen die samenkomen, zoveel citaten die je bijblijven "Im gonna execute everyone of you motherfuckers!", enzovoort enzovoort, alles gewoon. En de toppers spelen de beste rollen van hun leven Jackson, Travolta, Willis, Uma, Quentin zelf etc. en dan daarnaast nog lui als Harvey Keitel erbij.
Ene karakter is nog cooler dan de andere, m'n favoriet is Marsellus. Die is de laatste die je wilt verkrachten als je het dan toch al zo graag wilt
I'm gonna get medieval on your ass
5* uiteraard, en toch maar van 2 naar 1 in mn top 10. Love it.