Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van Macmanus
Nou spannend wil ik slashers ook niet meteen noemen. Die kijk ik meer voor het bloed. Maar horror films als Stir of Echoes, Ils en Sixth Sense vond ik spannender en vooral sfeervoller, ja.

Oke, bepaald niet mee eens.

avatar van dutchtuga
Gister weer delen van gezien en helemaal eens met Reinbo. Dit is imo één van de vijf beste horrorfilms aller tijden. Ontzettend intens, prachtig verteld en idd een schande dat dit niet in de top 250 staat. Zelfde kan gezegd worden van Halloween en Texas Chainsaw Massacre.

Macmanus schreef:

Mogen alledrie niet eens in de schaduw staan.

avatar van Macmanus
Of je kijkt Ils ook eerst even.

avatar van dutchtuga
Ils heb ik idd niet gezien. Las ik een beetje overheen. Andere twee zijn echt tig niveaus lager dan The Exorcist.

avatar van Macmanus
Om maar even Kos zijn woorden te lenen:
Oke, bepaald niet mee eens.

orbit
Macmanus schreef:

In die tijd werd tenminste nog hun best gedaan om een (voor die tijd) spannende film neer te zetten waar mensen nachten later nog wakker van lagen. Tegenwoordig moet alles zo snel mogelijk in elkaar gezet zijn, moet het zoveel mogelijk geld kosten, en moeten de effecten uit de computer komen. Nee, geef mij dan toch maar die oudere horror films.

hinie
Vond het toendertijd een hele enge film.
Zag hem zaterdag en vond hem minder eng , maar nog steeds geweldig om naar te kijken.

avatar van Moviestar1979
Men kan denken/zeggen wat hij/zij wil, want daar is per slot van rekening een eigen mening voor.
Echter hebben we ook met feiten in de filmwereld te maken.
" The Exorcist " was in 1973 een controversiële horrorfilm die veel veroorzaakte.
Bezoekers verlieten de bioscopen uit angst en hielden er de vreselijkste nachtmerries aan over.
Nu anno 2007 is het begrijpelijk dat bepaalde scènes lachwekkend overkomen, want de tijd is in de afgelopen jaren uiteraard niet blijven stilstaan qua special effects/make-up ed.

ik had hem nog wat spannender verwacht..
maar dat komt natuurlijk omdat hij al best oud is
tegenwoordig wordt deze film niet meer heel spannend gezien denk ik..

avatar van loves_horror
Echt een goede horrorfilm - vooral voor die tijd, maar ook nu zeer eng - , met bijgeloof en priesters (ik wil niet zeggen dat een horrorfilm met veel bloed slecht is). Ik vond de onmenselijke gebeurtenissen ook gruwelijk (bijvoorbeeld dat hoofd dat ronddraait of het 'ondersteboven van de trap lopen'). De sfeer en muziek ook goed.

Voor de iets te negatieve reacties:

Hallo mensen...... het is en blijft een film uit 1973 die in DIE tijd een sensatie was. De meeste mensen op MM waren in die tijd nog eens niet geboren ,(niet dat je dan je mening niet mag geven als je hem hebt gezien),maar toendertijd bracht deze film veel terweeg vandaar dat het zeker een classic-horrormovie blijft. Heden zullen er zeker betere maar ook veel slechtere horror films zijn maar dit is zelfs voor nu 2007 een redelijke enge film.
Maar ieder uiteraard zijn mening

squash2002 schreef:

W.m.b. is het nog steeds een sensatie.
Ken geen betere, beter dan alle meuk, juist van de laatste tijd.

avatar van Friday the 13 th
ik kan goed begrijpen dat sommige mensen deze film bij momenten saai vinden, we zijn tegenwoordig alleen maar films gewoon die snel vooruit moeten gaan en waar al dan niet flauwe schikmomenten zich snel moeten opvolgen (vooral bij japanse hororfilms). The exorcist is een film die de nodige tijd neemt om op gang te komen, de personage worden uitgewerkt........ De shockmomenten van deze film zijn achterhaald en op de dag van vandaag niet meer zo eng, maar de film is zeker de moeite waart om te bekijken. Iedereen zou deze klassieker toch minstens 1 keer gezien moeten hebben.......... anders vrees ik dat je een fameus gat in ke cultuur hebt.

En voor de mensen die hem saai vonden........dan raad ik je zeker niet aan om rosemary's baby te zien............. hier worden de personages nog meer uitgewerkt.......maar ja het zijn dan ook oude films .

nokkie335
hier kunnen alle film makers wat van leren. het is voor z'n oude film zo mooi gemaakt. het is spannend en meeslepend. ik hou echt van deze film.

voolal als zij de trap of komt gekropen is heel mooi. ik ben echt helemaal fan, het is mijn lievelings film

avatar van mikey
Tip: kijk deze film ens met de audio comm. van Friedkin. Dat maakt de film nog ongelooflijker. Ook vanwege een boel elementen die zelfs ik over het hoofd gezien heb.

Jantje666
Friday the 13 th schreef:

en tegenwoordig is een film waar langer dan 2 minuten niets in gebeurt voor velen meteen een "Kut film".....

Movie_fan#
Ikzelf vind deze gewoon te eng, ik heb uitgevonden dat horror niks voor mij is en vooral deze dan niet. Het is opzich allemaal heel mooi gemaakt enz, maar voor mij is deze film te eng om eerlijk te zeggen

verhoog wel naar 3,0 * door het verhaal en acteren van regan.

orbit
Jantje666 schreef:

Raar dat dat ze niet opvalt bij films zoals The Ring of Blair Witch, waar vaak nog veel langer NIETS in gebeurt.. waarschijnlijk heeft het eerder met wansmaak te maken

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit komt uit een periode waarin horrorfilms heel sterk waren. In de jaren '70 werden wel meer horrorfilms groot: The Omen, Jaws, Alien, ... en in veel gevallen zonder overdreven actiescenes maar met dialogen, suggesties, spanning. De spanning wordt stilaan opgebouwd en wordt als maar sterker. Bij horrorfilms van nu zoals Saw bouwt men de film niet echt op, maar komen de bloederige scenes al in de eerste vijf minuten. Film als The Exorcist zijn daarom veel spannender.

Wel raar dat deze niet in de top 250 staat, net als Jaws...

avatar van mikey
Film Pegasus schreef:
Film als The Exorcist zijn daarom veel spannender.
Deze film is ook spannend omdat het verhaal zo goed is dichtgetimmerd zodat je er helemaal in op kan gaan.

Klassieker..5,0

echt goed en enge film!!!!

avatar van piranja
Een super enge film

Hij is doodeng! Kan misschien door het feit komen dat ik net de leeftijd '14' heb behaald maar euh..

Ik keek hem in het donker, de volgende ochtend zat ik huilend beneden bij mn ouders; ja, deze film heeft een erge indruk me gemaakt.

^^ niet om te zeggen dat ik hem nu NIET meer eng vind, want als ik stukjes zie op Youtube, flip ik nog steeds gedeeltelijk =)

Mijn mening: Goeie enge film, ookal is-ie in .. 1973 (?) gemaakt.

avatar van Linn
Na tig keer gezien te hebben vroeger nog maar eens herzien. Voor een film uit '73 vind ik dit echt wel een knap staaltje horror. Leuk acteerwerk van de jonge Blair (wat in deel 2 wel een pak minder is)
Echt eng is het niet meer (vroeger wel) Maar er hangt een constante dreigende sfeer waar ik wel van houd bij zulke films. Verrassende 4*

Vond deze ook nog goed gaan.

Niet omdat het spannend is, vond ik absoluut niet. De helft van de film is doodgewoon drama met een bijbelse schwung.

Maar het sfeertje zit goed en jaagt je zonder te vervelen doorheen de twee uur, wat best lang is voor een horror. Blair speelt het inderdaad opvallend goed, een paar leuke scenes zorgen dat het interessant blijft (met name het gevloek en gebrul - wat ook een hoop leuke samples oplevert).

Leuk verder om Burstyn eens op jongere leeftijd te zien, al vond ik haar nu niet altijd even best acteren.

't Had wat beter gekund, voornamelijk beide priesters dan, die tijdens het exorcisme echt stevig onder moeten doen voor Blair. Einde is ook een beetje plots, maar al bij al een sfeervol, rustig verteld horrortje. Eng is't alleen niet meer.

djelle
Aan wat lag het precies dat je het niet eng vond? Dir. Cut of het origineel gezien trouwens?