Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

"The Version You've Never Seen"

Verder vond ik het gewoon niet meteen spannend. De spannende "montage" was een beetje knullig, de scenes waren verder op zich welspannend opgebouwd, maar 't is vooral veel kijken naar een kind bezeten door de duivel die wat vuiligheid spuwt. Nogal kale registratie, weinig werkende (audio)visuele opsmuk.

avatar van Mescalino
Hoe dan ook dit blijft een klassieker.
Zijn 5 sterren meer dan waard en verdient zeker een plek in de top 250

Nou , ik zelf ben dus een echte horrorliefhebber , en heb al heel veeeel films in mijn collectie. ben er echt gek van. Maar deze film hoef ik niet. heb m al vaak gezien, maar hij blijft zo eng. ik wil m gewoon niet hebben!! ahhahaa

avatar van mikey
Hij is ook tye eng, ook voor bijvoorbeeld mij.

Hij blijft idd eng , deze film heeft door de jaren nog altijd zijn
glans niet verloren

Èén van de beste oudere films die ik ooit gezien heb. Hij is wel redelijk eng maar het had toch wel wat meer gemogen.

Ik geef hem hetzelfde als The Exorcism of Emily Rose.

Drazenko
Griezelgste film allertijden zoals er staat.
De film is boeiend, en er wordt goed geacteerd!

NO;
Nou ik vond ik er eigenlijk gen reet aan!
iedereen zei: OMG die moet je nooit kijken die is zo eng
ik hem samen met een vriendin gekeken en we begonnen met het geluid uit.. omdat we bang waren dat het te eng was ;$
maar.. we hebben ons een paar keer dood gelachen,, het is ook nog is een dom verhaal;S
over een meisje dat de duivel in zich heeft,, wat vreselijk on-orgineel!

Ik heb een vriend en die keek deze film toen hij 9 was ( durfde twee maanden bijna niet naar de WC

4.5 sterren. Deze film is gewoon perfect als horrorfilm. Je zou kunnen stellen dat veel moderne horrorfilms voortgekomen zijn uit dit meesterwerk van William Friedkin. De film verdient eigenlijk 5 sterren, maar omdat de film na enkele keren kijken toch wel tegensteekt, en bovendien zeer traag is, geef ik het een halve ster minder.

5! Geen woorden voor nodig...

Ik vond m helemaal niej eng eigelek, en dat terwijl ik 11 ben!!

kijkert
Samara Morgan schreef:
Ik vond m helemaal niej eng eigelek, en dat terwijl ik 11 ben!!

't Is ook een 16+ film, dus jij MAG hem nog helemaal niet eng vinden!

ik had er meer van verwacht.
mijn vader had gezegt je zal een week niet kunnen slapen maar eigelijk vond ik er niets aan nu ga ik the beginning zien hopelijk is die beter tog 3punten van de special effects in die tijd was het ongelooflijk:D

NO; schreef:
het is ook nog is een dom verhaal;S
over een meisje dat de duivel in zich heeft,, wat vreselijk on-orgineel!

Ja, dat wist niemand vooraleer hij de film bekeek :s

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
NightWolf schreef:

Ja, dat wist niemand vooraleer hij de film bekeek :s

Met een titel als 'The Exorcist' (duiveluitdrijver) kan je dat nochtans wel verwachten. Deze film heeft nochtans niet veel films als voorbeeld, dus qua origineel idee zit dat wel goed. En hij is sterk uitgewerkt met groots acteerwerk en uitgebreide dialogen. Sterk script dat er voor zorgde dat deze film meer werd dan een B-horrorfilm. The Exorcist was één van de films, zoniet DE film die ervoor zorgde dat eindelijk horrorfilms aux serieux werden genomen bij oa de Oscaruitreikingen.

avatar van Lady_Movie
een hele enge film
heel goed om te zien.

een 5.0

avatar van filmlens
Onderhond schreef:
"The Version You've Never Seen"

Sound effects waren voor die tijd en zijn nu nog
steeds geweldig , zeker als je het verhaal kent van
Gonzalo Gavira.

avatar van N811
Heeft deze film te weinig stemmen voor de top250?

deze film heb ik heel mijn leven al eng gevonden en ik heb hem nog nooit helemaal gezien.
als ik hier een foto van zie ben ik al heel de dag wakker beetje kinderachtig he voor een man van 31 jaar ik weet het.

avatar van fieko
te goeie film het is dat ik um met vrienden keek want alleen was ik gek geworden

avatar van sinterklaas
Ik heb de 2000 versie gekocht. Der zijn toch geen dingen uitgeknipt hoop ik?

avatar van Saffie
sinterklaas schreef:
Ik heb de 2000 versie gekocht. Der zijn toch geen dingen uitgeknipt hoop ik?

Nee, daar zijn dingen aan toegevoegd. Volgens mij was dat het begin en die scene dat ze achteruit de trap af komt.

orbit
Briljante scène btw!

Saffie schreef:

Ik dacht dat die trapscene de beroemdste scene was in The Exorcist maar die bleek dus in 2000 vertoont te zijn. Raar.

Maar toegevoegde scene's? Dat klinkt beter.

avatar van sinterklaas
Nou, ik vond dit nou niet een horror. Ik vond dit meer een komedie. Hierboven gelezen dat mensen hem zooooo eng vonden, nou dat valt reuze mee. Als dat behekste meisje alleen maar vloekt en kotst dan werkt dat alleen maar op mijn lachspieren. Of dat ze schreeuwt: Let jesus fuck you!!!(terwijl ze zich met een kruisbeeld masturbeert) Lick me, Lick me!!!!! hillarisch gewoon.

Of die scene met die twee priesters die hun eigen helemaal kapot bidden om dat meisje weer gewoon te krijgen. Of dat een priester een lading kots over zich heen krijgt. Nou echte horror hoor.

Wat wel een beetje creepy was was op het moment dat die vrouw de keuken inloopt en dat dan het licht even uit gaat en dat je dan een 1 seconde een eng gezicht op de afzuigkap ziet staan.

Gewoon een hillarische horrorfilm. Ik snap echt niet waarom er geen komedie bij de gerne staat.

Deze film is denk een schande voor de katholieke kerk.

FUCK ME! FUCK ME!

avatar van jumpstylemovie
jezus , ik heb er een heel trauma aan overgehouden.
eerst dacht ik toen ik de film zag : oeeeeeee die lijkt me leuk
vond ik toen trouwens ook leuk
maar daarna dacht ik nergens anders meer aan dan deze film
vooral als ze omgekeerd de trap afkomt is hard!!
dat gegrom in die stoel is gewoon nep en niks.
4.5**** voor de uitstekende horror klasse en perfect enge muziek.

gebruiker_56935
Classic one. Scene's die je nooit vergeet nadat je de film gezien hebt. Prachtig, 4 sterren.

Waarom moest dat meisje nou een lage stem krijgen toen ze eenmaal was bezeten. Als ze gewoon haar eigen stem had gehouden was het (vind ik) veel enger geweest. Maar door die lage stem word het eerder een soort komedie met dan ook nog die grove woorden.

avatar van jumpstylemovie
fanaat schreef:

vind ik niet als ze zo'n meisjes stem zou hebben is er niks engs aan .
deze stem past bij haar rottende gezicht