Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

avatar van horizons
Hugs in plaats van Hux is omdat Poe hem bewust zo noemt. (TLJ). Beetje de boel aan het dotten.

Voor de rest altijd Hux.

avatar van Woland
Ajax&Litmanen1 schreef:

Alsof zij dat weten die vertalen. Gewoon belachelijk. Geen mens in de wereld spreekt over een Artoo in tekst.

Behalve, bijvoorbeeld, George Lucas zelf. Weet ook niet of dit een bewuste keuze is van de vertalers, inconsistentie, dat ze het script/Engelstalige ondertiteling hebben vertaald of fonetisch, maar ik vind het wel een beetje flauw om de vertalers te bekritiseren voor iets wat gewoon niet fout is.

avatar van kleintje 2
J.J. abrams weet met dit verhaal de fouten van Rian Johnson goed recht te trekken. Entertainend en visueel een plaatje. John Williams gaat weer tekeer met zijn score. Het eerste gedeelte van de film zou veel beter passen binnen The Last Jedi, omdat dat verhaal slechts half succesvol was. Toch een acceptabel eind waar mee te leven valt. Een 7,6/10 voor The Rise of Skywalker.

horizons schreef:
anakin was op einde toch te horen?.

Er waren 6maanden geleden al re shoots gemaakt met Anakin….maar KK heeft deze re shoots geschrapt. The Rise Of Skywalker Hayden Christensen HUGE News Revealed (Star Wars Episode 9) - YouTube

Laars schreef:

geruchten.

Woland schreef:

Ik kom de termen Artoo en Threepio al decennia tegen in boeken, comics, fora, etc... had geen flauw idee dat dit iemand die raar vond.

avatar van Basto
Hij wou tech gewoon vertellen dat tie homo was. Maar uiteindelijk hebben ze dat toch niet aangedurfd vanwege de Chinese en Oost Europese markt.

Palpatine redde voor mij de film nog wat maar de afloop weet je dus al op voorhand. The dark side never wins.

Op het einde van de film zitten Lando en Jannah samen en dacht ik even hey, 2 zwarte personages en het is star wars, die moeten wel familie zijn, dat zou de overtreffende trap van plot convenience zijn, maar eerder als sarcastische opmerking over de kwaliteit en originaliteit van hun ideeën.

Nu is er een star wars companion boekje, dat ook canon is en enkele dagen geleden is uitgekomen, waarin staat dat Lando wel degelijk een dochter heeft, die decennia geleden is verdwenen en waarvan Lando heeft ontdekt dat de first order achter de ontvoering zat. Ze zou ongeveer de leeftijd hebben van Jannah, je weet wel, dat meisje dat decennia geleden door de first order werd ontvoerd.

Ze kunnen het echt niet laten, hè. Uiteraard kan je dat gaan interpreteren als puur symbolisch, maar zou het iemand verbazen indien het echt wel de bedoeling was om een directe connectie te suggereren en het universum nóg kleiner te maken? Benieuwd of er dialogen waren waarLando dat verhaal ook zelf vertelt, die geknipt zijn omdat het echt wel te stom zou zijn.

avatar van Pennywise76
Mooi einde van deze geweldige saga!

avatar van jacobine_rodijk
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zou me niet verbazen dat scripts door de studio geleverd worden als hulpmiddel aan vertalers. Als je als leek echt alles op oor moet vertalen - zeker met een Star Wars film dat praktisch een eigen woordenboek heeft aan termen - lijkt me onbegonnen werk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oef! Mijn verwachtingen waren al laag, dus dat de film zelfs dán nog een teleurstelling is, is noemenswaardig. JJ Abrams - die van die brave herhalingsoefening The Force Awakens - gaf in interviews aan dat hij na het ietwat controversiële The Last Jedi van Rian Johnson meer risico’s durfde te nemen en dus Rise of Skywalker gewaagder zou worden dan oorspronkelijk. Na de film gezien te hebben vraag ik mij in hemelsnaam af hóe braaf JJ Abrams is als hij niet ‘gewaagd is’. Want aan de TROS is niets gewaagds (met die afkorting klopt die zin dubbel). Sterker nog, er zijn weinig films die zo volgens verwachting en het boekje verlopen als deze negende Star Wars film. Wie ook maar iets vernieuwends verwacht, komt bedrogen uit.

Abrams blijkt wel een meester in het ‘doen alsof’. Tijdens één van de eerste momenten, als Rey het voertuig met Chewie opblaast, dacht ik oprecht nog dat dit een sterke en mooie tragische keuze kon zijn. Maar nee, een shot later zien we Chewie weer. Vervolgens is C3PO aan de beurt, met z’n geheugen. Hij krijgt een dramatische tekst, maar een handjevol scènes later krijgt hij z’n geheugen terug. Wat blijkt; niemand is ooit in gevaar. Zak je in drijfzand, dan kom je gewoon onder in een gang uit. Ben je neergestoken, dan kan The Force je genezen. Besluit je tijdens de grote climax jezelf op te offeren door achter te blijven en iedereen te redden, dan blijkt dat je ook gewoon weer terug op het schip kan springen en alsnog mee kan feesten tijdens de laatste scènes. Het is doodvermoeiend en compleet stupide hoe weinig er eigenlijk op het spel staat. En dat voor een grote finale.

De nieuwe hoofdfiguren waar we al drie films naar kijken boeien eigenlijk nog steeds niet, maar die krijgen alsnog meer te doen dan andere figuren die heel suf worden afgeserveerd. Niet bepaald subtiel zet men het niet zo geliefde personage Rose uit The Last Jedi aan de kant, maar ook een Maz Kanata is na drie films nog steeds een achtergrondfiguur. Gelukkig had Lupita Nyong'o dit jaar twee hele goede rollen, dus haar jaar wordt er niet door verpest. Ergens lijkt men ook te weten dat dit allemaal nergens op slaat, want de meest geslaagde grap in de film is die met Hux en zijn ”I am the spy”. Oprecht hilarisch, men lijkt daar te snappen hoe dom het allemaal eigenlijk is. Maar op de meeste momenten neemt de film zichzelf veel te serieus. Zo laat Lando even zijn hoofd zien, puur om te verwijzen naar de eerste films, maar een rol van betekenis krijgt ie niet. Of je moet een enorm ongemakkelijk momentje aan het einde ‘een rol van betekenis’ noemen. Ik kon nog wel genieten van Palpatine, sowieso de leukste rol uit de hele Star Wars serie. Hij mag misschien niet zo lekker schmieren als voorheen, maar was wel blij ‘m terug te zien. Ik twijfelde nog even of zijn naam noemen een spoiler zou zijn, maar helaas behandelt de film zijn terugkeer ook als een gegeven door hem in de trailers en posters te stoppen. Juist zijn aanwezigheid had een leuke verrassing kunnen zijn.

Het script van TROS is verder oersaai. Men is de bijna de gehele film bezig met het zoeken naar ‘dingen op plekken’. Nogmaals, een zoektocht zonder enige dreiging of spanning. Het is vooral wachten op dat lang uitgestelde eindgevecht. Een climax waarvoor men lijkt te hebben gespiekt bij Avengers: Endgame, met zowel de verschijning van alle hulptroepen op het laatste moment evenals de eindzinnen van Rey en Palpatine, die wel héél erg overeenkomen met de laatste zinnen van Thanos en Tony Stark. Verder is de hele climax ook maar een zooitje. Een hoop rondvliegende schepen en wat geknal, een gevecht dat me veel deed denken aan The Matrix Revolutions. En dat is nooit een goed teken. Ik had al niet verwacht dat JJ Abrams van deze finale een gewaagde of vernieuwende film zou maken. Maar dat dit zo’n inwisselbare en suffe film zou worden, die je na een paar uur alweer bent vergeten, had ik ook weer niet zien aankomen. Ergens heeft ie dus toch iets onverwachts gedaan, die Abrams.

2 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Chainsaw schreef:

Op zich heb je gelijk hoor, maar laten we niet doen alsof de voorgaande 8 Episodes nou op dat vlak heel goed waren. Daar overleefde alles en iedereen het ook op het laatste nippertje, ondanks dat ze tig keer in gevaar waren. Sterker, heeft niet bijna elke franchise blockbuster hier last van?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ajax&Litmanen1 schreef:

Klopt, dat is ook een gemis van de meeste blockbusters. Maar zo extreem binnen de lijntjes kleuren als Abrams hier doet is wel erg suf, zeker als het gaat om je grote finale. Hier is het niet niet eens 'op het nippertje'. En dat valt extra op als je steeds wel van die flauwe opzetjes geeft dat er wél iets gaat gebeuren. Denk dat de enige verrassing in TROS de terugkeer van Harrison Ford was, maar dat komt enkel door de acteur.

Vooraf toch een beetje huiverig naar de film gegaan gezien de uiteenlopende recensies. Maar ik vond het een heerlijke film, werd meegenomen in de wereld van Starwars en die onderdompeling is gewoon top. Veel actie.echt niet verwacht dat Rey van de dark side was en Ben van de Jedi. Leuke twist! Ga je Starwars heel serieus nemen zoals sommigen hier doen dan is er wel wat aan te merken op het script, maar ach dat is bij de andere Starwars niet net zo het geval? Gewoon heerlijke blockbuster! Ik ben niet teleurgesteld laat de volgende trilogie maar komen. In de tussentijd lekker genieten van de Mandelorian.

Basto schreef:

Encyclo - Dierenwoordenboek
Homo is gelijk of mens
Cultureel Woordenboek - Levenswetenschappen ~ homo - cultureelwoordenboek.nl

avatar van mjk87
Homo is ook kort voor homoseksueel: Gratis woordenboek | Van Dale - vandale.nl

Ik dacht overigens dat hij zijn liefde voor Ridley wilde uiten.

avatar van Basto

Dierenwoordenboek?

Verder hoef je niet serieus in te gaan op mijn overduidelijk satirische comment. Komt niet zo snugger over vooral.

avatar van FlorisV
Na een eerste keer zien in de bios is mijn indruk dat dit de beste van de trilogie is, maar de eerdere delen zijn al flink in mijn achting gedaald na vaker te kijken naar die films en naar de reacties van anderen erop. Ik heb even goed een leuke avond gehad ermee en me niet teveel geergerd. Er valt genoeg te zeggen over de film:

-er had makkelijk een half uur afgekund (dat hele gedoe met die dolk);
-teveel is ineen gepropt, met name in de eerste helft is het tempo niet prettig omdat er tussen overgangen geen seconde rust wordt genomen;
-het offer van de Uitverkorene om Palpatine te doden wordt onderuit gehaald;
-de schaal is te opgeblazen, 10 Star Destroyers vond men niet genoeg, nee het moesten er 1000 zijn? En ze kunnen ook nog planeten opblazen? Nergens voor nodig;
-3po heeft het over zijn "vrienden" maar we hebben nooit kunnen zien wanneer dat gebeurd is;
-overdaad aan karakters en cameo's die niet altijd veel toevoegen;
-die nieuwe armada die uit het niets komt om plotseling het verzet te helpen, sloeg helemaal nergens op;
-opeens is er een kettingreactie die zowat alle Star Destroyers sloopt? Pfff;
-overdaad aan totaal overbodige fan service dingetjes die haastig stuk voor stuk afgevinkt worden;
-teveel locaties met te weinig eigenheid;
-waarom die helm weer? Kylo's karakter was juist zodanig gegroeid dat hij die niet meer nodig had;
-veel actiescenes maar geen enkele die memorabel en creatief uitgewerkt is, nergens een inventief duel zoals Obi tegen Jango in deel 2 of Vader tegen Luke in deel 5;
-Palpatine is de ultieme Sith Lord die vele krachten tot zijn beschikken heeft maar toch besluit hij precies dat wapen in te zetten wat helemaal niets uithaalt tegen een lichtsabel: de force lightning. Waar het in Return of the Jedi een doodenge, nare keizer is, is het hier een seniele sukkel;
-eerst is het de bedoeling dat Rey Palpatine doodt, vervolgens opeens weer niet?

+de tweede helft is sterker, betrekt je meer bij het verhaal;
+Kylo wordt nog wat verder uitgediept;
+sterke scenes tussen hem en Rey;
+de scenes met Leia zijn knap gedaan;
+Rey krijgt eindelijk haar achtergrond verhaal (had eigenlijk in TLJ moeten gebeuren);
+een redelijk waardige afsluiting van het verhaal voor deze twee karakters;
+repareermannetje Babu Frik, het leukste figuurtje sinds Salacious Crumb;
+3PO heeft eindelijk iets te doen;
+de acteerprestaties, iedereen levert goed werk;
+visueel prima in orde.

De film moest teveel de rotzooi op te ruimen die Rian Johnson achterliet maar evengoed heeft JJ Abrams flinke kansen laten liggen en wordt het eens temeer duidelijk dat hij weliswaar mooi kan filmen, maar niet creatief genoeg is om met goede eigen ideeen te komen. Verder kan de film niet losgezien worden van de gehele trilogie, waarbij de grote zwakte is geweest dat er nooit een visie is geweest voor het grote geheel.

avatar van rcuppen79
Laatste deel van de Skywalker-saga uit het Star Wars universum en helaas misschien wel het minste deel uit de reeks van 9 films.

Voor dit sluitstuk, nam J.J. Abrams weer de regie over van Rian Johnson die veel kritiek kreeg met het door fans verguisde The Last Jedi. Maar ik moet bekennen dat ik The Rise Of Skywalker nog slechter vind dan The Last Jedi.

J.J. Abrams kleurt andermaal binnen de lijntjes. Dat deed hij met The Force Awakens ook al, maar toen was het allemaal een stuk boeiender en voelde het geheel minder geforceerd aan. Het verhaal is vrij belabberd en de zoektocht naar de planeet waar Palpatine zich schuilhoudt is weinig boeiend. Het gaat ook allemaal veel te makkelijk. Luke Skywalker had hier blijkbaar jarenlang tevergeefs naar gezocht, maar Rey klaart het klusje in een paar dagen.

De ontwikkeling van het personage Rey was al behoorlijk geforceerd in de voorgaande films. In deze film doen ze er nog een schepje bovenop. Anakin en Luke Skywalker hebben jarenlang getraind onder leiding van ervaren Jedi-masters om de Force te gebruiken, maar geen van beiden komen maar enigszins in de buurt van de krachten die Rey in deze film bezit. Het is meermaals een punt van kritiek geweest van Star Wars-fans dat deze ontwikkeling van Rey te snel ging en daardoor ongeloofwaardig was. Maar helaas in deze tijd lijkt het erop dat scriptschrijvers geen geduld meer hebben en alles maar snel snel moet, om zodoende meer spectaculaire actiescènes op het beeld te toveren. Want hier heeft The Rise Of Skywalker er voldoende van. Helaas met weinig emotionele impact, want nergens krijg je het idee dat de helden echt in moeilijkheden verkeren. Telkens komt het op het laatste moment weer goed. . We hebben vele oorlogen in het Star Wars-universum gezien, en de meesten waren meer memorabel dan in deze film. Over het geheel is de film erg lawaaierig en zit er weinig verhaal in. Uiteindelijk vind ik deze vervolgtrilogie geen waardige toevoeging aan de overige zes films.

avatar van Hando
FlorisV schreef:

+Kylo wordt nog wat verder uitgediept;
+sterke scenes tussen hem en Rey;

De film moest teveel de rotzooi op te ruimen die Rian Johnson achterliet.

Wat zat er in en wat zat er niet in TLJ

avatar van krosnicky
Way better Than the Last Jedi ja een super goeie film kon het niet worden want JJ kreeg de taak om alles wat Ryan verknoeit had terug recht te zetten en daar is hij redelijk in geslaagd het verhaal is kijkbaar van de 3 films vond ik Adam Driver hier het beste en ja wat moet ik verder zeggen het is een star wars film gemaakt door heel wat mensen die de oude films ook maakten dus slecht zal het voor mij eigelijk nooit echt zijn wat ik wel liever had gezien is op het einde hoort Ray de stemmen van belangrijke Jedi,zoals Asoka en Anakin ik had liever al de Jedi in force ghosts gezien en ik denk eigenlijk alle fans

rcuppen79
Luke heeft niet jarenlang training gehad. Hoe kom je daarbij?

Een lege film.

Het bevat de elementen die we kennen van eerdere films, maar dan met een wel heel erg standaardverhaaltje, waardoor het geheel erg voorspelbaar is geworden.

avatar van krosnicky
horizons schreef:
rcuppen79
Luke heeft niet jarenlang training gehad. Hoe kom je daarbij?

Ja en ze is de kleindochter van The emperor en dus sterker dan iedere Jedi dus soizo heeft ze minder training nodig

avatar van merrin
Weet je wat een slechte film is? Dat is een film waar niemand over wil discussiëren en waar niemand wakker van ligt. Hier heb je getrokken messen aan weerszijden van het spectrum.

Ik heb er in ieder geval meer van genoten ook al besef ik dat de grootste fout van Lucasfilm was, dat ze geen plan hadden voor de drie films. Snoke had dé aartsvillain moeten zijn voor de drie films. Palpatine was Plan B.

Hoeveel scripts moet Chris Terrio eigenlijk verprutsen vooraleer hij geen werk meer vindt in Hollywood?

avatar van Phantasm
Aardige afsluiter, had er niet echt hoge verwachtingen van, maar het viel me mee.

De film hield er zo'n snelheid op na dat de momenten die indruk moesten maken een beetje onder de voeten werden gelopen.