Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

Esteban schreef:
Een idioot heeft op een bepaald forum de clue van de hele trilogie open en bloot geplaatst. En zelfs nadat het aangekaart is, plaats die geen spoilertags. Het antwoord op de vraag die het publiek reeds sinds 2015 bezig kon houden. Mensen die daar plezier aan beleven, ik heb daar geen woorden voor. Enfin, die heb ik wél natuurlijk, maar ik ga ze niet gebruiken.

Lekker vaag dit. Welk forum? Welke clue? Ik kijk graag SW, maar had eigenlijk niet echt openstaande vragen die ik dolgraag beantwoord had willen zien

avatar van Esteban
Een besloten forum. Dé clue rond de afkomst van Rey en al wat daar aan vast hangt, stond er gewoon open en bloot. Voor mij is het verpest. Natuurlijk zal ik nog met plezier kijken, maar wat het verhaal betreft, is de verrassing er voor mij volledig af nu.

avatar van sierrra
Nu blijkt dat Snoke een kloon was had JJ Snoke in deze film nog gewoon kunnen gebruiken als de big baddy en was de Snoke die Kylo in TLJ dood gewoon één van de klonen. In plaats krijgen we het domme verhaal dat Palpatine nog leeft e.d. Gemiste kans JJ.

avatar van horizons
Esteban schreef:

Welk forum. Ik wil wel weten waar ik nooit heen moet gaan.

avatar van Esteban
Je kan er niet heen. No worries. De mods hebben de post op mijn vraag verwijderd.

Maar het is echt balen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Overigens snap ik werkelijk niet dat je een Star Wars forum bezoekt voordat je de film hebt gezien. Dan vraag je er ook wel een beetje om.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zeer voorbarige conclusie.

Het ging helemaal niet om een Star Wars forum, zelfs geen film-forum, ook niet om een thread waar zou je SW-spoilers zou verwachten.

Zeer voorbarige conclusie.

Ik lees een besloten forum. Ging er vanuit dat het dan voor SW fans was. Maar goed, misschien was ik te snel.

Bij dit soort films kan je gewoon beter fora en social media even mijden tot je de film hebt gezien. Anders neem je een risico. Op MM gaat het gelukkig maar om 1 topic dat je even niet moet bekijken.

avatar van Esteban
Dat laatste doe ik altijd. Alleen verwacht je het niet zomaar uit het niets ineens op je bord te krijgen. Er zijn nog een paar mensen (handvol) die niet gelukkig waren hiermee, om het zacht uit te drukken. Gelukkig hebben we kunnen voorkomen dat er nog meer 'slachtoffers' vielen.

Ik wou gewoon even mijn teleurstelling delen. Het is balen om zo de hele clue te weten.

avatar van mjk87
weerwolf79 schreef:

En wat moeten wij met deze informatie?

Lees de discussie daarboven even. Scheelt mij weer een langere reactie.

avatar van IH88
Het is ook wel fijn dat nu eindelijk duidelijk is dat Finn ook 'force sensitive' is. Daar hebben ze twee films lang omheen zitten te draaien. Daarom was Boyega ook zo blij met de film, want als ze in toekomst een deel 10 gaan maken (of een Disney plus serie) dan kan Finn en Jedi zijn. Of Finn is zoals Leia en gaat er niet verder in.

avatar van synec
Finn is force sensitive? Ik dacht dat hij tegen Rey wou zeggen dat hij een verliefd was op haar.. maar mijn God, laat dit de laatste zijn in het hele Skywalker verhaal en deze personages. Geen deathstars meer of first order/final order, resistance/rebells, laatste jedi’s...

Van mij mag de volgende Star Wars film echt eindelijk eens over iets totaal anders gaan met nieuwe verhaal beats aub. Of een Knights of the old republic verhaal zie ik ook wel zitten. Dit universum is oneindig groot en barst van potentieel. Hopelijk ziet Disney dat in.. en Mandalorian bewijst dat we de bekende personages niet nodig hebben.

avatar van skinny_tie
Esteban schreef:
Op het moment dat dit in de film naar voren komt brengt het geen schokgevoel teweeg ofzo. Gewoon een beetje info dat, doordat het zo laat in de reeks wordt ingebracht, eigenlijk geen impact heeft op de ontwikkeling van het verhaal/de personages. Lijkt me echt een beslissing die nooit vooraf was gepland.

Ik heb de film eergisteren gezien, en de dagen ervoor had ik alle SW films weer eens gekeken. De originele trilogie blijft leuk, de prequels beter dan een paar jaar terug, TFA vond ik weer fun om te zien ondanks het hoge "Mary Sue" gehalte en TLJ....blijft gewoon weinig aan vind ik.

The Rise of Skywalker was leuk, ik heb me ermee vermaakt. Echter had ik de film nog veel meer gewaardeerd als ze iets anders hadden verzonnen voor deze scènes :

Rey die met force pull een cargo ship tegenhoud, right. Zelfs fucking Yoda kon in de prequel met veel moeite die beam tegenhouden tijdens het gevecht met Dooku, maar Rey doet het wel eventjes, nope!

Ik had er meer vrede mee gehad als Luke dit has gedaan, maar het kan niet want Rian Johnson besloot hem te killen in TLJ. En het ergste was het laatste gevecht, hoe fucking belachelijk was dat? Man wat dood en dood zonde. Dat had echt een episch gevecht kunnen en moeten zijn.

Sowieso hadden ze met Rey vanaf TFA gewoon even normaal moeten doen en haar rustig op bouwen, net zoals Anakin en Luke, beide hebben training gehad. Maar zij kan ineens idioot goed vliegen, beter dan Poe, ze begrijpt Wookie taal, en ze verslaat Kylo easily. Hoe dan ook... ik kon de action scenes zeker wel waarderen, Kylo was toffer in de film, het negeert eigenlijk gewoon TLJ en dat is goed.

Wat deze trilogie sowieso vreselijk mist zijn gave lightsaber battles. Wel moet ik zeggen dat ik de immense negativiteit online niet zo begrijp. Zelfs de media die van TLJ smulde kraakt deze aan alle kanten af., sorry maar no way dat TLJ beter is dan deze.

Vergeet ik bijna het eind gevecht op te noemen. Wat een droevige tyfus bende was dat zeg. Echt onbegrijpelijk dit. Het echte einde is ook gewoon stom. "My name is Rey........Skywalker." ja niet dus. I get it, je schaamt je ervoor een Palpatine te zijn, maar kom er gewoon voor uit en laat zien dat Palpatine vanaf nu voor iets goeds staat.

avatar van Woland
De vorige Star Wars vond ik maar bar weinig aan, met suffe verhaallijnen en karakters en een plot wat van toevalligheden aan elkaar hing. De verwachtingen voor deze The Rise of Skywalker waren dan ook niet zo heel erg hoog, maar ik ben best wel positief verrast. Het is gewoon een behoorlijk fijn stukje Hollywood-popcorn-spektakel, waar de Star Wars-sfeer weer een stuk beter naar voren komt en wat er gewoon strak uitziet. Vooral de tempel van Palpatine en de Death Star op zee zagen er erg gaaf uit. Het verhaal vond ik verder niet zo boeiend, maar me echt eraan storen, nee, dat ook niet. En dan kan ik wel wat gaan mopperen over de vele deus ex machina's, over de onzinnige lichtsabergevechten, en over de nogal irritante en flauwe quasi-almachtige Palpatine die uit het niets terugkomt uit de dood, met een gigantisch leger dat uit het luchtledige komt vallen, maar uiteindelijk was het gewoon een prima middagje vermaak in de lokale bios. En dat was meer dan waar ik op had gerekend.

Zal de vertaler van de bios film echt niets van Star Wars afweten?

Vertaald hij of zij nou echt Artwoo en Threepio op deze manier??? Afknapper...

avatar van Spoelworm
Deze film heeft zich toch de hele dag door mijn hoofd weten te spelen. Nu weet ik wat mijn probleem is, buiten dat hij gewoon behoorlijk chaotisch is. (de editing was VERSCHRIKKELIJK de hele film door. Wie heeft hier lopen te knippen en plakken , man man)

Ik zei dat ik hem los ging zien van de originelen reeks, maar dat kan ik schijnbaar toch niet . Nou geef ik toe, dat het rond deze tijd best moeilijk is om ver weg van je familie te wonen in een donker , koud en nat land. Daarbij komt dat ik behoorlijk moe was, ben, van deze laatste toch erg pittige werkweek. Als ik dan op vrijdagavond laat een serieuze jeugdliefde in de bioscoop ga kijken,(Star Wars is namelijk geen film, het is een herinnering) daar word je best nostalgisch van. En dan kom ik toch wel op het punt waarbij ik het oude SW gevoel mis en niet lekker in de nieuwe SW kom. Ik had eerlijk gezegd misschien liever dat ze de originele cast er niet bij hadden betrokken, dan dat ze op deze wijze op een tweederangs plaats worden geschoven. Ik vond het bijzonder kleine eerbetoon aan Yoda bv in the last Jedi charmanter als de rol van Luke Skywalker hier.
Nu hebben ze ervoor gekozen wel de oude cast min of meer te gebruiken, maar moeten ze het doen met slechts een bijrol. En dat is nog een groot woord voor de minimale screentijd die ze mogen vullen. In het geval van Leia snap ik dat het nog enigszins moeilijk is , maar waar ik vooral moeite mee heb is dat de rol van Rey nu zo groot is als zijnde jedi, dat het een beetje lijkt of zij de daden van oa Luke Skywalker en de rest uit de originele films teniet doet. Dat is natuurlijk maar gevoelsmatig (!) , maar in de oude SW films deden ze het bv toch een beetje meer met zijn allen, niet alleen Luke de Jedi. Hier is het vooral Rey als een soort super force kracht die alles alleen wilt doen. Hele vliegtuigen de lucht uittrekt. Het beetje hulp van Kylo Ren Ben op het einde mag dan voor mij als een verlichting komen. Maar ook de vrienden uit de vorige twee films worden niet echt nodig geacht. On-Star Wars- achtig. Is dat een woord? Wat mij trouwens opviel, is dat Luke in de originele films nooit prijs mocht geven aan woede. Rey leek me deze hele film lang vooral boos ? Neem bv dat stuk dat ze een -op dat moment zelfs onbewapende - Ren neerstak, gaf ze toch vooral ruimte aan haar woede? Misschien zag ik dat verkeerd en het was ook niet storend verders. Het is met zulke regels net als een film met tijdreizen, daar kan je uren aan verspillen. Maar ik denk dat de karakter ontwikkeling van Rey toch voor mij een storend effect was, samen met de vooral hele duistere sfeer in deze tot nu laatste SW. De acteur die Kylo Ren neerzette vond ik overigens met iedere film interessanter om naar te kijken. Erg goed gespeeld. Jammer dat (ook hij) dood moest gaan op het einde. Overigens ook door life force te delen met Rey, die daar op haar beurt geen schade aan overhield toen ze hetzelfde deed bij hem iets eerder. Onnodig dat hij doodging vond ik . Maar ook daar kan ik iets over het hoofd hebben gezien?
Wellicht dat ik nog eens voor de herkansing ga, want ik wil hem zo erg graag wel goed vinden

avatar van IH88
Spoelworm Kylo was dodelijk gewond. Baby Yoda en Rey hebben al laten zien dat dat wel te genezen valt. Rey was echt dood, dan kan je iemand niet zonder gevolgen terugbrengen. Dat Rey zo boos en gefrustreerd is in RoS (overigens ook al in TFA en TLJ) is nogal logisch. Ze heeft het bloed van Sheev Palpatine door haar aderen stromen, en ze is dus vatbaarder voor de duistere zijde van de Force dan bijvoorbeeld Kylo, Luke of zelfs Anakin. Daarbij komt ook nog dat ze nog steeds niet weet wie haar ouders zijn en waar ze vandaan komt. Van mij mag je dan wel een beetje gefrustreerd rondlopen.

En volgens mij wordt ze toch echt verslagen door Kylo bij de Death Star, en alleen Leia weet hem ervan te weerhouden om haar te doden. Daarnaast is ze in eerste instantie een makkelijke speelbal voor Palpatine, en alleen met hulp van Anakin, Luke, Obi-Wan, Ahsoka, Leia en al die andere Jedi's weet ze uiteindelijk Palpatine te verslaan. Zo onverslaanbaar is ze dus niet.

IH88 schreef:

ja, dat eerste klinkt logisch, bedankt daarvoor. Dat ze die hulp kreeg ,inderdaad. Het was me eigenlijk een beetje ontgaan en ook niet heel duidelijk vond ik. bedankt voor de toelichting. Alhoewel ik nog steeds vind dat Rey te veel en te snel Jedi is in het gehele plaatjes

Spoelworm schreef:

In RoS heeft ze natuurlijk wel een jaar lang training gehad van Leia. Haar krachten in TFA zou je kunnen verklaren door het feit dat ze toen al de duistere kant van de Force gebruikte. Dan gaat alles toch een stuk sneller. De scene waarin Kylo in het hoofd van Rey wil kijken om te zien waar de kaart naar Luke is, is hiervoor wel exemplarisch. Je ziet aan het bozige gezicht van Rey dat ze niet normaal de Force gebruikt, maar ik denk dat ze hier al duistere krachten aanboort. "You went straight to the dark", zoals Luke zegt in TLJ.

avatar van sierrra
Zal de Jedi mind trick dan ook darkside zijn? Lijkt mij toch niet. Al kun je er natuurlijk wel heel kwaadaardige dingen mee doen.

sierrra schreef:
Zal de Jedi mind trick dan ook darkside zijn? Lijkt mij toch niet.

Een mind trick heeft niets met de darkside te maken nee. Maar als je die kant van de force aanboort gaat alles wel een stuk sneller. Daarom is de darkside ook zo aantrekkelijk. Yoda heeft daar volgens mij ook iets over gezegd in Empire wanneer hij Luke traint. Ik zeg niet dat het DE verklaring is hé. Maar zeker in die scene tussen Rey en Kylo in TFA zie je dat ze niet gewoon de force gebruikt. Daar is zeker wat darkside aanwezig.

sierrra schreef:
dat was btw wel een leuk stukje in de film

Woland schreef:
Zo staan ze schijnbaar ook in de originele scripts, dus zo raar is dat niet.

Alsof zij dat weten die vertalen. Gewoon belachelijk. Geen mens in de wereld spreekt over een Artoo in tekst.

Woland schreef:
Zo staan ze schijnbaar ook in de originele scripts, dus zo raar is dat niet.

Maar in scenes daarna staat er weer C3PO en R2-D2, dus dat is gewoon stom eerlijk gezegd. Ach in TLJ op Disney + noemen ze general Hux de ene keer Hugs en de andere keer Hux, lol.

Ik hoopte op een post-credit scene die zich afspeelde in de Jedi afterlife waar Qui-Gon woedend is op Obi-Wan omdat die hem heeft laten sterven aan een verwonding die blijkbaar vlotjes kan genezen worden

IH88 schreef:

Ik zie het meer dat Rey zich uit alle macht probeert te verzetten. Of ze daar dan echt de darkside voor gebruikt betwijfel ik, maar het zou kunnen. Al je een mind trick gebruikt om bijvoorbeeld tegenstanders elkaar te laten aanvallen/te vermoorden zit je toch wel aardig richting de darkside, maar misschien heb je de Jedi mindtrick en de Sith versie hiervan.

sierrra schreef:

Ik vond het sowieso altijd al vreemd dat Jedi's mind tricks gebruiken. Ik zie het niet als iets eervols . Lijkt me meer iets voor een Sith. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

MosquitoSmasher schreef:

Ja, dat is dan wel een beetje slordig ja. Al heb ik me er niet aan geërgerd.