Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

• vanaf 20 april te koop op blu-ray
Het is erg jammer, als een star wars fan was ik erg hyped voor deze film maar helaas is het niet wat ik hoopte. Het is zelfs erg slecht. de penguins zijn duidelijk bedoeld voor de verkoop van nieuwe speeltjes voor kinderen, en het zit vol met Disney reclame. het enige wat echt goed gedaan was waren de gevechten in de ruimte. het is een film geworden zonder diepte, men was gewoon het verhaal kwijt. Jammer, maar waar.

avatar van IH88
“The greatest teacher, failure is.”

The Last Jedi is het middenstuk van een trilogie, maar anders dan Attack of the Clones en The Empire Strikes Back voelt The Last Jedi ook aan als een eindpunt. Het einde van de oude garde, die het stokje doorgeven aan de nieuwe generatie die moeten zorgen voor een spetterende conclusie in 2019. Rey, Finn, Kylo Ren/Ben Solo, Rose, Poe Dameron, ja, zelfs General Hux, het zijn allemaal personages die op een geweldige manier zijn geïntroduceerd in The Force Awakens (op Rose) na, en in The Last Jedi allemaal een belangrijke karakterontwikkeling ondergaan en zich op z’n zachts gezegd tegenkomen. Ridley, Driver, Boyega, Isaac en nieuwkomer Marie Tran blijken nog maar eens casting voltreffers te zijn. Rian Johnson moet er duidelijk even inkomen met een space battle in het begin waar de humor, drama en actie nog wat geforceerd aanvoelt. The Last Jedi heeft ook problemen met de pacing, en de film lijkt soms wel op Max Verstappen die het ene moment gas geeft, om het andere moment keihard op de rem te trappen. De combinatie werkt niet altijd, alhoewel de tweeënhalfuur in een vloek en een zucht voorbij zijn.

Dat zijn twee minpunten, maar gelukkig is The Last Jedi voor de rest een spannende, emotionele en ook verrassende achtbaansrit met veel scènes die me nog lang zullen bijblijven. De scènes tussen Rey en Luke op Ahch-To Island, de ijzersterke scènes door de film heen tussen Rey en Kylo Ren, de Canto Bight verhaallijn met de beste BB-8 scene tot nu toe, de herenigingen tussen Luke en R2D2/Leia en natuurlijk Yoda (wat een weergaloze scene was dat), Chewbacca en Porgs, het laatste gevecht met de Mexican standoff tussen Kylo en Luke, en mijn persoonlijke favoriet, de hele sequentie tussen Kylo, Rey en Snoke, wat intens, verassend en het beste lightsaber gevecht heeft (Rey, Kylo tegen de Praetorian Guards) van alle Star Wars films. Visueel en qua production design ziet The Last Jedi er ook fantastisch uit, met Ahch-To Island , het roodkleurige onderkomen van Snoke, en Planeet Crait met zijn oppervlakte vol zout en roodkleurige ondergrond als uitschieters. Visueel kan ik zo tien pareltjes van scenes opnoemen, maar de ‘meerdere Rey’s’ scene, de scènes in het onderkomen van Snoke, het laatste gevecht op Crait, Rey die op het laatst die stenen in de lucht houdt en natuurlijk het laatste shot van Luke op de berg springen eruit. Dat de muziek van John Williams weer perfect is behoeft denk ik geen uitleg.

Twee dingen wil ik er nog uitpikken. Allereerst de dingen die je volgens Johnson allemaal met de Force kan. Wat je in The Last Jedi allemaal ziet gebeuren met de Force is nieuw, en met een vliegende Leia en Jedi’s die als een projectie van zichzelf kunnen verschijnen laat Johnson een nieuwe kant van de Force zien. Het is gewaagd, maar voor mij werkte het omdat ikzelf ook altijd al met allerlei vragen zat over waar de grenzen van de Force liggen. Waarom zouden Jedi’s alles kunnen laten vliegen behalve zichzelf….? De training van Rey door Luke vond ik zelfs nog interessanter en beter uitgewerkt dan de training van Luke door Yoda. Het andere punt is de onthulling van Rey’s ouders. Ik hoop (luister je J.J.) dat de onthulling standhoud en niet in deel 9 een fake out blijkt te zijn. Want het laat op mooie wijze zien dat ‘Jedi zijn’ niet alleen is voorbehouden aan Skywalkers, snotapen met veel midi-chlorians, wat arrogante en elitaire Jedi meesters (de prequels) en sowieso een door bloedlijnen en afkomst gedomineerde wereld. Het laat zien dat ook een gewone ‘scavenger’ of een jonge kindslaaf (zie laatste scene) Jedi kunnen zijn. Een mooie boodschap zo op het einde van 2017 in a Galaxy Far Far Away.

avatar van rep_robert
Basto schreef:

Dat zegt helemaal niet zo veel. Eerste dagen gaan vooral de fanboys. Cijfer zal een stuk gaan dalen is mijn voorspelling, want het is gewoon een heke natige episode. Enig voordeel is dat de beste scenes op het eind zitten, waardoor veel kijkers de eindeloos trage opzet zullen vergeten/vergeven.

Jouw favorietjes, de illegale downloadertjes die de film in een brakke kwaliteit kijken en de film daarop afkraken komen nog

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ah, in dat geval vind ik het vreemd want haar verhaal eindigde vrij abrupt. Terwijl ze prima dood had kunnen gaan bij de aanval van Ren op het einde lijkt me.

Ze hadden haar in dit geval ook niet terug naar het ruimteschip moeten laten zweven.

avatar van Confusie
en het zit vol met Disney reclame

Welke Disney reclame is dat dan?

Hoor het graag want dan weet ik waar ik op moet letten als ik de film binnen enkele dagen weer zie.

Hou namelijk wel van Disney reclame.

Vooral die van Disneyland rond de kerst.

Als die erin zit wil ik dat wel even weten.

IH88 schreef:

Serieus? Welke karakterontwikkelingen zijn dat dan? Ten opzichte van TFA is er juist totaal geen karakterontwikkeling bij deze personages.Dat is nu net het grote manco van TLJ De enige die enigszins een karakterontwikkeling doormaakt is Luke.

avatar van IH88
sierrraKylo Ren is aan het begin nog een gefrustreerd kind die klein wordt gehouden door Snoke. Hij laat het na om zijn moeder te vermoorden, maar vermoordt uiteindelijk wel zijn ene leermeester en gaat de strijd aan met de andere. Na TFA zag je nog een gefrustreerde en twijfelende leerling die naar de pijpen van zijn meester danst. Na TLJ zie ik een vastberaden Supreme Leader die zeker nog fouten gaat maken en zich nog enigszins voelt aangetrokken door 'the Light Side', maar nu wel een duidelijk doel heeft. Alleenheerschappij over de Galaxy.

Rey twijfelde aan het eind van TFA over haar plaats in deze nieuwe wereld en wat ze met haar nieuwe Jedi krachten aan moet. In TLJ leert ze dat ze zowel 'the Light Side' als 'the Dark Side' in zich heeft. En moet leren om met haar grote angst om te gaan, dat ze echt van niets komt en door haar ouders is achtergelaten omdat die niet met haar konden 'dealen'. Aan het eind van TLJ zie ik iemand die door de training van Luke 'the Dark Side' een stuk beter kan weerstaan, haar krachten meer onder controle heeft en door haar gesprekken met Kylo ook veel meer weet over haar afkomst. Want dat heeft ze weggestopt. Ik zie een Rey die een stuk zelfverzekerder is en beter weet wat haar plaats in dit gevecht is.

Luke - zoals je al zei, interessante ontwikkelingen.
Finn en Poe - deze geef ik je. Beide maken niet echt een ontwikkeling door. Maar het zijn leuke personages net zoals in de originele trilogie Han, Chewbacca en Lando leuke personages waren. Han werd als personage ook steeds minder en Harrison Ford wilde zelfs dat Han gewoon dood zou gaan in Return. De originele trilogie ging om Luke, Dart Vader en de Skywalker stamboom, en deze trilogie gaat om Kylo en Rey, en de oude garde die het stokje overdragen aan deze nieuwe personages.

avatar van Cikx
Poe maakt toch wel een duidelijke ontwikkeling door?
Aan het begin van zijn arc in de film wil hij de held zijn en denkt hij dat het heldhaftig bestrijden van de vijand de beste oplossing is, terwijl hij zich aan het einde eindelijk realiseert dat die gedachtegang niks heeft opgeleverd en alleen maar tot meer doden aan zijn kant heeft geleid. Soms is het beter om niet de held te willen uithangen en om je terug te trekken op het juiste moment.

avatar van IH88
Ik wil er ook aan toevoegen dat Finn zelfmoord wil plegen om de rebellen te helpen. Ik bedoel, op zich zegt dat wel iets over zijn karakter lijkt me .

avatar van sierrra
Ik ben met je eens dat Kylo en Rey naast Luke de interessantste personages in de film zijn. Kylo is echter aan het eind van de film en dan vooral als hij de Falcon en Luke ziet nog steeds redelijk gefrustreerd. Ik vind het tevens jammer dat er nieuwe karakters zoals Rose, DJ en Holdo aan de film worden toegevoegd, karakters die tevens weinig toevoegen aan het verhaal, terwijl met de in potentie zeer interessante karakters van Maz, Phasma, Hux en Snoke eigenlijk niets wordt gedaan.

avatar van Graaf Machine
sierrra schreef:

Wat dat betreft is Kylo net zijn opa Anakin. Die was op die leeftijd ook een ongeduldige, gefrustreerde en onhandelbare vent. Zie episode 2 en 3. Zal wel in de familie zitten.

Graaf Machine schreef:

Adam Driver is wel een iets beter acteur dan Hayden "i don't like sand" Christensen. Ietsje maar... Maar inderdaad, Anakin, Luke, Kylo, dat jengelende en gefrustreerde zit in de familie.

Trage start, pas na de helft komt ie weer goed op gang. Prima vervolg.

IH88 schreef:
Adam Driver is wel een iets betere acteur dan Hayden "i like sand" Christensen. Ietsje maar... Maar inderdaad, Anakin, Luke, Kylo, dat jengelende en gefrustreerde zit in de familie.

"i like sand" Christensen. ???????????????????

sierrra schreef:

"i like sand" Christensen. ???????????????????

Aangepast. Dat pestjong houdt natuurlijk helemaal niet van zand. Van flirten met Natalie Portman in een grasveldje wel, maar wie niet .

Zal me zelf net geen Star Wars freak willen noemen maar had lang naar deze uitgekeken, de kaartjes al maanden in mijn bezit en hedenmorgen om 10.00 in de drukke bioscoop mijn eerste levensbehoefte eindelijk kunnen invullen. Conclusie: geen absoluut meesterwerk(de eerste drie films, deel 4 t/m 6, blijven op eenzame hoogte), maar wel een waardige, echte SW film die op punten toch beter is dan het vorige deel. Verhaal steekt goed in elkaar, de tijd vliegt weer voorbij, ook dit is weer een echte sf soap opera geworden. De drie belangrijkste karakters Rey, Finn en Keylo Renn krijgen wat meer inhoud en ontwikkeling zodat je ditmaal niet het gevoel krijgt naar een verkapte kinderfilm te zitten kijken. Gelukkig heeft de nog altijd wat onderschatte alleskunner Isaac ook meer screentime, hij maakt weer het beste van de wat al te bekende heldenrol. Jammer dat Driver, ongetwijfeld een acteur die in de toekomst hoge ogen gaat gooien, nog altijd wat miscast oogt als de opperschurk. Dit is geen man die angst inboezemt maar meer een verwend, zeurderig kereltje, al kijkend krijg je spontaan heimwee naar David Prowse. In de bijrollen enkele bekende nieuwkomers zoals Laura Dern en Benicio Del Toro, acteurs die je niet in een Star Wars film verwacht, en ze waren alweer van het scherm verdwenen voordat ik aan hun aanwezigheid had kunnen wennen. Staat tegenover dat Hamill het best aardig doet in de herhaling van zijn iconische rol. Ja deze Luke Skywalker wil ik ook best terug zien in het negende deel. Al met al een episode die de genre liefhebbers niet zal teleurstellen, zal me wel benieuwen wat ze weer gaan verzinnen voor het laatste deel, want er zit volgens mij in veel opzichten al een behoorlijke afronding in The Last Jedi.

avatar van Confusie
Blijft toch opmerkelijk hoe kortzichtig bevooroordeeld sommigen kunnen staan tegenover de hele Disney connectie.

Probeer eens iets scherpere manoeuvres in je aardappelhoofd.

Zou ik zeggen.

Alsof Mickey Mouse zelf nu een flinke vinger in de pap heeft.

Wat maakt het uit uiteindelijk. Disney is niets meer dan de naam van het bedrijf dat nu over de rechten beschikt en wel zo vriendelijk is hier ook iets mee te doen.

Of de mensen die er nu aan werken dat nu onder Lucas doen of iets anders, wat is het verschil.

Je moet toch wel echt behoorlijk bekrompen zijn wil je je op zoiets blind gaan staren.

avatar van voskat
Confusie schreef:

Welke Disney reclame is dat dan?

Ben ik ook reuze benieuwd naar.

Of misschien heeft hij het over die leuke beestjes op het eiland.
In de eerdere Star Wars films waren leuke pluizige beestjes immers nergens te bekennen.

avatar van MRDammann
Wat we deze Star Wars ieder geval na moeten geven is dat het anders probeert te zijn in het format van een SW-film.

Toen ik de film had bekeken, was ik verrast om al de backlash op internet te lezen. Een lage 'audience-score' op RT, onder de top 1000 voters op IMDB scoort het zelfs 'maar' een 6,6. Dat laatste moeten wij met een korreltje zout nemen, aangezien 22% van die laatste groep de film een 1 gaf.

Aan de andere kant zijn mensen op andere platformen weer erg positief, het lijkt vooral de die-hard SW-fans die ontevreden met de film zijn.

Verschillende vragen werden gesteld in TFA. Sommige worden beantwoord in TLJ, maar of ze voor iedereen even bevredigend zijn, is nog maar de vraag. Dat maakt de film zo sterk, de film is bij vlagen zeer onvoorspelbaar.

Verhaaltechnisch kan de film absoluut beter, de film kakt af en toe in. Vooral de verhaallijnen zonder Rey, Luke en Leia vond ik minder interessant. Dit wordt echter ruimschoots goed gemaakt. De film heeft namelijk geweldige sets. De planeet bedekt met zout is prachtig om te zien om maar een voorbeeld te noemen. Ook is de actie adembenemend waardoor ik vaak op het puntje van mijn stoel zat. De jonge cast doet het weer goed, maar Mark Hamill en Carrie Fisher wisten me echt emotioneel te raken.

De film is grappig, onvoorspelbaar, emotioneel, spannend en ook nog geweldige oneliners. Hoewel de film absoluut niet perfect is was dit alles wat ik wenste voor een vervolg op TFA.

avatar van krosnicky
1 van de mindere uit de reeks ik bedoel waar gaat deze film over......... vluchten? vluchten ze sturen Finn en Rose op pat zo dat ze kunnen vluchten Ray moet Luke gaan halen zo dat hij hen dan ook weer kan helpen vluchten en dan Ray haar ouders Bwa ze hebben haar gewoon verkocht zo dat ze konden gaan zuipen ik bedoel echt is dat het moeten we daar 2 jaar op wachten en Snoke we weten geen reet over hem en WAM!! Hij is dood wie was hij waar komt hij vandaan hoe kende hij Luke en Han en hoe komt het dat hij zo lelijk is en wat was dat met Luke poef en die was weg is die nu dood of wa was hij ziek of heeft hij het zwaard van Ren toch gevoeld .
Rare film het was precies of ze wisten niet goed wat te doen met hun personages
nu ja het was niet allemaal slecht er zaten ook leuke stukken in ik vind heb bijvoorbeeld wel de grappigste SW van de Saga de Porgs en die kleine nonnetjes waren leuk en BB8 was ook weer in top vorm en de Zwaard duels waren weer om duimen en vingers bij af te likken .
Nu ja ik heef hem toch een 3 om dat ik hardcore SW fan ben en om dat er toch hele leuke stukken in zaten maar ik hoop dat Deel 9 en Solo A Star wars story toch stukken beter zullen zijn

avatar van Filmpie1
Wat ben ik blij dat J.J Abrahams episode 9 gaat registeren.

Dit deel komt bijzonder matig uit de verf door de zwakke story telling en super veel plot gaten en personages die veel te makkelijk en ongeloofwaardig gekild worden.

Heel de mysterieuze opbouw uit episode 7 is compleet om zeep geholpen door R.Johnson

Flutfilm. Enige positieve is dat Chewbacca vegetariër is geworden.

avatar van Melksnor
Vineyard schreef:
Flutfilm. Enige positieve is dat Chewbacca vegetariër is geworden.

Behaarde salades waar je waar zelfs johma niks mee kon ! (bamischijven zijn top)

Gisteren ben ik hem gaan bekijken in de cinema met mijn vrienden. Wij waren allen enthousiast want na de "matige" prequels waren wij lovend over TFA. Eindelijk weer het niveau van de oude films. Yes!

Maar... Na de film was ik enorm ontgoocheld en vooral kwaad. Ik zou mijn geld terug moeten eisen.
De magie is volledig verdwenen, ik had geen Star Wars-gevoel meer.

Wat stoorde mij vooral aan de film:

- De film duurt te lang. Casinostad was in mijn ogen niet nodig en ook het moment dat Finn richting mini Death Star vloog was oneindig lang tot Rose tegen hem knalt wegens morele waarden. Yeah...
- de humor bv generaal Hugs ipv Hux, Rey die een stuk van de rotsblok neersabelt waarbij een verzorgster haar kruiwagen vernield raakt en zo verder. Storend!
- Snoke sterft wel heel gemakkelijk. Voor iemand die zo veel kracht heeft...
- De film gaf mij een Transformersgevoel. Explosies, schieten en wat nog allemaal.
- Luke sterft maar waarom sterft hij zo 'gemakkelijk'? Hij was toch een hologram toen hij bij Kylo Ren was? Zonde voor zo'n legende. Master Windu zijn dood was indrukwekkender dan die van Luke
- Leia zweeft in de ruimte en gaat terug naar een ruimteschip???
- Yoda komt eens piepen? En begin niet over het feit dat Yoda zijn leermeester was. Het zou mooier geweest zijn als Ben en Anakin ook tevoorschijn kwamen, zoals op het einde van Return of the Jedi. Anakin is ervaringsdeskundige op vlak van duistere kant en zou Luke kunnen aanmoedigen om Ben terug te halen. Het was perfect mogelijk.
-Luke vocht voor zijn vader in RotJ, bij Ben geeft hij het wel erg snel op. Spijtig.

Kortom: de film is voor mij zeker niet geslaagd! De film zal qua score volgens mij zeker nog zakken.

Ik zal deel 9 nog bekijken in de cinema en vrees dat het de laatste keer zal zijn. Een nieuwe trilogie hoeft niet meer voor mij.

avatar van IH88
Wel apart dat er wordt gezegd dat Snoke zo makkelijk dood gaat. Mensen met de Force kunnen ook gewoon doodgaan doordat ze in tweeën worden gehakt door een lightsaber. Of door ouderdom (Yoda). Of is iedereen Qui-Gon, Darth Maul, Obi Wan, Darth Vader (alleen door stroomschokken van Palpatine) vergeten. En de machtige Palpatine wordt alleen in een luchtschacht gegooid en is al dood. Leia kan tenminste nog terugvliegen .

Bij De Site > Algemeen > Stemmen:

Ik ben nieuw hier. Ik vond het verhaal van de star wars film The Last Jedi zo verschrikkelijk slecht, dat ik een stem uit wilde brengen. maar zie die plek zo een twee drie niet hier op de site. Dan maar zo: Star wars films 1 t/m 6 waren prachtige scifi films. Allen met een logisch verhaal. Bij the Force awakens had ik m'n twijfels. Waarom niet Han, Luke en Leia in 1 scene! Een hoofdrolspeelster die zomaar out of the blue zomaar force kracht had! Hoe kon dit, omdat dit niet strookt met de vorige series! Er werden meer vragen opgeroepen, onder andere wie zijn haar ouders? wie is Snoke? Er worden in the Last Jedi enkele magere antwoorden gegeven, die eigenlijk kant nog wal raken. O.K. the special effects zijn schitterend, de acteurs doen het goed. Echter, het verhaal is totaal nietszeggend en zo teleurstellend. Deel 9 hoef ik niet meer te zien. Bij mij eindigt Star Wars bij deel 6. The Last Jedi gaan zien is pure tijdverspilling. 1 ster voor de special effects.

avatar van Filmpie1
IH88 schreef:

Hoe verklaar je dat Snoke die alles aanvoelde van K.R zowel fysiek als mentaal dan geen dodelijke lightsaber move aan voelt komen.
Snoke had 1,5 film screen time, geen backstory, helemaal niks.
Palpatine had dit allemaal wel en beter en goed uitgelegd.

Die regisseur van TLJ is gewoon ongeschikt.

avatar van Cikx
Filmpie1 schreef:

Hoe verklaar je dat ...

Als je die scene nog een bekijkt zie je juist dat de woorden van Snoke op dat moment heel zorgvuldig geschreven zijn. Iets in de trant van "en nu gebruik je de lightsaber om je grootste vijand te vermoorden." Wat Snoke op dat moment niet weet is dat hij het doelwit is in plaats van Rey en Kylo buit dat uit.

avatar van Confusie
Hoe verklaar je dat de spoiler der spoilers wat betreft deze film hier even zonder blikken of blozen zo open en bloot wordt neergepend.

Dat zou ik wel eens willen weten.

avatar van IH88
Sith's en Jedi's kunnen emoties bij anderen aanvoelen, maar het is niet zo makkelijk om aan te voelen wie de ander in gedachten heeft. Rey stond voor Kylo Ren en Snoke dacht dat Kylo Rey in gedachten had ipv hemzelf. Waarom zag Palpatine de aanval van Darth Vader niet aankomen? Omdat hij de twijfels van Darth niet aanvoelde. Ook de Palpatine's en Snoke's van deze wereld maken wel eens fouten .